25 félreértés a Transzcendentális Meditációval kapcsolatosan

2014-03-24 | 13:47 0 hozzászólás

A Maharishi Menedzsment Egyetemen az összes diák, tanár és a többi egyetemi dolgozó is megtanulja a Transzcendentális Meditációt (röviden TM-et). Ez egy erőfeszítés nélküli mentális technika, amelyet naponta kétszer végzünk, kényelmesen ülve, alkalmanként 20 percig. A TM javítja a mentális és a fizikai egészséget, és a legtöbben ezért tanulják meg a módszert. Mindenféle foglalkozású és életkorú ember gyakorolja a technikát: diákok, tanárok, médiaszemélyiségek, zenészek, színészek, sportolók, orvosok, jogászok, szülők és nagyszülők, valamint gyerekek. Több száz tudományos kutatást végeztek a Transzcendentális Meditáció pszichológiai és fiziológiai jótéteményeivel kapcsolatban. Ennek ellenére, számos téves elgondolás él az emberek körében e módszerrel kapcsolatban, és az alábbi írásban ezeket szeretném sorban áttekinteni.

Mivel a TM technika egyetemünk oktatási életében alapvető szerepet kap, és mivel számos általános elképzelés uralkodik a meditációról, amely a Transzcendentális Meditációra nem érvényes, ezeket szeretném tisztázni.

*Dr. Thomas Egenes, Ph.D.

1. A meditáció az egyén hitétől és kultúrájától függ

A Transzcendentális Meditáció nyitva áll mindenki előtt, bőrszíntől, vallástól, hitrendszertől és kultúrától függetlenül.

2. A meditáció valamire való összpontosítást kíván, legyen az a lélegzet, a test egyik része vagy egy vizuális inger

A Transzcendentális Meditáció folyamatát még a legkisebb összpontosítás is megzavarja. A Transzcendentális Meditáció erőfeszítés nélküli gyakorlat, mivel az elmének arra a természetes hajlamára épül, hogy saját magától lenyugodjon. Mihelyst elkezdjük a meditációt, az elme minden egyes lépés során nagyobb vonzást tapasztal, anélkül, hogy ehhez összpontosításra lenne szükség. Hasonlóan ahhoz, ahogyan az összpontosítás megakadályozza, hogy álomba merüljünk, azt is meggátolja, hogy megtapasztaljuk a transzcendálás erőfeszítés nélküli folyamatát.

koncentr

3. A meditáció misztikus tapasztalás, amely túl van a tudományos vizsgálatok hatókörén

A Transzcendentális Meditáció egy rendszerezett eljárás, és ezért tudományos vizsgálatok tárgyává tehető, mint amilyenek a randomizált kontroll kísérletek. Vezető tudományos szaklapokban több száz tanulmány jelent meg vele kapcsolatban. Ezek megmutatták, hogy a Transzcendentális Meditációt végző emberek agyának alfa-aktivitása fokozódik, csökken a légzésszámuk, és lelassul a szívverésük. Emellett a hétköznapi életben is számos jótékony hatás mutatkozik. Több mint 350 kutatás számol be arról, hogy a meditatív állapot, amely a stresszreakció fordítottja, kiemelkedő jótéteményeket gyakorol a test, az elme, a viselkedés és a környezet egészségére.

4. Az összes meditációs technika ugyanolyan

A különféle meditációs technikák között fontos különbségek vannak. A Transzcendentális Meditáció erőfeszítés nélküli természete folytán különbözik más meditációs technikáktól. Az erőfeszítés nélküliség a kulcs ahhoz, hogy meditáció közben a tudat teljesen lenyugodott állapotát tapasztaljuk. [E témával részletesen foglalkoztunk a „Minden meditáció egyforma? Mindfullness, a Tibeti buddhizmus és a TM” c. Dr. Travis-cikkben, illetve a „A meditációs módszerek háromféle típusa – mire jók a meditációk?” címet viselő blogbejegyzésben – szerk.]

5. A meditáció csak bizonyos emberek számára való, olyanoknak, akik vissza akarnak vonulni az aktív élettől és a csendes, belső életnek szentelik magukat

A Transzcendentális Meditáció mindenki számára alkalmas, nem számít, milyen életmódot folytatnak. Orvosok, ügyvédek, diákok, anyukák, apukák, nyugdíjasok – mindenféle ember gyakorolja a Transzcendentális Meditációt. Ezek az emberek azt találják, hogy a módszer segíti őket abban, hogy jobban megfeleljenek a karrierjük vagy a családi életük kihívásainak.

6. Évekbe telik, mire valaki eléri a mélyen ellazult állapotot a meditációban

A Transzcendentális Meditációval kapcsolatos EEG-vizsgálatok megmutatják, hogy az emberek már rögtön az első meditációval kezdve mély ellazultságot tapasztalnak.

7. A meditáció azt kívánja meg tőlünk, hogy szenvedélynélküliek és közömbösek legyünk a cselekvés közben

A szenvedélymentesség próbálgatása nem kívánt stressznek teszi ki az elmét, mely tompaságot és mesterkéltséget szül. A Transzcendentális Meditáció lehetővé teszi az elme számára, hogy erőfeszítés nélkül megtapasztalja saját természetes egyensúlyi állapotát, ennek eredményeként pedig az aktivitás természettől fogva dinamikusabb és hatékonyabb lesz.

8. Azok, akik meditálnak, egy bizonyos módon beszélnek, cselekszenek vagy öltözködnek

Az ember belső állapotát nem lehet megítélni külső jelek alapján, mint például az illető beszédének vagy öltözködésének a stílusa.

9. A meditáció egyetlen célja, hogy elérjük a megvilágosodást

Míg bizonyos embereket a meditáció spirituális céljai érdekelnek, nagyon sokan azért tanulják meg a Transzcendentális Meditációt, mert szeretnének jobban aludni, jobb jegyeket kapni, javítani a kapcsolataikat, megszabadulni traumákat követő stresszektől, csökkenteni a vérnyomásukat és így tovább. Mindezek önmagukban is elégséges indokot képeznek a meditáció gyakorlásához. Ugyanilyen fontos az is, hogy sok TM-gyakorló számol be arról, hogy nagyobb önmegvalósítást tapasztal, azaz megéli azt a beteljesedést és elégedettséget, amelyet a „megvilágosodás” szó takar.

10. A meditáció és a mentális technikák nem képesek hatni a testre

Mivel a test és az elme kapcsolatban vannak egymással, a Transzcendentális Meditáció mentális technikája valós hatást gyakorol a testi működésre, melyet randomizált, kontrollált kísérletek százai igazolnak. Például megmutatták, hogy a Transzcendentális Meditáció gyógyszerek használata nélkül csökkenti a vérnyomást.

11. Az élet természete a szenvedés, nincs szükség a meditációra

A szenvedés természetellenes, mivel az élet természete a boldogság. Meditálók millióinak tapasztalata, hogy a Transzcendentális Meditáció megszabadít a szenvedéstől, és fokozza az egészséget és a boldogságot.

12. Ha valamit meredten nézek, az is egyfajta meditáció

Gyertyalang

Ha csak valamit meredten nézünk, az tompává teszi az elmét, és fura hangulatokat szül. A Transzcendentális Meditáció segít abban, hogy meditáció közben nyugalmat és csendességet tapasztaljunk, amely természetes módon eredményez dinamikus és összeszedett cselekvést.

13. A meditáció annak módja, hogy elválaszd magad a világtól, mivel az indiai filozófia szerint a világ csak káprázat

A káprázat azt jelenti, hogy nem tudjuk akként látni a világot, ami: a határtalan öröm otthona. A Transzcendentális Meditáció csökkenti a szorongást, és így képesek vagyunk értékelni a világot, és teljes mértékben részt venni az életében.

14. A meditáció akadályozza a kreativitást

A Transzcendentális Meditáció ösztönzi a kreativitást, mivel amikor mélyen önmagunkba merülünk, a kreativitás forrásában mártózunk meg. A tudat a kreativitás mezeje – ez az a belső tartomány, ahonnét a kreatív ötleteink származnak. Erre a tapasztalatra mondja a filmrendező David Lynch, hogy „kifogjuk a nagy halat.”

15. A meditáció azt jelenti, hogy egy gurut követsz

A Transzcendentális Meditáció gyakorlása nem kívánja meg egy guru, egy filozófia, egy adott vallás vagy életmód követését. A bevezető instrukciót követően saját magad gyakorolsz. A Transzcendentális Meditáció önállóvá és kiegyensúlyozottabbá tesz – ekkor pedig a saját döntéseidet követed.

16. A helyes cselekvés az értelmen és az akaraterőn múlik

A spontán helyes cselekvés a jól kipihent idegrendszer természetes következménye. Példának okáért, könnyű dolog tápláló ételeket választani kora reggel. Ám késő délután, amikor fáradtak vagyunk, nehezebb olyan ételeket enni, amelyek valóban a javunkra válnak. Amikor a Transzcendentális Meditáció gyakorlását követően kipihentek vagyunk, ételválasztásunk és egyéb döntéseink spontán módon egészségesebbeké válnak. Sokan azt találják, hogy a Transzcendentális Meditáció elkezdése után elveszítik a vágyat a cigaretta és egyéb káros szerek iránt, valamint olyan döntéseket hoznak, amelyek jobbak a saját maguk és a környezetük számára.

17. A tudat kitágulása a meditáció következménye

Noha a tudat kitágulása kifejezést gyakran használják, valójában a Transzcendentális Meditáció során a fizikai idegrendszer stresszei oldódnak fel, ekkor pedig a tudatosságot a maga normális állapotában tapasztaljuk meg. Ez az öröm, a boldogság, az energia, a kreativitás és az intelligencia határtalan mezeje. A Transzcendentális Meditáció olyan, mint amikor eloszlatjuk a felhőket és a Nap magától ragyog.

18. A meditációval együtt jár a vágyak kontrollálása is

A vágyak a nagyobb boldogság felé vezetik az embert. Ahogyan a folyók az óceánba ömlenek, úgy a vágyak is a nagyobb beteljesedés felé vezető lépcsőfokok. A Transzcendentális Meditáció megadja az energiát és az egyensúlyt ahhoz, hogy megfogalmazzuk vágyainkat, hogy tegyünk értük és beteljesítsük őket. Az emberek azt találják, hogy a vágyaik sokkal inkább életet-támogatóvá válnak, és nagyobb harmóniába kerülnek a természettel és a környezetükkel.

19. A stressz káros

Az emberi szervezet úgy van megtervezve, hogy elviselje a közepes mértékű stresszt és utána visszatérjen a kiegyensúlyozott üzemmódba. Ám amikor a stresszhelyzetek túlságosan sűrűvé vagy túlzottan intenzívvé válnak, a „harcolj vagy menekülj” reakció rabjává válhatunk. Ez a krónikus szorongás, az az állapot, amikor valaki azt mondja, hogy „teljesen ki vagyok”. A Transzcendentális Meditáció közvetlenül segít a krónikus szorongáson, mivel a mélypihenés állapotát nyújtja, amelyben a „harcolj vagy menekülj” reakció kikapcsol, és a szervezetünk ismét egyensúlyi állapotba kerül.

20. A meditáció azt jelenti, hogy cselekvés közben megpróbálunk kiegyensúlyozottak maradni

Ha a cselekvés közben megpróbálunk kiegyensúlyozottak maradni, az csak zavarodottságot és furcsa viselkedést szül. A Transzcendentális Meditáció olyan, mint amikor lecsendesítjük az óceán kavargó hullámait. Ekkor a figyelem állandóvá válik, az ember pedig természetes módon cselekszik. A kiegyensúlyozottság a tudat mindenkiben jelenlévő állapota, így amikor minden nap megtapasztaljuk a tiszta tudatot, a kiegyensúlyozottság természetes módon és erőfeszítés nélkül itatja át az elménket, a testünket és a viselkedésünket. Ennek következtében pedig erőlködés nélkül válunk kiegyensúlyozottabbá.

21. A meditáció önmagában is elég ahhoz, hogy elérjük az egyensúly állapotát

A dinamikus cselekvés és a mélypihenés állapotának váltakozása teremt egyensúlyt. Egy normális napi rutin, amelynek része a Transzcendentális Meditáció és az örömmel végzett cselekvés, elegendő ahhoz, hogy kiegyensúlyozottakká váljunk.

22. A meditáció gyakorlásához szükséges az érzékszervek kontrollálása

A Transzcendentális Meditáció gyakorlása kiműveli a tiszta tudatot, azt az állapotot, amelyben természetes az, hogy nem kerítenek bennünket hatalmukba az érzékek. Ennek eredményeképpen természetes módon válunk képessé arra, hogy uralkodjunk az érzékszerveink felett. Amikor kipihentek vagyunk, nincs szükségünk óriási akaraterőre.

23. Azok, akik meditálnak, visszavonulnak az aktív élettől, és passzívan elfogadják, bármi is történik velük, anélkül, hogy megpróbálnák javítani az életüket

A Transzcendentális Meditációt gyakorlók arról számolnak be, hogy optimistábbak a jövőjüket illetően, és készek felelősséget vállalni magukért és embertársaikért.

24. A meditáció hatására az ember élettelennek, tompának és minden érzelemtől mentesnek tapasztalja a világot

A Transzcendentális Meditáció után az érzékszervek teljesebben tapasztalják tárgyaikat: a színek ragyogóbbak, az ízek finomabbak lesznek. Sokan számolnak be arról, hogy amikor a stressz és a fáradtság feloldódik, a világ ugyanaz, ők mégis sokkal több szépséget és örömet látnak, hallanak, éreznek, ízlelnek és szagolnak benne.

25. Ha valaki egy bizonyos megvilágosodott viselkedésmódot utánoz, akkor ő is elnyeri azt a kiegyensúlyozott elmeműködést

Egy másik személy viselkedésének imitálása csak esetlenséget szül. A Transzcendentális Meditáció gyakorlása nyomán az emberek azt jegyzik meg, hogy most már tudják, kicsodák. Jobban tudatában vannak saját belső tartalmuknak, ezzel egyidejűleg jobban felfogják és értékelik a külső különbségeket is. Tisztába kerülnek azzal, hogy mi érdekli őket, és mik az erősségeik. Fejleszteni kezdik ezeket a területeket, az életnek azon oldalait, amely a legnagyobb örömmel tölti el őket.

*A szerzőről: Thomas Egenes a Notre Dame egyetemen szerezte BA fokozatát filozófiából, MA és PhD fokozatát pedig összehasonlító vallástudományból a Virginia Egyetemen. A Maharishi Védikus Tudomány és a szanszkrit nyelv docense a fairfieldi Maharishi Menedzsment Egyetemen.


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek