Ön is esti habzsoló?

2016-02-24 | 12:11 0 hozzászólás

Tudta, hogy optimálisan az esti étkezés jóval könnyebb kellene legyen, mint az ebéd? A hagyomány szerint a déli étkezést tartották már elődeink is a legfontosabb étkezésnek. Míg az esti étkezésre mindössze az „együtt levés” céljából került sor, hogy a család, barátok, a közösség tagjai a nap végén együtt tölthessék idejüket.

Az ipari forradalom óta azonban ebben a természetes rutinban törések figyelhetőek meg. A napi tevékenységek előtti energiafelvétel kiadósabb és gyorsabb reggeli étkezésre változott. Egyre gyakoribb, hogy reggelinket szinte útközben fogyasztjuk el. Vannak olyanok is, akik rendszeresen kihagyják a reggelit, hiszen arra már nem jut elég idejük.

Az ebéd gyakorta válik könnyebb étkezéssé, melyet ugyancsak útközben fogyasztanak, vagy a megelőző napi maradékot melegítik fel mikrohullámú sütő segítségével. Az esti étkezés pedig napjainkra felváltotta a déli étkezést, és így a vacsora vált a legtartalmasabb, legkiadósabb étkezéssé.

Kutatási eredmények szerint a fentiek kapcsán kiemelendő, hogy az étkezési szokásokban bekövetkezett változások felelősek a nyugati világban járványszerű mértéket öltött elhízásért. A University of Texas kutatási eredménye szerint (Journal of Nutrition 2004. januári számában publikálták): Azok az egyének, akik a korai napszakban étkeztek, hosszabb ideig éreztek teltség érzetet, mint azok, akik csak a nap későbbi óráiban ettek. A kutatók ennek a tendenciának tulajdonítják, hogy sokan farkas éhséggel küzdenek az esti órákban. Azok az egyének, akik nem tudják kielégíteni éhségüket a nap korábbi szakaszaiban, sokkal hajlamosabbak az esti vagy éjszakai túlevésre.

A kutatók azt is felismerték, hogy azonos mennyiségű étel korábbi időpontban való elfogyasztása után jóval hatékonyabb a bevitt kalóriák elégetése is, mint abban az esetben, ha bár ugyanazt a mennyiséget, de az esti órákban fogyasztjuk el. Lényegesen több kalória ég el a nap folyamán a reggeli alkalmával bevitt táplálékból, mint a déli és esti étkezések kapcsán.

Az Ájurvéda több, mint 3000 éve felismerte ezeket a törvényszerűségeket. Az ájurvédikus hagyomány szerint testünk a természet ritmusa által, ösztönösen vezérelt egységet képez.

Amikor a nap delel, az a testünk számára is alkalmas időszak az étel elfogyasztására, és kiváló az emésztéshez, illetve hogy teltségérzetünk az optimális mértékben jelentkezzen. Az emésztés tüze ekkor a legerősebb, és ekkor teljes jóllakottsághoz, optimális táplálkozáshoz járulhatunk hozzá. Amikor a nap kezd lemenni, az étkezések mértékét is csökkentenünk szükséges. Ilyenkor már nem érdemes nagyobb mennyiségű ételt ennünk, hiszen azt szervezetünk már csak részlegesen képes megemészteni, míg aludni térünk. Ez a helytelen szokás viszont hozzájárul ahhoz, hogy a testünkben szennyeződések halmozódjanak fel, melyek a szervezetünk különböző pontjain sérülések, kényelmetlenségek vagy betegségek formájában lokalizálódnak.

Tippek az optimális táplálkozáshoz

505_60_gHa Önről megállapítható, hogy a komolyabb étkezéseit az esti órákban fogyasztja el, fontolja meg az alábbi tippeket, hogy növelje a jóllakottság- és csökkentse az éhségérzetet, valamint a túlevést. A cél az, hogy a vacsorát lehetőség szerint legkésőbb 6:30-ig fogyassza el! Vegyen be 1-2 szem Triphala tablettát (MA 505) vacsora előtt. Utóbbi csökkenti a felhalmozódó méreganyagok mértékét, amely a nem teljes emésztés következményeként keletkezhet. A Triphala ájurvédikus formula akkor is hatékony segítséget nyújt, ha nem az esti órákban fogyasztja el a nap főétkezését. Evés után javallott Rajas Cupot vagy gyömbérből készült teát fogyasztani. Továbbá 15-30 perc elteltével kell bevenni 1-2 tablettányi Triphalát (Vata és Kapha típusúak) vagy Emésztést segítő por MA 685, 60 G (Pitta típusúak) ájurvédikus formulát is. Utóbbiak jó szolgálatot tesznek az emésztésnek, ha a megszokott vegetáriánus ételek helyett nehezebben emészthető húst, halat, sajtot vagy sülteket fogyasztottunk délidőben. Amennyiben az utóbbi, kalóriadúsabb ételekből az esti órákban kívánunk fogyasztani, akkor érdemes csak kis adagokat ennünk.

Étkezés során fordítsunk teljes figyelmet az ételre. Kerüljük közben a tv nézést, telefonbeszélgetést vagy a számítógépen való munkát. Fordítsuk teljes fókuszunkat az étkezésre, és élvezzük a folyamatot, hogy optimális mennyiségű ételt vihessünk be a szervezetünkbe. Üljünk nyugodtan még 5-10 percig, majd tegyünk egy 20 perces sétát, hogy segítsük az emésztést.

Ajánlatos 1-2 hetente ún. „könnyű étel napot” tartani, amikor is testünk pihenhet, és megszabadulhat a felgyülemlett méreganyagoktól. Az ilyen „könnyű étel nap” étkezései alkalmával leveseket, gyümölcsleveket, gyógyteákat, főtt gabonaféléket, lencsét, és babot vegyünk magunkhoz kizárólag folyékony formában. Ezek az alkalmak nem böjtök, kerüljük tehát az éhezést! Ezeken a napokon iktassuk ki az étrendünkből a joghurt, sajtok, húsok, sült és egyéb nehezen emészthető ételek fogyasztását is.

Tartsunk 3-7 napos szezonális tisztítókúrát, az évszakváltások alkalmával évente 2-4 alkalommal, hogy támogassuk egészségünket, és hozzájáruljunk a hosszú élettartamhoz.

Az esti órákban elfogyasztott nagyobb mennyiségű étel miatt szennyeződések halmozódnak fel szervezetünkben a nem teljes értékű emésztés miatt. Utóbbiak a test szerte megjelenő fájdalmak fő forrásaivá válnak. Ügyeljünk a szezonális tisztító kúrák utasításainak szigorú betartására!


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek