Terápiák

Pancsakarma

Szó szerinti fordításban „öt mozdulatot” jelent, a pancsakarma tulajdonképpen egy, a testtípushoz kialakított bonyolult lépéssorozat, amely megköveteli a körülbelül egy hétig tartó kezelés szigorú felügyeletét. A pancsakarma értéke abban van, hogy szisztematikus kezelést kínál a mérgezõ anyagok kioldására és eltávolítására minden sejtbõl, amihez ugyanazokat a kiválasztó szerveket használja, amelyeket maga a test is: az izzadságmirigyek, a vérerek, a vizeletkiválasztási és az emésztési szervrendszerek.

Megközelítõen öt évig tartott a pancsakarma eljárásainak tisztázása és a nyugati viszonyokra való adaptálása. A hagyományos Ájurvédához hasonlóan a pancsakarma is sok félreértésen és felhasználási módozatokon ment keresztül. A Maharishi Ájurvédában a pancsakarma a következõ lépéseket tartalmazza:

  • Olajozás (szníhana) – A páciens ghít
    (tisztított vajat) vagy más, gyógyszerként használt olajat fogyaszt néhány
    egymást követõ reggel, hogy meglágyítsa a doshákat, és csökkentse az emésztést.
    (Az Ájurvéda fogalmai szerint ilyenkor a páciens ideiglenesen kioltja az
    agnit, az emésztés tüzét.)
  • Hashajtás (virecsana) – A hashajtó
    kiöblíti az emésztõrendszert, gyengíti a Pittát, és tovább csökkenti az
    agnit.
  • Olajos masszázs (abhjanga) – Az ájurvédikus
    technikusok az egész test olajos masszázsát úgy végzik, mint ahogyan a páciensek
    napi menetrendjük részeként otthon csinálják, csak éppen körülbelül kétszer
    annyi ideig és sokkal alaposabban. A testtípusnak megfelelõen gyógyfüvekkel
    kevert olajat alkalmaznak. Még több energiát fordítanak a technikusok a
    felesleges doshák kioltására és a kiválasztószervek felé való irányítására.
    A sirodhara olyan, ezzel kapcsolatos kezelési módszer, amelynek során
    meleg, gyógyfüvekkel dúsított szezámolajat csepegtetnek vékony sugárban
    a homlokra az idegrendszer tökéletes ellazítására és a Prana Vata, a Vata
    egyik aldosája kiegyensúlyozása érdekben: az õ feladata az agy feletti nagyfokú
    ellenõrzés.
  • Izzasztásos kezelések (szvedana)
    – A gyógyfüvekkel dúsított gõz megnyugtatja a pórusokat, és az izzadságmirigyeken
    keresztül megkezdi a test megszabadítását a szennyezõ anyagoktól.
  • Beöntés (baszti) – A gyógyító beöntést,
    amelybõl az Ájurvéda több mint száz fajtát ismer, különféle egyedi célokra,
    általában a meglazított dosáknak az emésztõrendszeren át való kimosására
    használják.
  • Orron keresztüli inhalálás (nasja)
    – Gyógyoljakot vagy gyógyfûkeverékeket inhalálunk, amelyek tisztítják az
    orrüregeket, eltávolítják a felesleges váladékot, és csökkentik a felhalmozódott
    Kaphát, amely rendszerint a fejben gyûlik fel.

Transzcendentális Meditáció

A Maharishi Ájurvéda egyik legfontosabb eljárása, s egyben az alapja a Transzcendentális Meditáció (TM). Mivel a honlap külön foglalkozik a TM-mel és a tudományos kutatásokkal, így itt erre nem terünk ki ismét.

Õsi hang

Nevét a halvány rezgésektõl nyerte, amelyek akkor figyelhetõk meg, amikor az elme teljesen csendes. Az Ájurvéda szerint ezek a halványnál is halványabb hangok nem véletlenszerûek: az egész természet belõlük épül fel. A kvantummechanikai univerzum csendjében megszületnek az õsi hangok, mintákat formálnak, majd idõvelanyag, energia és az anyagból és energiából álló dolgok végtelen véletlen változatossága:
csillagok, fák, sziklák, sõt emberek formájában szöknek szárba.

Az õsi hanggal való kezelés elmélete szerint az agy vissza tud térni a kvantumszintre, és felidézi azokat a hangokat, amelyek menet közben valahol eltorzultak – és ezzel gyógyító hatást gyakorolhat a testre.

Az Ájurvéda bölcsei azt tanították, hogy az õsi hangokat hallva képesek voltak reprodukálni és továbbadni ezeket másoknak. Egy õsi hang kimondható vagy énekelhetõ hangosan is, de hatásosabb mentális belsõ hangként. Az õsi hang valóságvoltának bizonyítéka az alkalmazásában rejlik. Ha a testet alapjában hangok tapasztják össze (ahogy a bölcsek állítják), akkor betegség esetén egyes hangok bizonyára kiestek a dallamból.

Hogyan tanulhatjuk az õsi hangot?

Az õsihang-technika orvosi kezelés, amelyet képzett Maharishi Ájurvéda orvos tanít, a páciens állapotának teljes diagnózisa után. Emellett a beteg beiratkozhat egy speciális õsihang-programra is: ez félnapos szeminárium, amelyet a Maharishi Ájurvéda Klinikák ajánlanak, és amely a megközelítés alapját képezõ elméletet tanítja. Az õsihang-programot egészséges és beteg embereknek egyaránt tanítják, orvosi diagnózis nem szükséges hozzá.

Pulzusdiagnózis

A sejteken, szöveteken, szerveken túl a tevékenységek olyan sokasága létezik, amelynek az ember alig van vagy egyáltalán nincs tudatában. A létezés szempontjából e tevékenységek ugyanolyan fontos és ugyanolyan finom összetett sémákat formálnak, mint az õsi hang, de õk érintéssel érzékelhetõek. Ha e tevékenységeket egyenként kellene vizsgálni, ez végtelenül összetett feladat lenne (ugyanilyen összetett, mint megfejteni a DNS egyetlen szálán kódolt hárommilliárd genetikus bitet). Szerencsére a Maharishi Ájurvéda azt mondja, hogy mindezek a jelzések kényelmesen megtalálhatók egyetlen helyen: a pulzusba tömörítve.

Az Ájurvédikus szemlélet szerint a véráram útján minden egyes sejt elküldi saját jelzését a szívnek. E különbözõ jelek azután egy „vivõfrekvenciába” tömörülnek: a pulzusba, amely májban vagy gyomorban, a jobb oldali szívkamrában vagy a pajzsmirigy bal oldalán. Ahogy egyetlen rádióhullám sugároz egy teljes szimfóniát, úgy találta ki a természet is, hogyan sugározhatja ki a pulzuson keresztül az egész tevékenységét.

A mesterdiagnoszta

A pulzus tehát a kvantummechanikai testhez vezetõ kapubejáró. És mivel az ember kvantummechanikai teste a kvantummezõ minden irányába kiterjed, a pulzust befolyásolják az univerzumban bárhol történõ dolgok. Az Ájurvédikus orvos megérinti az ember csuklóját, és azonnal felderíti az egyensúlyzavarokat a Vatában, a Pittában és a Kaphában. E (Nadi Vigjan néven ismert) technika elismert szakértõje dr. B. D. Triguna. Dr. Triguna nemcsak a páciens testtípusát mondja meg, hanem bármelyik dosha kiegyensúlyozatlanságát – ezek rutinjellegûek számára. Ki tudja olvasni a doshák különbözõ minõségeit is (gyors, lassú, hûvös, érdes, olajos, stb.). Páciensei fejére olvassa krónikus fájdalmaikat, vércukor- és emésztési rendellenességeiket, szívzörejüket, májbajukat, veseelégtelenségüket és fekélyeiket, és mindezt anélkül, hogy korábban ismerte volna õket. megérzi a diagnosztizálatlan tumort, leírja hely és méret szerint; azt is meg tudja mondani, hogy ezek jó- vagy rosszindulatúak. Képes továbbá felvenni pulzusról a teljes kórtörténetet, megállapítja, hogy milyen betegségei voltak a páciensnek korábban, és milyenek várhatóak a jövõben.

Az Ájurvédikus pulzusolvasás 

Mivel a kvantummechanikai emberi test szemmel nem látható és nem érinthetõ, létezése bizonyításának egyetlen biztos módja az azon alapuló módszerek használata. A pulzusdiagnózis e módszerek közé tartozik. Amikor egy pulzusolvasó megérinti az ember csuklóját, az általános egészségi állapot mélyreható vizsgálatát végzi. Elõször is, a pulzus közvetlenül kapcsolódik testtípushoz. Azt mondják, hogy a tipikus Kapha-típusnak lassú, sikló pulzusa van, amit egy hattyú szimbolizál. A Pitta-pulzus gyorsabb, erõs és lüktetõ, békáéhoz hasonlítják. A Vata-pulzus
óa leggyorsabb mindõjük közül, rendszertelennek, sõt, ingadozónak érzõdik, emiatt kígyónak hívják. Így egy pulzusolvasónak elõször a kígyó, a béka és a hattyú megkülönböztetését kell megtanulnia, ami létfontosságú kulcsot ad a páciens testtípusához. Történetesen mindhárom típus jelen van mindenkiben, de a legfeltûnõbb jelzi az adott testtípust. A pulzusdiagnosztika meg tudja különböztetni a Pitta-Vata embert a Vata-Pittáktól: a béka az erõsebb az elsõben. míg a kígyó a másodikban.

A pulzusolvasás egész készsége attól függ, mennyire érzékenyen vagyunk képesek felvenni az újhegyünkön át érkezõ impulzusokat, ami több más tényezõ: oktatás, éberség, gyakorlat függvénye. A pulzusdiagnoszta elõször naponta több tucat leolvasást végez önmagán, így közvetlenül megismerkedik azzal, hogyan változik saját pulzusa a nap folyamán. Csak ezután éri el a következõ fokozatot, amikor majd napi több száz leolvasást végez más embereken. Amint valaki mesterszinten elsajátította a technikát, attól kezdve nincs határa a megtudható dolgoknak.

 Hogyan tanuljuk a pulzusdiagnózist?

Bármely páciens, aki konzultációra jön az Ájurvédikus orvoshoz, rutinszerûen pulzusdiagnózist kap, ez jó alkalom, hogy kérdezõsködjünk, mit mond a pulzusunk. Dr. Trigunától vagy más, nagy tapasztalattal bíró indiai specialistától leolvasást kapni különleges lehetõség, de gyors ütemben folyik a szakértõ pulzusdiagnoszták képzése. Magyarországon néhány éve nagy sikert aratott a Nádi Vigján Önpulzusdiagnózis Tanfolyam.
 
Marmaterápia

Mivel az intelligencia ott van minden sejtben, a test és a lélek mindenütt találkoznak, nemcsak az agyban. Ha lehántjuk róla a fizikai maszkot, a sejt igazából csomópont anyag és tudat között, állomás, ahol a kvantummechanikai test és a külsõ világ keresztezik egymást. Bizonyos csomópontok viszont lényegesebbek a többinél. A Maharishi Ájurvéda kihasznál bizonyos különlegesen érzékeny pontokat a bõr felületén. 107 ilyen úgynevezett marma van. Bár a szemnek láthatatlanok, a marmák elérhetõek érintéssel, sõt a test egyensúlyának fenntartása szempontjából kritikus fontosságúnak ítélik õket. Egy marmaterápiának nevezett masszázstechnika stimulálja õket, ezt nyújtják a Maharishi Ájurvéda Klinikákon, majd megtanulása után otthon is gyakorolható.

Az õsi Ájurvédikus sebészeti szövegek figyelmeztetik az orvost, hogy soha ne vágjon keresztül marmákon, amelyeket hely és funkció szerint pontosan feltérképeznek. Ez hasonló, de nem egészen ugyanaz, mint a meridiánok, amelyeket a kínai akupunktúra dolgozott ki, a marmaterápia régebbi, mint a kínai megközelítés, és valószínûleg annak közvetlen elõdje. Bölcs elõvigyázatosság a marmák károsodását elkerülni. Bár általában nem keresztezõdnek fontosabb véredényekkel és idegsejtekkel, a marmák legalább annyira fontosak, hiszen ezek jelölik ki a belsõ intelligencia
irányát, valamint a minimális érzékenység és tudatosság pontjait.

A marmák serkentése 

A marmák serkentésével élénkíthetõ a tudatosság és a fiziológia közötti kapcsolat, különbözõ módszerek léteznek egy-egy marma aktivizálására. Ilyenek például az ászana (jóga) -gyakorlatok. Ahogy testünket mozgatjuk egy-egy ászanahelyzetben, azzal egyes marmapontokat is gyengéden nyújtóztatunk. A pancsakarmában a homlokra csepegtetett olaj nagyon megnyugtató: a meleg olaj közvetlenül egy fontos marmapontra érkezik a homlok közepén. Hasonlóan a napi olajmasszázs (abhjanga), amelyet a napi gyakorlat részeként tanítanak, eléri a bõrön az összes marmát.

Mivel a marmák nem felszíniek, hanem a rendszer mélyébe hatolnak, ezért mentálisan stimulálhatóak. A TM élékénti az összes marmát, de különösen a három „nagy marmát” (Mahamarma), amelyek a fejen, a szívtájékon és az alsó hasi részen helyezkednek
el.

Klinikai marmaterápia 

Az összes helyi Maharishi Ájurvéda Klinika különleges marmaterápiát kínál, amely instrukciókat tartalmaz az otthoni kezelésre is. A pácienst elõször nagyon egyedileg meghatározott kiegyensúlyozatlanságok szerint diagnosztizálják. Mondjuk, hogy a Prana-Vata (a Vata fejben ehelyezkedõ aldosája) kiegyensúlyozatlanságához krónikus fejfájás társul. Képzett technikusok fogják gyengéden masszírozni pontos sorrendben a Prana-Vatának megfelelõ marmapontokat, az elõírás szerinti gyógynövényolajakat felhasználva.

Hogyan tanulhatjuk a marmaterápiát?

A Klinikákon a marmaterápiát egyránt ajánlják fekvõ- és járóbetegeknek, mindkettõhöz orvosi felügyeletet nyújtanak. Minden páciensnek, aki e kezelésben részesül, megtanítjuk kiegyensúlyozatlanságaik pontos természetét, és aztán megmutatják, mely marmapontokat stimuláljanak otthon. Ellátják õket a megfeleõ gyógyolajokkal is, így önellátóvá válnak, amint elsajátították az alaptechnikát.

Boldogságtechnika

Hogy a tiszta öröm elérhetővé váljon, megtanítják pácienseiknek a boldogságtechnikát, hivatalos nevén a Maharishi Ájurvéda Pszichofiziológiai Integráció technikáját. Ez a meglehetősen nehezen kezelhető terminus: pszichofiziológiai integráció, azt jelenti, hogy „összehozni a testet és a lelket”. A boldogságtechnika egy finom mentális impulzust használ, egy különleges hangot, amelynek célja, hogy a lelket újra érintkezésbe hozza a rezgésekkel, amelyek finoman átjárják a test minden sejtjét. A TM-től abban különbözik, hogy itt a cél a boldogság fizikai érzésének a test felszínére hozatala.

Hogyan tanítják a boldogságtechnikát? 

A boldogságtechnikát egészséges és beteg embereknek egyaránt tanítják. Az oktatást képzett oktató tartja, aki egyben Maharishi Ájurvéda orvos is, a foglalkozás kb. egy óráig tart. Az alanyokat megtanítják, hogyan használják a technikát különbözõ helyzetekben, annak függvényében, hogy fizikai fájdalom , félelem vagy depresszió , illetve valamilyen betegség nyilvánvaló tünetei vannak jelen.

Aromaterápia

A Maharishi Ájurvédában az illatokat arra használják, hogy meghatározott üzeneteket küldjenek, amelyek a három doshát
egyensúlyba hozzák. Általánosságban:
  
A Vatát a meleg, édes és savanyú
illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyen például a bazsalikom, a narancs,
a muskátli, a lóhere és egyéb fûszerek.
A Pittát az édes, hûvös illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyenek
a szantálfa, a rózsa, a menta, a fahéj és a jázmin.
A Kaphát a Vatához hasonlóan a meleg illatok keveréke hozza egyensúlyba,
de fûszeresebb felhangokkal, mint például a boróka, az eukaliptusz, a kámfor,
a lóhere és a majoránna.
 
 Tegyünk körölbelül tíz csepp aromás olajat forró vízbe, és fél órára töltsük meg könnyû
illattal a szobát, az idõtartam tetszés szerint meghosszabítható. A lefekvés
ideje a legmegfelelõbb az aroma belélegzésére, mivel a nappal különbözõ látványai
és zajai elpalástolják a szagokat, és elveszik hatásukat. Az illat sok embert
segít elaludni, és egész éjszakára a szobában lehet hagyni.

Az aromaterápiának van orvosi oldala is. Azoknak a pácienseknek, akikben bizonyos kiegyensúlyozatlanságokat diagnosztizáltak, olajat adnak ahhoz az aldosához, amelyik kibillent az egyensúlyából. Tényleg lehetséges a fájdalom csillapítása egy illattal, ha az ember tudja, hogy melyik  aldosát akarja kiegyensúlyozni, és hogy ahhoz melyik illat illik.

Hogyan tanuljuk az aromaterápiát?

Ez a technika nem igényel tanítást azon kívül, hogy mikor melyik olajat kell használni. Azok számára, akik nem jöhetnek el orvosi értékelésre, az egyetlen járható út domináns doshájuk követése – általában ez az, amelyet csillapítani akar az ember.

Gandharva-zeneterápia