Maharishi Ájurvéda

Miért szenved kétszer annyi nő a depressziótól, mint férfi? – Beszélgetés egy Maharishi Ájurvéda szakértővel

[Az interjú első része.]

2. rész

Kérdés: Van-e valami magyarázat arra, hogy miért szenved kétszer annyi nő a depressziótól, mint férfi?

Válasz: Erre részben a nők életének változó ciklusai szolgáltatnak magyarázatot. Ilyenek a menstruáció, a változókor, a gyermekszülés vagy a szülést követő időszak. A gyermek születése után például a váta dósa megszaporodik, az emésztő tűz pedig annyira lecsökken a szülés fájdalmai során, hogy bizonyos esetekben teljesen le is állhat. Ez érzelmi fluktuációkhoz, szorongáshoz és depresszióhoz vezethet. Ezért a Maharishi Ájurvéda tanácsa a hölgyek számára, hogy ebben az időszakban fogyasszanak agni erősítő fűszereket, mint amilyen a gyömbér vagy az édeskömény. Ezek a melegítő fűszerek nem csak az ételek megemésztését segítik, hanem az érzelmek feldolgozását. Ezért ajánlott az Emotional Support nevű ájurvédikus táplálék kiegészítő szedése is, amely egyidejűleg segíti az anyagcserét és támogatja a szádhaka pittát.

Van még egy oka annak, hogy a nők miért fogékonyabban a depresszióra. A nőket természetük folytán a Hold energiái irányítják, ezáltal több van bennük a szóma tápláló, hűsítő minőségéből. A férfiakat viszont a Nap vezérli, bennük erősebb a tüzes elem, az agni. A nő idegrendszerének hűsítő szóma-minősége rendkívül pozitív sajátság, mivel ez teszi a nőket természet szerint táplálóvá, gondoskodóvá, anyaivá és a spirituális dolgokra fogékonnyá. Ha azonban ez a rendszer kibillen egyensúlyából, akadályozhatja a gondolatok megemésztését vagy feldolgozását. Ezért válnak a nők hajlamosabbá a depresszióra. Érdemes tudatosítanunk magunkban azt is, hogy a menstruációs ciklus szorosan kötődik a Hold változásaihoz, a holdenergiák növekedéséhez és fogyatkozásához.

K: Az orvosok a fejlett világban a gyermekkori depresszió riasztó növekedéséről számolnak be. Mi az ájurvédikus magyarázata ennek a jelenségnek?

V: A fők ok, hogy mivel mindkét szülő rengeteget dolgozik, és az élet tempója is rendkívül felgyorsult, a szülőknek gyakran nincs ideje arra, hogy beszélgessen a gyermekeivel vagy megválaszolja kérdéseiket. A gyermekkor a kapha dósa időszaka, és a gyerekeknek a kapha természetes lassúsága folytán több időre van szüksége ahhoz, hogy megemésszék vagy feldolgozzák az érzéseiket, gondolataikat. Mégis, nyitottak és kíváncsiak: a szív és az elme egyetlen más életkorban sem vágyik ennyire a tanulásra. Ezért szinte minden dologgal kapcsolatban, amivel csak találkoznak, kérdéseket tesznek fel. Ha az anya és az apa nincs ott, hogy választ adjon ezekre, vagy ha nem tudnak időt szakítani arra, hogy rendszeresen beszélgessenek a gyermekeikkel, akkor azok szíve nem lel megelégedettségre. Ekkor sokkal könnyebben kialakul egy érzelmileg felborult állapot.

A modern világban élő gyermekek táplálkozása szintén érzelmi egyensúlytalanságot okoz, mivel manapság sokan fogyasztanak gyorséttermi ételeket (junk food vagy dumb food – „szemét kaja” és „tompa kaja”), amely elzárja a csatornákat, lelassítja az anyagcserét, és frusztráltsághoz, tompasághoz és lehangolt érzelmekhez vezet.

K: Köszönjük. Nagyon sok értékes meglátással gazdagodtunk az érzelmi egyensúlyvesztés és a lehangolt kedélyállapotok problémáját illetően. Van esetleg még valami, amit az elmondottakhoz hozzátenne? Esetleg néhány tanács azoknak, akiknek szerettei vagy barátai ismételten kedélybetegségben szenvednek?

V: Ha mi gyorsan feldolgozzuk az érzelmeinket, azt vélhetjük, hogy annak az érzelmi egyensúlya, akinek ez hosszabb időbe telik, esetleg kissé felborult. Ám nagyon fontos azt is látnunk, hogy az erőtlenebb agnijú ember számára az erős agnival megáldott olykor túlzottan felpörgetettnek tűnik! Ám jó, hogyha szeretteinket vagy barátainkat szeretettel teli gondolatokkal támogatjuk.

A legfontosabb, hogy tudást szerezzük arról, miként segíthetünk a barátunknak, feleségünknek vagy férjünknek, akik nem képesek olyan gyorsan feldolgozni a gondolataikat és érzéseiket, ezért hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy egy megrázkódtatást feldolgozzanak. Mint láthattuk, egy enyhébb érzelmi egyensúlytalanságot egyszerű irányelvek segítségével is egyensúlyba lehet hozni, azáltal, ha mélyebb kapcsolatot teremtünk a szív, az elme és a tudat között.

Természetesen mindig ajánlatos problémáinkkal felkeresni egy Maharishi Ájurvéda orvost, aki a pulzus elemzése nyomán személyre szabott programot ad, az egyén érzelmi típusa és az adott pillanatban megmutatkozó egyedi szükségletei alapján.

Az alábbiakban még felsorolunk néhány irányelvet, amelyek hozzájárulhatnak „a szattva diadalához”, és a kiegyensúlyozott érzelmi állapot megteremtéséhez:

1. Ha boldog, kiegyensúlyozott lelkiállapotra vágyunk, kerüljük a gyorséttermi és egyéb „szemét” ételeket! Ne együnk maradékokat, mélyhűtött vagy csomagolt élelmiszereket, mivel ezek nem frissek. Nem az ódzsaszt, az élet esszenciáját növelik bennünk, hanem az ámát, az elégtelen emésztés ragadós melléktermékét, amely elzárja a test csatornáit. Az áma lelassítja a szádhaka agnit, s elzárja a kommunikációt a szív és az elme között, így a testben a negatív érzelmek felhalmozódását, nem pedig ezek eltávozását okozza.

Még egy ételfajtát ajánlatos kerülnünk: ezek a nadragulya félék, amelyek közé tartozik a burgonya, a paradicsom, a padlizsán, valamint a zöld, sárga és piros paprika. Ezek elzárják a csatornákat, ezért kerülendők.

2. Soha ne tartsuk vissza természetes késztetéseinket! A Csaraka Szanhitá szerint egészségtelen, ha visszatartjuk a vizelés, a székletürítés, az ejakuláció, a szellentés, a hányás, a tüsszentés, a böfögés, az ásítás, az éhség, a szomjúság, a sírás, az alvás és az erős fizikai igénybevétel szülte szapora lélegzetvétel ingerét. A Csaraka Szanhitá így szól: „A fentebb említett természetes késztetéseket nem szabad elnyomni, amikor már megjelennek, és nem szabad őket erőszakkal stimulálni, amikor nincsenek jelen.” Más szavakkal, soha ne nyomjuk el ezeket a késztetéseket és ne erőltessük őket. Az elnyomás és az erőltetés egyaránt felborítja a dósák egyensúlyát, és szorongáshoz vagy érzelmi egyensúlytalansághoz vezet.

3. Végezzünk gyengéd légzőgyakorlatokat, azaz pránájámát! A prána az élet ereje, a pránájáma pedig kinyitja a mentális csatornákat, azokat a parányi, mikroszkópikus vezetékeket, amelyek az oxigént az agyhoz szállítják. A pránájáma egyensúlyt teremt a test szoláris és lunáris energiája, illetve az agni forrósága, valamint a hűvös ódzsasz-szóma között. Mindezeken túl, megszabadít a tisztátalanságoktól, tisztább gondolkodást és érzelmi kiegyensúlyozottságot teremt.

4. Gyakoroljuk az ácsára raszájanákat, azokat a viselkedési irányelveket, melyek elixírekhez hasonló hatást gyakorolnak egészségünkre és élethosszunkra. A Csaraka Szanhitá szerint, ha a mindennapjainkat e pozitív elveket követve éljük, általános egészségünk és jóllétünk is nagymértékben gyarapszik. Az fentebb említett tanácsok közül is többet viszontláthatunk ebben a felsorolásban:

  • Mindig tartsuk magukat az igazsághoz.
  • Ne tápláljuk magunkban a dühöt.
  • Tartózkodjunk az alkoholfogyasztástól.
  • Soha ne alkalmazzunk erőszakot.
  • Kerüljük a túlzott fizikai megerőltetést.
  • Műveljük ki magunkban a stabil nyugalmat.
  • Beszédünk soha ne bántson meg másokat.
  • Meditáljunk rendszeresen.
  • Tartsuk magunkat tisztán.
  • Legyünk mindenben állhatatosak.
  • Gyakoroljuk a jótékonykodás erényét.
  • Tiszteljük tanítóinkat, szüleinket és az idősebbeket.
  • Szeretettel és együttérzéssel legyünk minden érző lény iránt.
  • Őrizzük meg az alvás és az ébrenlét természetes egyensúlyát.
  • Fogyasszunk rendszeresen ghít.
  • Legyünk mindig illemtudók.
  • Tartózkodjunk a beképzeltségtől.
  • Gyakoroljuk az alázatosságot és szerénységet.
  • Fejlesszük ki az érzékszervek felett való uralmat.
  • Keressük a bölcsek társaságát.
  • Pozitívan szemléljük a világot.
  • Tanúsítsunk önmérsékletet.
  • Tanulmányozzuk a védikus irodalmat.

5. Teremtsünk magunk körül egy szeretettel teljes környezetet. Nagyon fontos, hogy pozitív, szeretetben élő emberekkel vegyük körül magunkat, akiktől érzelmi támogatást kaphatunk, és akik abban is bátorítanak, hogy szattvikusan éljünk. Olyan barátokat vagy munkatársakat válasszunk, akik szintén érdeklődnek az egészséges életmód és táplálkozás iránt. Tanácsos olyanok társaságát keresni, akik tiszteletet mutatnak irántunk és akiknek körében jól érezzük magunkat.

A Csaraka Szanhitá részletesen ír a kedvező és a kedvezőtlen társaságról is. Azokat tarthatjuk kedvező társaságnak, akikben éretté vált a bölcsesség, a tudás, az erényes magatartás, a türelem, a tudatosság és akik rendszeresen meditálnak. Olyanok barátságát keressük továbbá, akik emberségesek, nem aggodalmaskodók, mindenkivel szívélyesen bánnak, békés természetűek, támogatják a helyes viselkedést és erényes cselekedetűek.

Kerüljük viszont az olyanok társaságát, akik negatívan gondolkodnak, beszélnek vagy cselekszenek, akik veszekedős természetűek és akikben nincs együttérzés. Ódzkodjunk az olyanoktól, akik csak rosszat mondanak másokról, akik kegyetlenek vagy kapzsik, akik irigylik mások javait, akik rosszindulatú megjegyzéseket tesznek másokról és akik nem élnek erényes életet.

(A fordítás és összeállítás a MAPI híranyagai nyomán készült. A Transzcendentális Meditációnak és az ájurvédának a depresszió kezelésében játszott szerepéről ebben a cikkben olvashatunk további érdekes és hasznos gondolatokat.)

2 hozzászólás

  1. Viki111

    Kedves főszerkesztő,

    Tudnál ajánlani egy ayurveda orvost itt Magyarországon, aki foglalkozik lelki betegségekkel? köszönöm

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*