Maharishi Ájurvéda

Jóga és az ájurvéda – ájurvédikus alapok a jógához

8363598_origHa Ön is azon nyugati emberek közé tartozik, akik rendszeresen végeznek valamilyen típusú jóga gyakorlatot, akkor ez a cikk Önnek szól, ha nem, akkor talán kedvet kap hozzá!

Rövid összefoglalónk segítségével most arra kérjük, hogy gondoljon tovább az ászanákon, a meditáción, pránajámán, azokon a dolgokon, melyet „tenni” kell.

Hiszen létezik egy másik oldala a jógának, amely ennél mélyebbre nyúl és igen széles körben ismeretes, azonban a nyugati társadalmakban rendkívül alábecsülik a jelentőségét. Ez nem más, mint az Ájurvéda, amely a legősibb gyógyító rendszerek közé tartozik.

Mégis hogyan kapcsolódik az ájurvéda a jógához? A válasz egyszerű, hiszen olyanok egymásnak, mint a „kenyér és a vaj”. Egyaránt védikus alapokból származnak, és mindkét megközelítésben nagy szerepe van a klasszikus Számkhja és a Védanta filozófiának.

A jóga és az ájurvéda egymást „fedi” és célja egyaránt az, hogy egyensúlyt teremtsen a test, az elme és lélek között. Ez megvalósul a művészetben, a helyes életmódban, a jóga ászanákban, meditációban, pránajámában, de megfelelő minőségű pihenés, az étrend és a gyógynövények is ehhez járulnak hozzá.

Amikor jógázni kezdünk megpróbálunk egyensúlyt teremteni a fizikai, érzelmi és mentális test között. Ez nem egyszerű feladat, erőfeszítéseket kell tennünk, hogy megtaláljuk a harmóniát; ebben segít a jóga ún. „nővér tudománya” az ájurvéda. A ájurvédikus ajánlások által a szervezet típusa (Prakriti), a kiegyensúlyozottsági mérték (Vikriti) és adott lelkiállapotunknak (Manasz Prakriti) megfelelő gyakorlatsorokat állíthatunk össze.

A jóga és az ájurvéda célja, hogy egyensúlyt teremtsen. Előfordul azonban, hogy a kezdő és túlzottan lelkes gyakorlók épp az ellenkező hatást váltják ki állapotukban. Nem minden jóga gyakorlat, nem mindenfajta elmélkedési metódus, kriya (tisztító technika) és pránajáma (légzőgyakorlat) tesz jót minden embernek. Ahogyan különfélék vagyunk, ez a különbözőség a jóga gyakorlásában is megmutatkozik. Ha nem vagyunk tisztában alkati tényezőinkkel, amelyek meghatároznak bennünket, nehézségekbe fog ütközni, hogy a legoptimálisabb jóga gyakorlatokat végezzük.

Yogayurveda-Relationship-between-Yoga-and-AyurvedaAz ájurvéda egyedi iránymutatásokat készített, amellyel meg kell ismerkednünk, hogy a jóga áldásos hatásait élvezhessük.

Hadd osszunk meg Önnel néhány fontos ájurvédikus alapfogalmat!

1. Először is ismerjük meg, hogy milyen „dósás” testtípusba tartozunk, ha a Váta, Pitta Kapha dósából több is uralkodik szervezetünkben, akkor melyek ezek? Ha ismerjük testtípusunkat, akkor máris közelebb kerültünk ahhoz, hogy azokat a testgyakorlatokat válasszuk ki, melyek a legideálisabbak számunkra. A testtípus megismeréséhez segítséget nyújt a Maharishi Ájurvéda testtípus-tesztje: https://www.facebook.com/Ajurveda/app_237817572968554

2. Dhátuk avagy szöveteink. A hétféle dhátu határozza meg javarészt egészségi állapotunkat. Ezek kiegyensúlyozottak, tiszták testünkben? Erre kérdésre csak a dósák révén kaphatunk választ, hiszen ha azok megfelelően harmonikus állapotban vannak, akkor a szövetek is jó állapotba kerülnek.

3. Rásza, íz. Az ízek, melyekkel ételeinkben találkozunk végső soron kiegyensúlyozzák vagy épp kibillentik egyensúlyukból a dósákat. Milyen ízekre vágyik? Mennyire illeszkednek az Ön által kedvelt ízek az alkatához ajánlott ájurvédikus tanácsokhoz? A hat alap íz közül (édes, sós, savanyú, keserű, csípős, fanyar) meg kell ismernünk, hogy melyek vannak ránk jó hatással és melyektől érdemes tartózkodnunk.

4. Fontos még a Prakriti (az eredendő testi állapot) és a Vikriti, vagyis az éppen aktuális egyensúlytalanság mérlege. Ismerjük fel a két állapot közötti különbséget, segítsük testünket a természetes állapotába jutni.

5. Az áma a mérgező anyagok lerakódását jelenti a szervezetben. Az áma megtalálható a szövetekben, a legapróbb sejtszintig előfordul test szerte. Azt, hogy milyen technikával érdemes és szükséges eltávolítanunk testünkből ezeket a káros anyagokat az testtípusunktól függ. Az ide vonatkozó ájurvédikus iránymutatásokat igyekezzünk betartani, és javasoljuk a Maharishi Ájurvéda méregtelenítő termékkombinációk használatát.

Detox méregtelenítő tabletta (Ama Cleanse, MA 1010), 30 g – reggeli előtt 1-2 tbl. Májvédő tabletta I. (Livomap - MA 579), 30 G – ebéd előtt 1-2 tbl. Életerő Rasayana, (Rasayana for Vitality, MA 2) 50 g – vacsora előtt 1-2 tbl. Triphala - gyümölcsöket tartalmazó ájurvédikus étrendkiegészítő tabletta MA 505 – lefekvés előtt 1-2 tbl.
Detox méregtelenítő tabletta (Ama Cleanse, MA 1010), 30 g – reggeli előtt 1-2 tbl.
Májvédő tabletta I. (Livomap – MA 579), 30 G – ebéd előtt 1-2 tbl.
Életerő Rasayana, (Rasayana for Vitality, MA 2) 50 g – vacsora előtt 1-2 tbl.
Triphala – gyümölcsöket tartalmazó ájurvédikus étrendkiegészítő tabletta MA 505 – lefekvés előtt 1-2 tbl.

Míg néhányunk számára a böjt és különféle gyógynövényes kúrák segítenek, mások számára, akiknek szövetei mélyebben raktározzák el a káros anyagokat, ezek a módszerek csak átmenetileg segíthetnek. Ezért is érdemes felderítenünk, hogy melyek azok a jóga Kryák (tisztító gyakorlatok), melyekkel hatékonyabb eredményt érhetünk el a méregtelenítésben.

6. Végezetül nagyon fontosak a gúnák, vagyis alapminőségek (szattva, tamasz, radzsasz), melyek a természet alaptörvényeit hordozzák magukban. A gúnák megértése segítséget nyújthat számunkra, hogy egészséges életmódot éljünk és megtaláljuk lényünk középpontját.

Az ájurvéda alapvető ismereteinek elválaszthatatlanságát a jógától azért is fontos hangsúlyozni, mert ezen iránymutatások nélkül nem végezhetünk igazán hatékony jógát sem, egyszerűen kizárja ennek lehetőségét a rendszer.

Egyszerű példával illusztrálva: Egy Váta egyensúlyzavarral élő egyén nem tud hosszútávon egy helyben ülni. Számára azok a gyakorlatok lesznek vonzóak, melyek a szorongásait enyhítik. És ez így végigvezethető a többi testtípuson is.

Az eredeti állapot, a Prakriti ismerete tehát nem elég. Ahhoz, hogy a jóga előnyeit minden tekintetben élvezhessük, ájurvédikus életmódot kell követnünk, amely által helyesen kell alkalmaznunk saját testünkre e fent rögzített fogalmakat és azokhoz kapcsolódó irányelveket.

(Cikkünkhöz felhasználtuk az ElephantJournal.com szerzőjének, Jacquelyn Richardnak 2014. június 28-án megjelent írását.)

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*