Transzcendentális Meditáció

A Jóga-szútra és a mély meditáció

Míg a jógára világszerte úgy tekintenek, mint Indiából származó nyújtó és hajlító gyakorlatok változatos sorára, a jóga szó sokkal szélesebb értelemmel rendelkezik. Magában foglalja mindenekelőtt a csukott szemmel ülve végzett, csendes, mély meditációt. Indiában a jógán egy tudatállapotot is értenek, nem csupán a test gyakorlatoztatását.

A legfontosabb jógával foglalkozó írás a Jóga-szútra, melynek szerzője Patandzsali Maharsi. E szöveg 195 rövid, szútrának nevezett aforizmát tartalmaz.

A jóga meghatározását a jóga-szútrák második szútrája adja meg. Szanszkritul így hangzik: jógas csitta-vritti-niródhah. Magyarul pedig: „A jóga az elme (csitta) tevékenységének (vritti) teljes megnyugvása (niródhah).” Ezt tartják a jóga hagyományos definíciójának. Patandzsali jóga-szútrái ennek a tapasztalásnak a mélységét szamádhinak nevezik. A szamádhi az az elmeállapot, amelyben nincsenek jelen gondolatok, és nincs jelen a meditáció tárgya sem. Itt az elme teljes mértékben kiterjed és a „tiszta határtalan tudatosság” állapotában van. Noha századokon át a tudósok keleten és nyugaton egyaránt úgy gondolták, hogy ezt a tapasztalást rendkívül nehéz elérni, a mi nemzedékünk tanúja lehetett annak a tanításnak, amely megmutatta, hogy a mély meditáció milyen természetes egyszerűséggel érhető el. Maharishi Mahesh Yogi, védikus tudós és bölcs a Transzcendentális Meditáció formájában hozta ezt el nekünk.

Úgy gondolom, hogy a meditáció végzésére irányuló kísérletezés olyan, mint amikor valaki úszni tanul. Kezdőként még lehet, hogy késztetést érez arra, hogy óriási erőfeszítéssel kapálóddzon, ám megfelelő útmutatással megtanulhatja, miként lazuljon el a vízben, hogyan végezzen könnyed, egyenletes karcsapásokat, hogy aztán könnyedén suhanjon előre a vízben. A megfelelő útmutatás nyomán a meditáció is ugyanilyen erőfeszítés nélkülivé válik.

Akik ismerik a Jóga-szútrát, tudják, hogy a szamádhi nem egy elszigetelt eredmény. A szamádhi a jóga nyolc tagjának egyike. A jógát nyolctagú, azaz astánga jógának is nevezik. (Asta – nyolc, anga – végtag, ág.) Ezek közül az utolsó három tag (dháraná, dhjána és szamádhi) kapcsolódik a legszorosabban a meditációhoz. Úgy vélem, hogy a meditáció legtöbb rendszere igen jó a dháranában, ám kevesen értik meg a dhjánát.

Mesterek Védikus Hagyománya - a Transzcendentális Meditáció eredete

Nézzük meg ezt egy kicsit részletesebben! A dháranát általában koncentrációnak vagy szilárdságnak fordítják. Nem más ez, mint amikor veszünk egy meditációs tárgyat, például egy mantrát, és ráirányítjuk a figyelmünket, rendszerint azáltal, hogy mentálisan újra és újra elismételjük. Hasonló ahhoz, mint amikor az egyes vízcseppekre figyelünk, mivel a meditáció tárgya elkülönült. A dháraná az elme felszínes állapota, és nem túl valószínű, hogy ebből az állapotból bárki is be tudna csúszni a szamádhiba.

A dhjána ettől nagy mértékben különbözik. Hiányzik belőle a fókuszált figyelem, az erőfeszítés, a koncentráció. A dhjánában a meditáció tárgya nem elkülönült. Míg a dháraná az egyes vízcseppek egymás utáni csepegéséhez hasonlítható, addig a dhjána egy folyamatos áramlás, mint az üvegen folyó olaj. Ez az, ahol belép a Transzcendentális Meditáció, mint a meditáció megfelelő megértésének és gyakorlásának módszere. A TM lehetővé teszi elsajátítója számára, már közvetlenül a kezdetektől fogva, hogy elérje a dhjánát és ezután rendszeresen megtapasztalja a szamádhit. Olykor akár a TM-gyakorlás első napján is így szólnak az új meditálók: „Olyan könnyű volt, olyan csendes és egyszerű – az elmém a tökéletes béke állapotában nyugodott, anélkül, hogy ezért bármiféle erőfeszítést kellett volna tennem.”

Az elmúlt 25 évben a Maharishi Menedzsment Egyetemen oktattam, egy olyan felsőoktatási intézményben, ahol minden diák, tanár és az összes többi egyetemi dolgozó az egyetemi tanrend részeként a Transzcendentális Meditációt gyakorolja. Hihetetlenül beteljesítő érzés látni, ahogy diákjaim a szamádhi állapotának erőfeszítés nélküli, természetes elérésével kezdik a jóga és a meditáció tanulmányozását. Ez ideális alapot képez a jóga összes aspektusának tanulásához.

Természetesen, a jóga minden egyes tagja – az öt-öt jama és nijama, az ászana, a pránájáma, a pratjáhára, a dháraná, a dhjána és a szamádhi – önmagában is lenyűgöző. Ám egyiket sem nehéz megérteni és gyakorolni, a gyakorlás pedig igen jelentős jutalmakat tartogat! A jóga gyakorlása révén szó szerint elérhetünk mindent, amire csak gondolni tudunk. Az elme lecsendesítése, a béke megteremtése, majd a vágyak és a cselekvés elindítása az intelligenciának erről a legmélyebb szintjéről, továbbá az eleven, átfogó egészség és boldogság mind természetes eredménye annak, ha ezt az ősi tudományt gyakoroljuk.

(Thomas Egenes írása a Transcendental Meditation blogról)

Jelentkezés díjmentes Transzcendentális Meditáció előadásra: http://www.tminfo.hu/tm-tanfolyam/

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*