Transzcendentális Meditáció

Lehetséges, hogy ellenálljunk a stressz hatásainak? Segít a Transzcendentális Meditáció!

snowgirls„Tegnap voltam a plázában vásárolni, s „kihallgattam” egy beszélgetést az eladó, s egy nagypapa között, aki gyönyörű, 18 hónapos unokáját tologatta babakocsiban, miközben a gyermek édesanyja ruhákat próbált” – írja Linda Egenes.

„Nem találni olyan gyermeket, mint ez az egy” – állította büszkén, miközben az egészséges, mosolygós babát nézték, aki lábát nyújtogatta és közben tapsolt a kezével. Rendkívül elégedett volt, bár akkor már három idegen (köztük én is) gyűlt össze körülötte. Egyenesen a szemembe nézett a kicsi, tiszta szeretet és öröm áramlott a tekintetéből.

„Ő mindig ilyen” – árulta el a nagyapja. „Még, ha beteg is, vagy fogzás van, ő mindig ilyen boldog!”

„Számomra ez az, amit ellenálló képességnek nevezek; képességet a boldogságra, függetlenül a körülményektől. A múlt héten írtam egy újabb értekezést, amely rámutatott, hogy a rugalmasabban alkalmazkodó gyermekek általában jól megállják a helyüket még kedvezőtlen körülmények között is. A téma elgondolkodtatott, mert belőlem hiányzott ez a képesség gyerekként. Akkoriban elég volt, ha csúnyán néztek rám, máris sírva fakadtam” – magyarázta az újságírónő.

Felnőttként már sokkal ellenállóbbá váltam évről, évre. Ahelyett, hogy a mind nagyobb és nagyobb stressz kifogott volna rajtam, inkább azt éreztem, hogy előbbre vitt. Nem kis része volt a rugalmasságom fejlődésében a Transzcendentális Meditáció technikájának.

Minden nap kétszer hagyom, hogy testem és lelkem megnyugodjon, hogy mély nyugalmi állapotba kerüljek, mely sokkal mélyebb pihenést jelent, mint amit az alvás nyújthat, frissít, megszünteti a mélyen gyökerező stresszt és fáradtságot.

A meta-analízis-vizsgálatok eredményei szerint a TM a leghatékonyabb ismert stresszcsökkentő módszer, mely rendelkezésünkre áll. Számos, tudományos folyóiratban publikált tanulmány állítja, hogy a TM sokoldalú, hisz jelentősen csökkenti a kortizol nevű stresszhormon termelődését, általa csökken a szorongásunk, és a stressz-érzékenységünk. Ugyanakkor a TM-gyakorlók megnövekedett biztonságérzetet és magasabb szerotonin-szintet könyvelhetnek el általa.

Prof. Dr. Selye János véleménye a Transzcendentális Meditációról: Olyan módszerként utalnék rá, amely ellazítja az ember központi idegrendszerét, és az így könnyebben él együtt a stresszekkel, nem szenved annyit a stressztől, és nem veszíti el annak összes hasznos, ösztönző hatását. A Transzcendentális Meditáció mindenfajta tevékenységre felkészíti az idegrendszert. Végső soron ugyanis az idegrendszernek van a legfőbb szerepe abban, hogy kellemes vagy kellemetlen stresszt élünk át, hogy elégedettek vagyunk vagy elégedetlenek. És úgy gondolom, ha képesek vagyunk oly módon hatást gyakorolni az idegrendszerre a Transzcendentális Meditáción keresztül, hogy az valóban lenyugodjon, valóban a legjobbat nyújtsa abban, hogy nem ad specifikus választ semmilyen igénybevételre, akkor az egy ideális megoldás”.

Egy újabb három hónapos prospektív vizsgálatban, mely ugyancsak a TM stresszcsökkentő hatását tanulmányozta (a „Fortune 100” vállalat munkatársai voltak a vizsgálat alanyai, illetve egy kisebb elosztó-, forgalmazó cég munkatársait vizsgálták), a következőkre derült fény.

Azok a dolgozók, akik megtanulták a TM-et, a kontroll-csoport tagjaihoz hasonló munkaterületen tevékenykedtek, munkaköri és demográfiai jellemzőikben hasonlóak voltak. A rendszeresen meditálók lényegesen jobb eredményeket produkáltak, mint a kontrollcsoport tagjai. Az adatok szerint csökkent a fiziológiás izgalmi állapotuk (a bőr vezetőképesség szintje alapján állapították meg ezt) meditáció alatt és azon kívül is, csökkent a vonásszorongás, a munkafeszültség, az álmatlanság és fáradtság, a cigaretta és tömény italok fogyasztása, jobb általános egészségi állapotba kerültek (kevesebb egészségügyi panaszuk volt), javult a munkaerő hatékonysága, a munkával való elégedettségük, de a munkahelyi és személyes kapcsolataik minősége is kedvezőbb lett.

