
Az alábbiakban Dr. Fred Travis agykutató (a Center of Brain, Consciousness, and Cognition igazgatója) előadását adjuk közre, amit 2006. áprilisában tartott az Amerikai Egyesült Államokban, Tucsonban a „Tudat Tudománya” nevű konferencián. E konferencián a különféle meditációs módszereket vizsgáló kutatók vettek részt.
Az előadás gondolata egy tudományos dolgozat áttekintése során született meg bennem, mely a „Mindfulness” (tudatos jelenlét) meditáció alkalmazására nyújtandó pénzadomány alátámasztására készült végső stádiumban lévő rákbetegek fájdalomkezelésében. A dokumentumban a szerző 60 kutatási eredményt tüntetett fel hivatkozásul a Mindfulness meditáció előnyeire, csakhogy az idézett tanulmányok 60%-a Transzcendentális Meditációt vizsgálta mint meditációs módszert.
Szándékos lett volna a szerző részéről ez a tudományos pontatlanság?
Nem hiszem.
Sokan úgy vélik, hogy egyforma minden meditáció. Ebből ered az a gyakori nézet, hogy az egyik meditációs hagyomány eredményei általánosíthatók bármely más meditációs gyakorlatra.
No de valóban egyforma volna minden meditáció?
A válasz tömören: nem. Ahogy látni fogjuk, a különféle meditációk jelentősen eltérnek a gyakorlás módjában, neurális aktivitási mintázatokban, EEG-mintákban és persze hatásaikban és előnyökben is.
Lássuk a választ egy kicsit részletesebben.
Szeretném először is a figyelmükbe ajánlani Jonathan Shear könyvét, melyben részletesen elemez 10 meditációs gyakorlatot, áttekintve azok folyamatát, tartalmát, tárgyát, hitvilágát és célját. Az író a kolostorok apátjait és az ásramok vezetőit kérte fel, fejtsék ki személyesen módszereiket.
A gyakorlás közben megfigyelhető agyi mintázatok alapján hármat szeretnék bemutatni az utóbbi meditációs hagyományok közül. A „Feltétlen szeretet kedvesség és együttérzés” tibeti buddhista gyakorlatát, a Mindfulness meditációt és a TM-et. Azért éppen az utóbbiakat, mivel ezekről mind rendelkezésünkre állnak az agyi aktivitási és EEG-mintázatokra vonatkozó kutatások.
Az agyi mintázatok nyelve, átível kulturális különbségeken, világnézeteken és azokon az erős érzelmi töltettel megfogalmazott kifejezéseken, melyek egyébként megnehezítik a különféle meditációs gyakorlatok objektív vizsgálatát.
Lássuk tehát ezeket a gyakorlatokat közelebbről.
Ez utóbbi meditációs módszerek mindenekelőtt egyértelműen különböznek a gyakorlás mikéntjében. A tibeti buddhista hagyomány általános meghatározása szerint a meditáció „a meditációban tapasztalt tárgyak valóságának tudatos felszámolása, továbbá az olyan érzéseket, mint a tiszta együttérzést, szerető gyöngédséget valamint az én-nélküliséget kifejlesztő gyakorlatok összessége.” Mindez a figyelem összpontosításával és az elme kontrolljával, tehát koncentrációval történik.
A Mindfulness meditációt Paul Grossman úgy írja le, mint szisztematikus módszert tapasztalatok pillanatról pillanatra való tudatosabb megélésére. A Mindfulness meditáció két gyakorlatot tartalmaz:
- Csukott szemmel: a figyelem a légzésre irányul;
- Nyitott szemmel: a test, az érzékelés és a környezet szenvedélymentes megfigyelése. Ez a meditációs módszer a figyelem szándékos ráirányításával jár a test ritmikus működésére, belső gondolatokra, érzetekre vagy külső tárgyakra.
A Transzcendentális Meditáció technikája az erőfeszítés-mentes transzcendálás folyamata.
Amikor ezt mondom, mindig támad némi fészkelődés a sorok között. A Psycholgical Bulletin részére tekintettem át egyszer egy cikket, mely a Transzcendentális Meditációt a koncentrációs technikák közé sorolta, mivel a gyakorlata mantrát tartalmaz. A TM-ben valóan van mantra, de a mantrát az erőfeszítés-mentes transzcendáláshoz használja.
