Transzcendentális Meditáció

A harmadik évezred tudat alapú oktatása

Minden év őszén főszerepet kap az oktatás, s a becsengetés után a nebulóknak szembe kell nézniük az év követelményeivel. S hol vannak már a viaszosan fénylő cserépkályhás kistantermes iskolák, és a palatáblákon írni tanító egyszerre több évfolyamot is oktató tanítók, tanárok.

A huszonegyedik század oktatásának követelményrendszere egyre inkább a szakosodást helyezi előtérbe, és a tanulók iránti követelmény sem a régi. Korszerűsödött az iskola, s egy technikailag fejlett kor elvárásait támasztja a felnövekvő nemzedék felé, az ismeretanyag egyre csak bővül, az idő pedig egyre kevesebb, valami mindig van, amire nem jut elég idő, s akkor bizony a gyermek felzárkóztatásra szorul.

A probléma

De ne a nevelőket hibáztassuk, sem a tanárnak, sem a diáknak nincs könnyű helyzete. Az ütem felgyorsult, a követelmény megnőtt, az oktatásra szánható idő a megnövekedett tananyag miatt lecsökkent. Vajon képesek vagyunk-e jelenlegi fejlettségi szintünkkel tartani a lépést? Az egyre több területen megjelenő gond azt mutatja nem nagyon, nehezen, egyre kevésbé. A gyerekek között egyre több a has- vagy fejfájós, alvászavarral küszködő, vagy “problémás”.

Ahogy a felnőttek, a gyermekek is feszültebbek, kevesebb idő jut rájuk, s ez a helyzet megbosszulja magát: az elsekélyesedett szülő-gyermek kapcsolatok eredménye a stresszes gyermek, akinek pszichológushoz kell járnia, persze ha a szülők pénztárcája bírja. A teljesítménykényszer félelmet ültet a gyermekbe, s az esetleg nem elegendő veleszületett értelmi képesség miatt, a törődés hiánya folytán az önállótlan gyermek végül lemarad. A túlterhelt gyermek feszült, s egyre erőszakosabb lesz, ahogy azt az iskolában előforduló támadó jellegű események is mutatják. A pedagógus társadalom sajnos ezzel a gonddal sem tud mit kezdeni, hiszen a büntetések már nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, fekete báránynak lenni, szinte divattá válhat, főleg amikor a gyerek ennyi erőszakot lát a televízióban, filmekben.

Mit tegyünk hát? Hogyan lehetne a gyermekek tűrőképességét, tanulási készségét fejleszteni, van-e arra mód, hogy a kevesebb idő alatt tényleg meg tudják tanulni az egyre növekvő tananyagot, úgy, hogy közben lelki egyensúlyukon sem esik csorba.

Egy lehetséges megoldás

Szeretnék elő állni valamivel, ami talán megoldást nyújthat. Valamivel, ami amellett, hogy nyugodtabbá teszi a diákot, s tanárát, még a gyermek tudásának tartályát, az agyat is fejleszti, annak egyre nagyobb képességét bontakoztatja ki, arról nem is beszélve, hogy a lelki eredetű betegségeket a gyökerüknél szünteti meg. A módszer a Transzcendentális Meditáció egyszerű eljárása, melyet naponta kétszer gyakorlunk.

Tény, hogy a személyes tapasztalatok mellett a kutatások is tárgyilagosan bizonyítják, hogy e módszer mennyire jó hatással van a lelki egyensúly megteremtésére, így az oktatásban is kezdtek felfigyelni az eljárásra. A TM-en végzett vizsgálatok szerint a rendszeres gyakorlás feltárja az agy rejtett képességeit, s a nagyobb agykapacitást használó gyermek tanulási, logikus gondolkodási képessége jelentősen megnövekszik. A meditáció segítségével az elme lecsendesedik, s a mély pihenésben feloldódhat az idegrendszerben felhalmozódott stressz, feszültség, ami a gyermek teljesítményét egyébként gátlások formájában is hátráltatja. A gyermek amellett, hogy nyugodtabb, bátrabban mer belevágni a tanulásba, könnyebben megérti a tananyagot, ez pedig ösztönzi a további tanulásra is. Az eredmény nem marad el, jobb tanulmányi eredmény formájában mutatkozik. S ez még nem minden: a gyermek személyisége is fejlődik, önállóssága fokozódik, erőszakos hajlamai a belső béke megalapozódása miatt lecsökkennek, toleránsabb lesz viselkedése.

A tudatalapú oktatás

Az oktatás valós célja az, hogy feltárja a tanulókban rejlő lehetőségeket. Sajnos azt tapasztalhatjuk, hogy az egyetemeken nem sikerült megvalósítani e célt, pedig a jobb oktatással jobb és kultúráltabb társadalmat teremthetnénk.

S milyen az az iskola, ahol már tudatalapú oktatás folyik? Nos, mindössze annyiban különbözik más hétköznapi iskolától, hogy a gyermekek és tanárok a megszokott tantárgyak mellett gyakorolják a TM technikáját is naponta kétszer. Ilyen iskola található például Skelmersdale külvárosában, Lancashireben, Angliában, a Sidhaland (szidha: a TM-Szidhi haladó technikát gyakorló személy, land: föld, város) egyik telkén is.

Derek Cassells, az iskola igazgatója minden sikert a meditációnak tulajdonít, mivel a stresszt tartja mindennemű tanulási és viselkedésbeli probléma alapvető okának.

-Hagyományos tantervet alkalmazunk, azonban a TM, illetve a kisebbeknél a Bölcsesség Szó technikájának, alkalmazásával a gyermekeink naponta kétszer legalább kétszer olyan mély pihenést tapasztalhatnak meg, mint amit egyébként mélyalvásban élvezhetnek – mondja Mr. Cassells.

-A stresszek és a feszültségek feloldódnak és az idegrendszer egyensúlya helyreáll – állítja Mr. Cassells – és ennek az egyensúlynak köszönhető minden jó hatás, mint például a javuló figyelem, aminek eredménye a jobb tanulmányi teljesítmény lesz. Valójában nem ez a célunk, ezek csak mellékhatások. A legfontosabb az, hogy a gyerekek könnyedek, jól érzik magukat, és ebből automatikusan következik, hogy élvezik a tanulást, s meglévő képességeikből sokkal többet képesek használni. Mi csak kihozzuk belőlük azt, ami már egyébként is ott rejtőzik bennük.

A tanárok is mind meditálók, így sokkal türelmesebbek tudnak lenni tanítványaikkal.
Az angliai példa nem egyedülálló, az Egyesült Államokban és Hollandiában is működnek már a Maharishi-féle tudatalapú oktatási intézmények, s Magyarországon a szegedi Tömörkény István Gimnáziumban kísérleteztek megnyerő eredményekkel a TM módszerével. A szegedi TM gyakorló osztály felsőoktatási felvételi aránya 80 %-os volt.

A példa tehát adott, csak rajtunk múlik, hogy feszült, sikertelen vagy tanulni szerető, életvidám, s nyugodt, kiegyensúlyozott gyermekeket nevelünk. A rendelkezésre álló tudományos kutatások alapján még Dr. Veér András volt mentálhigiénés miniszteri biztos is ajánlja a TM általános bevezetését.

Nagy Erika
TM oktató,
tanító és rajz szakos tanár

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*