A gyerekeknek is szükségük van meditációra: vélemények a Transzcendentális Meditációról

2015-05-13 | 11:26 0 hozzászólás

Második osztályos koromban volt egy időszak, amikor nem akartam iskolába járni. Nem azért, mert én voltam az a szegény diák, aki nem szeret tanulni. Igazából szerettem tanulni. A probléma az volt, hogy épp akkoriban költöztünk két velem egykorú lány szomszédságába, s történetesen nem akartak barátkozni velem. Annak ellenére, hogy a tanév végére barátok lettünk, visszatekintve már látom, hogy rendkívül stresszes voltam abban az időszakban. A családommal előfordult, hogy egy éven belül kétszer is költözött. Többször kerültünk új albérletbe, s ezzel az élettel új iskolák sora is járt. Érzékeny gyermek voltam és nehezen viseltem a kiközösítést. Erre az egészre sok betegséggel reagáltam, mintha egy-egy gyomorfájással elkerülhettem volna ezt az egész helyzetet.

Az Amerikai Pszichológusok Társaságának véleménye szerint a gyakori fejfájás, gyomorfájás annak a jele, hogy a gyermek stresszes. A feszültségnek vannak bizonyos jelei, melyre minden szülőnek oda kell(ene) figyelnie:

  • Negatív magatartásbeli változások (Hirtelen fellépő félelem; harag; sírás; helyzetek elkerülése, melyek korábban derűvel töltötték el a gyermeket; túlevés vagy túl kevés étel fogyasztása.)
  • Problémák adódnak a többi gyermekkel való kapcsolatban (Nem úgy viselkedik a gyermek, mintha „önmaga” lenne, mely megmutatkozhat szélsőséges félénkségben, de mások megfélemlítésében is.)
  • Önmagukat negatív kifejezésekkel jellemzik. (‘Senki sem szeret engem!’, ‘Hülye vagyok!’, ‘Semmi sem jó!’)
  • A gyermek kifejezi folyamatos zavartságát, haragját, aggodalmát és bosszúságát.

A szülőknek azért fontos tisztában lenniük azzal, hogy fentiek a feszültség jelei, melyek az alapvetően stresszes gyermekekben fokozódnak. A statisztikák azt mutatják, hogy az amerikai gyermekek korábban nem tapasztalt mértékű stressz alatt élnek. 1950 óta az öngyilkosságok száma megkétszereződött a kamaszok körében; s például a hetedik osztályos gyerekek (13-14 évesek) mindössze 36%-a értett egyet azzal az állítással, hogy ‘Boldog vagyok az életemben’. Az elmúlt évtizedekben az érzelmi zavarok száma 30%-kal nőtt a fiúk, s 68%-kal a lányok esetében.

A stressznek az agyra is súlyosan károsító hatásai vannak – állítja William Stixrud professzor klinikai neurológus, aki tagja a washingtoni Children’s National Medical Központnak. A stressz károsan befolyásolhatja az iskolai teljesítményt. Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekek szellemi teljesítő képessége komoly szinteket zuhant. Arról nem beszélve, hogy a krónikus szorongás és depresszió megváltoztatja az agy fiziológiáját, így a gyermek fogékonyabbá válik a depresszióra későbbi életszakaszában is.

Bármilyen oldalról vizsgáljuk, a stressz kifejezetten rossz az agynak, különösen a gyermekek fejlődő agyában. Dr. Stixrud munkája során számos gyermek vizsgálatával foglalkozott pályája során. Tapasztalatai szerint a mai gyermekek komoly tanulmányi kihívásokkal küzdenek, de emellett viselkedési problémák, depresszió és neurológiai rendellenességek kínozzák jelentős többségüket. A stressz kulcsfontosságú jelentőséggel bír ezekben a helyzetekben. Stixrud professzor szerint a gyermekek jelentős része tanulási zavarokkal, ADHD-val, figyelemhiányos hiperaktív zavarban szenved, s ezáltal nem kérdés, hogy ez a szomorú helyzet tanulmányi teljesítményüket is károsan befolyásolja.

„Azt mondanám, hogy a lényegi elv a gyermekek tanulási képességét illetően a következő: egy gyermeknek szüksége van arra, hogy biztonságban érezze magát az iskolában; valamint fontos, hogy stressz alatt nem lehet hatékonyan tanulni.” Dr. Stixrud azt is kifejti, hogy a stresszre a ‘harcolj vagy menekülj’ a természetes válaszreakció, mely évmilliók során annak érdekében, hogy megvédjük magunkat a ragadozók támadásaitól. Azonban, amikor a „harcolj vagy menekülj” válasz olyankor érkezik, amikor nem kellene, a gyakorlatban nem leszünk képesek tisztán gondolkodni.

„A természet megvédett minket, hogyne kelljen gondolkodnunk stressz alatt – míg napjainkban – ha egy gyermek stressz alatt kell tanuljon, nem hogy az iskolai munkára, de még a tanárokra és arra sem tud figyelni, hogyan kezelje saját viselkedését.”

A stresszoldásnak viszont számos eszköze van, köztük rendkívül gyengéd módszerek is.

Dr Stixrud a mély pihenésről a következőket állítja: „Tudnunk kell, hogy megelőzésre és a stressz enyhítéséhez elegendő pihenésre van szükség. Ez azt jelenti, hogy aludjunk annyit míg ébresztő óra nélkül is felébredünk – utóbbiról fel lehet ismerni, hogy eleget pihentünk. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a napi szintű rendszeres testmozgás, mint például a gyaloglás, segít enyhíteni a stresszt a testben és az agyban egyaránt.”

A probléma azonban épp az – állítja a professzor –, hogy a gyermekek és a szülők gyakran nem tudnak rendesen aludni, vagy a stresszterheltség olyan nagy mértékű, hogy egy kimerítő edzés, vagy egy-egy mély éjszakai alvás már nem képes kiegyenlíteni a károkat. Emiatt Dr. Stixrud a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlását ajánlja a gyermekeknek és szüleiknek egyaránt.

Transzcendentális Meditációt gyakorló kislány

Transzcendentális Meditációt gyakorló kislány

„A Transzcendentális Meditáció szerepe az, hogy mély pihenést nyújtson az idegrendszernek” – mondja. „A mély pihenés közben biztosított az elme ébersége. Ez utóbbi kettős kombináció az, mely létrehozza a nagyobb rugalmasságot stressz alatt.”

A tizenévesek körében szinte kóros gyakorisággal fordul elő, hogy a nem alszanak eleget. Megnyitva utóbbi attitűddel a krónikus szorongás, a depresszió kialakulásának lehetőségét. Dr. Stixrud szerint a Transzcendentális Meditáció gyakorlása különösen fontos a tinédzser években. „A Transzcendentális Meditáció technikája nagyon jót tesz a fejlődő agynak. A kamaszok alapvető békességet és boldogságot tapasztalhatnak meg, melyhez naponta kétszer hozzáférhetnek. A meditálók általában jobban alszanak, rendszeresen étkeznek és könnyebben el tudják viselni az életben felmerülő konfliktusokat. Ezek a gyerekek egyszerűen alkalmazzák a stressz „ellenszerét”, mely utóbbi magában foglalja a kábítószerek és alkohol fogyasztását, valamint az alvásmegvonást.”

A Transzcendentális Meditáció jótékony hatásait mi sem igazolja hitelesebben, mint azok a felmérések, melyeket a Csendes Idő Programban résztvevő iskolákban végeztek. A Transzcendentális Meditációt napi szinten gyakorló diákok körében az órák látogatottsága 96,8%-ossá vált – csökkent a hiányzások száma – átlagosan 86%-kal csökkent az iskolai kihágások miatti felfüggesztések száma, s 42 ponttal emelkedett a tanulmányi teszteken elért eredményük.

Az egyes agyterületek működésének támogatása és fokozása mellett a Transzcendentális Meditáció komoly eredménnyel hárítja el a szorongás és depresszió kialakulását. A National Institutes of Health (NIH) által támogatott kutatások egyértelműen tükrözik, hogy a TM segít az elhízással összefüggésben kialakuló kettes típusú cukorbetegség és a magas koleszterinszint kialakulásának megelőzésében. Utóbbiak napjainkban már nem csak a felnőtt populációt, hanem a gyermekeket is érinti.

„A Transzcendentális Meditáció program jelentősen csökkenti a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Hangsúlyozva utóbbit a gyermekek körében is; valamint úgy látjuk, hogy jelentősen csökkenti a szívbetegségek és az elhízással kapcsolatos egészségügyi problémák kialakulását” – magyarázta Dr. Stixrud.

„Meggyőző bizonyítékok állnak rendelkezésünkre arra vonatkozólag, hogy a Transzcendentális Meditáció technika eszköze lehetővé teszi a szív jobb működését, s ezáltal az agyi működés is javul. A [Transzcendentális Meditáció technikáját gyakorló] gyerekek kevésbé veszélyeztetettek a különféle fizikai és stresszel kapcsolatos problémákat illetően.”

