Transzcendentális Meditáció

A Transzcendentális Meditáció természetesen segít a dohányzásról való leszokásban

quit-smoking-meditation-practiceVéget akar vetni káros szenvedélyének? Miután rágyújtunk, másodperceken belül elárasztja agyunkat a nikotin, amely az acetilkolin nevű anyaghoz hasonló tulajdonságokkal bír, s melynek hatására fantasztikusan érezzük magunkat. Hatására megnyugszunk, enyhül a fizikai fájdalom, javul a memória és a koncentráció.

Idővel azonban ennek a szenvedélynek az erős hatásai eloszlanak. Szervezetünk alkalmazkodik a nikotin-terheléshez, és ugyanolyan mennyiségű dohányzás már jóval kevesebbet kínál. Végül már nem az örömszerzés végett gyújtunk cigarettára, hanem mert ezt érezzük „normálisnak”.

A dohányzás és az adrenalin: A nikotin egy stimuláns. Ha dohányzunk, a mellékvesénk kezd el dolgozni, s ennek során a pulzusunk emelkedik, az erek összehúzódnak, s a légutak kitágulnak. Évekig tartó dohányzás mellett a mellékvesék gyengülnek, elfáradnak, mert folyamatos, túlzott stimulációnak vannak kitéve.

Milyen kapcsolatban van a dohányzás és az idegrendszer állapota? A dohányosok tévesen úgy vélik, hogy a cigaretta segít a stressz feloldásában. Mi történik valójában, s hogyan mászhatunk ki abból a gödörből, melyet saját magunknak ástunk? A dohányzáshoz az a tényező társul, hogy kellemes érzést kelt, a dohány iránti vágy ebből táplálkozik. Tanulmányok bizonyítják, hogy azok az emberek, akiknek sikerült leszokniuk a dohányzásról, sokkal kevésbé érezték magukat stresszesnek ennek következtében.

Azonban, mivel a dohányzás radikálisan megváltoztatja az agy működését, a dohány pedig hasonlóan függőséget keltő anyag, mint a kokain vagy a heroin. Ez a magyarázata annak, hogy dohányfüst okozta ártalmak a világ vezető halálokaihoz vezetnek, de az emberek számára még így is nehézséget jelent a leszokás.

Miért könnyebb leszokni a dohányzásról a Transzcendentális Meditáció segítségével?

Raquel Zimmermann modell
Raquel Zimmermann modell

Mivel a technika feszültségoldó, s ez az amit a legtöbb ember a cigarettában is keres. „Rájöttem négy hónappal ezelőtt, hogy le kell szoknom a dohányzásról. Ez volt az a szokás, amely végig kísérte teljes modell karrieremet. Azt hittem, hogy a dohányzás tartja karcsún a testemet… Ez valami olyasmi, amire nagyon büszke vagyok, hogy nem dohányzom. Hogy vigyázom magamra” – mondta Raquel Zimmermann, manöken, meditáció-gyakorló.

A TM-nek nem célja, hogy az embereknek segítsen legyőzni a nikotin iránti függőségüket. A dohányzásról való leszokásnak sem szükséges előfeltétele a TM, de a gyakorlatban elindítója lehet a folyamatnak. Ha meditálunk, oldódik a stressz. Ez pontosan az, amit az emberek a nikontintól is remélnek. Számos tanulmány bizonyítja a TM stresszcsökkentő hatását, s hogy segít a dohányzásról való leszokásban.

A meditáció hatása kumulatív – hiszen a meditációs gyakorlat minél inkább csökkenti a stressz szintjét, annál kevésbé érzi a dohányos a cigaretta iránti vágyat.

Az alábbi grafikonok a TM dohányzásról való leszokásban jelentkező eredményeit illusztrálják:

TM-dohanyzas

TM-dohanyzas2

Tudományos bizonyítékok a dohányzásról való leszokásra

Meta-analízis vizsgálatokkal kimutatták, hogy a Transzcendentális Meditáció dohányzásról való leszokásban nyújtott hatékonysága kétszer, ötször magasabb volt mint más programok eredményei.

Az egyik tanulmányban összehasonlítottak olyan dohányosokat, akik gyakorolták a technikát és olyanokat, akik nem. A tanulmány tanúsága szerint az elmúlt két évben, annak a csoportnak a tagjai közt, akik napi szinten gyakorolták a TM-et, a leszokás, valamint az elfogyasztott cigaretta mennyisége jóval nagyobb mértékben csökkent. (Szemben a kontroll-csoport eredményeivel, valamint azokhoz képest, akik nem rendszeresen meditálnak.)

A Transzcendentális Meditáció elsajátításának nem feltétele a dohányzásról való leszokás, vagy annak szüneteltetése, így a dohányosok számára nem okoz semmilyen stresszt, vagy elvonási tünetet a TM gyakorlása, hiszen nincs a leszokás tekintetében semmilyen törekvés. Próbálja ki Ön is a TM-et: TM-tanfolyam.hu

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*