A stressz, az agy és a diákélet összefüggései – Dr. Fred Travis: A TM erősíti az agyat

2015-06-03 | 11:45 0 hozzászólás
Dr. Fred Travis agykutató

Dr. Fred Travis agykutató

Jelentős számú kutatás folyik az agy működésével kapcsolatban. Meg tudná mondani, hogy miért pont ez a kutatási terület élvez elsőbbséget a számos téma között?

Az agy a mi hálózati kártyánk a világban. Általa érzékeljük a külvilágot, és az agy reagál a világ működésére. Átalakítja a külső világból érkező tapasztalatokat, hogy tudatunk képes legyen megérteni, valamint tudatos impulzusokká alakítani a beérkező információkat, s így képesek vagyunk reagálni a körülöttünk lévő világ rezdüléseire. Minden, amit teszünk, hatással van az agy működésére, s fizikailag meg is változtatja az agyat. A stressz, a fáradtság stb. az agyat kevésbé alkalmazkodóvá változtatja, így nem teljes értékűen dolgozzuk fel az információkat, s adott reakcióink sem lehetnek tökéletesek.

Az egészséges agyműködéshez szükséges, hogy az a stressz okozta korlátozások nélkül működjön. Talán a legfontosabb jellemzője az egészséges agynak, hogy kiváló alkalmazkodóképességgel bír a folyamatosan változó világ behatásaival szemben. Idomulni képes a pillanatról pillanatra változó környezet adottságaihoz.

Kutatások eredményei szerint az alkohol, a drogok, a stressz, a szegénység és az alvásmegvonás – mint a legkomolyabb károsító faktorok – az agy fiziológiáját olyan mértékben változtatják meg, hogy lecsökken az agy reakcióideje, a memória és az információk előhívásának képessége gyengül. Tehát minden, amit teszünk, komoly hatással van az agy fiziológiájára is.

Mit jelent pontosan az a megállapítás, hogy kutatások tanúsága szerint a Transzcendentális Meditáció segít az agy stressz miatti károsodásának helyreállításában?

Amikor egy személy stressznek van kitéve, akkor a frontális lebeny működése blokkolt – a túlingerlés miatt. Ez utóbbi agyterület vesz részt a döntéshozatalban és a végrehajtás funkcióiban. A stressz hatására ez a terület olyan, mintha „offline” módba kerülne a lebeny, vagyis teljesen kikapcsol.

PastedGraphic-3A Transzcendentális Meditáció a stresszel pontosan ellentétes hatást vált ki az agyban. Neurológiai tanulmányok bizonyítják, hogy a TM csukott szemmel történő gyakorlása alatt fokozódik a frontális lebeny aktivitása. Ezen felül komoly aktivitás tapasztalható a frontális területeken kívüli hátsó agyi régiókban is. A Transzcendentális Meditáció erősíti azokat az idegpályákat, melyek a figyelemért, a döntéshozó és végrehajtó mechanizmusok kivitelezéséért felelnek. Ennek nyomán olyan esetben is hatékonyan kihasználhatjuk agykapacitásunkat, amikor komoly stressznek vagyunk kitéve.

Minden alkalommal, amikor a Transzcendentális Meditáció technikáját gyakoroljuk, ezeket az agyterületeket erősítjük. Hasonlítható ez ahhoz, mint amikor vállizmainkat szeretnénk felépíteni, s ennek érdekében speciális a vállizmokat erősítő gyakorlatokat végzünk, majd használjuk ezeket az izmokat, például arra, hogy az élelmiszert kézben hazavigyük. A Transzcendentális Meditáció technikája erősíti a fókuszért felelős idegkapcsolatokat, hogy amikor szükségünk van a szélesebb körű megértésre – de épp stressz alatt vagyunk – a frontális lebenyünk hatékonyabban működjön, mint korábban hasonló helyzetben. Továbbá az éberség egy különleges, pihentető élményt is nyújt. Ez utóbbi a talamuszra hat. A talamusz olyan, akár egy kapcsolótábla az agyban. Minden szenzoros információ a ide fut, majd innen áramlik az agy különböző részeibe. A TM rendszeres gyakorlása által ez a „kapcsolótábla” a szenzoros hatások befogadása ellenére sokkal energetikusabb lesz.

Be tudna számolni az Amerikai Egyetem kutatásáról, melyben főiskolai hallgatók igen mély pihenést tapasztaltak a Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben, s képesek voltak komoly vizsgadrukk alatt is jól összpontosítani?

Az oktatás ma már hihetetlen stresszel jár. Sok diák öngyógyítással igyekszik megszabadulni a stressztől. A főiskolai hallgatók csaknem fele rendszeresen fogyaszt alkoholt, s mintegy 20%-uk vényköteles gyógyszerekkel él. Kutatásaink eredményei szerint a főiskolai hallgatók 80%-a számolt be arról, hogy rendszeresen tapasztal kimerültséget.

A fent említett három hónapos kísérlet azt mutatta, hogy a meditáló diákok kevésbé voltak fáradtak és enerváltak. Gyógyulási folyamat indult be szervezetükben, mely megnövekedett pontszámokban mutatkozott meg az ún. Brain Integration Scale elnevezésű teszten (utóbbi korrelál az érzelmi stabilitással, a morális értékítélettel és a csökkent mértékű szorongással.

Transzcendentális Meditációt gyakorló diákok Szegeden

Transzcendentális Meditációt gyakorló diákok Szegeden

A mi randomizált és kontrollált kutatásainkból publikált tanulmányt az International Journal of Psychophysiology. Utóbbiban arra kerestük a választ, hogy a diákok agyműködése milyen volt a TM-technika gyakorlása előtt, s mi jellemezte, miután három hónapig rendszeresen gyakorolták a Transzcendentális Meditáció technikáját. A három hónapos időszak a tavaszi szemeszter vizsgaidőszakában kezdődött, amely az év legstresszesebb időszaka a hallgatók számára. A záróvizsgák ideje alatt a diákok általában későn feküdtek le jó néhány napig, étkezési szokásaik leromlottak, s azokon a diákokon, akik nem gyakorolták a TM technikát, a krónikus szorongás tüneteit fedezték fel. Bármely fent említett tényező önmagában is csökkenti az agyi integrációt.

Azoknál a diákoknál, akik nem gyakorolták a Transzcendentális Meditáció technikáját, csökkent tónusú agyműködést észleltünk, éberségük jelentős mértékben csökkent a vizsgált három hónapos időintervallumban. Ezzel szemben, azok közt, akik a Transzcendentális Meditációt rendszeresen gyakorolták, jóval enyhébb stressztünetek jelentkeztek. A meditáló diákok kevésbé voltak fáradtak és kimerültek, javult a stresszingerekre adott reakcióik minősége, jobb pontszámokat értek el a Brain Integration Scale-teszten; vagyis érzelmileg stabilabbak lettek, morális értékítéletük jobb volt, s enyhült a szorongásuk is. A Transzcendentális Meditáció gyakorlata alapjaiban változtatja meg az agy működését annak érdekében, hogy a diákok sikeresebb és hatékonyabb életet élhessenek; anélkül, hogy a stressz káros hatásait elszenvednék. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kiegyensúlyozottabban és teljességben éljenek a szorongás és a stressz helyett.

Díjmentes TM-előadások: TM-tanfolyam.hu


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek