Diák-relaxáció: A Transzcendentális Meditáció csökkenti az iskolai stresszt

2012-01-16 | 11:42 0 hozzászólás

A diák-relaxáció margójára. Az iskolások és egyetemisták élete egyre stresszesebb. Egy közelmúltban Amerikában végzett felmérés szerint az egyetemi tanulmányaikat megkezdő gólyák lelki egészsége sosem volt mélyponton áll a legutóbbi 25 év adataihoz képest. Egy újabb kutatás, amely a Journal of Instructional Psychology című szaklapban jelent meg, viszont azt találta, hogy a Transzcendentális Meditáció (TM) diák-relaxációként történő gyakorlása szignifikánsan csökkenti a pszichés stresszt az állami oktatásban részt vevő diákok között. A vizsgálat, amelyet hátrányos helyzetű, kisebbségekhez tartozó diákokkal folytattak le, az összes pszichés stressz 36 százalékos csökkenését mutatta. Szignifikáns csökkenést találtak emellett a szorongásos és a depressziós tünetek terén is.

Dr. Charles Elder, a kutatás vezetője, a Kaiser Permanente Egészségkutató központ munkatársa, kiemelte a stresszcsökkentés terén mutatott eredmények jelentőségét:
– Nagyon fontos, hogy elkezdjünk foglalkozni az érzelmi stresszek magas szintjével, amelyről az iskolások és az egyetemisták mind gyakrabban számolnak be. A kevesebb stressz pozitív hatással lehet a mentális egészségre, egyúttal csökkentheti a magas vérnyomás, az elhízás és a cukorbetegség kockázatát, melyek a szívmegbetegedések kialakulásának is fő okai.

Összesen 106 középiskolás vett részt a felmérésben, 87 százalékuk faji vagy etnikai kisebbséghez tartozik. Az eredmények azt mutatták, hogy a vizsgált négy hónap alatt azoknak a Transzcendentális Meditációt, mint diák-relaxációt gyakorló gyermekeknek a pszichés stresszei, akik az iskolai „Csendes időszak” programban vettek részt, a kontrollcsoporthoz képest szignifikáns mértékben csökkentek.
Számos pedagógiai kutatás igazolta, hogy a diákokat érő stresszek hatással vannak az iskolai magatartási problémákra és a gyenge tanulmányi eredményekre.

A fenti grafikon a Transzcendentális Meditációt gyakorló hátrányos helyzetű gyermekek pszichés stresszeinek csökkenését mutatja a kontrollcsoport tagjaihoz képest egy négy hónapos időszak során. Ezen felül jelentős csökkenést találtak a szorongásos és a depressziós tünetek terén is.

A kutatást végző szakemberek igen határozott céllal választották vizsgálódásaik alanyául az általános iskolai felső tagozatos diákokat. Tanulmányukban rámutatnak, hogy az állami iskolák az Egyesült Államokban komoly reformtörekvéseken mentek keresztül, és ez különösen nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a felső tagozatosok oktatásának minőségét javítsa.
Korábbi vizsgálatok szerint ugyanis a felső tagozatosok tanulmányi eredményei Amerika szerte erősen romlottak. E különösen fontos időszakban a diákok tanulmányi teljesítménye erősen meghatározza azt, hogy elvégzik-e a középiskolát, vagy kiesnek az oktatásból, ami döntő jelentőségű egy fiatal ember életében.

– A stresszcsökkenést kimutató eredmények, valamint azok a szintén közelmúltban publikált kutatások, amelyek a tanulmányi eredmények javulására mutatnak rá, hatalmas ígéreteket tartogatnak a közoktatás számára – nyilatkozta Dr. Sanford Nidich, vezető oktatási szakember, a Maharishi Menedzsment egyetem professzora. Egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a Transzcendentális Meditáció diák-relaxációként egy könnyen bevezethető, értéknövelő oktatási program lehet, amely javítja a hátrányos helyzetű diákok pszichés egészséget és tanulási teljesítményét.

James Dierke, akit 2008-ban az amerikai iskolaigazgatók nemzeti szövetsége az év felső tagozatos iskolaigazgatójának választott, így fogalmaz:

– A stressz a közoktatás első számú ellensége, különösen a nagyvárosi iskolákban, ahol feszültséget és erőszakot szül, valamint aláássa a diákok tanulást és fejlődést támogató értelmi és pszichés képességeit. A „TM/Csendes időszak” a probléma megoldására irányuló legerőteljesebb, leghatásosabb program, amivel az oktatásban töltött 39 évem során találkoztam. Minden téren fejleszti a gyermekeket, és egy felbecsülhetetlen értékű, életre szóló eszközzel látja el őket. Ez a program életeket ment!

A kutatás támogatója a David Lynch Alapítvány a Tudat-alapú oktatásért és a világbékéért (David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace) volt.

Tények és eredmények:

A kutatás a Transzcendentális Meditációt, mint diák-relaxációt gyakorló diákokban a káros stressz faktorok változását értékelte ki a kontrollcsoport tagjaihoz képest. A kísérletben összesen 106 diák vett részt (68 meditáló és 38 nem meditáló), összesen négy, állami iskolából. A gyerekek 87 százaléka faji vagy etnikai kisebbséghez tartozott: 26 százalékuk spanyol-ajkú, 25 százalékuk afroamerikai, 19 százalékuk pedig indián.

A TM technikát az iskola „Csendes időszak” programjának részeként, naponta kétszer, az osztályteremben ülve gyakorolták az eredmények kiértékelését megelőző négy hónapban.

A becsukott szemmel végzett pihenéshez képes a kutatások szerint a Transzcendentális Meditációt az autonóm idegrendszer aktivitásának vagy izgatottságának csökkenése jellemzi, amelyet jól mutat a légzésszám csökkenése és a szimpatikus idegrendszer aktivitásnak alacsonyabb szintje. Mint már korábban kimutatták, a TM rendszeres gyakorlása növeli az agyi EEG integrációt és koherenciát, különösen az agy elülső területén, amely a magasabb rendű műveletekért felelős.

További, szintén tudományos szaklapokban közzétett, iskolásokról és egyetemistákról végzett kutatások kimutatták, hogy a Transzcendentális Meditáció gyakorlása elősegíti a káros pszichés stresszek csökkenését, a stresszekkel való pozitív megbirkózó képesség javulását, az alacsonyabb vérnyomást, a stresszes ingerekre való szív és érrendszeri érzékenység csökkenését. Emellett a TM-gyakorló diákok körében csökkent a hiányzások és az iskolai fegyelmi eljárások száma.

Érdeklődés Transzcendentális Meditáció előadások, tanfolyamok után: http://www.tminfo.hu/tm-tanfolyam/

Referenciák:

1. Reduced Psychological Distress in Racial and Ethnic Minority Students Practicing the Transcendental Meditation Program (Journal of Instructional Psychology, Vol. 38, No. 2, pages 109–116, June 2011, published November 2011)
2. Academic achievement and transcendental meditation: a study with at-risk urban middle school students (Education, Vol. 131, No. 3, pages 556–564, Spring 2011). (E tanulmány összegzése – angol nyelven – itt olvasható.)

(A Transcendental Meditation blog cikke nyomán)


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek