Transzcendentális Meditáció

Nők és a stressz – hogyan segít a Transzcendentális Meditáció?

A „stressz” kifejezés hallatán számos gondolat juthat eszünkbe: „A stressz valóban egyre jobban sújt engem!”, „Nagyon stresszelek ettől!” De mégis mit is jelent ez a fogalom valójában?

Általában úgy véljük, hogy pontosan tudjuk miről is van szó, hiszen tudjuk, mit jelent a „küzdj vagy menekülj”-ösztön, ezzel van tele az irodánk, a munkahelyünk, a videó játékokban is a stressz témát dolgozzák fel szüntelenül és változatos formában. A legfrissebb kutatási eredmények azonban arról számolnak be, hogy nem elég a stressz általános hatásait ismernünk; tisztában kell lennünk azzal a ténnyel is, hogy nem egyformán reagál rá a férfi és a női szervezet.

Tudta, hogy a kutatások jelentős többségének állításai szerint a túlzott stressz vezet a férfiak korai halálához? Ez az általánosítás sajnos csak a közfelfogásban állja meg a helyét, ma már nem feltétlenül vezet pontos következtetésekre.

Sőt a nőket érintő kutatások is hasonló eredményekről számolnak be a nemek közötti „stressz-statisztikát” illetően.

A férfi és női szerepek a mai világban jelentősen összemosódtak. A nők is szenvednek a határidőktől, ugyanúgy élhetnek meg válságos helyzeteket, mint férfi társaik; viszont a nők stresszre adott viselkedése mégis más.

Ahelyett, hogy a jól bevált, ösztönösen kódolt „küzj vagy menekülj” stratégiát választanák és irodáikba, vagy „barlangjaikba” burkolóznának (amely viselkedés tipikusan a férfiakra jellemző); a nők szívesebben nyújtanak baráti jobbot nőtársaiknak a problémás helyzetekben. Szívesen beszélik meg gondjaikat egy desszert mellett, igyekeznek minél több minőségi időt tölteni egymással és törekszenek arra, hogy hangulatuk az „elfogadható” tartományon belül maradjon.

Happy-woman-Fotolia_12331389_Subscription_XXL

A korábbi statisztikai eredményekkel ellentétben ma sem ritka azonban, hogy szívroham okozza a hölgyek korai halálát, a figyelmeztető jelek tehát már a női és férfi populációt is veszélyeztetik. Különbözőség talán csak annyiban van, hogy míg a férfiak már csak krónikus állapotban keresik fel kezelőorvosukat, s így a segítséget is túl későn kapják meg; a hölgyek sokkal gyorsabban reagálnak már a betegségek kezdeti periódusaiban is és hamarabb jutnak el szakértő gyógyítókhoz. A súlyos stressz komoly egészségügyi kockázattal jár, többek között a szívbetegségek, cukorbetegség, egyes autoimmun betegségek, szokatlanul komoly, akut szövődményekkel járó meghűléses betegségek és akár az allergiák fő okozója is.

Milyen mértékű stressznek vagyunk kitéve?

Életünk folyamatos változás, amely rugalmasságot követel . Minél nagyobb erejű egy változás, annál nagyobb az igény arra, hogy felesleges energiabefektetés nélkül, „simán” és lazán kezeljük az új helyzetet. Mégis ez jelenti a legnagyobb kihívást számunkra. Életünk mérföldkövei (házasság, válás, szülés, születés, haláleset a családban, a gyermekek felnőtté válása és független életük kezdete stb.) mind-mind ilyen embert próbáló feladatok.

Egy másik rendkívüli tényező a stressz témában a fokozott felelősségvállalás. Ez megjelenhet egy vállalkozás vezetésében, egy család vagy gyermekek gondozásában, speciális igényű gyermekek nevelése folytán, vagy idős, beteg szüleink ápolásakor. A közösségért vállalt felelősség (álljon az néhány vagy több emberből) a felelés személy életében mindig terhet jelent. Ez az állapot pedig, ha tartósan áll fenn, egészségügyi kockázatokkal jár.

Mi a teendőnk, ha meg szeretnénk őrizni egészségünket?

Nőként is minden helyzetben tisztában kell lennünk azzal, hogy mit miért teszünk. Indíttatásunk csupán annyi, hogy ez az elvárás egy „jó nővel” szemben vagy valóban szívesen végezzük az adott tevékenységet? Előbbi esetében fokozott igénybevételnek tesszük ki magunkat. Feladatainkat viszont valójában mi magunk választjuk meg. Biztosan el kell készíteni egy újabb tepsi süteményt vagy megelégszik a család a bolti finomsággal is? Valóban csak a család és az állatok gondozása emészti fel minden időnket, és tényleg nincs egy fél óra saját magunkra?

Figyeljük a jeleket, barátkozzunk meg saját magunkkal. Minden ember számára adott a lehetőség, hogy picit befelé is figyeljen.

Pihenjen kicsit többet, ha úgy érzi erre van szüksége! Kérje és fogadja el mások segítségét! Fontolja meg, hogy valóban értékelik-e az Ön számára megfelelő mértékben azt a tevékenységet melyet mások szolgálatában, a családért vagy a munkahelyén végez. Legyen képes letenni a terhek egy részét, ha ez Önnek már több hátrány okoz, mint előnyt, ne hagyja magát a végsőkig kizsigerelni, hagyjon időt a regenerálódásra.

Az Ön érdeke, hogy az időt a lehető leghatékonyabban tölthesse ki egy bizonyos feladat ellátása során. Ha vállalkozást vezet, lehetséges, hogy most jött el az idő, hogy felvegyen egy asszisztenst, aki leveszi válláról a terhek egy részét. Hogyan összpontosíthatna cége növekedésére, ha feladataiból sem látszik ki?

Fontos, hogy megtanuljunk „Nem”-et mondani. Kapcsolataink révén sokszor kerülhetünk méltánytalan helyzetbe túlzott jóindulatunk miatt. Tegyünk meg mindent, ami saját egészségünk megőrzése érdekében szükséges. Vigyázzon magára, ez a legfontosabb még vészhelyzetben is.

Meditation-Woman-JPG-300x1991A stressz kezelésére több jól bevált módszert és stratégiát ismerünk, ezek közül népszerű a Transzcendentális Meditáció, mely klinikailag igazolt jótékony hatással bír. Különbözik a többi meditációs technikától, különösen mély pihenést nyújt a test és idegrendszerünk számára, harmonizál bármilyen stresszes, kimerült állapotban. A problémákat, súlyos gondolatainkat a csend szintjén lehet a leghatékonyabban kezelni. Az elme mély szintjén tisztább, nyugodtabb gondolatok születnek. Ehhez nyújt eszközt a Transzcendentális Meditáció, mely egy életen át kíséri el azt, aki vállalkozik az elsajátítására.

Díjmentes TM-előadások: TM-tanfolyam.hu

Cikkünk a www.insidetucsonbusiness.com oldalon 2014. április 17-én megjelent, Denise Denniston Gerace Ph.D. munkája alapja alapján készült cikk átirata. A forrásként felhasznált eredeti munka a fent megjelölt weboldalon olvasható angol nyelven.

2 hozzászólás

  1. Lantos Mihályné

    Szeretném megkérdezni,hogy budapesten mikor lesz ilyen Transzecendentális meditáció

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*