Kutatások

A Transzcendentális Meditáció fejleszti az agyműködést

Ahogy végighaladunk életünkön, agyunk folyamatosan változik, alkalmazkodik – állítják az idegtudósok. Az ember életének első 18-20 évében az agyban olyan idegpályák fejlődnek ki, amelyek egész későbbi életünkben a döntés-képességünk alapját fogják jelenteni. Az agykutatók felfedezték, hogy az egészségtelen életmód képes gátolni a normál agyi fejlődést a serdülőkorban, és hiányos döntéskészséghez, valamint destruktív viselkedés kialakulásához vezet, ami átvivődik a felnőttkorra is. Az egyes sérülések tapasztalatai, az alkohol- és drog-fogyasztás, ha valaki elhanyagolva nő fel, sérült családi háttérrel, illetve az erőszaktól vagy bűnözéstől való félelemben él, vagy még akár a káros étkezési szokások is beavatkozhatnak az agy elülső lebenyeinek fejlődésébe, amely az agy vezérlő rendszere. Ez magatartásbeli problémákat okozhat.

Dr. Fred Travis agykutató szerint „ha egy adott személynek az elülső agylebenyei nem megfelelően fejlődnek, akkor az adott személy primitív életet fog élni. Nem tervez előre, és nem is képes rá, hogy előre tervezze cselekvéseit. Az ilyen személy világa a végtelenségig leegyszerűsített, és csak olyasmivel tud foglalkozni, ami éppen az adott pillanatban történik vele. Gondolkodása merevvé válik: „vagy ellenem vagy, vagy velem”, és „én jó vagyok, mindenki más rossz” világképben éli az életét.

A jó hír azonban: a meditáció fejleszti az agyműködést

Agykutatók szintén felismerték, hogy az agy képes megváltozni pozitív irányban azáltal, hogy valaki a saját választásával egészséges életmód felé fordul. Az agynak e képességét, hogy újraszervezze saját neuronhálózatát, „neuroplaszticitás”-nak [az ideghálózat alakíthatósága – szerk.] nevezik.

A közelmúltban nyilvánosságra hozott, a Kognitív Folyamatalkotás (Cognitive Processing) területén készült tanulmányok kimutatják, hogy az agy fejlődése fokozható – nemcsak a serdülőkorban, de bármely életkorban – azáltal, hogy a személy gyakorolja a meditációt, valamint elmondható, hogy különböző meditációs technikáknak különböző hatásai vannak az agyra. Például a Transzcendentális Meditáció (TM) technika esetében megnövekedett alfa agyhullám-koherencia észlelhető az agy elülső területein, ráadásul „a TM technika néhány hónapi gyakorlását követően” – emelte ki Travis. „Az elülső agyi idegpályák magas szintű szerveződése tapasztalható. Továbbá érdekes módon, ezek az idegi kapcsolatok nem tűnnek el a meditációt követően. Egyre növekvő mértékben, és idővel egyre jobban, ez a rendszeres agyműködés felfedezhető a napi aktivitásban”.

18 éves hölgy első TM-gyakorlata alatti agyhullám-koherencia

Amikor az agy különböző részei jobban összehangoltak, nagyobb összhangban működnek együtt – agyunk egészségesebb. Az agy szervezettségének magasabb szintje együtt jár a magasabb szintű morális ítélőképességgel, az emocionális stabilitással, a csökkenő aggódással, amelyről egy 1981-ben készült, a Nemzetközi Ideggyógyászati Folyóiratban (Internatonal Journal of Neuroscience) megjelent tanulmány is beszámol.

Tanulmány szerint a világ-klasszis atléták agyműködésének integráltsága magasabb, mint a kontrollcsoport tagjainak. Az agyműködés integráltsága fontos, mivel az egyén környezete és körülményei folyamatosan változnak, és szükség van a rugalmasságra az integrált, szervezett agyműködésre ahhoz, hogy sikeresen tudjuk értékelni, hogy hol vagyunk, hol akarunk lenni, és hogy mik a szükséges lépések ahhoz, hogy eljussunk oda.

Tartsuk az elülső agykérget (prefrontal cortex) „online”:

Az elülső agykéreg – amelyről azt tartják, hogy az agy irányító központja („CEO” – Center of Executive Order) – rendkívüli szerepet játszik a magasabb szintű ítélőképességben, a megkülönböztető készségben, és a döntéshozatalban. Ha túlzottan fáradtak vagyunk, vagy intenzív szellemi, érzelmi és fizikai stressz hatása alatt állunk, az agyunk hajlamos rá, hogy elkerülje a magasabb, fejlettebb, ésszerűbb idegpályákat – lecsökken a primitívebb inger/válasz útvonalakra. Ilyenkor a kihívásokra gondolkodás nélkül válaszolunk, megfontolás nélküli, rövid látókörű döntéseket hozunk. Amikor az agy CEO – Irányító Utasító Központja úgymond „offline” állapotban van, az olyan erős érzelmek, mint a félelem és a harag, hátrányos színeket adhat a világról alkotott felfogásunknak, vagy eltorzíthatja azt. Érdekes módon az agy kiemelkedően fontos feladatot végző elülső területe az a része az agynak, ahol tipikusan a legmagasabb a TM gyakorlás során mért EEG-koherencia szintje, ami a fejlett kommunikációt mutatja az elülső agykéreg és az agy más részei között.

Amikor valaki „transzcendál” a meditáció alatt (az elme aktív szintjei mögé halad), a tapasztalatot általában véve úgy említik, mint a mély csend és belső éberség állapotát, kifejezett minőségek és jellemzők nélkül – csak tiszta tudatosság (egy nagyon kellemes tapasztalat – szerk.). A kutatás során készült tanulmányok szerint – mint például a korábban említett, a Kognitív Folyamatalkotással kapcsolatban készült kutatás – a TM gyakorlása alatti transzcendálás tapasztalata az, ami hatékonyabb, integráltabb agyműködést eredményez. Amíg a fókuszált figyelem és más mentális eljárások az agy egyes lokális területeit aktiválják, a transzcendálás tapasztalata a teljes agyat aktiválja, lehetővé téve az agy különböző részeinek, hogy együtt jobban működjenek egészként.

Segítsünk a gyerekeknek az egészségesebb agyműködés kifejlesztésében

Szerencsére transzcendálni könnyű – az emberi agyműködésnek egy alapképessége. A megfelelő instrukciók alapján, helyes gyakorlással, bárki meg tudja tenni, beleértve azokat a tanulókat is, akik Figyelemhiányos Hiperaktivitás Rendellenességgel küzdenek (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Megtapasztalva a csendet, a transzcendens mélyen bennünk élő rendezettségének mezejét, az elme nem foglalkozik azzal, hogy előhozzon egy új világnézetet, vagy újabb és újabb eszméket fogadjon el, és nem is igényel változást a hozzáállásban. Ez egy természetes, egyetemes tapasztalat, ami egészséges választ hoz létre az agyban.

A David Lynch Alapítvány – és más magán támogatók – segítségével veszélyeztetett helyzetű tanulók ezrei sajátítják el napjainkban a meditációt egy szervezett iskolai program keretében. A kutatók folyamatos vizsgálata szerint az eredmények alapján levonható azon következtetés, miszerint a meditáció fejleszti a tanulási képességet, a memóriát, a kreativitást és az intelligenciát. Az ehhez hasonló felfedezések megnyithatnak egy új agykutatási területet, ami azzal foglalkozik, hogy miképpen hozható létre tágasabb, világosabb látásmód arról, hogy mire képes az emberi agy.

Tímár Mihály

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*