Transzcendentális Meditáció

Tabletták vagy meditáció?

Egy, a Medco által (egészségügyi szervezet az Egyesült Államokban) május közepén nyilvánosságra hozott jelentés meglepő adatokat tartalmazott: az észak-amerikai családok gyermekeinek orvosi költségeiben már nem az antibiotikumok, hanem a magatartási problémák kezelésére használatos gyógyszerek jelentették a legfőbb tételt.

A tény, hogy egy teljes generáció növekszik fel egy ilyen erős gyógyszerfüggőséggel a lelki egészség és a magatartás területén, riasztó, és egyben azt is kívánja, hogy komolyan elkezdjük keresni a lehetséges alternatív megoldásokat.

Az ország különböző részein a szülők csoportjai, a tanárok és az orvosok szerint egy ilyen lehetőség lehet a meditáció, különösen a Transzcendentális Meditáció gyakorlása az osztálytermekben az órák után vagy a kísérleti iskolákban. A New Yorki Bizottság a Stresszmentes Iskolákért (NYCSFS) felkarolta ezt a kezdeményezést.

A TM gyakorlata Maharishi Mahesh Yogitól származik, aki a meditáció ezen fajtáját remeteként gyakorolta a Himalájában, aztán pedig az életét a TM-ről szóló tudás terjesztésének szentelte. Ez egy mentális módszer, amely a gyakorlókat a belső ellazultság állapotába viszi. Ebben az ellazult állapotban egy időre megfeledkeznek a környezetükről és az elméjükből minden, rendszerint zavaró anyagi képzetet kiürítenek.

Különböző tanulmányok a TM jótékony hatását mutatták ki azokon a pácienseken, akik szívproblémákban és magas vérnyomásban szenvedtek. A gyermekeken végzett tanulmányok esetében, amelyeket az ország különböző részein végeztek, úgy tűnt, hogy a módszer hatékonyságot mutat a stresszek csökkentése, a magas vérnyomás, az idegesség és a depresszió kezelésének területén. Az iskolai teljesítmény javítása és a tanulási kapacitás növelése területén szintén kedvező tapasztalatok születtek. A módszer hatékonyságát részben annak is köszönheti, hogy ez egy olyan problémakör, amelynek az oktatási rendszer eddig még nem szentelt elegendő figyelmet: a gyermekek idegrendszere, amely megannyi külső és belső nyomásnak van kitéve, nincs felkészítve a tanulási tapasztalatok javítására.

– Társadalmunkban ötből egy gyermek problémákat tapasztal a mentális egészség területén – magyarázza Dr. Rita Benn, aki a Michigan Egyetem Kiegészítő és Alternatív Gyógymódok Kutatási Központjának igazgatója. Megerősíti, hogy a gyermekeknek azon csoportjaiban, amelyekben a TM-et gyakorolták, az önbizalom, a jó közérzet és az optimizmus magasabb szintjét mutatták ki, képesek voltak a feszültségek és az emberi kapcsolatok hatékonyabb kezelésére, valamint kisebb verbális agresszivitást, idegességet és magányosságot mutattak.

– Ha a TM azt a lehetőséget kínálja, hogy a gyermekek jobban érezzék magukat, akkor ennek következményeként a módszernek nagyon erős hatása lehet az életük más területeire is. Megelőzheti a mentális egészségi problémákat és csökkentheti a gyógyszerek iránti szükségletet.

A kezdeményezés egyik úttörője Dr. Gary Kaplan, aki a North Shore Egyetemi Kórház Neurofiziológiai Klinikájának igazgatója és a neurológia professzora a New York Egyetemen. Dr. Kaplan, aki a NYCSFS elnöke is, a La Prensa című lapnak nyilatkozott a témáról.

– Társadalmunkban a gyermekek a stressz magas szintjével kénytelenek szembenézni otthon, az iskolában és az utcákon, azonban a meditációnak ez a fajtája egy könnyű és kellemes utat kínál a nyugalom és az energia visszanyerésére, ilymódon enyhítve a feszültségeket. A TM reggel és este két rövid ideig tartó gyakorlat során végezhető.

– Melyek a TM fő előnyei?

– Véleményem szerint nagyon fontos az a tény, hogy nincsen mellékhatása, ezenkívül hogy a gyermekek csoportokban vagy saját idejükben is gyakorolhatják a módszert, valamint hogy az érzelmeik és a viselkedésük kontrolljára ösztönzi őket. És természetesen még ott van az is, hogy mindez egy teljesen természetes dolog, a gyógykezeléstől való függőség nélkül is sikerre vihető. Ideértem az ADD-t is (Attention Deficit Disorder, figyelemhiányos rendellenesség), ami az egyik leginkább elterjedt probléma, amelyre a gyermekek gyógyszert szednek.

– Hogyan kezdheti el valaki a TM-et?

Sok városban vannak TM Központok ahol az emberek elvégezhetik a tanfolyamot. Az oktatás hét lépésben történik, amelyek elég egyszerűek ahhoz, hogy az egészet néhány nap alatt el lehessen végezni. A gyermekek és családjuk együtt is végezhetik a tanfolyamot. Sőt, az érdeklődő tanárok diákjaikkal együtt is megtanulhatják a technikát. A meditációt a tanteremben az órák előtt és után gyakorolhatják.

-Dr. Németh József, Antal Béla

3 hozzászólás

  1. A tanfolyam dijmentes?

  2. Szimpatikus lenne a TM, csak az nem h ugy van “reklamozva”, mintha nem maga a meditacio lenne jotekony, hanem a TM. Mas iranyzatoknak is vannak spec. meditacioi, akar pl. a karma kagyu vonalrol beszelunk, akar Osho meditacios technikairol…, viszont azokert nem kell fizetni.
    Vannak dolgok, amik igazan hozzajarulnak az emberiseg fejlodesehez, amelyek jo kezekbe kerulve ingyenesek es egyaltalan nincs szukseguk a “reklamra”. A sztarok is ezt csinaljak… mit szamit?? 🙂 A sztarok kabbalaznak, Buddha tanitasait gyakoroljak, Tolle kovetoi… es hozza kell h tegyem, nem eleg fejlettek, h kepesek legyenek felulrol latni, elfogultak egy adott iranyzattal kapcsolatban, anelkul, h kiprobaltak volna a tobbit. Kicsit hasonloan mint az elfogult Jezus hivok, akik nem azt mondjak h az igazsagnak vegtelen sok aspektusa van, hanem h csakis EGY igazsag van…

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*