Maharishi Ájurvéda

Váta-nyugtató ájurvédikus tanácsok utazáshoz és nyaraláshoz

Az utazás serkenti az új gondolatokat, a kreativitást és a személyes növekedést. A megszokott tevékenység és a környezet változása frissességet hoz az életünkbe és a kapcsolatainkba. Ám a rutin megváltozása a szervezetünkben és az elménkben kibillentheti egyensúlyából a Váta dósát, a mozgás és az információ áramlás princípiumát. A levegő és a tér őselemeiből felépülő Váta felelős az izmok mozgásáért, a kiválasztásért, a légzésért, a szívverésért, valamint a gondolatok és az érzelmek áramlásáért. Ezek a rendkívül lényeges funkciók egy természetes, szokványos ciklussal rendelkeznek. A túlságosan sok mozgás, mint a hosszú autó-, busz-, vonat- vagy repülőutak megzavarják a Váta-egyensúlyt, melynek következtében ezek a ciklusok felborulnak, és életünkben megjelenik a stressz.

Az utazásra készülődve, készüljünk fel a Váta egyensúlyozására

Az autóval, vonattal vagy repülővel való utazás nagy sebességgel hajtja előre testünket a térben. Ez ingerli a térből és levegőből álló Váta dósát annak mozgékony, könnyű és száraz minőségeivel együtt. Nem csoda, hogy egy hosszú, utazással eltelt nap után a fejünk kóvályog, és nem érezzük magunkat jól. A megszokott otthontól és a kényelmi zónánktól való eltávolodás kényelmetlenül hat ránk. Az utazás közben sokan válnak nyugtalanná, különösen azok, akikben a Váta egyébként is uralkodó. Emésztésük felborul, székrekedésük lesz és nehezen alszanak. Ezek a tünetek tipikusak az egyensúlyát vesztett vátánál.

Ám nem szükséges lemondani a nyaralásról! A válasz nem a mozgás megállítása. A kulcs az, hogy a váta egyensúlyban tartásával maradjunk stabilak utazás közben. Készüljünk fel az előre nem látható eseményekre és fordulatokra. Mielőtt útra kelnénk, néhány egyszerű előkészület segít abban, hogy a testünk és az elménk megfelelően üzemeljen.

vata_aroma_oil_10_mlEgy hosszú autóút előtt mindig gondosan átnézetjük az autónkat, hogy biztosan jól menjen. Ehhez hasonlóan az ájurvéda is azt ajánlja, hogy készítsük fel a testünket. Ha az uralkodó dósánk a váta és a pitta, akkor szenteljünk némi időt arra, hogy az utazás előtt a vátát megnyugtassuk és stabilizáljuk. Kevesebb stressz és több öröm lesz így az életünkben. Példának okáért az utazás reggelén végezzünk olajos masszázst, Váta-nyugtató olajjal vagy szezámolajjal.

Az abhjanga hidratálja a bőrt és megnyugtatja az idegrendszert. A repülők és a légkondicionált autók levegője nagyon száraz és gyakran hűvös. Az ájurvéda szerint a váta zavarok első két lépcsője a túlzott mennyiségű hideg és száraz minőség miatt jön létre. Az abhjanga olajos és meleg természete a testet és az elmét is támogatja az utazás során. Egyébként pedig nagyszerű érzés, hogy egy kicsit gondoskodunk magunkról, mielőtt kilépnénk a közlekedési dugók és reptéri biztonsági ellenőrzések világába.

Ájurvédikus túlélési tippek a váta dósa egyensúlyban tartására

Ha odafigyelünk a vátára, több energiánk, nyugalmunk, könnyebbségünk és örömünk lesz az utazás során. Az alábbi tanácsokat érdemes mintegy bepakolni az útipoggyászba, és magunkkal vinni, amikor hosszú útra indulunk:

  • Pihenjünk, pihenjünk és pihenjünk, amikor csak lehet.
  • Amikor egy hosszú repülőút után megérkezünk, tartsuk tiszteletben az esetleges időzóna változást. A célállomásunk ideje szerint feküdjünk le aludni, lehetőleg este 10 óra előtt.
  • Gyűjtsünk magunkba napfényt, hogy újrahangoljuk a testünk ritmusait. Sétáljunk egyet a kora reggeli felkelő nap fényében. Ez hihetetlenül hasznos eszköz a biológiai óránk újrahangolására.
  • Igyunk eleget. A váta rendkívül meghálálja, ha nem hagyjuk kiszáradni. Néhány nappal az utazás előtt kezdjünk el kicsit több folyadékot fogyasztani. A bőrünk és az ajkaink imádni fogják ezt. A repülőgépek és az autók légkondicionált levegője nagyon száraz, ezért utazás közben folyamatosan igyunk sok folyadékot, amellyel segítjük a vátánkat.
  • A reggeli abhjanga mindig kiváló napkezdés, és nagyon jól segít egyensúlyban tartani a vátát.
  • A könnyed jóga ászanák segítenek egyensúlyban tartani a testünk működését, és megelőzhetik az esetleges hát- és derékfájdalmakat az utazás közben.
  • A meditáció segít az elme lenyugtatásában és a testi egyensúly helyreállításában.
  • Ha repülőgépen vagy vonaton utazunk, mindig vigyünk magunkkal egy puha, meleg pulóvert, mert soha nem tudhatjuk, hogy milyen lesz a légkondicionált levegő hőmérséklete.
  • Azon a napon vagy azokon a napokon, amikor utazunk, együnk kevesebbet, hogy ne terheljük meg túlságosan az emésztőrendszerünket!
  • Egy rózsavizes spray frissítő lehet a nyári utazás közben.

Hét hasznos társ az útra

vata-tea1. Váta tea. Az ebben a teában lévő gyógynövények segítenek az elménk megnyugvásában és a testünk ellazulásában, speciálisan abból a célból lettek összeállítva, hogy megnyugtassák a vátát. Nem csak utazás, de munka közben vagy otthon is segítenek ellazulni.

2. A Váta aroma olaj többek között gerániumot, rózsát, édes narancsot és édesköményt tartalmaz. Nagyon jól jön, amikor egy kicsit le akarunk pörögni, különösen, ha az idő odakünn száraz és hideg.

3. Worry Free Aroma olaj. Ez a gyógyhatású illóolaj keverék szintén a váta dósát nyugtatja. Pacsulit, citromot és jázmint tartalmaz, amelyek segítik az elme és a test megnyugvását és a nyugalom személyes oázisának megteremtését.

4. Veda 2240. Ez az egyik legerősebb Váta nyugtató termék, mely főként a vjána váta nevű aldósát egyensúlyozza. A vátához köthető problémák, az étrenddel, a napi rutinnal, a stresszel és az időjárással együtt hozzájárulhatnak a váta, valamint a méreganyagok felhalmozódásához az izmokban és az ízületekben. A Veda 2240 gyógynövényei támogatják a gyulladásra adott egészséges reakciót.

5. Worry Free. Ez a gyógynövénykészítmény segít megbirkózni a modern élet kihívásaival. Egyidejűleg nyugtatja az idegrendszert (megbékítve a váta dósát) és támogatja az elme éles, összeszedett működését. Segít az olyan helyzetekben, amelyek korábban kiboruláshoz, ideges panaszokhoz vezettek. Megváltoztatja a stresszre adott automatikus és közvetlen válaszokat. Azok számára, akik hajlamosak aggódni és szorongani elindulás előtt, ez a készítmény nagyszerű segítség lehet az elutazás előtti napokon és az út során.

6. A Worry Free tea segíti az elme, az érzelmek, az agy és az idegek megnyugtatását.

7. A Pitta Tea, mely illatos rózsaszirmok és frissítő fűszerek ízletes kombinációja, nagyon jól jön akkor, amikor utazás közben túlhevültnek vagy frusztráltnak érezzük magunkat. Akár melegen, langyosan vagy hidegen isszuk, segít abban, hogy lehűtsük az elménket, a testünket és az érzelmeinket.

Utazás közben még az alábbiak is jól jöhetnek:

  • Triphala Rózsával. Ha hajlamosak vagyunk utazás közben a székrekedésre, akkor ez a nagyszerű gyógynövénykészítmény komoly segítségünkre lehet. Ha nehéznek, tompának érezzük magunkat, és olykor ránk tör a székrekedés, jó esélyünk van arra, hogy méreganyagok halmozódnak fel a testünkben. Ez akkor történik meg, amikor az emésztésünk – és székletürítésünk – kibillen az egyensúlyból, amely bőrkiütésekhez, menstruációs görcsökhöz, kimerültséghez, lehangoltság érzéshez és egyéb egészségügyi problémákhoz vezethet. A biominőségű Triphala minden este használható, és segít abban, hogy reggelre megtisztuljunk és egyensúlyba jöjjön az emésztésünk. Emellett támogatja a tápanyagok beépülését, az agni kiegyensúlyozottságát és az ódzsasz termelését. Ez a Maharishi Ájurvéda legeresettebb emésztést támogató tápláék kiegészítője.
  • MA 1 (Amlaberry) Az Amla növény minden grammja hússzor annyi C-vitamint tartalmaz, mint az azonos mennyiségű narancs. A jó emésztéshez szükség van a hat ájurvédikus íz mindegyikére. Ezek az édes, sós, savanyú, csípős, keserű és fanyar. Az amla a sós kivételével mindet tartalmazza, ennek következtében az Amla a testet vezérlő mindhárom dósára egyensúlyozóan hat. Az amla szinte kész patika: segíti az elmét, a szemet, a szívet, a bőrt, az emésztést, támogatja a sejtregenerációt és előmozdítja a pozitív nitrogén egyensúlyt, mely segíti az izomnövekedést.
  • Az MA 320 (AciBalance) készítmény jól jön, ha az otthonitól eltérő kosztot fogyasztunk utazás közben. Támogatja az emésztést, egyensúlyozó hatással van az emésztő tűzre, az agnira. Sokszor előfordul, hogy a Pitta egyensúlyának felborulása közben besavasodik a gyomrunk, különösen, ha csípős, fűszeres ételelet fogyasztunk, melyek túlzott aktivitásra késztetik az emésztő tüzünk működését. Ez idővel kibillentheti az egyensúlyából az emésztést, mely különféle egészségügyi problémákhoz vezethet.
  • A Deep Rest (MA 1684) gyógynövényei elősegítik, hogy végigaludjuk az éjszakát, és frissen, kipihenten ébredjünk fel. Ez a készítmény különösen azok számára hasznos, akiknek gondot okoz a folyamatos alvás, mivel éjszaka közepén felébrednek álmukból és nem tudnak visszaaludni. Azokat is segíti, akik nehezen alszanak el, és túl korán ébrednek fel, még hat óránál is kevesebb alvás után. A mély, pihentető alvás az ájurvéda szerint nélkülözhetetlen a jó egészséghez, ugyanis egyszerre hat frissítően az idegrendszerre és méregtelenítően a szervezetre.
  • A Blissful Sleep (MA 1683) tabletta. A normális alvási ciklust megzavarja az utazás. Az új helyen sokak számára nehéz elaludni. A szokatlan zajok egy városban vagy kempingben megnehezíthetik az elalvást. E készítmény ilyenkor nagy segítségünkre lehet. A városnézés vagy a rokonokkal való találkozás sokkal élvezetesebb, ha jól kialusszuk magunkat.
  • Az érzelmeket a Stress Free Emotions tartja egyensúlyban, mely támogatja az utazás által okozott érzelmi stresszekkel és kimerültséggel szembeni ellenállást. Könnyen dühbe jövünk az olyan helyzetekben az utazás során, amikor nem a mi kezünkben van az irányítás? Ezek a gyógynövények segítik a magabiztosságot, a pozitív gondolkodást és a beteljesedés érzését, mivel egyensúlyozóan hatnak a szádhaka pittára, arra a pitta aldósára, amely az érzelmi egyensúlyt vezérli.
  • A Bio-Immune (MA 1000) az ellenálló képességünket fokozza, hiszen az utazás sokszor megcsapolja az energiánkat. A készítményben lévő gyógynövények és ásványok segítenek eltávolítani az emésztés által keltett tisztátalanságokat és méreganyagokat, amelyek hatással lehetnek a természetes immunitásra. Támogatják továbbá a stresszekkel szembeni természetes ellenállást. Ez a készítmény több, mint hat hónap alatt készül el. A Bio-Immune, különösen az Amlaberryvel és a Triphalával együtt, hatalmas erővel támogatja az immunrendszert.
  • A Slumber Time Aroma illóolajai az utazás közben felborult alvási ritmust támogatják. Ne feledjük, az egészséges alvás nem csupán a testünket és az elménket tisztítja és harmonizálja, de jobb hangulatot ad, és természetes módon növeli a jól-lét érzését.
  • Slumber Time Tea nyugtató ájurvédikus gyógy- és fűszernövényei segítik az esti ellazulást a jobb alvás érdekében.
  • A Pranamist váta-nyugtató aromafelhő száz százalékosan tiszta rózsa geránium, édes narancs, szent bazsalikom, édeskömény és majoranna illóolajokból áll.

És ha még mindig kíváncsiak vagyunk néhány hasznos praktikára, amelyek könnyebbé teszik életünket utazás közben, akkor íme néhány egyszerű, de hatékony váta-nyugtató ájurvédikus trükk:

  • A Levendula olaj segíti a szorongás csökkentését. Dörzsöljünk egy kis bio levendula olajat a csuklónkra, homlokunkra és szegycsontunkra. A levendula olaj támogatja a mély alvást, még ha csak egy kis szunyókálás is az a repülőgépen vagy az autóban.
  • Gyömbér tea. Utazás közben jó gyömbér teát inni. A hideg szénsavas üdítők felborítják a váta egyensúlyát, így az útközben elfogyasztott ételek megterhelik az emésztőrendszert. A gyömbér segíti az emésztő tüzet, az agnit.
  • Gyapjú kendő. A repülőút közben viseljünk egy könnyű kendőt, mely csodálatos védelmet nyújt a váta-elmérgesítő, légkondícionált környezetben.
  • A repülőúthoz vigyünk magunkkal egy 30 ml-es üvegben bio szezámolajat vagy váta masszázsolajat. Beszállás előtt öntsünk egy kevéske olajat az ujjunkra, és masszírozzuk meg a fülcimpánkat, valamint a fülünk mögötti részt. Kisujjunkkal finoman olajozzuk meg a hallójáratot is. Repülés közben ismételjük ezt meg, ahányszor csak szükségét érezzük. Ezt a gyakorlatot „karnapúrának” nevezik, egyike a vátát nyugtató ájurvédikus masszázsformáknak.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*