Fedezd fel a jóga valódi értelmét a nemzetközi jóga napon Budapesten, június 21-én!

2015-06-11 | 17:51 0 hozzászólás

girl-meditating-150x150A jóga egyre nagyobb népszerűségnek örvend a stressz kezelési technikák körében. A technika elnevezése szó szerinti jelentése „egység”. Az archaikus eredeti jóga leiratokban és magyarázatok tanúsága szerint jógának azt az állapotot nevezték, mikor az elme túllépett a gondolkodás legfinomabb szintjén is, s elérte a csendben való megalapozódottságot, az egységet önvalójával. A jóga, mint a túllépés eszköze jóval többet jelent, mint csupán pihenést vagy relaxációt.

A Transzcendentális Meditáció (újra) felfedezése egy ősi technikát képvisel, mely segítségünkre van abban, hogy elérjük a valódi jóga állapotot, amikor az elme a tiszta csend állapotába teljesen természetes módon, erőfeszítés nélkül helyeződik.

Megfelelően képzett Transzcendentális Meditáció tanár segítségével bárki elsajátíthatja a módszert, élvezetes gyakorolni, s rendkívüli hatékonysága már az első alkalommal tapasztalható. Több mint hat millió meditáló, s 600 tudományos kutatás igazolja, hogy a technika az alábbi előnyökkel jár:

  1. Mély nyugalmi állapot: sokkal mélyebb, mint a hagyományos relaxációk, s mélyebb pihenést nyújt, mint az alvás.
  2. Belső béke és boldogság: jelentősen növeli a szervezetben a boldogság hormonok mennyiségét.
  3. Aktiválja a szervezete belső gyógyító mechanizmusait: Sokkal hatékonyabban vagyunk képesek gyógyítani önmagunkat, mint azt gondolnánk.

Hogyan érhetjük el a valódi egységet önvalónkkal, az ún. valódi „jóga tapasztalatot”?

Amikor közvetlenül a külvilágra irányul a figyelmünk, arra amit látunk; vagy épp úgy gondoljuk, hogy a figyelem valamiféle külső dolog, akkor nem vagyunk önvalónknál. Az „én vagyok” elveszíti jelentőségét a körülötte lévő világban, s nem tapasztalja meg önmagát.

Viszont, ha az elmét olyan állapotba tudjuk hozni, ahol semmi sem vonja el a figyelmet a külvilágról, de nincsenek felismerések, nincsen cselekvés, nincsenek gondolatok, akkor a tudatos figyelem és a figyelő is visszatérhet önmagához. Ez az, amit túllépve a belső, tiszta csend (Tiszta Tudat) állapotaként ragadhatunk meg.

A Transzcendentális Tudat fiziológiai mintázatai

A fiziológia szintjén a Transzcendentális Tudatot egy rendkívül mély testi ellazultság kíséri, mely többek között a légzés spontán leállásában (10-40 másodperces időszakokra szinte semmilyen légzési tevékenység nem történik), globális, magas amplitúdójú alfa-EEG hullámok, továbbá magas EEG-koherencia megjelenésében mutatkozik meg, utóbbinál különösen a frontális szenzorok között. Az EEG koherencia a funkcionális együttműködés mértéke: azt mutatja meg, hogy az agy különböző területei miként működnek együtt. Amikor az agy elülső területei koherensebbek, akkor az általuk végzett tevékenység – döntéshozatal, tervezés, rövid távú memória, morális érvelés és öntapasztalás – is erőteljesebb. fiziológiai szinten az elülső agyterületeknek a Transzcendentális Meditáció során mutatkozó nagyobb koherenciája tartja fenn a Transzcendentális Tudat közben mutatkozó fokozott Ön-tudatosságot.

TM-agy8

A grafika egy 32 elektródával készült EEG-felvételt, annak 5 másodperces időképét mutatja. A kép felső részén látható az agy bal elülső részének, az alul pedig a jobb elülső részének elektromos aktivitása a tanszcendálás, a szamádhi megtapasztalásának pillanataiban (bal oldalt), illetve a meditációt követő nyitott szemű állapot esetén. A 32 elektródapáron levett minták erős koherenciát mutatnak. A koherencia azt jelenti, hogy a két agyfélteke egyszerre működik – kommunikálnak egymással.

De hogyan hozhatjuk létre mindezt az elménkben? Nem látni, s nem tenni semmit rendkívül egyszerű, csak ülünk egy széken, lehunyjuk a szemünket, de hogyan tegyük, hogy ne legyenek közben gondolataink? Nem tudjuk kényszeríteni vagy szabályozni az elmét, hogy ne gondolkodjon. Minél jobban igyekszünk nem gondolkodni, annál biztosabb, hogy ténylegesen gondolataink lesznek.

A „trükk” az, hogy ne csak próbáljuk, hanem valóban hagyjuk, hogy a gondolkodás folyamata természetesen megtörténjen. A legyünk önvalónkban a gondolkodás folyamában, s az elme otthonra lel. Erre a legélvezetesebb állapotra az elme már genetikailag programozva van. Mint ilyenhez az elme teljesen önmagától, könnyedén és spontán módon kapcsolódik, amikor csak lehetősége van rá. Hogy aktiválhassuk ezt a természetes folyamatot, hogy elérjük a valódi jóga állapotát, speciális technikára van szükségünk. Ez az, ami megvan a Transzcendentális Meditációban….s még akkor is működik, mikor a legnagyobb zsongás van a fejünkben.

Túllépés = Mély pihenés

A túllépést az elme a lehető legtermészetesebb módon éri el, hogy megalapozódhasson a belső csend állapotában; olyankor a test spontán mély relaxációs állapotba kerül, mely sokkal mélyebb, mint a legmélyebb alvás.

Ezt az állapotot objektív mérésekkel igazolják. A kutatók megfigyelték, amint a Transzcendentális meditáció gyakorlása alatt a test nyugalmi állapotba kerül. Ez utóbbi kétszer olyan mély pihenést jelentett a test számára, mint a legmélyebb alvás közbeni pihenés. Ezt a fontos megállapítást több mint 30 tanulmány erősítette meg szerte a világon.

A mély pihenés aktiválja testünk belső gyógyító erejét

Ebben a relaxációs állapotban megszabadulunk a feszültségektől. A szervezet teljesen természetes módon távolítja el a fiziológiában felhalmozódott stresszt. Ezt teszi alvás közben is, de az alvás során nem kerülünk olyan állapotba, hogy az igazán mélyen gyökerező traumatikus stresszeinket feloldani legyünk képesek. A túllépés során a legmélyebb traumatikus feszültségek is feloldódnak az idegrendszerből.

Az eredmények tükrében kétségtelen, hogy egyre több a traumatizált egyén köztünk. Az iraki háború veteránjairól készült friss tanulmány szerint nyolc hétig tartó Transzcendentális Meditáció gyakorlással 50 %-os csökkenést mutattak a PTSD-sek és a depresszióval küzdők tünetei. Ez az eredmény olyan lenyűgözőnek bizonyult, hogy a CNN is műsorára tűzte az amerikai veteránok napján. (Valamint a vietnámi háború veteránjaival készített kutatások is visszaigazolást nyertek a fenti eredmény kapcsán.)

Utóbbi vizsgálatban mindössze három hónapos gyakorlása révén a meditáló csoport jelentős javulást élt meg (csökkent a depresszió, a poszttraumás szorongás és az álmatlanság), valamint a háborús veteránok 70%-ának nem volt szüksége további kezelésre. A hagyományosan, pszichoterápiával kezelt csoport nem mutatott ilyen eredményeket.

A háborús veteránok helyzete sokkal súlyosabb, mint a legtöbb hétköznapi emberé. Ha TM nekik segített, akkor el tudjuk képzelni, hogyan segíthet bárkinek. Az alábbi videóban is megfigyelhető néhány példa, hogy milyen erővel bír a Transzcendentális Meditáció azok számára, akik traumatikus stresszben szenvednek. Mindez jól illusztrálja, hogy miért támogatja egyre több tudós, oktató, híresség és kormányzati intézmények a Transzcendentális Meditáció technikáját.

Az ősi szövegekben rögzített túllépés tapasztalata a mély, belső boldogságban való megalapozódás. Az elme a túllépés folyamatát spontán éri el, s így esélye nyílik a valódi boldogság elérésére.

Ma a modern tudomány eszközeit felhasználva, objektív módon tudjuk mérni a koncentráció volumenét az úgynevezett szerotonin vagy boldogsághormon mennyiségének mérésével. Kutatások igazolták, hogy a Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben a szerotonin termelődése spontán folyamat részeként indul meg szervezetünkben.

Ez figyelemreméltó eredménynek számít, hiszen ilyen reakció általában véve gyógyszerekkel, mesterségesen idézhető elő, melyeknek számos negatív mellékhatása is van. A Transzcendentális Meditációval kapcsolatban napvilágot látott tudományos kutatások azonban semmilyen negatív mellékhatásról nem számoltak be eleddig.

Az orvosi tanulmányok arról is beszámolnak, hogy a stressz fontos szerepet játszik a szerotonin termelődésének csökkentésében. A túl alacsony szerotonin koncentráció nemcsak a depresszió, de számos más egészségügyi probléma okozója, mint például a szenvedélybetegségek, a migrén és az álmatlanság. Az Alzheimer kórral, a dührohamokkal, de étkezési zavarokkal is összefüggésbe hozzák. A megnövekedett szerotonin szint az egyik jele annak, hogy a szervezet helyrehozhassa a hosszú távon felhalmozódott feszültségek miatt kialakult zavarokat.

Az élet során felhalmozódott stressz végül felborítja a teljes idegrendszer működését, ami különféle lelki és fizikai problémákat eredményez. Becslések szerint a betegségek 80-90%-a közvetlenül vagy köztevetetten a stresszel hozható kapcsolatba.

A túllépes tapasztalata lehetővé teszi, hogy a szervezet a legmélyebb relaxációt élje meg, s ezáltal eltávolíthassa magából a depresszió, s valójában a legtöbb egészségügyi probléma kiváltó okát. Mi sokkal hatékonyabban vagyunk képesek meggyógyítani önmagunkat annál, mint képzeljük!

Egy nagyszabású, 2000 Transzcendentális Meditációt gyakorló személy bevonásával készült, összesen öt éven át tartó kutatás eredménye az, hogy átlag 50-70%-kal csökkenés figyelhető meg a kórházi kiadások terén. Az idősebb korosztályban figyelhető meg a legradikálisabb változás, s további részletes kutatások azt igazolták, hogy 87%-kal csökkent a szívbetegség, valamint 60%-kal alacsonyabb arányban fordult elő rákos megbetegedés a vizsgált egyének körében.

Az elmúlt négy évtized során 350 tudományos kutatás készült a témában, s ezáltal jócskán megerősítették a kutatók, hogy a Transzcendentális Meditáció kapcsán tapasztalt túllépés jótékonyan hat egészségünkre. Az eredmények azt támasztják alá, hogy minden kétséget kizáróan hogy a Transzcendentális Meditáció technikája nem csak a legalaposabban kutatott betegségmegelőző módszer, hanem a leghatékonyabb mentális módszer, melyet valaha kutattak a szakemberek.

Hogyan tapasztalhatjuk meg a túllépést?

A meditáció kellemes és könnyed, bárki képes elsajátítani, s azonnali eredményt nyújt. A túllépés élményét teljesen természetes és ártatlan módon érhetjük el. Ez a teljesség, a belső csend tapasztalata, melyet nem lehet pusztán azáltal elérni, hogy megpróbálunk csendben maradni. Minél inkább próbáljuk, annál inkább aktív marad az elménk. Ezért a legtöbb ma ismeretes koncentrációt igénylő meditációs módszer nagyon csekély igazolt hatással rendelkezik.

Bhagavad Gítá tömören a jógáról:

jógaszthah kuru karmáni
„A jógában, a transzcendentális tudatban megállapodva cselekedd tetteid”.

jógah karmaszu kausalam
„A jóga a cselekvésben való jártasság.”

A Transzcendentális Meditációt egyénileg tanítják, szakmailag képzett oktatók, akik mindenkit képesek elvezetni a túllépés teljesen természetes élményének a megtapasztalásáig.

Ha valakinek egyszer már volt ilyen élménye, akkor az elme emlékszik rá, s azt követően spontán visszatér hozzá, teljesen természetes, könnyű módon, feltéve, ha a megfelelő technikát használjuk.

Szamádhi: a jóga kezdete, nem pedig végpontja

Úgy gondolták, hogy a jóga gyakorlását a jamával és a nijamával, a hétköznapi erényekkel kell kezdeni, és így tovább – mondta Maharishi – miközben annak valóság szerint a szamádhival kellene kezdődni. A szamádhi nem érhető el a jama és a nijama gyakorlásával. Ezeknek az erényeknek a magas szintre emelése pedig csak a szamádhi ismételt tapasztalásával érhető el. Más szavakkal, tévedés azt gondolni, hogy a magas szintű erkölcsiség és az erkölcsös viselkedés a szamádhi elérésének alapkövetelménye lenne. Ehelyett, mondta Maharishi, az erényesebb viselkedés és a jobb erkölcs az, ami létrejön az élet legegységesebb és legtisztább boldogsággal teli mezejének megtapasztalásával.

