Transzcendentális Meditáció

Új kutatási eredmények a Transzcendentális Meditáció krónikus szorongásra gyakorolt hatásairól

Dr. David Orme-Johnson, TM-kutató
Dr. David Orme-Johnson, TM-kutató

David Orme-Johnson, Ph.D. a világ egyik vezető Transzcendentális Meditáció kutatója. Több, mint száz tudományos kutatást tett közzé a témában, valamint ő szerkesztette a Transzcendentális Meditáció Program I. és IV. kötetét. Az összegyűjtött dokumentáció és a National Institutes of Health tanácsadóként szerzett meditációs kutatásai jelentették az új vizsgálati eredmények alapjait. Egy nemrégiben végzett meta-analízis kapcsán új fejleményekről számoltak be a Journal of Alternative and Complementary Medicine című szaklapban, melyet Dr. Orme-Johnson és a Georgia Regents University kutató professzora, Vernon Barnes Ph.D. áldozatos munkája eredményezett.

A kutatók úgy találták, hogy a Transzcendentális Meditáció technikája jelentős mértékben csökkenti a vonásszorongás mértékét olyan egyéneknél, akik krónikus szorongással élnek.

A krónikus stressz miatt és az ebből fakadó krónikus szorongás kapcsán sok ember érzi magát betegnek, fáradtnak, levertnek és gyakori, hogy azt érzik, nem tudnak megbirkózni az élet kihívásaival. Az a tény is igazolja a jelenséget, hogy a modern kori civilizáció egyik sokat tárgyalt betegsége a PTSD (poszt-traumatikus-stressz-szindróma) és a krónikus szorongás.

Az alábbi, Linda Egenes által készített interjúban Dr. Orme-Johnson számol be a kutatási tapasztalatairól.

Mi a szorongás és milyen nagyobb problémákat okoz?

Az alkalmanként előforduló szorongást meg kell különböztetnünk a krónikus szorongástól, míg az utóbbinál az egyén napról napra szembesül a szorongás érzésével, az előbbi csak időszakos, majd elmúlik. A krónikus szorongás a leggyakoribb mentális egészségügyi probléma az Egyesült Államokban, a felnőtt populáció, melynek száma 40 millió amerikait tesz ki, közülük gyakorlatilag közel 18%-ban kerülnek orvoshoz ilyen panaszokkal évente.

A krónikus szorongás ezen felül kockázati tényezője a szív és érrendszeri megbetegedéseknek és egyéb krónikus betegségeknek, de megnövekedett mértékű drog-, alkohol- és cigaretta-fogyasztáshoz is vezet, hiszen az emberek ezekkel a szerekkel próbálnak enyhíteni állapotukon.

Hogyan kapcsolódik a szorongás a stresszhez?

A stresszre a szervezet a „harcolj vagy menekülj” reflexszel reagál, amely előkészíti a testet, hogy részt vegyen a „csatában” vagy menekülni kezdjen, amikor szembesül a fenyegető helyzettel. Ennek része az a bizonyos stresszválasz, melynek kapcsán számos fiziológiai változás következik be. A légzésszám felgyorsul, a szív gyorsabban ver, a vérnyomás emelkedik, az izmok feszülnek, a kezek és lábak kihűlnek és hideg verejték önti el őket, a száj kiszárad. És mi is ez az egész? Ez a stresszválasz önmagában jó célt szolgál, hiszen figyelmünket a megoldandó kihívásra koncentráljuk, érzékeink pedig mobilizálhatják a test dinamikus tartalékait a fenyegetésre adott válaszban.

A korábban elszenvedett stresszes tapasztalatok súlyosbítják a szorongás kérdését. Az a személy, akinél több súlyosan megterhelő élményt találunk a kórelőzményben, biztos, hogy komolyabb mértékű szorongásban fog szenvedni adott helyzetben. Például az a katona, aki látta, amint felrobbantak és meghaltak mellette a bajtársai, ezt a traumatikus élményt egész életében magával fogja hordozni és ez jelenti egyik fő jellemvonását a proszttraumatikus stressz-szindrómának.

Tehát a stressz-válasz jó, ha megmenti az életet egy fenyegető helyzetben, de nem olyan jó, ha krónikussá válik?

Így van. A stressz hormonok – mint például a mellékvesében termelődő kortizol – kiemelt szerepet kap a „harcolj vagy menekülj” reflex tekintetében. A hosszú ideig tartó stressz tekintetében mindegy, hogy a kiváltó probléma a főnök, vagy hogy a számítógép lefagy és fontos adatokat veszít el, de akár a hosszú katonai szolgálati idő is okozhat olyan tartós állapotot, melyben a test folyamatos készültségben van. Idővel a krónikus stressz és az ebből adódó szorongás jelentős mértékben kimeríti a szervezetet. Valamint fontos megjegyeznünk, hogy akár egyetlen rendkívül stresszes élmény is eredményezhet krónikus stresszválaszt és krónikus szorongást.

Hogyan működik a Transzcendentális Meditáció technikája, mely csökkenti a szorongást?

A Transzcendentális Meditáció gyakorlása révén a szervezetben pontosan az ellenkezője indul el annak a folyamatnak, melyet a stressz indít be. A TM csökkenti a légvételek számát, a pulzusszámot, csökken hatására a vérnyomás, és az izomtónus is enyhül, a test ellazul, a fent említett kortizol stresszhormon pedig lecsökken. (Szerk. megjegyzése: A témához kapcsolódik a portálunkon megjelent Dr. Selye János-interjú, melyben a neves professzor a TM-ről beszél.)

Az érdekesség az, hogy a TM nem csak rövidtávon csökkenti a szorongás és traumatikus károk következményeit, hanem nagyon is hatékonyan csökkenti a krónikus szorongást, így a poszttraumatikus stressz-szindróma kezelésében is az élen jár.

Dr. Fred Travis agykutató (b) és Dr. David Orme-Johnson
Dr. Fred Travis agykutató (b) és Dr. David Orme-Johnson EEG-ábrákat tanulmányoznak

Tagja voltam 1989-ben azon TM-tanárok csoportjának, akik a pusztító földrengés áldozatainak igyekeztek segíteni. Ebben az időben a katasztrófa miatt több ezer ember vesztette az életét. Az egész ország hatalmas sokkot szenvedett el. Minden ember elvesztette valamely családtagját, barátját vagy puszta kézzel segített kiásni a romok alól a bennrekedt embertársait. A több, mint hat hónapos időszak alatt személyesen 2000 embernek tanítottam meg a Transzcendentális Meditáció technikáját, csoportunk összesen 40.000 embernek adta át a módszert.

Az első meditációk során könnyek gördültek le az emberek arcán. Az egyik katona, akit tanítottam, nagyon komoly sokkot kapott, beszélni sem tudott. Miután elsajátította a TM technikáját, ismét elkezdett beszélni. Volt olyan asszony is, akit annyira megviseltek a történtek, hogy a szobájából sem mert kimenni. Barátai támogatásával ő is megtanulta a technikát, ezután kezdett feloldódni szorongása, félelmeit teljesen elhagyta.

A TM-technika sok éven át tartó kutatása után megrendítő élmény lehetett, hogy ilyen hatásokat első kézből tapasztalt abban a drámai helyzetben

Igen, ez hihetetlen élmény volt. Az érdekesség még az, hogy amint kilépünk a krónikus stressz és szorongás állapotából, az egyén olyan élettani tartalékokat gyűjt, mely a későbbi nehéz helyzetekben is segítségére van. Például a nyugalmi állapotban való légzés-, pulzusszám és vérnyomás értéke alacsonyabb azokban a kontroll csoportokban, akik rendszeresen gyakorolják a TM-et. Számos tanulmányban kimutatták, hogy a meditálók induló kortizol értékei is kedvezőbbek, mint nem meditáló társaiké. Ez azt jelenti, hogy amikor egy stresszes helyzet bekövetkezik, akkor a TM-et gyakorlók eleve alacsonyabb stressz-szintről indulnak, mint társaik, valamint a kortizol hormon szintjének gyors emelkedése csak akkor következik be, ha az szükséges.

Az első vizsgálatot, amit ebben a témában végeztem, 1973-ban publikáltak a Psychosomatic Medicine-ben. Utóbbi tanulmányban arra a megállapításra jutottunk, hogy a TM-gyakorlók nem csak kevésbé erőteljesen reagáltak a stresszhatásokra, mint nem meditáló társaik, de a szervezetük is gyorsabban állt helyre egy-egy váratlan helyzet lecsengése után. Megállapítottuk, hogy az idegrendszer stabilabb volt ezeknél a személyeknél, a fiziológiai tényezők pedig korreláltak a csökkent mértékű szorongással.

Beszéljünk az új „meta-tanulmányról”. Meg tudja magyarázni, hogy miért van komolyabb stressznek kitéve a mai kor embere, mint a korábbi populációk?

Dr. Orme-Johnson (b) és Dr. Robert Keith-Wallace (k) kutatók Maharishivel
Dr. Orme-Johnson (b) és Dr. Robert Keith-Wallace (k) kutatók Maharishivel

Nos, ez az egész úgy indul, hogy a Transzcendentális Meditáció technikája nem sokat változott a kezdeti idők óta. A TM, mint harmonizáló, kiegyensúlyozó rendszer egyensúlyt teremt a különböző egyének fiziológiájában. Azt már korábban is tudtuk, hogy a TM mentességet ad a stressz káros hatásai alól és jótékony fiziológiai folyamtok zajlanak a meditáció alatt. Azok a gyakorlók, akik szorongástól szenvednek a technika elsajátítása után már az első néhány napon komoly megkönnyebbülésről számolnak be. Az ezt követő hetekben pedig a szorongásra adott fiziológiás válaszok drámai mértékben lecsökkennek náluk.

Az ehhez kapcsolódó klinikai vizsgálatok során 16 randomizált kontrollcsoporttal és összesen 1295 vizsgálati alannyal dolgoztunk együtt.

Kutatásunk eredménye, hogy a vizsgált TM-gyakorlók szorongás-szintje percentilis görbén ábrázolva a 90. értéket foglalta el, amely a felnőtt lakosság 90%-ának értékeihez képest drámai eredményt jelent. Utóbbiak értékei az 57. percentilis értéket foglalták el, amely kissé meghaladja azt a sávot, mely átlagosnak tekinthető.

Mit is jelent pontosan, ha az emberek kevesebbet szoronganak és értékeik szintje csökkent értéket mutat?

A tanulmányozott kezdő csoportok 60. percentilis értékkel indultak, mely kissé átlag feletti érték, majd ez a 48. percentilis értékre húzódott vissza, mely átlag alatti értéket jelöl.

A meta-analízis megállapította, hogy a TM-technika szignifikáns javulást eredményezett a szorongás negatív hatásaival szemben. A magas vérnyomás, álmatlanság, érzelmi tompultság, családi problémák, munkahelyi nehézségek, kábítószer és drogproblémák szűntek meg a hatására. Nem utolsó sorban pedig a meditálók a jogszabálysértések elkövetésére való visszaesés tekintetében is jeles eredményekkel zártak.

A vizsgálat eredményei arra is rámutattak, hogy a TM-technika javítja a tiszta gondolkodást, a kreativitást, az agyműködésre jótékony, melyet EEG koherencia vizsgálattal támasztottunk alá. A szorongás csökkent mértéke segít abban, hogy az adott helyzetben jó döntéseket hozzunk, hogy gyorsabban megtaláljuk a megoldást.

Tehát az alacsony mértékű szorongás lehet az előnye a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlásának?

Igen, például megvizsgáltuk azokat szívkoszorúér beteg pácienseket, akiknek metabolikus szindrómájuk is volt. A metabolikus szindróma tünetei a csökkent glükóztolerancia, vagyis a vércukorszint-emelkedésre való hajlam, a magas vérnyomás, a hasi elhízás, a magas vérzsír- és a magas koleszterinszint, amelyek már önmagukban is fokozzák a szívkoszorúér-betegség, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét, együttesen azonban még jobban emelik a egészségügyi kockázatot és rövidítik az élettartamot. A vizsgálat eredményei szerint ezek a betegek szorongásos tünetekkel is küzdöttek, melyek a rendszeres TM-gyakorlás hatására enyhültek. A rendszeres TM-gyakorlás szignifikáns eredményei közé tartozott, hogy egyértelműen javuló tendenciát mutatott a metabolikus szindróma, csökkent a szisztolés vérnyomás, csökkent az inzulin rezisztencia és a szívfrekvencia változékonyság eredményei sem mutattak kiugró eltéréseket.

Ebből egyértelmű következtetés az, hogy az adott egyének már a legkisebb feszültség esetén is jól teszik, ha a Transzcendentális Meditáció technikáját veszik igénybe, melynek a fiziológiára gyakorolt jótékony hatásai már számtalan kutatás kapcsán igazolódtak.

Hogyan lehetséges ez?

Mindenki tisztában van vele, hogy amikor megbetegszik a kezelés legfontosabb része az, hogy pihenjen. A szervezet önszabályozó és öngyógyító rendszerei ellazult állapotban tudnak a legjobban működni, ilyenkor aktiválódik a homeosztázis visszacsatolási rendszere, amely folyamatosan tökéletesíteni próbálja a rendszert és egyensúlyra törekszik a tökéletes állapot elnyerése érdekében. A test többi javító mechanizmusa is ilyen állapotban jöhet számításba.

A Transzcendentális Meditáció módszere olyan egyedülállóan mély pihenést nyújt a szervezetnek, mely könnyedén normalizálja és harmóniába hozza az idegrendszert. Bármilyen problémával küzdünk, a TM segíteni fog, hogy egyensúlyunk helyreálljon és ezt kutatások is alátámasztják.

Forrás: TM Magazine, 17. szám

A Dr. David-Orme Johnson kutató-pszichológus által ajánlott Transzcendentális Meditációval két díjmentes előadás keretében lehet megismerkedni. A veszprémi előadásokról a veszpremi.TM-tanfolyam.hu oldalon lehet tájékozódni.

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*