Transzcendentális Meditáció

Megbirkózni az élet válságos helyzeteivel – hogyan segít ebben a meditáció?

Dr. Norman Rosenthal
Dr. Norman Rosenthal

Az élet válsághelyzeteiben a meditáció a legjobb segítőtársunk lehet. Nem a menekülés eszközeként, hanem olyan titkos fegyverként, amely megerősíti a testünket és az elménket. A meditáció rugalmassá tesz, és segít abban, hogy egy bizonyos távolságból tekintsünk az életünkre. Új könyvében, a világhírű kutató, pszichiáter és író, Dr. Norman Rosenthal így fogalmaz: „Ha elégedetlen vagy az életeddel, vedd fontolóra, hogy belülről változtatod meg. A meditáció önmagad megváltoztatásának erőteljes eszköze, mely gyakran vezet pozitív változásokhoz a körülötted lévőkben is.”

Íme három olyan terület, amelyben a meditáció ősi gyakorlata segítségünkre lehet abban, hogy túllépjünk az élet válságos helyzetein:

1. Az elme uralkodik az anyag felett

Amikor egy válsághelyzetben, veszteség, kiábrándulás vagy hirtelen betegség hatására stressz alatt vagyunk, testünk azzal reagál, hogy idegrendszerünket stressz hormonokkal árasztja el. Ennek következtében nehezebben tudunk tiszta fejjel gondolkodni, mélyen aludni vagy egy egyáltalán összeszedni magunkat.

A Transzcendentális Meditáció tanáraként sokszor előfordult velem, hogy a tanítványaimmal való első találkozás olyan időszakra esett, amikor egy nehéz helyzeten mentek keresztül és a belső erőt keresték ahhoz, hogy túllépjenek egy válsághelyzeten.

tm-kek-noAz ember azt gondolhatja, hogy kavargó érzelmekkel a fejünkben nehéz nyugodtan ülni és meditálni, ám egy természetes, hatásos meditációs technika szépsége éppen abban rejlik, hogy lehetővé teszi az elme számára, hogy másodpercek alatt a nyugalom és béke állapotába váltson. Tudományos kutatások igazolták, hogy a mély transzcendencia élmény során a légzésszám csökkenése, a lassabb anyagcsere (1), a csökkenő kortizol- és plazma laktát-szint (2), valamint a növekvő bőrellenállás jelzi a mély ellazultság állapotát. Gyakran voltam tanúja, ahogyan a meditálók egy újfajta nyugalmat és önbizalmat értek el, amely segítette őket abban, hogy szembenézzenek az őket érő kihívásokkal. Különösen azok körében láttam ezt, akik a rákkal birkóztak. Egyik tanítványom a közelmúltban osztotta meg velem az alábbi tapasztalatait:

„Miközben az MRI vizsgálatot végezték, azt mondták, hogy a procedúra 30 perce folyamán semmiképpen sem mozdítsam egyetlen izmomat se. Ha valaha is végeztek rajtad MRI-t, akkor tudod, hogy miről beszélek: olyan hangja van, mintha valami földöntúli erő bombázná azt a kapszulát. Mit tehettem hát? Meditáltam. E képesség nélkül őszintén úgy gondolom, hogy teljesen bepánikoltam volna. A meditáció segítségével viszont könnyedén túljutottam rajta.

2. A hurrikán szeme: az érzelmek lenyugtatása

A félelem, a szorongás, a harag és a depresszió bénítólag hathat ránk olyankor, amikor cselekednünk kell és szembe kell néznünk az élet válsághelyzeteivel. Gyakran a problémamegoldó képességünk azon múlik, hogy el tudjuk távolítani magunkat a problémától. A meditáció lehetővé teszi a számunkra, hogy túllépjünk az izgatottságon, illetve az elménket eluraló gondolatokon, és belépjünk a belső béke és kiegyensúlyozottság állapotába.

Nem az a fontos, hogy meditáció folyamán találjunk választ a kérdéseinkre. A meditálók beszámolója szerint a meditáció közben tapasztalt mély, koherens pihenés elmossa a stresszt, növeli a belső éberséget és harmóniát teremt az érzelmekben. A meditáció után sokszor úgy érezzük magunkat, mintha egy teher gördült volna le a vállunkról, és képesek vagyunk magabiztosabban navigálni a viharos tengereken.

3. Meglátni a nagy képet

Amikor az élet viharai között hánykódunk, könnyű másokat vagy a körülményeket vádolni. A legjobb válaszok azonban saját belső igazságunkból fakadnak, az intuíciónak azon finom szintjein, ahol képesek vagyunk meglátni a teljes, nagy képet, ahol el tudjuk fogadni, ha hibáztunk, és meg tudunk bocsátani másoknak. Sőt, esetleg még arra is ráébredünk, hogy az életünkben tapasztalt nehézség valójában álruhába öltözött áldás.

A meditálók felfedezik, hogy legmélyebb szintjén az elme határtalanul kreatív, képes végtelenül kitágulni és intuitívvá válni.

A meditáció az az eszköz, amely az élet belső oldalán horgonyoz le minket. Ez az az oldal, amely túl van az élet változásainak hullámhegyein és völgyein, és amely örök, időtlen és érintetlen. Kétségtelen, hogy külső életünkben felelősségteljesen kell viselkednünk a válságos helyzetekkel szembenézve, ám ha megtanulunk rendszeresen visszatérni legbelsőbb önmagunkba, akkor ott erősítést és tisztaságot lelünk.

The Gift of Adversity („A válság ajándéka”) című könyvében Dr. Rosenthal kiemeli, hogy sokkal kevésbé fontos megtalálni, miért köszöntött be a válság, mint hogy miként birkózunk meg vele. A legfontosabbak pedig azok a leckék, amelyeket ilyen módon megtanulunk. Dr. Rosenthal, aki maga is meditáló, egy tág, bölcs belátásokkal teli, felemelő perspektívát tár elébünk. Könyvének minden fejezete a bölcsesség egy drágaköve, melyet saját és mások élettapasztalatából kristályosított ki. Minden fejezet végén pedig egy szútra-szerű összegzés szerepel. Sokszor azt kívánom, bár meglenne nekem az összes hűtőmágnes formájában! Íme néhány kedvencem:

„Nézz magadba és úgy mérd fel saját értékedet. Ne intézményektől vagy mások véleményétől függj. Az intézmények létrejönnek és megszűnnek, a divatok jönnek és mennek, ám ha tisztán tudatában vagy saját értékednek, az az élet összes viszontagsága közepette veled marad.”

„A nehézségeket, az akadályokat és a hiányosságokat használd a kreativitás ösztönző erejeként, bármikor is jelenjenek meg életedben. Amikor úgy érzed, hogy csapdába kerültél, mint egy folyton üvegnek verődő légy, keress új megoldást. Repülj másik irányba!”

„Akár rámenősen, akár finoman teszed, fontos, hogy szembenézz a félelmeiddel. Ha nem veszel róluk tudomást, csak fokozod a veszélyét annak, hogy akkor csap le rád a balszerencse, amikor a legkevésbé várod és amikor a legkevésbé állsz készen arra, hogy szembenézz vele.”

„Vizsgáld meg mélységében, hogy mi tesz téged különlegessé. Értsd meg ezt a különlegességet, és fejleszd tovább, mert lehet, hogy ez lesz a legnagyobb dolog, amellyel a emberiség életéhez hozzájárulsz.”

Dr. Norman Rosenthal pszichiáter által ajánlott és gyakorolt Transzcendentális Meditációval két díjmentes előadás keretében lehet megismerkedni. Az előadások helyszínéről, időpontjairól a TM-tanfolyam.hu címen lehet érdeklődni.

Kutatási hivatkozások:

(1) A wakeful hypometabolic physiologic state. Wallace, R. K., et al. American Journal of Physiology 221: 795-799, 1971.

(2) Physiological differences between Transcendental Meditation and rest.
Dillbeck, Michael C.; Orme-Johnson, David W.
American Psychologist, Vol 42(9), Sep 1987, 879-881.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*