Példának okáért, mondta Maharishi, csak úgy gondolható el előrehaladás az ahinszá, a nem-ártás területén, ha valaki növekszik az összes dolog egységéről való tudatosságban. Az életnek ezt az egységes valóságát közvetlenül megtapasztaljuk a szamádhiban. Hasonlóképpen, mondta, az asztéja, azaz a lopástól való tartózkodás is csak akkor valósítható meg a legmagasabb szinten, amikor valaki teljes mértékben elégedetté válik. A legstabilabb belső öröm pedig természetes módon létrejön a tiszta boldogságtudat örök mezejének ismételt megtapasztalásával a szamádhi állapotában.

Maharishi Sankarácsárja Shantanandával

Maharishi Sankarácsárja Shantanandával

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A tiszta boldogságtudat: ez az a magasabb szint, amelyhez a jógának el kellene vezetnie bennünket. A jóga egységet jelent. A jóga egyik meghatározása a test, az elme és a lélegzet egysége. Noha ez már önmagában is jó eredményeket hozhat létre, ennek az egységnek van egy magasabb jelentése is: a gondolkodó elme, avagy kisbetűs önmagunk egysége a nagybetű Önvalóval, a kozmikus intelligenciával. Ennek eredménye pedig, a Jógaszútrák szerint, mélységes boldogság.

Az Önvalóval való egység meditációban történő megtapasztalásáról Maharishi így nyilatkozik:

„A boldogság intenzitása túl van a legmagasabb fokokon. Ennek az állapotnak a boldogsága minden bánat lehetőségét felszámolja, legyen az nagy vagy kicsiny. A Nap fényes ragyogásába nem hatolhat bele semmiféle sötétség. Ugyanígy semmilyen bánat nem léphet be a tiszta boldogságtudatba, és a tiszta boldogságtudat sem ismerheti semmi olyannak az elnyerését, amely önmagánál nagyobb volna. Ez az állapot önmagában teljes, ennek nyomán pedig az ember szilárdan megállapodik önmagában, eltelve az örök elégedettséggel.” (Idézet Maharishinek a Bhagavad Gítá 6.20. verséhez fűzött kommentárjából.)

A Transzcendentális Meditáció módszerét lépésről lépésre, négy egymást követő napon oktatják. Az alapképzést követi egy átfogó nyomonkövetési szakasz, mely során személyes találkozókkal biztosítják a helyes gyakorlatot. Ennek részeként a program résztvevői fizikai gyakorlatokat is (melyek alatt általában jógát értenek) elsajátítanak a meditálók, fokozva ezzel a egység élményt, melyben igazán mélyreható változások indulnak.

A Transzcendentális Meditáció a Védikus Hagyomány ősi hagyatéka:

MoodiIndia miniszerelnöke is jógázik és gyakorolja a Transzcendentális Meditációt

A nemzetközi jóga nap támogatója, India miniszerelnöke, Narendra Modi kiemelkedő spirituális háttérrel rendelkezik. Az 1970-es években szerzetes volt Swami Vivekananda ásramjában, Almorában. 1992-ben Modi egy delegációval látogatást tett Maharishi Mahesh Yoginál. Akkoriban már gyakorolta a Transzcendentális Meditációt India  miniszerelnöke. A Modi-kormány hamarosan bevezeti India oktatási rendszerébe a jógát, meditációs gyakorlatként pedig a Sankara-hagyományból származó Transzcendentális Meditációt.

Maharishi Jóga – Transzcendentális Meditáció a nemzetközi jóga napon, Budapesten

Az Indiai Nagykövetség szíves meghívásának eleget téve a Maharishi-szervezet is képviselteti magát a rendezvényen. Június 21-én, 15:30-16:00 óra között Szenes Károly TM-tanár mutatja be a Transzcendentális Meditáció kapcsolatát a jógával.

Az esemény Facebook-oldala:
https://www.facebook.com/events/905962716116913/

Nemzetkozi-joga-nap


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek