Gyimesi Zoltán, a Vaszistha kiadó vezetőjének gondolatait adjuk közre a jógáról, pontosabban a Maharishi Jógáról. Maharishi elutasítja a szenvedés és az erőlködés minden formáját, e szemlélet karakteresen jelen van a Maharishi-féle tudattechnikák gyakorlatában is. Maharishi – mint a Sankárácsárjá-hagyomány képviselője – a jógát magát nem elsősorban az ászanákkal, a testgyakorlatokkal azonosítja, hanem az autentikus védikus irodalmakkal összhangban az elme lecsendesedését, Vjásza után magát a szamádhit tartja annak. A jógaászanákat, illetve a légzőgyakorlatot, a pránajámát a Transzcendentális Meditáció, az elme lecsendesítésének újfent erőfeszítés-mentes előkészületeként gyakoroljuk annak érdekében, hogy a test a lehető legjobban támogassa a meditáció, avagy a jóga egyetlen célját, a szamádhit. Maharishi a szamádhit a jóga kezdeteként, és nem végpontjaként tanítja. A Jóga-szútrák kijelentik, hogy az ászana stabil (szthira) és kellemes (szukha) testtartást jelent. Maharishi azt tanítja, hogy az ember meditáció közben felvett testtartásának a legfontosabb kritériuma, hogy kényelmes legyen. A merev és fájdalmas pozitúrák kényelmetlenséget okoznak, végső soron pedig elterelik az elme figyelmét, és így akadályt gördítenek a transzcendálás kifinomult folyamatának útjába. Mint Maharishi megállapítja, amikor az ászana tökéletessé válik, „a test összes tagjának tökéletes működése jön létre, melyek egymással teljes összhangba kerülnek. Ebben az állapotban a test képes arra, hogy tetszőleges hosszúságú ideig egy szilárd helyzetben maradjon.” E bevezető után alább Zoltán gondolatai.
Érdekes dolog az élet, s érdekes dolog az ember. Nagyon vékony a határvonal aközött, amit tudni vélünk, vagy tudunk, és amit képzelni vélünk, vagy képzelünk. Sőt néha még a képzelet is keveredik a tudással… – így lesz a valódi tudás helyett pusztán a tudás elképzelése. Az pedig rosszabb, mint a nemtudás.
Bő évtizedet töltöttem „jógázással”. Fizikaival és szellemivel egyaránt. Jó 10 év Maharishi Transzcendentális Meditáció gyakorlása és kiegészítésként a mellé oktatott jógaászana-sorozat. A pozíciók pontos leírásának és helyes gyakorlásának még az elején utánaolvastam az akkor elérhető irodalomban, Deepak Chopra: Tökéletes egészség című művében.
Azonban vannak dolgok – s a legtöbb lényeges dolog ilyen –, melyek nem sajátíthatók el könyvből. S léteznek olyanok is, melyek képzetlen tanítóktól csak rosszul tanulhatók meg. Persze az ember nem veszi észre. Ez a „tudás elképzelése”. Nem veszed észre. Mindig vannak dolgok, amik nem stimmelnek, de elsiklasz felettük. Továbblépsz. Megideologizálod vagy megmagyarázod. – Rosszul teszed.
Az ember a legtöbbször érzi, ha egy tudás nem teljes vagy nem tiszta. Csak lusta utánajárni.
Mindez azonban csak utólag derül ki. S hogy mi után? Hisz pontosan ez itt a nagy kérdés! Azután, hogy az igaz tudás, a helyes tudás, a tiszta tudás (az adott témára vonatkozóan) megtapasztaltatik. Az egyén tudatos éberségébe kerül. Az egyén rendszeres cselekvésének a részévé válik. Az életének részévé. A tiszta tudás egy adott témára – bármilyen témára – nagyon felemelő. Szinte megváltó. Nem, nem szinte. Megváltó. És pont.
Egy bő hetet töltöttem (a korábbi 30–40 perces oktatás helyett) a jógaászanák alapjainak megtanulásával és gyakorlásával. Itt most ki se térnék bővebben arra, hogy mi az, amit a nyugati világ jóga alatt ért, de az biztosan nem valamilyen tornagyakorlat, ahol megizzadsz vagy elfáradsz, ahol a testedet fájdalmaknak és stressznek teszed ki, ahol teljesen elveszik a jóga valódi célja: az egység.
Maharishi Patandzsali – aki a ma ismert összes jóga alapjait lefektette – a következőképp beszél a jógapozíciók helyes gyakorlásáról és az annak kapcsán megtapasztalandó valóságról:
स्थिरसुखमासनम् ॥ २.४६ ॥
प्रयत्नशैथिल्यानन्तसमापत्तिभ्याम् ॥२.४७॥
szthira-szukham-ászanam
prajatna-saithiljánanta-szamápattibhjám
Az, mely stabil és kényelmes, az ászana.
Az erőfeszítés ellazításával és a végtelenben való feloldódással [a pozíció tökéletesedik].
Maharishi Patandzsali: Jóga Szútrák, 2.46-47
Miként is lehetne jógának nevezni azt, amikor a fent meghatározott céloktól a végzett gyakorlatok nemhogy eltérnek, hanem teljesen ellenkező hatást fejtenek ki? Hogyan oldódhatnánk fel a végtelenben, ha a testünk közben, még ha csak a legkisebb mértékben is, de fájdalmat tapasztal? Ha közben szenved? Miképpen gondolhatja azt bárki, hogy a szenvedés boldogságot szülhet? Sok esetben a „jógának” nevezett dolog akkor jó, amikor végre abbahagyják, persze azért nem mindenhol ilyen rossz a helyzet. A lényeg azonban szinte mindenhol elveszik.
S mi a lényeg? Mindenki felteheti magának a kérdést, hogy miért is csinálja a (hatha) jóga gyakorlatokat? Miért? Megmondom a választ: mert boldogabb és egészségesebb akar lenni, mint amilyen most. És pont. Más ok nincs. De hogyan lehetnél boldogabb vagy egészségesebb szenvedés vagy fájdalom árán? Miképpen lehetnének az izmaid lazábbak, hogyan jöhetne létre, kihangsúlyozom: minden pozíció közben a „végtelenben való feloldódás”?
Nagyon jól tudja mindenki: ki mint vet, úgy arat. Ha szenvedést vetsz, szenvedést fogsz aratni. Ha szenvedést vetsz a testednek, nem egészséggel és boldogsággal fog jutalmazni.
Úgyhogy egy dolgot tehetsz: visszatérsz a forráshoz. Megkeresed azt a forrást, ahol a tiszta és teljes tudást megleled. És honnan tudod, hogy az? Nos, amikor megtanultad, tudni fogod. Nem lesznek hiányzó láncszemek, nem kell majd „megideologizálnod vagy megmagyaráznod”, hogy miért jó – vagy épp nem jó valami úgy, ahogy csinálod. Mert nem lesz ilyen. A dolgok a helyükre kerülnek. A jógaszútrákban predesztinált dolgok tapasztaltatnak. A meditációd is stabil lesz általa. Az ülésed erős. A fiziológia bírni fogja a stresszoldást. A dósák, dhátuk, agnik kiegyensúlyozódnak. És még sorolhatnám.
Azért írtam e sorokat, mert gyakorlatilag 10 évig nem tudtam ászanázni, pedig csináltam… Nagyobb baj persze, hogy sajnos más se tud. De itt a lehetőség előtted: Maharishi Jóga Ászana 16 leckés tanfolyam. Bár egyelőre csak Hollandiában érhető el, de elérhető. (Ha hozzáférhető lesz Magyarországon is, azonnal hírül adjuk.) És nem kell hozzá évekig Indiában (vagy bárhol) utazgatnod és keresgélned. Gyakorlatilag elmész a boltba, és megveszed. El sem tudod képzelni, hogy mennyire szerencsés vagy, mennyire szerencsések vagyunk, hogy ez – más tiszta tudással együtt – ilyen könnyen elérhető! Tényleg nem…
Végtelenül hálás vagyok Mesteremnek, Maharishi Mahesh Yoginak, hogy ezt a tudást, és mindazt a védikus tudást, melyet jelenleg fel sem foghatok, elhozta számunkra, s elérhetővé tette az egész világon.
Becsüljük meg és éljünk vele.
Jai Guru Dev

A jógaászanákat is lehet laza izomzattal gyakorolni Például sziddhászána üllésmódban teljesen ellazulva lehet meditálni megfelelő számu gyakorlás után
Régen olvastam ilyen jó írást a jógáról. Legalábbis magyar weblapokon, ahol elkeserítő méretű tudatlansággal, és vakhittel szembesül az olvasó, az un. „jógaoktatók” leírásaiból. Tisztelet a sajnos elenyészően kevés kivételnek.