2009-ben Dr. Stixrud és Sarina Grosswald egy tanulmányt tett közzé a gyermeknevelés aktuális kérdéseit vizsgálva. Ebben az összefoglalóban rámutattak, hogy a Transzcendentális Meditáció jelentős jótékony hatással van az ADHD-ban [figyelemzavaros hiperaktivitás] szenvedő gyermekek állapotára, hiszen jobb közérzetet okoz, s csökkenti a viselkedési zavarok megjelenését.

A kutatók tapasztalatai szerint a Transzcendentális Meditáció rendszeres gyakorlása csökkenti a tünetek jelentkezését, a stresszt és a szorongást. (Aktuális kérdések az oktatásban c. tanulmány 2009.)

„A kutatás azt mutatta, hogy 50%-kal csökkent a stressz, ami óriási hatást jelent a statisztikailag szignifikáns szintre” – mondta Dr. Grosswald. „A Transzcendentális Meditációval a gyermekek a belső csendhez kapcsolódhatnak. Tizenegy, tizenkét évesen a belső béke tapasztalata valóban mélyreható, olyan tapasztalás, melyet soha azelőtt nem éltek át. Megtapasztalják a tudat rendezetté, csendessé válását.”

Szülőként természetesen örömmel tölt el bennünket, ha gyermekünk jól érzi magát az iskolában, ha nyugodt és boldog otthon is. De mit mondjunk a gyermekeknek a meditációról? Az alábbiakban gyerekek számolnak be a Transzcendentális Meditációval kapcsolatos tapasztalataikról.

Transzcendentális Meditációt gyakorló diákok Szegeden

Transzcendentális Meditációt gyakorló diákok Szegeden

„Amióta elkezdtem a TM-et, az életem sokkal könnyebben megy. Azt hiszem, hogy rendesebben végzem és nem kapkodom el a dolgokat. Plusz a jegyeim is jobbak!” –Cecilia, 7. évfolyamos diák, USA

„Segít ellazulni, hogy nyugalmat kapjon az elméd, s kész legyen bármilyen tevékenységre.” –Jaiquan, 9. évfolyamos diák, Connecticut

„Szeretek meditálni, mert a zavaró gondolatokat letisztítja. Amikor kijövök a meditációból, azt észlelem, hogy a probléma megszűnt. Ez egy természetes folyamat, nem nehéz, nagyon egyszerű és bárki meg tudja csinálni, csak meg kell tanulni és gyakorolni.” –India, 10. évfolyamos diák

„Ha megnézem a gólyaként és másodévesként szerzett eredményeimet, akkor C és D minősítéseket látok. Most szinte csak A és B jegyeket kapok, s nagyon büszke vagyok magamra. Az egyetlen dolog, ami változott, hogy elkezdtem a Transzcendentális Meditációt gyakorolni. Felismertem, hogy ez azért történt, mert segített nekem sokkal jobban koncentrálni.” –Kyle, 12. évfolyamos diák, USA

„Terrorizáltak, sőt megtámadtak a régi iskolámban. Szorongtam és alvászavarom volt, nem tudtam összpontosítani az órákon. Miután elkezdtem a Transzcendentális Meditációt, azonnal éreztem, hogy teljesebb és boldogabb vagyok. Azt hiszem, hogy kihozta a bennem rejlő jót. Az eredményeim A minősítésűek voltak az egész tanévben.” –Kezia, 12. évfolyamos diák, L.A.

„A Transzcendentális Meditáció megadja nekem a nyugalom érzését, amit korábban alig éreztem. Segített nekem, hogy nyugodtabb legyen, hogy megtaláljam a mentális és érzelmi stabilitást. Azt hiszem, egyre felelősségteljesebb és érettebb vagyok. Látom a változásokat magamon, s ahogyan az emberek közt érzem magam. Úgy érzem, békésebb vagyok, s sokkal boldogabb. Úgy gondolom, hogy azok a gyerekek, akik meditálnak, megtapasztalják a könnyedség érzését, jobb hangulatba hozza őket és ez könnyebbé teszi, hogy önmagunk legyünk.” –Daniella, 12. évfolyam, Mexikó

„A Transzcendentális Meditációtól jobban érzem magam, mert sokkal pihentebbnek érzem magam. Megnyitotta a szívem. Olyan, mintha a Transzcendentális Meditáció letisztította volna a port az ablakról, s elkezdtem szépnek látni a világot, kedvesnek és barátságosnak az embereket.” –Queena, 12 évfolyamos diák, Shanghai

Díjmentes TM-előadások: TM-tanfolyam.hu


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek