Transzcendentális Meditáció

Transzcendentális Meditáció – Megoldás a szorongásra, segítség a családon belüli erőszak elleni küzdelemben

Avalai Szent Teréz megállapításaival élve: hogyan remélhetjük, hogy máshol megtaláljuk a békét, ha önmagunkban sincs meg? A vadász is elveszti a préda nyomát, ha a tigris üvöltését észleli a háta mögött. Ilyen esetben senki sem képes tovább küzdeni, megállni a helyét a harcban. A vadász túlélése függ a gyors reakciótól.

Súlyos stressz hatására egy komplex rendszerbe rendeződnek a stressz hormonok a szervezetben, az adrenalin, a noradrenalin, a kortizol mennyisége felszökik. Ezek a hormonok a szervezet széles skáláján mozgó hatással rendelkező biokémiai anyagai, melyek fiziológiai, pszichés hatásokat indítanak be, de extra erőt és sebességet is adnak a fenyegető helyzet megoldására.

A „Menekülj vagy harcolj!” válasz egy 40.000 éves élettani mechanizmus, aminek az éberséget, az agresszivitást, de a dühöt és még sok már reakciót tulajdoníthatunk. Végső soron ez a folyamat motivál minket, amikor fizikai veszély fenyeget, ez a válasz jelenik meg vizsgaszituációban, egy üzleti találkozón, iskolában vagy akár otthon. A különbség csak annyi, hogy amikor nem helyénvaló, adott körülmények között ezeket a reakciókat elnyomjuk.

Amikor a heves érzelem (akár agresszió is) a munkánkban jelentkezik (pl. veteránok, rendőrök), milyen előnyünk származhat a „Menekülj vagy harcolj!” programból? Hogyan működik ez a mechanizmus és hogyan állíthatjuk le egyszerűen, ha például otthon kerülünk ilyen szituációba?

Kérdésünk többek közt a hivatásos sportolókra vonatkozik, akik körében az agresszió a pályán megjelenik, de ide sorolhatjuk a rendőrség kötelékében szolgálatot teljesítő nőket és férfiakat, akik gyakran találkoznak munkájuk során erőszakos bűnelkövetőkkel. Gondoljunk csak a hosszú éveket háborúban eltöltő katonáinkra. A „helyzet” mellékhatása az, hogy az általuk elszenvedett erőszakot nem ritkán hazaviszik az érintettek, így megállapíthatjuk, hogy szinte „járványként” terjed a családon belüli erőszak.

Amikor a veszély megszűnik, a stressz hormonok szintje ideális körülmények között a stressz-helyzetet megelőző szintre tér vissza, a fiziológiai és biokémiai válaszok a fordítottjai a veszélyhelyzetben adottaknak. Ekkor a vérnyomás süllyed, a szívfrekvencia lelassul, az emésztés és a keringés is normál üzembe kapcsol. Amikor a stressz krónikussá válik, akkor a „Harcolj vagy menekülj!” válasz egy ún. hiperaktív minőséget vesz fel, az állandó feszültségben állandósul megnövekedett stressz-szint, bár a stressz közvetlen kiváltó oka már megszűnt.

Gondoljunk akár az NFL (National Footbal League) mérkőzéseire, akár a családon belüli erőszakra az a képesség, hogy megfelelően tudjuk kezelni a stresszt és egyensúlyt teremtsünk az ilyen helyzetekben jelentkező fiziológiás és biokémiai folyamatok között elengedhetetlen fontosságú.

Előbbi nem azt jelenti, hogy az emberektől azt várjuk el, hogy soha ne legyenek feszültek, idegesek. Az optimális stressz válaszokra az igazán veszélyes helyzetek kezelésében a segítségünkre vannak, de ezt követően a stresszhormonok szintjét normalizálni kell, hogy ne váljunk krónikusan idegessé, aggódóvá, megszállottá vagy agresszívvé.

szorongas

A tudományos kutatások azt mutatják, hogy a Transzcendentális Meditáció programja működik. A meditáció alatt bekövetkező különböző szinergikus mechanizmusok csökkentik a stressz-hormonok szintjét, s a módszer rendszeres gyakorlásával csökken a „stressz-érzékenység” is.

Utóbbi megállapításokra egy friss meta-analízis kapcsán jutottak a kutatók, amelyet a Journal of Alternative and Complementary Medicine című folyóiratban publikáltak.

Ebben kiderült az is, hogy a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlásával nagy mértékben csökken a szorongás. A tanulmány 16 randomizált kísérlet eredményéből lett összeállítva, melyben 1295 személyt vizsgáltak összesen. Az egyének különböző életterületen tevékenykedő, eltérő korosztályba tartozó és más-más élethelyzetben lévő személyekből kerültek ki.

A vizsgálatok keretei közt stresszel komolyan terhelt csoportokat is bevontak, így PTSD-ben szenvedő veteránok, fogvatartottak is részt vettek, akiknél megfigyelhető volt, hogy szorongásuk drámai mértékben csökkent. A meta-analízis-vizsgálat vezetője, Dr. David Orme-Johnson elmondta: „A csoportok magas szorongás szintje jelentős enyhülést mutatott a TM-technika hatására, és ez a csökkenés már a technika gyakorlásának első néhány hetében megfigyelhető volt.”

Transzcendentális Meditációt gyakorló amerikai katonák a CNN riportjában
Transzcendentális Meditációt gyakorló amerikai katonák a CNN riportjában

Miközben természetesen segítenünk kell a családon belüli erőszak áldozatainak is, valamint a TM-technika dokumentáltan nagyon hatékony. A cél valóban az, hogy a családon belüli erőszakot a lehető legnagyobb mértékben megakadályozzuk. A Transzcendentális Meditáció óriási szerepet játszhat társadalmukban; sok probléma megoldását jelentené (nem csak a nőknek) a stressz és szorongás leküzdése tekintetében.

Díjmentes TM-előadások: TM-tanfolyam.hu

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*