Mivel a cikkben leírt utat magam is végigjártam, igen jól értem, hogy miről beszél a cikk írója. Még annyit tennék hozzá, hogy én személy szerint a jóga kedvéért vegetáriánussá váltam, hiszen a jóga egy olyan életforma, amelynek ez is része. És temérdek sok kutatás/tanulás, neves hindu jógik hiteles írásainak elolvasása és sok-sok gyakorlás kell ahhoz, hogy megértsd mit is jelent a jóga valójában. De eljön a nap, amikor valahol mélyen belül, egyszerűen tudni fogod ezt.
És a saját fejlődésed érdekében, legjobb, ha messzire elkerülöd a „jógaklubokat.”
Kedves Főszerkesztő!
Érdeklődni szeretnék, hogy mikor indul tanfolyam. A TM-tanfolyam lenyíló ablakon keresztül már többször regisztráltam, de nem kaptam választ.
Köszönettel,
Bencze Zsuzsa
Kedves Zsuzsa!
Melyik megyéről van szó?
Tisztelt Főszerkesztő!
A napszakoknak megfelelő Gandharva zenéhez hogyan lehet hozzájutni?
Köszönöm!
Kedves Yoda, itt: http://maharishiajurveda.com/egyeb-termekek/maharishi-gandharva-veda-music.html
Tisztelt Főszerkesztő!
Érdeklődöm, hogy Vác környékén mikor indul TM tanfolyam?
Köszönöm!
Itt kell érdeklődni: https://www.tminfo.hu/tm-tanfolyam/budapest/
Tisztelt Főszerkesztő!
Köszönöm a választ, ez megtörtént pár napja.
Akkor várok türelmesen.
Szép napot!
(Gondolom „hosszú hasznos életet” kívánni, Yodánál teljes képzavar lenne:)
Szívesen! A válasz már meg kellett érkezzen, de az első levél egy megerősítés-kérő volt, ezt követően érkezik a konkrétumokat tartalmazó. Erről Yodát kell megkérdezni, aki elvileg épp most T.falun van, és egy hölgy nevét vette fel. 😉
Kedves Főszerkesztő úr!
mennyi idő után várható a tanfolyami „megerősítő” és értesítő levél? tegnap jelentkeztem a következő budapesti előadásra. nem tudom, mikor lesz, de nem szeretnék lemaradni róla! 🙂 köszönöm szépen előre is.
Kedves Blanka! Azonnal meg kell érkezzen, érdemes szétnézni a SPAM-mappában is.
Kedves Főszerkesztő,
ha nem így történt, akkor jelentkezzek újra, vagy mit javasol? Nagyon köszönöm a gyors választ 🙂
Így történt, és újra nem lehet jelentkezni, csak egy másik email-címmel. Duplikáció miatt.
Töröltem az email-címet, meglehet ismételni a jelentkezést.
Nagyon szépen köszönöm! Már minden meg is érkezett. További szép napokat! 🙂
Tisztelt Főszerkesztő úr!
Kérdésem nem éppen ide kapcsolódó, azonban nem találtam meg sehol az esetleges elérhetőségét. Olvastam valahol egy cikket a hunok-magyarok és a védikus civilizáció címmel, az alján pedig az Ön nevét láttam. A cikkben többször volt utalás rá hogy hamarosan könyv jelenik meg a témában. Érdeklődnék, hogy Ön-e a cikk szerzője (ha nem akkor elnézést) és ha igen, mikorra várható egy könyv megjelenése ebben a témában.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Timár Balázs
Kedves Balázs!
Valóban jelent meg néhány cikk: https://www.tminfo.hu/?s=hunok – a könyvről nem tudunk semmit, az egyik hölgy szerző tett említést régebben, hogy könyvet kíván írni e témáról.
Üdv,
Antal Béla
Üdvözlöm!
Erdeklödni szeretnek hogy nemetorszagban hogyan tudnam elvegezni a TM meditaciot? lehetöleg magyar nyelven. köszönettel
Kati
Kedves Kati, továbbítottam egy Németországban élő magyar TM-tanár hölgynek a kérdését, hamarosan válaszolni fog.