Vizsgáljuk meg most közelebbről az erőfeszítés-mentesség kérdését.
Állítsuk fel mint munkahipotézist, hogy a TM erőfesztítés-mentes, és alkossunk ebből egy ellenőrizhető állítást. Nos, az egyik ilyen állítás: Ha a TM erőfeszítés-mentes, akkor a transzcendálás gyakorlata könnyen elsajátítható.
A kutatás igazolja ezt a feltevést. A következő dián két dák EEG-je látható TM-gyakorlás közben. A diákok hasonló korúak, de különböző ideje gyakorolják a Transzcendentális Meditációt. A bal oldali EEG egy négy hónapja meditáló diáké, aki első éves a Maharishi Menedzsment Egyetemen. A jobb oldali egy tíz éves kora óta meditáló diák EEG-je, aki 8 éve gyakorolja a TM-et:
Az ábra egy 16 elektródával készült EEG-t mutat. Felül láthatók a frontális részen elhelyezett elektródák görbéi, középen a fej középső részén rögzített elektródáké, alul pedig a fej hátsó részén lévő érzékelőké.
Látnak valamilyen különbséget? Nincs szemmel látható különbség, és statisztikai elemzések sem mutatnak eltérést. Az emberek gyorsan elsajátítják a TM-et. A TM-ben nincs kezdő/haladó szint.
Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a TM az elme természetes hajlamán alapszik.
Mi az elme természetes hajlama? Nem más, mint amit mindannyian tapasztalnak a jelen pillanatban is. Néhány kattintás után eljutottak erre az oldalra, és elmélyülten olvassák a szöveget, de figyelmük közben el-elvándorolt, ahogy meghallottak egy dallamot, vagy belépett a szobába valaki. Az elme természetes hajlama, hogy a nagyobb boldogság felé vándoroljon. Ez viszi a figyelmet a nap folyamán egyik tárgyról a másikra, és ezt használja fel a Transzcendentális Meditáció is arra, hogy a figyelmet a gyakorlat során befelé irányítsa.
Mivel a transzcendálás természetes, az idő során nem válunk jobb TM-gyakorlóvá, nem válunk jobbá abban, hogy a figyelmet az elme finomabb szintjeire vezessük – a kevésbé fókuszált mentális tevékenység szintjeire, ahol önmagunkban egyre átfogóbb tudatosságot nyerünk.
A TM rendszeres gyakorlásának hatásai a meditáció után, a mindennapi tevékenységben jelentkeznek.
Látják, mi történt? Ha a következő diára néznek, a kép a Transzcendentális Meditáció gyakorlásán kívül, nyitott szemmel ülő diákok EEG-jét mutatja:
A tudatállapot és a Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben jelentkező agyi elektromos mintázatok megjelentek a mindennapi tevékenység közben is. Ez a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlásának értéke – transzcendentális határtalanságot viszünk a mindennapi életbe.
A válasz tehát az első kérdésünkre: Igen, a különféle meditációk különféle módszereket használnak.
Most tekintsük át az egyes technikák gyakorlása közben az agyi tevékenység mintázatairól készült diagnosztikai megfigyeléseket.
Az agyi vérkeringés és anyagcsere-folyamatok közvetlenül nyomon követhetők a modern képalkotási módszerekkel — erős mágneses tér és rádióhullámok alkalmazásával az MRI során (Magnetic Resonance Imaging – mágneses rezonancia alapú képalkotás), illetve intravénásan befecskendezett radioaktív kontrasztanyagok által kibocsátott sugárzás mérésével, melyeket az aktivitással arányosan dolgoznak fel a különféle agyi területek: PET (Positron Emission Tomography, protonemissziós tomográfia).
Független laboratóriumok az egyes meditációs gyakorlatok során határozottan eltérő agyi aktivitási mintázatokról számolnak be.
A következő ábrán az agyi aktivitásban beálló változások figyelhetők meg a „feltétlen szerető gyöngédség és együttérzés” tibeti buddhista gyakorlata közben:
Eszerint nőtt az aktivitás az agy frontális részében, mely akkor működik erőteljesebben, ha a figyelmünket egy határozott feladatra irányítjuk, illetve a talamuszban, mely az agytevékenység szabályozásában tölt be fontos szerepet.
Richie Davidson emellett arról számol be, hogy szemben a „feltétlen szerető gyöngédség és együttérzés” kezdő meditálóival, a gyakorlott tibeti buddhistáknál gyakorlás közben fokozott aktivitás jelentkezik a bal frontális lebenyben. A bal prefrontális területek a pozitív érzelmekkel, önkontrollal és vérmérséklettel függenek össze.
A Mindfulness meditációra vonatkozóan az agyi aktivitásról nem találtam olyan publikált felvételeket, melyek a meditáció gyakorlása közben készültek, közöl viszont Lazar néhány felvételt, melyek gyakorlott Mindfulness meditálók agyi aktivitását mutatja csukott szemmel való pihenés közben, összevetve nem-meditálók kontrollfelvételeivel.
A következő ábrán lévő agykérgi felvételről leolvasható, hogy megnőtt a szürkeállomány tömege, és gyarapodott az idegkapcsolatok száma az érzékelésben szerepet játszó területeken: a jobb oldali szigetben, (un. insula, az ízleléssel kapcsolatos, és az érzelmi folyamatokkal összefüggő agykérgi terület), a jobb oldali fali lebenyben (tapintás), és a jobb oldali halántéklebenyben (hallás):
Az agykéreg megvastagodásából ezeken a területeken arra lehet következtetni, hogy ezek az agyi területek a Mindfulness meditációban fontos szerepet kapnak.
Agyi idegtevékenység mintái a fentiektől jelentős eltérést mutatnak a Transzcendentális Meditáció gyakorlása során.
Megfigyelhető, hogy a TM gyakorlása közben aktívabbak a frontális és fali lebeny figyelemmel kapcsolatos részei, és kevésbé aktívak a talamusz (érzékelő idegpályák átfutási helye) és a törzsdúcok (észlelési folyamat és viselkedés):
Ez az éber pihenés agyi aktivitási mintája – a tiszta éberségé, mely megnövekedett figyelmet jelent mély mentális és csend és fiziológiai pihenés közben.
Ahogy az agyi képalkotással készült felvételek, úgy az EEG-görbék is eltérnek a három meditációs gyakorlatnál.
A következő ábrát Lutz 2004-ben a National Academy of Science-ben megjelent cikkéből vettük.
A „feltétlen szerető gyöngédség és együttérzés” gyakorlása során a legtöbb elektródán magas amplitudójú 40Hz-es frekvenciát mértek, amellett erős 40Hz-es fázisszinkront a homlok- és fali lebeny között:
A 40Hz erős összpontosítást jelent, mint például amikor tenisz közben szervafogadásra készülünk úgy, hogy az ellenfélnek három meccslabdája van.
Kutatások igazolják, hogy az összetett emlékezési folyamatokat magasabb frekvenciájú, 40Hz-es EEG-hullámok kísérnek, mint az egyszerű emlékezést. A 40 Hz arra utal, hogy az alany az emlék részleteit idézi fel.
A következő ábra Davidson 2003-ban a Psychosomatic Medicine-ben megjelent cikkéből való. Davidson tanulmányának összefoglalásában kiemeli, hogy fokozott aktivitást mért a bal oldali fali lebenyben, melyet korábban a hatáselmélet „pozitív hatás” minőségével hoztak összefüggésbe. A bal homloklebenyi aktivitás az érzelmi boldogsággal kapcsolható össze:
Ahogy azonban a tanulmány ugyancsak beszámol róla, szintén jelentős aktivitást mértek a motoros rendszerben (C3/C4), egészen pontosan az agynak a jobb kezet mozgató részében.
Újabb kísérletek szükségesen ahhoz, hogy kiderüljön, a motoros rendszer, vagy a pozitív hatással összefüggő frontális területek aktiválódtak-e valójában.
Végül lássuk egy Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben mérhető EEG-mintát.
A kép egy 32 elektródával készült felvételt mutat. A kép felső részén látható az agy bal elülső részének, az alul pedig a jobb elülső részének elektromos aktivitása:
Figyeljük meg, mennyire együtt mozognak az egyes elektródapárok jelei. Ezt hívják koherenciának. A koherencia azt jelenti, hogy az agy két része kommunikál egymással – funkcionálisan össze vannak kötve.
A Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben globális koherencia tapasztalható – erős kétoldali frontális koherencia, és erős koherencia a homlok- és fali lebenyi figyelmi hálók között.
Mindez arra utal, hogy az agy, mint egész aktívabb, éberebb. A TM gyakorlása közben mért globális koherencia erősen különbözik a más meditációs gyakorlatok során megfigyelt lokalizált agytevékenységtől.
Egyes kutatók az alfa EEG-hullámokat úgy modellezik, mint a magasabb frekvenciák vivőhullámait. Eszerint a 10 Hz-es alfa hullámok fázisával időben zárnak az ingerek feldolgozásával összefüggésbe hozható 20 Hz-es béta-hullámok, illetve az észlelési folyamatokkal társított 40 Hz-es gamma hullámok.
Minél koherensebb a vivő funkciót betöltő alfa hullám, annál hatékonyabb az ember reakciója – jobb teljesítményt ér el térbeli tájékozódást és memóriát igénylő feladatokban illetve a kreativitást és összetett reakcióidőt mérő tesztekben.
Más meditációs gyakorlatoknál nem számoltak be hasonló frontális alfa-koherenciáról.
A három meditációnál tehát három különböző agyi aktivitási mintát láthatunk.
Az adatokat elemezve az a gondolatom támadt, hogy szerencsés volna, ha a meditációs gyakorlatokkal foglalkozó kutatók megegyeznének a fiziológiai vizsgálatok egységes rendszerében, és ezeket a vizsgálatokat elvégeznék az általuk vizsgált személyeken. Így ez alapján az objektív fiziológiai profil alapján könnyebb volna egymással összevetni az egyes meditációs technikákat.
A Transzcendentális Meditációval kapcsolatban éves követéses elemzést végeztem úgy, hogy a koherencia-vizsgálatot kiegészítettem a kétoldali szimmetria mérésével és a 40 Hz-es tartományban végzett elemzésekkel csukott szemmel való pihenés, TM-gyakorlás és számítógépes feladatok végzése közben.
A 40 Hz-es amplitudóban nem volt mérhető számottevő változás az 1 éves TM-gyakorlás folyamán:
Az 1 éves TM-gyakorlás során szintén nem volt mérhető szignifikáns változás a frontális kétoldali aszimmetriát illetően:
Az egy éves TM-gyakorlás folyamán jelentős változások voltak viszont kimutathatók a frontális koherenciában. A TM-gyakorlás ideje alatt mért a frontális koherencia két hónap elteltével magas szintre emelkedett, és ugyanezt a magas szintet tartotta 6 hónapos, majd 12 hónapos gyakorlás után. Ez alátámasztja a technika erőfeszítés-mentes voltára vonatkozó korábbi megállapításunkat:
Ahogy szintén említettem, a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlásának hosszú távú hatási a mindennapos tevékenységben jelentkeznek. Az adatokban az EEG-koherencia tesztről-tesztre emelkedett a számítógépes feladatok végzése közben a két követéses vizsgálat során.
Következtetésként megállapíthatjuk, hogy a különféle meditációs technikák határozottan különböznek mind a gyakorlatot, az agyi vérkeringési minták, agyi anyagcsereszintek, és EEG-minták tekintetében. Ugyancsak eltérnek a mért hatásokban is. A tudományos közösségnek nincs alapja arra, hogy az egyik meditáció hatásait és előnyeit általánosítva egy másik meditációra vonatkoztassa.
Szeretném a gondolataimat egy felhívással zárni a meditációs technikával foglalkozó kutatók számára. Állapodjunk meg a vizsgálatok egységes rendszerében, és végezzük el ezeket a vizsgálatokat az adott technikát gyakorló meditálókon. Mindez objektív pszichológiai profilt adna a kezünkbe ahhoz, hogy a meditációs hagyományokról tudományos eszmecserét folytathassunk.
Dr. Fred Travis
–
A Transzcendentális Meditáció erőfeszítés-mentes módszerével két díjmentes előadás keretében lehet megismerkedni, az előadások időpontjáról, helyszínéről a tm-tanfolyam.hu címen lehet érdeklődni.