A stressztől való megszabadulás lehetővé teszi a testnek és léleknek, hogy rendesen működjön, s meggyógyítsa önmagát, ha beteg. Ez önmagában óriási előnyt jelent, hisz minél stresszmentesebbek vagyunk, annál ellenállóbbá válunk az újonnan felmerülő stresszekkel szemben.

A stresszt úgy képzeljük el, mintha vésett vonalakat ejtenénk egy kő felszínén. Valami traumatikus történik veled, mint például amikor egy gyermek esetében a tanár tévesen vádolja meg őt csalással, s a kölyök túl félénk ahhoz, hogy megvédje magát. A stresszt tárolja az idegrendszer, a test kémiai összetételében és teljes szerkezetében is.

Miután elkezdjük gyakorolni a Transzcendentális Meditációt, s napi rendszerességgel merülünk mély nyugalmi állapotba: A stressz feloldódik egy kicsit minden meditáció során, s lesznek olyan alkalmak is, amikor úgy érezzük, hogy teljesen eltűnik a feszültségünk. Ugyanazok a stresszorok lesznek jelen a környezetben továbbra is, de stabilabbá válunk a technikának köszönhetően, s nem befolyásolnak többé a korábbihoz hasonló mértékben.

Holgy-meditacio

Ahelyett, hogy a stressz mély benyomást tenne a fiziológiánkra (akár a kőbe vésett mély nyomok), a stressz olyanná válik, mintha vízbe rajzolnánk vonalakat. Ez azért működik ilyen könnyedén, mert ha kevésbé vagyunk stresszesek, akkor sokkal gyorsabban meg is szabadulunk az újabb feszültségektől.

Tartós, rendszeres gyakorlással elérhetjük a nyugalom és boldogság olyan szintjét, melyet semmi sem rázhat meg. Egy dugó a forgalomban, a gyerek iskolai teljesítménye, a nehéz természetű munkatársak, kihívást jelentő órák, míg a férj a munkában van – a teljességet képesek leszünk fenntartani ezzel az egyszerű módszerrel az élet bármely területén!

Arról van szó, hogy erősítsük meg magunkat, amit az élet hoz nekünk arra reagáljunk nyugodtan, alázattal és könnyedén. Stresszforrások vannak és mindig is lesznek – nem számít, hogy hol élünk vagy mivel foglalkozunk; de amennyiben rugalmasak vagyunk, a stressz nem kezdhet ki bennünket.

Megan Fairchild hat hónapos TM-gyakorlás után a következőkről számolt be: „Én is éreztem, hogy a dolgok tapadtak rám, akár a tépőzár, most pedig simán leperegnek rólam. Még mindig felismerem azokat a dolgokat, melyek visszafognak engem, de már nem irritálnak annyira, mint régen. Képes vagyok jobban kezelni a munkámmal járó feszültségeket is.”

Ebben a „létállapotban” tehát egy olyan minőségről van szó, melyben aktívan kapcsolódunk gyermekeinkhez, szeretteinkhez. Elvégre mennyire segít a körülöttünk élőkön és önmagunkon, ha stresszesek és dühösek vagyunk? Amint a stressz csökkenni kezd – s tudjuk a TM gyakorlók ezt közvetlenül tapasztalják – a boldogság, energia, intelligencia és a kreativitás is megemelkedik bennünk, az életnek hirtelen számos területén jobbak leszünk. Jobb lesz az egészségünk, mert kevesebb stressz ér minket, a szervezet hatékonyabban lesz képes meggyógyítani önmagát. Kapcsolataink is javulnak, mert nem lesz ott a stressz, hogy „közénk állhasson”. A mentális egészség javulásával enyhül a szorongás, a depresszió, a dühünk elpárolog.

A boldogság tapasztalata stabilizálja az elmét. Ez nem csupán azt jelenti, hogy a boldogság átjárja elménket. Az elme már maga a boldogság! Ezt úgy képzeljük el, mint amikor egy mezőgazdasági termelőnek gondja adódik a növények öntözésével, mert az öntözőcsatornában valamilyen dugulás jelentkezik. Amikor a termelő elhárítja az akadályt, a víz újra áradni kezd. Ugyanígy, amikor eltávolítjuk a stresszt, ami marad az az elme természetes állapota lesz, az elme eredeti minősége, ami a boldogság. „Akár csak az a boldog és gyönyörű baba, akivel a plázában találkoztam – mi is megcsapolhatjuk a boldogság és kreativitás tartályát, amely minden nap vár minket, hogy élvezzük!”

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*