A Transzcendentális Meditáció segít a diákoknak „felnőtt szintű” stresszük leküzdésében

2015-02-26 | 17:14 0 hozzászólás

William R. Stixrud neuropszichológus munkája során több tizenévest és fiatal felnőttet vizsgált. Köztük számos olyan fiatallal találkozott, mint Todd, aki jelenleg gólya az egyik ismert amerikai egyetemen. „Bár vizsgálatok tanúsítják, hogy Todd enyhe figyelemzavarral küzd, nem ez a fő oka rossz tanulmányi teljesítményének” – állítja a professzor. A tanuláshoz szükséges lenne a stressz elkerülése, a szorongásos, depressziós tünetek kezelése, melyek eredményeként befejezetlen feladatok, nem kielégítő osztályzatok és a várakozásokon aluli teljesítmény jelentkezhet.

Bár az említett vizsgálatban megjelölt Todd egyetemista volt, agyának jellemző sajátosságai kapcsán megállapítást nyert, hogy egy kamasz agyával rendelkezik, amely nem bír a 20-as, 30-as éveit töltő fiatal felnőttek agyi jellemvonásaival. A legújabb kutatások szerint a kreativitás és adaptív képességek serdülőkorban fejlődnek a legintenzívebben. Nem kell messzire mennünk, hiszen elég megfigyelnünk a fiatal művészek, zenészek, alkotók megdöbbentően gazdag munkásságát, tudósok, matematikusok lenyűgöző teljesítményeit húszas éveik elején.

adhd-brain-vs.-normalUgyanakkor az is tény, hogy a még kialakulóban lévő serdülőkori, fiatal agyi struktúra nagyon sérülékeny is egyben. Ezek az ártalmak jelentkezhetnek vegyszerek hatásaiként, beleértve a drogokat, alkoholt, de a stressz hormonokat is. A serdülők emiatt jóval könnyebben szenvednek krónikus stressztől, mint felnőtt társaik, s gyakran hosszan tartó, egész további életükre kiható károsodást szenvedhet az idegrendszerük ebben a korban.

Ez a helyzet azért is aggasztó jelenség, mert úgy tűnik, a mai tinédzserek korábban sosem tapasztalt mértékű stressznek vannak kitéve és a stresszel szorosan összefüggő egészségügyi problémákkal küszködnek. Jean Twenge összehasonlító kutatása kifejtette, hogy a mai tizenéveseknek és fiatal felnőttek ötször, nyolcszor nagyobb számban számolnak be depressziós tünetekről, szorongásos zavarokról, mint azok az egyének, akik pl. a gazdasági világválság éveiben voltak serdülők, vagy épp a hidegháború ideje alatt élték fiatal felnőtt éveiket.

causes-of-adhd-400x400Az American Psychological Association friss felmérése szerint a mai tizenévesek jelentős része oly mértékű stressznek van kitéve, mint a felnőtt generáció tagjai. Látszólag számos forrásból fakad ez a helyzet, mely krónikus alváshiánytól kezdve, gyenge tanulmányi teljesítményig számos téren megmutatkozik. Az okok között ugyancsak számos tényezőt említhetünk, gondoljunk csak a szinte „lóversenyként” működő tanulmányi kihívásokra, a multitasking éjjel nappali jelenlétére, stb.

Szerencsére van kiút ebből a szomorú helyzetből. A Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlása hatékony alternatívát nyújthat. A módszer negyven éves kutatási múltra tekint vissza, s előnyeit tizenévesek, egyetemi hallgatók is élvezhetik, akárcsak a felnőtt gyakorlók. A meditáló fiatalok klinikailag igazoltan jobban alszanak, jobb a koncentrációs képességük, kevésbé szorongók, boldogabbak, s jobban tűrik a stresszes helyzeteket is. A cikk elején említett Todd is elsajátította a TM technikáját. Röviddel az első meditációs ülés után jelentkezett Dr. Sixtrud irodájában. A fiú beszámolt arról, hogy szinte azonnali javulást észlelt az alvásminőségében, három hónapos gyakorlást követően érezhetően javultak szorongásos tünetei, jobb hangulatba került, s úgy döntött a meditációt rendszeresen fogja használni relaxációs technika gyanánt. Toddnak tehát bevált a módszer, miután visszatért az iskolába úgy érezte hogy „egy titkos fegyvert hordoz”. Utóbbi nem volt más, mint a TM, amely lehetővé tette számára, hogy kezelni tudja a társadalom nyomását és az iskolai kihívásokat. A kutatási eredmények rámutatnak arra is, hogy sokkal könnyebb az egészséges életmód követelményeit betartani meditálóként, sőt a nevelés és a szakmai előmenetel terén is jobb eredménnyel zárnak a rendszeresen meditáló fiatalok. Todd problémája nem elszigetelt eset. Tizenévesek és fiatalok egyre gyakrabban fordulnak a meditáció eszközéhez, hogy kezelni tudják a feszültséget vagy elősegítsék személyes fejlődésüket. A tizenéveseket jellemző általános mentális állapot kapcsán egyre nagyobb figyelmet kellene fordítanunk az olyan mellékhatásoktól mentes relaxációs technikákra, mint amilyen a Transzcendentális Meditáció.

„Ez a Transzcendentális Meditáció módszere, mely könnyű utat kínál a szellemi fejlődéshez és rejtett képességeink kiaknázásához; közvetlen módszer a belső élet spirituális értékeinek feltárásához, és ahhoz, hogy az élet anyagi értékeit a belső önvaló fényével felmagasztosítsuk; egyszerű és közvetlen, belülről működő oktatási technika. A rendszer készen áll, kifejlesztése megtörtént, kiállta a próbát, és értékességét a világ minden táján bizonyította. Immár az oktatásügy bölcs felelősein múlik, hogy a hallgatók főiskolai és egyetemi tananyagába is bekerüljön, és ezzel új emberiség születhessen, olyan emberiség, mely mentes a hiányosságoktól, mely nem marad tudatlan az élet belső értékei felől, és melynek tagjai személyiségükben teljesen kifejlettek” – írja Maharishi Mahesh Yogi A Lét Tudománya című munkájában.

William R. Stixrud neuropszichológus

William R. Stixrud neuropszichológus

Dr. William R. Stixrud neuropszichológus 1985 óta a tanulási, figyelemhiányos és a szociális/érzelmi zavarokra specializálódott William Stixrud & Associates intézet igazgatója, illetve 1986 óta a washingtoni Children’s National Medical Center gyerekgyógyászatra szakosodott orvosi központ orvosi karának tagja. Dr. Stixrud a National Institutes of Health állami egészségügyi intézet szaktanácsadója a neuropszichológiai és metabolikus rendellenességek kapcsán. Számos szakmai díj birtokosa, illetve Magna Cum Laude tudományos kitüntetést kapott a Washingtoni Egyetemtől. A Minesotai Egyetemen doktorált oktatási pszichológiából. A New England Medical Center klinikai neuropszichológiai posztdoktori ösztöndíját nyerte el.

Dr. Stixrud szerint a „stressz jelentős szerepet játszik a gyerekek viselkedési problémában, a tanulási zavaraiban, illetve az ADHD figyelemhiányos hiperaktivitásában is, így nem kérdés, hogy a stressz jelentős mértékben akadályozza a gyermekek tanulási képességeit”. A Transzcendentális Meditáció stresszcsökkentő hatásáról a következőket nyilatkozta: „Úgy gondolom, hogy a TM-nek rendkívül fontos szerepe lehet a tanulási és a figyelemhiányos problémák enyhítésében. Egyes iskolákban a Transzcendentális Meditációnak köszönhető az, hogy a gyerekek képesek leküzdeni a tanulási, a figyelemhiányos és a viselkedési problémákat. (Lásd: stressfreeschools.org)

Az impulzus-kontroll, és ennek okán az idegesség, mint az ADHD egyik legjelentősebb jelensége és a Transzcendentális Meditáció, mint lehetséges terápiás alkalmazási lehetőségeiről így vélekedik Dr. Stixrud: „A Transzcendentális Meditáció gyakorlása során az idegrendszer aktivitása lecsendesedik, megnyugszik. Amikor a stressz elkezdi kifejteni a hatását, egyszerűen a meditációt gyakorló nem mutat impulzivitást. Azt hiszem, hogy van okunk azt feltételezni, hogy az elme és a test TM általi lecsendesedése, ennek következtében az agy elektromos tevékenységének fokozódó rendezettsége, valamint a két agyfélteke koherenciája lehetővé teszi a gyermekek számára az impulzusok feletti jobb irányítási és uralmi képességet”.

tm-lany

A TM-et gyakorló iskolás gyerekek toleránsabb viselkedéséről Dr. Stixrud személyes tapasztalatokkal is rendelkezik, ezekről így számolt be: „Egy kísérlet részeként középiskolás, ADHD-val küzdő gyermekek kezdték el gyakorolni a Transzcendentális Meditációt. Három hónap TM-gyakorlást követően interjút készítettek a diákokkal, azt kérdezve, hogy mit vettek észre a néhány hónapos meditáció-gyakorlást követően. Gyakorlatilag minden válaszadó gyermek szinte egyforma mondatokkal felelt: „Úgy érzem, hogy sokkal kevésbé vagyok feszült, nyugodtabb vagyok”. Legtöbbjük ezt nyilatkozta: „Úgy érzem, jobban szervezett vagyok. Úgy érzem, hogy jobban megtudom csinálni a házi feladatot, a szüleim nem kell segítsenek ebben nekem”. Egy feltűnően impulzív fiú így nyilatkozott: „Mielőtt elkezdtem meditálni, az iskola folyosóján sétálva ha egy másik gyerek nekem jött, megfordultam, és gondolkodás nélkül megütöttem. Most hogy már három hónapja meditálok, megállok, és elgondolkodok azon, hogy megüssem-e vagy sem”.

„A legtöbb kutató úgy gondolja, hogy az ADHD a multiplex végrehajtási funkciók rendellenessége. A végrehajtó funkciókért többek közt az agy elülső területei a felelősek a mentális kontroll és szervezési képesség, a céltudatos viselkedés tekintetében. Több száz tanulmány igazolja, hogy a Transzcendentális Meditáció gyakorlása javítja e végrehajtó funkciókat, részben azért, mert növeli az agyműködés rendezettségét, és részben azért, mivel csökkenti a stresszt és a feszületséget” – nyilatkozta Dr. William R. Stixrud neuropszichológus.

A Dr. William R. Stixrud neuropszichológus által is ajánlott erőfeszítés-mentes Transzcendentális Meditációt már 4-5 éves kortól képesek a gyermekek elsajátítani, és önállóan – játék közben – gyakorolni. A TM természetes és egyszerű gyakorlata a gyermekek számára is élvezetes – a TM az egyetlen olyan széles körűen elérhető, tudományosan igazolt meditációs technika, melyet a kisgyermekek is képesek gyakorolni. Látogasson el a lakhelyéhez legközelebb eső díjmentes TM-előadásra, foglaljon ülőhelyet itt: TM-tanfolyam.hu


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek