Transzcendentális Meditáció

A meditáció, mint gyógyszer

Több orvos fogékonnyá vált arra, hogy kiegészítő terápiának tekintse a meditációt, amint egyre több és több tanulmány mutatott ki összefüggést a jobb egészség és a meditáció között – mondja Dr. Roger Walsh, a Kalifornia Egyetem pszichiátria professzora.

Walsh kutatást hozott nyilvánosságra a meditációról, és annak gyakorlatát – mint szabadon választható tárgyat –  tanítja is az orvostanhallgatók számára.

 

A felfedezett összefüggések többek között a következők:

 

Egy Walsh által vezetett kísérleti tanulmány azt sugallta, hogy a meditáció hasznos az anti-depresszánsok hatásának megértésében és segítséget jelenthet a depresszió terápiájának támogatásában.

 

A kutatók szerint a meditációk – mint az anti-depresszánsok – a lelki egyensúly állapotának kifejlődését segítik elő. Ez a képesség azt eredményezi, hogy a beteg elviseli és nem zavarják őt a potenciálisan provokatív vagy idegesítő gondolatok, események vagy konfliktusok. A tanulmány nem régen jelent meg a Journal of Mental and Nervous Disorders című szakfolyóiratban.

 

Egy, az Amerikai Szívszövetség mostanában lezajlott találkozóján bemutatott tanulmány szerint a Transzcendentális Meditáció, vagy TM csökkentette a kockázati tényezők súlyosságát az anyagcserével kapcsolatos tünetcsoportban. Ez a tünetcsoport olyan feltételek összessége, amelyek szívbetegséghez vezetnek, mint pl. a magas vérnyomás és a megnövekedett vércukorszint.

 

Azok az emberek, akik TM-et gyakoroltak, jelentős mértékben csökkentették a vérnyomás-, a vércukor- és az inzulinszintjüket, mondja Dr. Noel Bairey Merz, a tanulmány szerzője és a Prevenciós és Rehabilitációs Szívközpont orvosi igazgatója a los angelesi Cedars-Sinai Egészségügyi Centrumban. Merz folytatja a meditáció szívbetegségekre kifejtett hatásainak vizsgálatát.

 

A meditációt és a túlzott evés rendellenességét vizsgáló egyik tanulmány előzetes eredményei azt mutatták, hogy a meditáció segíthet az embereknek “újrakapcsolódni” a saját testükhöz és elméjükhöz, így megérthetik, hogy mikor egyenek és mikor kell azt abbahagyni.

 

Az elmeteljesség-meditáció segíthet az ilyen rendellenességben szenvedők számára, hogy visszanyerjék az irányítást az étkezési szokásaik fölött, mondja Jean Kristeller, aki a pszichológia professzora és az Indiana Állami Egyetem terra haute-i Egészség, Vallás és Spiritualitás Tanulmányok Központjának vezetője.

 

Ez a kutatás csatlakozik ahhoz az egyre növekvő ismeretanyaghoz, amely a tudományon, nem pedig a buddhizmusban vagy a kereszténységben gyökerező vallási hiedelmeken alapszik. Lehetnek ugyan vallásos elemek a meditációban, de az szintén lehetséges, hogy valaki ezek nélkül gyakorolja azt.

 

Néhány kórházi környezetben meditáló azt mondja, hogy az orvosi gyakorlatban 1975 után jött a fordulópont a meditáció számára, amikor Dr. Herbert Benson, a Harward Egyetem kutatója  először írt a Transzcendentális Meditáció értékéről a betegségek kezelésének területén a “Relaxációs válasz” című könyvében.

 

A meditáció már lényeges része Dr. Dean Ornish szívbetegségeket kezelő programjának, amely mély benyomást gyakorolt Ms. Lechtman és férje, Max álláspontjára.

 

Az emberek olyan betegségekkel végzik el a tanfolyamokat, mint a rák, vagy a szívbetegségek, és vannak olyanok is, akik a feszültségeiket akarják kezelni – hangoztatja Martha Jensen az UCI Medical Centerből (Orange, Calif.).

 

“Nem meglepő, hogy az idő – nem pedig a motiváció hiánya – a legnagyobb akadály a meditáció rendszeres gyakorlásában” – jelentette ki Dr. Wadie Najm, a családgyógyászat docense az UCI-nál. A régóta gyakorlók naponta kétszer 20 perces meditációt ajánlanak. “Nem olyan gyors, mint bevenni a gyógyszert” – tette hozzá Najm, aki néhány páciensének a meditációt ajánlotta. Ez időbefektetést igényel, mint a legtöbb gyakorlat.”

 

Dr. Németh József fordítása

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*