Az együtt meditáló családok ereje – a TM védelmi pajzsot ad a gyerekeknek

2014-11-10 | 16:06 0 hozzászólás

„Egy olyan családban nőttem fel, ahol a vacsorát együtt fogyasztottuk el.” (Akár a Donna Reed Show és a Leave It To Beaver szereplői). Az ilyen családi „rítusok” ösztönösen jót tesznek a gyerekeknek, amikor elfogyaszthatják szeretteikkel az ételt és „lehorgonyoznak” az asztalnál a nap végén. Tudományos tények is alátámasztják az előbbi állítást: Először is, a jó hangulatban töltött étkezés jótékony hatással van az emésztésre és hozzájárul az egészséges táplálkozáshoz. A Harvard Medical School tanulmányai szerint a gyerekek, akik szüleikkel esznek, kevesebb egészségtelen ételt vesznek magukhoz és több zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanak. A gyerekek fejlődéséhez, a kiegyensúlyozott idegrendszerhez; de a későbbi életszakaszokban a szívbetegségek és daganatos betegségek megelőzésében is hasznos ez a szokásrendszer.

A kutatók tovább mennek, hiszen az is bizonyított, hogy a legalább heti öt alkalommal előforduló családi étkezések a gyerekek szókincsére, olvasási képességeire is jótékonyan hatnak; javulnak a tanulmányi eredmények, melynek hatása akár a felsőfokú tanulmányokban is megjelenhetnek. De megfigyelhető az is, hogy az együtt étkező családok gyermekeinél kisebb mértékű az elhízás, és alacsonyabb volt a táplálkozási rendellenességekkel küzdő gyermek, illetve serdülő ebben a csoportban. Meglepő módon csökkent a kábítószer használat, az agresszív viselkedés és a depresszió is. Mindez ennek az egy tényezőnek köszönhetően.

A CASA Columbia felmérései szerint azok a tinédzserek, akik gyakran vesznek részt a családi vacsorákon, érzelmileg kiegyensúlyozottabbak, keményebben dolgoznak az iskolában és pozitívabban nyilvánulnak meg társas kapcsolataikban. A Kraft Társaság álláspontja szerint azok az amerikai családok, akik együtt étkeznek, boldogabbak az életük számos területén, mint azok akik nem tartják ezt a hagyományt. A gyermekek és a tizenévesek számára azért is bír nagy jelentőséggel egy-egy családi étkezés, mert ezek által a családi kommunikáció élménytartalommal töltődik, erősebb családi kötelék alakul ki és az identitástudat is erősödik bennük.

Egy friss kanadai tanulmány, melyet a JAMA Pediatrics publikált és a Globe and Mail oldalon is megjelent, arról számol be, hogy azok a kamaszok, akik legalább heti négy alkalommal vacsoráztak együtt családjukkal, négy egységnyi szorongással, depresszióval, önkárosító magatartással, öngyilkossági gondolattal, kábítószer használattal és az internetes zaklatással kapcsolatos érintettséggel kellett számoljanak. Míg azoknál a gyerekeknél, akik sosem vacsoráztak együtt a szüleikkel, ez a mérőszám hét volt, ami csak nem kétszeres kockázatot jelent a másik csoport eredményeihez képest.

A megfélemlítés és a stressz járványa

A JAMA Peditrics tanulmánya az internetes zaklatások kapcsán a gyermekek átlag 20%-os érintettségét jelöli meg. Ez az érintett húsz százalék elsősorban a lányok köréből kerül ki, mert ők sokkal hajlamosabbak használni a szociális média felületeit fiatalabb korban. A még ennél is megrázóbb tény pedig az, hogy az internetes zaklatások sokkal károsabb hatással vannak a gyermekekre, mint akár egy olyan megfélemlítés, mely az iskolaudvaron zajlik. Ennek oka az, hogy az internet nyújtotta nyilvánosság megnöveli a negatív hatást és hatványozottan hat a gyerek önbecsülésére egy ilyen incidens.

A USA-beli National Center for Educational Statistics becslései szerint a 12 és 18 év közti diákok egyharmadát már zaklatták az iskolában vagy online. A problémát tovább súlyosbítja a válások magas száma, az egyre erőszakosabb szórakozási formák, a kábítószerrel való visszaélés jelenléte, sőt utóbbiakhoz akár a vényköteles antidepresszánsok túlzott fogyasztása (gyógyszerfüggőség) is hozzájárul. Ezek a tényezők ma már ismert tünetei a társadalomban járványként romboló stressznek.

Meditáció, mint védelem a zaklatás ellen

A közös családi étkezések mellett néhány család úgy szervezi a napirendjét, hogy közös meditációra is sor kerülhessen minden nap. A University of Michigan kutatói megállapították, hogy a TM-technikával nem csupán csökkenthető a stressz, de növeli a belső boldogságot, elégedettséget, az eredmények között a nagyobb rugalmasság, növekvő szociális képességek és önbizalom is szerepel.

A gyerekek a legjobban a növekvő önbizalomból profitálhatnak a meditáció révén. A belső bizalom és az önmegvalósítás képességei segítenek, hogy megvalósítsák belső késztetéseiket és kevésbé függjenek a külső hatásoktól. A Transzcendentális Meditáció gyakorlása segít megerősíteni a gyermekeket, hogy ne legyenek a zaklatások potenciális áldozatai.

Jaxon a családjával gyakorolja a Transzcendentális Meditációt

Transzcendentális Meditációt gyakorló család

A University of Connecticut friss tanulmánya szerint a veszélyeztetett serdülők körében csökkent a stressz, a szorongás, a hiperaktivitás és az érzelmi stressz azt követően, hogy négy hónapon keresztül rendszeresen gyakorolták a Transzcendentális Meditációt. A kísérletet ez esetben kontrollcsoport bevonásával végezték.

„Úgy érzem, hogy az együtt töltött otthoni meditáció egyfajta speciális védelmi pajzsot ad a gyerekeknek az iskolai feszültségek és az egymásra gyakorolt nyomás ellen” – mondja Carolyn, három gyermek édesanyja. Elmondása szerint a családi kötelékeket is megerősíti az együtt végzett meditáció. A testvérek közötti feszültségek, melyek korábban alááshatták a családi kirándulásokat, nem bukkantak fel olyan gyakran és, ha mégis akkor gyorsabban oldódnak. Mint mondja: „A család, amely együtt meditál, jobban élvezi az életet.”

„A szülők első számú kötelessége gondoskodni arról, hogy gyermekeik a bölcsesség és a helyes társadalmi cselekvés szellemében nevelkedjenek. Rendkívül ártalmas az a modern irányzat, amely a gyermek sorsát teljesen a gyermek kezébe helyezi. Mindez oda vezet, hogy a fiatal nemzedék teljes mértékben kiműveletlenül nő fel.” (Maharishi Mahesh Yogi, A Lét Tudománya és az Élet Művészete, 241. oldal)

A Transzcendentális Meditáció egyszerű és erőfeszítés-mentes módszerét már 4-5 éves kortól el lehet sajátítani – a kisgyerekek nem ülve meditálnak, hanem játék közben. A TM elsajátításának első két lépése a díjmentes és nyilvános ismertető és bevezető előadások meghallgatása. Az előadást természetesen a kiskorú gyermekek nem kell meghallgassák. A TM-előadások helyszíneiről, időpontjairól a TM-tanfolyam.hu oldalon lehet tájékozódni.


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek