Maharishi

Maharishi a karmáról

Részletek Maharishi előadásaiból: „Ki a karma megcselekvője? A cselekvő az ego, az elme. Noha a cselekvést az érzékszervek végzik, ezek nem azonosak a cselekvővel. A cselekvő az, aki odabent gondolkodik. Azonban amíg valaki a gondolkodót a testtel kapcsolja össze, addig a cselekvőt is a testtel azonosítja. Ám a cselekvő valójában a gondolkodó, a finomtest, a dzsíva. Ha leveti ezt a testet, egy másik testbe költözik, és a másik testben történő cselekvés ejti rabul. A test nem számít. A cselekvő számít és az, amit tett.”

„Ahogyan mondtam, a karma rezgései visszaverődnek a falról, a naptól, mérföldek millióiról. Vannak a mindenségben galaxisok, ahonnét a fénynek is évmilliókba telik, amíg eléri a Földet. Amikor a rezgések ilyen messzire érnek, és nekiütődnek ezeknek a kozmikus objektumoknak, majd onnét visszatérnek, már azzal is évmilliók telnek el. Így a megcselekedett karma eredményét nem azonnal kapjuk vissza. Időről időre jön vissza, egy egész örökkévalóságon át.

A cselekvő közelében a legnagyobb a hatás, ám a hatás az egész világegyetemben létrejön. Bármilyen kicsi is legyen az a hatás a nagy távolságokban, létrejön, és a létrejött hatás szükségszerűen visszatér.”

„Minden egyes másodpercben valamilyen karmát hozunk létre, és a megszületendő karma gyümölcseit millió éveken át tároljuk.”

„A gondolatok a karma magvai, nagyon erőteljes magvak. A mag a magként való állapotban óriási hatóerővel rendelkezik. Ha arra gondolsz, hogy bántalmazol egy embert, akkor az egész teremtett világot bántottad, mivel az ártó hatás már létrejött a finom szinteken.”

„A halál utáni jövő attól függ, hogy az ember mit cselekedett élete során. Ám a következő cél, hogy merre fog megszületni, legfőképpen a halál pillanatában jelen lévő vágyon múlik.”

„Kérdés: Ha van egy rossz fiam, és azt meg kell vernem, az rossz karma?

Maharishi: A fiú karmája eredményezi azt, hogy verést kap, az apja karmája pedig azt, hogy emiatt szomorú.”

„Ha valami rosszat teszek, és ebben a szobában nincs senki sem, azt gondolhatom, hogy azt senki sem látta. Ám tettünk az egész világegyetem számára feltárul. Az univerzumban mindenki tudni fog róla. És valamilyen módon az univerzum cselekvő erői visszajuttatják hozzánk, akár tudunk róla, akár nem. Nem tudjuk megállítani a fejlődést. Ha a szobában ülve bűnt követünk el, akkor ezáltal bűnös rezgéseket keltünk. A bűnös rezgés azt jelenti, hogy bármerre halad, kárt tesz annak a dolognak a fejlődésében, amit elér.

Valaki rosszakat mond egy másik emberről, és azt tervezi, hogy ártani fog neki. Mindezt alattomban teszi, semmit sem mutat ki a felszínen, mégis gazsága révén az egész teremtett világban kárt okoz. A gondolat cselekvő ereje ugyanis rezgés. Ezért tiltják a szentírások azt, hogy rosszat mondjunk a másik emberről, hogy ártsunk és kárt okozzunk neki, mivel látszólag csak neki teszünk kárt, végső soron azonban mi magunk is kárt szenvedünk azáltal, hogy ártottunk a másiknak. A cselekvő megmentésének érdekében a tanítás az, hogy ne tegyél rosszat senkinek se. Ne kövess el bűnt, válaszd az erényt, segítsd felebarátodat, hogy te is segítségben részesülj.

Indiában vagy egy közmondás, mely szerint ha valaki rosszat szól a másikról, akkor részesedik annak bűneiben.”

„Ha valakit ostobának nevezel, akkor az ostobaság rezgései szétterjednek a teremtésben, és ez az ostobaság visszatér hozzád minden oldalról.”

„Ez azért van, mert az ember ennyire fejlett idegrendszerrel rendelkezik. E nagy felelősség az emberé, nem pedig az állatoké. A jó és a rossz cselekedetek, az erény és a bűn felelőssége az emberé és nem az állatoké. Az ember van ugyanis abban a helyzetben, hogy megértse, miként működik a karma, hogy tettei miként gyakorolnak hatást az egész teremtett világra, és miként száll vissza rá ugyanaz a cselekedet.”

„Próbálj annyi jót cselekedni, amennyit csak lehetséges. Minden energiádat arra fordítsd, hogy jót tegyél, és ne arra, hogy a másokban lévő rosszat kritizáld. Ez csak energiapazarlás. Amikor meditálsz, a tiszta boldogságtudat stabil állapotát hozod be az elmédbe. Ezt teszed hozzá az elméd állapotához. Ha pedig rossz dolgokat vonsz magadra, azáltal, hogy rosszat szólsz másokról, hogy mindig csak mások bűneire gondolsz, akkor semlegesíted azt az erőt, amelyet az abszolútból nyertél el.”

„Nincs semmi, ami felemelőbb lenne annál, mint eljuttatni az elmét az abszolút léthez, és nincs semmi, amely olyan káros lenne, mint amikor rosszat szólsz vagy bűnös dolgokon töprengsz. Nincs semmi, ami ennél károsabb lenne. A transzcendenshez való eljutás a közvetlen út a mennybe, a másik emberről rosszat mondani vagy gondolni, továbbá mások bűnein gondolkozni, pedig a pokolba való közvetlen út. Nincs nagyobb bűn annál, mint rosszat szólni vagy gondolni másokról vagy mások tetteiről. Kíméld meg magad attól, hogy az elméd a rossz dolgok felé forduljon. Tégy jót, olyan mértékben, amilyen mértékben csak képes vagy, de ne foglalkozz azzal, hogy mások milyen rosszat tesznek.”

„Azok felelőssége, akik fejlettebbek, még nagyobb. Most mindannyian a gyors, nagyfokú fejlődés útján haladunk, és ezért rendkívül elővigyázatosnak kell lennünk, hogy mit gondolunk és mit beszélünk. Ne hozzuk be az elménkbe azokat a helytelen vagy rossz dolgokat, amelyeket mások követtek el, és ne hagyjuk tönkremenni ezt az Istentudattal átitatott elmét.”

3 hozzászólás

  1. szabo edit

    nagyon tetszik,probálom alkalmazni is,köszönettel az ilyen figyelmeztető irásokért,

  2. Ahhoz végtelenül nagy figyelem kell, hogy meg lehessen különbőztetni a rosszat a jótól. Nagy világosság kell oda. 🙂

  3. Arcadius

    A karma szót a hétköznapi beszélgetések során valamilyen misztikus fogalomként értelmezik az emberek, valamiféle „sorsként”, „csapásként”, „minden szenvedés fő okaként” beszélnek róla. Olyan misztikus erőként, vagy hatalomként kezelik, ami egyfajta „eleve elrendelésként” hatást fejt ki az életünkre, és ami ellen nem lehet mit tenni. Ez a karma teljes félreértelmezése. Ahhoz, hogy egy karma létrejöjjön, egy azt megelőző szándékos, tudatos, akarattal végrehajtott cselekvés kell, amely valamilyen hatást/ellenhatást, vagy következményt generál. Ha a szándékosság ott van akár a gondolatban, akár a szóban, akár a tettben az már karma.
    És ha belegondolsz, minden cselekedetedet valamilyen szándék vezérli. Hétköznapi tudattal, (azaz nem megvilágosodott állapotban) lehetetlen vállalkozás, hogy ne hozzunk létre karmát.
    A karma fogalma elválaszthatatlan a születés-halál körforgásától. A karma lehet hasznos, vagy káros. Itt-ott olvashatunk „karmát oldó mesterekről”. Ez egy vicc! Amint a körülmények megérnek rá, a karma működésbe lép. Nincs előle menekülés. Azonban az emberi lét problémáinak eredete, vagy forrása, kicsit bonyolultabb kérdés annál, hogy mindent a karmával magyarázzunk.

    A Buddha szerint az emberi létet a „kondicionáltság” jellemzi, amiből 24 van. És a karma, ami szintén idetartozik, csak egy közülük. Buddha, (akárcsak a jógaszútra II/3) azt is megállapítja, hogy minden szenvedés oka az avijjá, azaz a spirituális vakságból eredő nem-tudás. Illetve, hogy „a romlottságaink (kilesa) azok, amik fogva tartanak bennünket. Amíg a romlottságainkat – szenvedélyeinket és téveszméinket – nem tisztítjuk ki tudatunk mélyebb rétegeiből, addig a halál eseményét csupán újabb születés követi, és a létesülés köre eggyel tovább fordul.”
    Hiba lenne tehát minden bajunkat csupán a karmára fogni.

    A szamszára körforgásából való kiszabadulás egyetlen módja a Nibbána elérése – mondja Buddha. „A Nibbāna elérése szabadulást hoz a körforgásból, s az azzal együttjáró szenvedésekből, és leállítja a kondícionálódás folyamatát, amely a körforgást állandóan újraéleszti.
    Ez összecseng a megvilágosodott bölcsek tanításával, akik azt állítják, hogy aki eléri a megvilágosodást, annak minden múltbeli, és jelenlegi karmája törlődik, és a továbbiakban már semmiféle karmát nem hoz létre a cselekedeteivel. Lásd David Hawkins írásait és videóit, amelyben leírja/elmondja, hogy egy megvilágosodott ember esetében nincs semmiféle kötődés sem a cselekvésekhez, sem azok eredményeihez. Ezért nem hoz létre karmát.Így kiszabadult a szamszára körforgásából.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*