Ismertető

Mi a Maharishi Ájurvéda?

A Maharishi Ájurvéda a kalasszikus indiai Ajurvéda Maharishi Mahesh Yogi által felelevenített komplex gyógyítási rendszere, melyet Maharishi számos híres indiai Ájurvédikus orvos segítségével vezetett be 1983-ban. 

Az Indiában több mint 5000 éves múltra visszatekintő Ájurvéda két szóból ered: Ajus – élet, és Véda – tudás vagy tudomány. Az Ájurvédát így általában az élet tudományának fordítják. Az Ájurvéda célja az, hogy megmondja nekünk, hogyan befolyásoljuk, alakítsuk, teljesítsük ki és végső soron uraljuk életünket betegség és öregedés nélkül. Az Ajurvéda vezérelve: az elme fejti ki a legmélyebb hatást a testre, és a betegségmentes állapot feltétele a saját tudatunkkal való kapcsolatteremtés. E kiegyensúlyozott tudat az egészség sokkal magasabb fokát teremti meg, mint bármiféle fizikai immunitás. 

A Maharishi Ájurvéda azt tanítja, hogy minden embernek saját, egyedi, természet adta modellje van, amelyet prakritinek, azaz testtípusnak nevezünk. (A testtípus megállapításának legbiztosabb módja egy Maharishi Ájurvéda orvossal való konzultálás, így erre külön nem térünk ki. Viszont az általános jellemzők ismerete felismerésül szolgálhat annak érdekében, hogy megtudjuk, kire milyen testtípus illik – szerk.) A prakriti mondja meg, hogyan kell a természet szerint élnünk. Az Ájurvéda szerint a test tudja, hogy mi a jó, és mi rossz neki: a természet születéstől belénk plántálta a helyes ösztönöket. 

A testtípus megismerése

A doshák egyedülállóak és rendkívül fontosak, mert ők teszik lehetővé az elme és a test párbeszédét. Minden reménységünk, félelmünk, álmunk és kívánságunk, még a leghalványabb érzelmi vágyrezdülésünk nyomot hagy fiziológiánkon: ezek a mentális történések állandóan formálják a testet. Ezek az üzenetek legtöbbünk számára nem annyira fontosak, mint kellene. A doshákban jelentkező egyensúlyzavar az első jele annak, hogy az elme és a test nincs tökéletesen egybehangolva.

A három dosha neve Vata, Pitta, és Kapha. Noha mindhárom ezernyi különböző működést szabályoz a test-lélek rendszerben, mégis megkülönbözteti három alapvető működésük:

  • a Vata-dosha uralja a mozgást,
  • a Pitta-dosha uralja az anyagcserét,
  • a Kapha-dosha uralja a szerkezetet.
  • könnyű, vékonydongájú
  • gyorsan cselekvő
  • szabálytalan étvágy és emésztés
  • felszínes, szaggatott alvás, álmatlanság
  • lelkesedés, élénkség, képzelőerő
  • ingerlékenység, változékony hangulatok
  • új dolgok gyors felfogása, de gyors felejtése
  • aggodalmaskodásra való hajlam
  • könnyen fárad, kimerültségre való hajlam
  • robbanásszerűen feltörő fizikai és mentális energia

A Vata-típus alapvonása a változékonyság. A Vata-emberek kiszámíthatatlanok. A Vata-embernél a fizikai és a mentális energia nem állandó, hanem robbanásszerűen tör elő. Nagyon jellemző a Vatára:

  • éhségérzet a nap bármely szakában
  • a szerelemben nyugtalanság és állandó változékonyság
  • minden este máskor fekszik, étkezéseket hagy ki, és szokásaiban általában rendszertelen
  • egyszer jobb, máskor gyengébb az emésztése
  • rövid életű érzelmi kitörések, melyeket gyorsan elfelejt
  • gyors járás

Fizikailag a három típus közül a Vaták a leggyengébbek, jellemzően keskeny a válluk. Bizonyos Vatáknál nehéz vagy lehetetlen a súlygyarapodás, és állandóan soványak maradnak, mások soványak és karcsúak. Noha az étvágy rendkívül változékony, a Vata az egyetlen típus, amely bármit megehet anélkül, hogy hízna tőle.

A Vata-dosha a felelős a testben végbemenő minden mozgásért. A Vata mozgatja az izmokat, de ő ellenőrzi a légzést, a táplálék előrehaladását az emésztőtraktusban, valamint az agyból kiinduló idegi impulzusokat is. A Vata legfontosabb funkciója a központi idegrendszer ellenőrzése. Remegés, görcsök és rohamok a Vata-zavar tipikus példái. Ha e dosha egyensúlya felborul, idegi rendellenességek lépnek fel, amelyek a szorongástól és a levertségtől a klinikai mentális zavarokig terjedhetnek. A Vata-zavar súlyosbodása esetén pszichoszomatikus tünetek minden formája fellelhető. Ezért a Vata egyensúlyba hozása gyakran gyógyít meg minden más kezeléssel dacoló tünetet.

Az egyensúlyban lévő Vata-ember a környezetét is átható módon boldog, lelkes és energikus. Elméje tiszta és éber, belső hangja vidám. A Vaták nagyon érzékenyek a környezetváltozásra.

Mindezen tulajdonságok közül azonban az a legfontosabb, hogy a Vata vezérli a többi doshát. Ez számos dolgot jelent: a betegség korai fázisában a Vata-egyensúly borul fel elsőként.

A legalapvetőbb intés a Vata-típusúaknak: pihenjenek eleget, ne hajtsák túl magukat, és fordítsanak fokozott figyelmet a rendszeres életmódra. Mindez sok Vata számára nem látszik természetesnek, pedig megfogadásuk gyakran testi vagy a lelki problémák gyors javulásához vezet.

A Pitta-típus jellemzői:

  • közepes alkat
  • közepes erő és kitartás
  • kifejezett étvágy és szomjúság, erős emésztés
  • stresszhatás alatt hajlam haragra, ingerlékenységre
  • vállalkozó természetű, szereti a kihívásokat
  • kifejezett intellektus
  • pontos, világos beszéd
  • étkezéseket nem tud kihagyni
  • szép, pirospozsgás, gyakran szeplős bőr
  • nem szereti a napot, a kánikulát
  • szőke, világosbarna, vörös (vagy vöröses színezetű) haj

A Pitta-típus alapvonása az erő. A harciasság a Pittában természetes, de nem kell okvetlenül kifejezésre jutnia. Az egyensúlyban lévő Pitták érzéseikben melegek és lelkesek, szeretetteljesek és elégedettek. A boldogságtól ragyogó arc kifejezetten Pitta. Nagyon jellemző a Pittára:

  • heves éhségérzet
  • életét az óra szerint éli, és zokon veszi, ha az idejét elvesztegetik
  • éjjel, ha felébred, forróságot és szomjúságot érez
  • felmerülő helyzetekben átveszi az irányító szerepet, vagy úgy érzi, vállalnia kell
  • tanul olyan tapasztalatokból, amelyeket mások túlságosan keménynek, keserűnek vagy éppen kockázatosnak tartanak
  • járása határozott
A Pitták testileg közepes méretűek és arányosak. Súlyukat nagyobb ingadozások nélkül tartják, nem okoz nehézséget számukra, hogy néhány kilót akarattal fogyjanak vagy hízzanak.
A Pitta-haj és bőr könnyen felismerhető. A haj általában egyenes és finom, vörös, szőke vagy homokszínű, és idő előtti őszülésre hajlamos. A bőr meleg, lágy és világos, nem barnul le könnyen, és gyakran barnulás nélkül leég.

A Pittáknak általában éles, mélyreható intellektusuk és jó koncentrálóképességük van. A forróság mindenütt kifejeződik a Pittákban: az indulatosság, a meleg kéz és láb, égő érzés a szemben, a bőrön, a gyomorban vagy a belekben – mind a Pitta-egyensúly megbillenésének jele lehet.

A Pitták stressz hatására könnyen dühbe gurulnak, ez az ő jellegzetes negatív emóciójuk. Izgágák és türelmetlenek, követelőzők és maximalisták lehetnek, különösen, ha felbillen az egyensúlyuk.

A Pitták beszéde pontos és világos, nem ritka közöttük a jó szónok. Határozott véleményük van és szeretnek vitatkozni. A gunyoros, kritizáló hajlam a Pitta-egyensúlyzavar jele, de a más típusokhoz hasonlóan a Pittáknak is két oldaluk van: egyensúly esetén kedvesek, vidámak, magabiztosak és jóságosak.Az anyagcserét az összes típusnál a Pitta-dosha tartja ellenőrzése alatt. A Pitta-emberekben az emésztő tűz, ahogyan az Ájurvéda nevezi, különösen erős. Innen a Pitták nagy étvágya és sokszor vad szomjúságérzete. Az összes típus közül a Pitták a legkevésbé képesek egy-egy étkezés kihagyására vagy akár elhalasztására. Túlzott Pittával kapcsolatos a gyomorégés, a gyomorfekély hajlama, az égő érzés a belekben és az aranyér.A Pitta bőre igen érzékeny, gyakoriak a kiütések, a gyulladások, a mitesszerek. A Pitta szeme fehérje érzékeny, és könnyen bepirosodik (a gyenge látást a Pitta-egyensúlyzavarral hozzák összefüggésbe). Általában jól alusznak, de felébredhetnek arra, hogy melegük van. Felbillent egyensúly esetén a Pitták hajlamosak az álmatlanságra.

Alapvatő intés a Pitta-típus számára, hogy életmódja legyen mérsékelt és tiszta. A test összes sejtjének tiszta táplálék-, víz- és levegőfelvételét a Pitta-dosha szabályozza. Mivel a Pitták különösen érzékenyek erre, igen rosszul reagálnak a tisztátlan ételekre, a szennyezett levegőre és vízre, az alkoholra és cigarettára, és különösen a toxikus érzésekre – az ellenségeskedésre, a gyűlölködésre, a türelmetlenségre és a féltékenységre. A Pitta-dosha adja az egészség szempontjából életbe vágó fontosságú mérsékletességre és tisztaságra való hajlamunkat.

A Kapha-típus jellemzői:  

  • szilárd, erős alkat, nagy fizikai erő és állóképesség
  • rendíthetetlen energia, lassú és kecses mozgás a cselekvésben
  • nyugodt, elégedett személyiség, nehezen jön ki a sodrából
  • hűvös, sima, vastag, sápadt gyakran olajos bőr
  • az új információkat lassan fogja fel, de jól megőrzi az emlékezetében
  • nehéz, elnyújtott alvás
  • hízásra való hajlam
  • lassú emésztés, gyenge étvágy
  • gengéd, türelmes, elnéző
  • birtoklási hajlam, önelégültség

A Kapha-típus alapvonása az elégedettség. A Kapha-dosha a test strukturális eleme stabilitást és állandóságot ad: fizikai erőtartalékot és állóképességet biztosít, amely beépül a Kapha-ember súlyos, izmos keretei özé. A Kaphákat az Ájurvéda szerencsésnek tartja, mert általában jó egészségnek örvendenek, személyiségük derült, boldog, nyugodt világszemléletet sugároz. Nagyon jellemző a Kaphára:

  • sokat töpreng, mielőtt döntene
  • lassan ébred, még sokáig fekszik az ágyban, és felkeléskor kávét kell innia
  • elégedett az adott helyzettel, és azt mások békítgetésével igyekszik fenntartani
  • tiszteletben tartja mások érzéseit, ami mások szemében nagyon rokonszenvessé teszi
  • az evés számára vigasztalást jelent
  • kecses mozdulatok, nedves szemek és még túlsúly esetén is könnyed járás

A Kapha-dosha fizikailag erőt ad, és a betegséggel szemben ellenállóvá tesz. Erős hajlama van a súlygyarapodásra – a Kaphának elég ránéznie az ételre, és máris pár kilót hízik. Mivel a túlsúlyt leadni nehéz, a Kaphák gyakrn elhíznak, ha egyensúlyukat vesztik.

A Kapha-dosha határozottan lassú. A lassú evők, akiknek az emésztése is általában lassú, általában ugyanúgy a Kapha-típushoz tartoznak, mint a lassan beszélők. Mivel ez a dosha tartja ellenőrzése alatt a test nedves szöveteit, a Kapha egyensúlyzavar gyakran a nyálkahártyákon nyilvánul meg. Kapha-panasz aaz arcüreggyulladás, a légcsőhurut, az allergiák, az asztma és az izületi fájdalmak.A kaphák természetüknél fogva gyengédek, türelmesek és elnézők, az anyáskodás kaphát fejez ki. Krízishelyzetben ritkán rendülnek meg, és gyakorta vigyáznak másokra maguk körül. A legtipikusabb negatív érzelem a Kapháknál a kapzsiság és a túlzott törődés. Egyensúlyzavar esetén a Kapha makacs lesz, tompa, letargikus és lusta.A Kapha akárcsak a Vata, hideg dosha, de abban különbözik a Vatától, hogy nem száraz. Mivel a vérkeringésük általában jó, a Kapha típusok nem szoktak hideg végtagokra panaszkodni. nem szeretik a hideg, nedves időt, arra lelkileg vagy lelassulással, vagy kifejezett depresszióval reagálnak.A három típus közül a Kaphák tanulnak a leglassabban, viszont nagyon jó a megjegyző képességük. ha elveszítik egyensúlyukat, tompákká és nehézfejűvé válnak. 

 

A legalapvetőbb intés a Kapha-típusúak számára, hogy legyenek haladók. A Kapha-stabilitást minden állandó helyzet tehetetlensége változtatja: a Kapha-típusúaknak tenniük kell róla, hogy ne ragaszkodjanak görcsösen a múlthoz, ne kötődjenek túlságosan emberekhez és tárgyakhoz, és ne akadályozzák a változásokat. A Kapha-dosha a belső biztonság és szilárdság benyomását kelti, amely az egészséges személyiség lényeges jegye. 

 

Testünk minden sejtjének mindhárom elvet tartalmaznia kell. Ahhoz, hogy életben maradjunk, testünknek szüksége van vatára, azaz mozgásra, amely lehetővé teszi a légzést, az étel továbbítását az emésztőtraktuson keresztül, és idegi impulzusok küldését az agyból illetve az agyba. Kell, hogy legyen testünknek Pittája, azaz anyagcseréje, amely az egész rendszerben feldolgozza a táplálékot, a levegőt és a vizet. Kell, hogy legyen Kaphája is, azaz szerkezete, amely összetartja a sejteket és az izmot, zsírt, csontot és inat alakít ki. A természetnek mindhárom elvre szüksége van a test felépítéséhez.

A testtípusok általános jellemzői

A testtípus egy keretforma, amelybe bele vagyunk helyezve, ám a sorsunkat nem tartalmazza. Típus dolga, hogy valaki alacsony vagy magas, határozatlan vagy határozott, aggodalmaskodó vagy nyugodt – de emellett bőséges tere van azoknak a dolgoknak, amelyeket a testtípus nem tart ellenőrzése alatt: ilyenek a gondolatok, az érzések, az emlékek, a képességek, a vágyak és így tovább. A testtípus ismerete egy jóval eszményibb egészségi állapot létrehozására tesz képessé. A következőkben ismertetjük a három dosha jellemzőit. A Vata-típus jellemzői:

Az Indiában több mint 5000 éves múltra visszatekintő Ájurvéda két szóból ered: Ajus – élet, és Véda – tudás vagy tudomány. Az Ájurvédát így általában az élet tudományának fordítják. Az Ájurvéda célja az, hogy megmondja nekünk, hogyan befolyásoljuk, alakítsuk, teljesítsük ki és végső soron uraljuk életünket betegség és öregedés nélkül. Az Ajurvéda vezérelve: az elme fejti ki a legmélyebb hatást a testre, és a betegségmentes állapot feltétele a saját tudatunkkal való kapcsolatteremtés. E kiegyensúlyozott tudat az egészség sokkal magasabb fokát teremti meg, mint bármiféle fizikai immunitás. 

A DOSHÁK ÉS MINŐSÉGEIK

VATA

A Vata-doshára jellemző:

Hideg – hideg végtagok, nem szereti a hideg éghajlatot.
Mozgékony – attól függően, hogy ez a dosha milyen egyensúlyben
van, jó és rossz vérkeringést hoz létre, a magas vérnyomás a túlfokozott
Vatával kapcsolatos, akárcsak a szív ritmuszavarai, az izomgörcsök
és a háti fájdalmak. Az ideges, nyugtalan tekintet Vata-egyensúlyzavar
jele.
Gyors – sok ezzek kapcsolódó vonáshoz vezet: új információk
gyors megragadása, ugyanakakkor gyors elfelejtése.
Száraz – száraz bőr, száraz
vagy fénytelen haj, fénytelen szem és minimális vagy mérsékelt
izzadás. A bőr repedezett és törékeny lehet, hajlamos pikkelysömörre
és ekcémára.
Durva – durva bőr, sprőd haj.

PITTA

A Pitta-doshára jellemző:
Forró – meleg, pirospozsgás bőr, mindenfajta gyulladás,
túlműködő anyagcsere, melegségézet a gyomorban, a májban, a belekben
stb. A Pitták általában szeretik a hideg ételeket és italokat,
amelyek ellensúlyozzák saját hőjüket.

Éles – éleselméjűség, de ugynakkor csípős neyelv, ugyanaz
a minőség a test szélsőséges elsavanyodásához és gyomorsavtúltengéshez
vezethet.

Nedves – bőséges izzadásban nyilvánul meg: a meleg izzadt tenyér tipikusan Pitta. A Pitták forróak és nedvesek lévén, rosszul tűrik a nyirkos nyári időjárást.

Savanykás szagú – szélsőséges Pitta-jelenlét esetén rossz lehelet, savanyú testszag vagy rossz szagú vizelet és széklet

KAPHA

A Kapha-típus jellemzői:Súlyos – minden súlyos rendellenesség Kapha-egyensúlyzavart
sejtet, legyen az akár elhízás, hehéz emésztés vagy súlyos, nyomasztó
depresszió. Édes – amely súlyfelesleghez és cukorbetegséghez vezet,
ha túlságosan sok édesség jut a testbe. Állandó – ez a Kapha-típust tartózkodóvá teszi. A testi
folyamatok nem mutatnak negy kilengéseket, a Kapha állandó természete
azzal függ össze, hogy nincs szüksége kívülről jövő ösztönzésre,
mint a Vatának vagy a Pittának. A Kaphák teste érzéketlen az olyan
változásokra, amelyek a más testtípusúakat kibillentik egyensúlyukból. Lágy – ez a jellegzetességek széles skálájához vezet: lágy
bőr és haj, lágy modor, lágy tekintet és a helyzetek igénytelen
megközelítése. Lassú – ez a Kapha-emberek jellegzetes lassú, folyamatos
mozgásában nyilvánul meg, amely lassú beszéddel és megfontolt
gondolkodással társul.

A kétdoshás típus értelmezése

A tiszta testtípusok jellemzői a következők:

Vata: Vékony testalkat, gyors, változékony elmeműködés, eleven viselkedés. Ezeket az embereket mások kiszámíthatatlannak tartják. Nyomás alatt izgatottá és szorongóvá válnak.

Pitta: Közepes testalkat, rendszeres és határozott elmeműködés, erőteljes viselkedés. Ezeket az embereket mások erősnek tartják. Nyomás alatt dühössé és robbanékonnyá válnak.

Kapha: Testes alkat, nyugodt, józan elmeműködés, könnyed viselkedésmód. Ezeket az embereket mások elengedettnek tartják. Nyomás alatt gátolttá és csendessé válnak.

Ezeket a jellemző vonásokat párosíthatjuk, és így jó megközelítést Kaphatunk arról, hogy milyen is egy kétdoshás típusú ember. A Vata-Kapha típus lehet egyszerre ingerlékeny és nyugodt: ez látszólag valószínűtlen kombináció ezekben az emberekben egészen nyilvánvaló. Az uralkodó dosha adja az ember elsődleges reakcióit a világra, mind testi, mind lelki vonatkozásban. A második dosha egyéb utakon fejti ki hatását, de a kettő általában nem úgy keveredik, mint a színek a festékben. Ha a vékony testalkatot létrehozó Vata kombinálódik a testes Kaphával, az eredmény általában nem a közepes alkat (ami jellegzetesen Pitta). Inkább az történik, hogy hogy egy Vata-Kapha típus vagy az egyik, vagy a másik jellegzetességet mutatja. Így vannak időszakok, amikor valaki egyértelműen váltogatja egyik doshát a másikkal. Az Ájurvédikus praxis a következő dolgokat figyelte meg a kétdoshás testtípusúakkal kapcsolatban (és ez segítséget nyújthat a három dosha különböző kombinációinak jobb megértésében):
 

Vata-Pitta

Ezek az emberek általában vékony testalkatúak, akárcsak a tiszta Vata-típusúak. Vata testvérpárjukhoz hasonlóan gyors mozgásúak és beszédesek, de azoknál vállalkozóbb kedvűek és élesebb intellektusúak (mindkettő Pitta-jellemvonás). Kevéssé mutatják a Vaták szélsőségességeit – kevésbé érzékenyek, fizikailag törékenyek és/vagy szábálytalanok. A Pitta-befolyás általános stabilitást kölcsönöz alkatuknak. Erősebb az emésztésük, mint a Vata-típusé, és jobban tűrik a hideget, mert a Pitta javítja a vérkeringést. A környezetre túlzottan érzékeny Vata-típus gyakran lesz a zaj, a huzat vagy a fizikai kényelmetlenség iránti rossz tűrőképességének az áldozata, ami a Vata-Pittára érvényes.

Pitta-Vata

Az e testtípusba tartozó emberek általában közepes testalkatúak, erősebbek és izmosabbak a Vata-Pittáknál, akik közelebb állnak az inas, csontos fizikumú tiszta Vatákhoz. A Pitta-Vaták gyors mozgásúak. Jó állóképességgel rendelkeznek, és többnyire magabiztosak. Nyilvánvaló bennük a Pitták erőteljessége. A Vata könnyedsége, ha nem is olyan mértékben, de szintén megvan bebbük. Emésztésük erősebb, és ürülésük sokkal szabályosabb, mint a Vata-Pittáké vagy a Vatáké. Örülnek a kihívásoknak, a problémákat lelkesen, gyakran agresszíven kezelik.
A Vata-Pitta és a Pitta-Vata egyaránt hajlamot mutathat a félelemre és a haragra, a két dosha negatív érzelmeire. Ha egyensúlyuk felborul, vagy stressz hatása alá kerülnek, ez a kombináció feszültté, makaccsá és bizonytalanná teszi őket.

Pitta-Kapha

A Kapha-dosha olyan erős alkati jellem, hogy vaskos, nehéz fizikuma még akkor is megnyilvánul a kétdoshás típusokban, ha nem az első helyen áll. A Pitta-Kaphák általában könnyen felismerhetők, mert a Pitta erőteljes stílusa a Kapha masszív testével párosul. Sokkal izmosabbak, mint a Pitta-Vaták, sőt kimondottan testesek is lehetnek. Személyiségük a Kapha stabilitását mutatja, de a Pitta erejével, kiegészülve a haragra és a kritikára való hajlammal, ami általában sokkal nyilvánvalóbb, mint a Kapha higgadt nyugalma. Ez különösen sportolók számára jó testtípus, mert a Pitta energiája és célratörése a Kapha kitartásával párosulva általában igen jó fizikai egészséggel jár.

Kapha-Pitta

A Kapha szerkezeti szilárdsága ebben a típusban még jobban előjön. A Kapha-Pittáknak általában jó izomzatuk van, de nagyobb mennyiségű zsírral, mint a Pitta-Kapháknak vagy a Pittáknak. Hajlamosabbak a kerekded arcra és idomokra, mint a többiek. A Pitta-Kapháknál inkább hajlanak a lassú mozgásra és a fokozott elegedettségre, amihez a Kapha még több életerőt és tartós energiát biztosít. Jól érzik magukat, ha rendszeresen mozoghatnak, testmozgással egyensúlyozva a Kapha tehetlenségre és tompaságra való hajlamát, de a Pitta-Kapháknál kevésbé motiváltak az aktivitásra.

Vata-Kapha

Ennek a típusnak gyakran komoly nehézséget okoz az, hogy egy írásos tesztből felismerje magát, mert a Vata és a Kapha ellentétes irányúak (nem is beszélve a Vata határozatlanságáról). Az áruló nyom általában az, hogy a vékony Vata-keret feltűnően kombinálódik a Kapha elengedett, könnyelmű stílusával, amelyet egy tiszta Vata soha nem mutat. Más oldalról nézve ezek Kapha személyiségek, akiknél valahogyan nem fejlődött ki a testi zömökség. Sőt mivel a Vata szabálytalansága uralja a fizikumot, ezek igen kicsiny emberek is lehetnek.
Ellentétben az örökmozgó Vatákkal, a Vata-Kaphák egyfajta belső stabilitást mutatnak, általában kiegyensúlyozottak, de stressz hatására Vata-vészreakciókkal reagálhatnak. Ez a típus hajlik a gyors és határozott cselekvésre, de jellemző rá az a Kapha-tulajdonság is, hogy szereti a dolgokat halogatni. A felhalmozás és megtartás vágya is jelen lehet benne. Mivel mindkét dosha hideg, ezek általában nem szeretik a hideg időt. Emésztésük a hideg doshák következtében szabálytalan vagy lassú lehet.

Kapha-Vata

Ez a típus közel áll a Vata-Kaphákhoz, de többnyire szilárdabb testalkatú és lassúbb mozgású. A Kapha ezeket kiegyensúlyozottabbá és még elengedettebbé teszi, mint a Vata-kaphákat, de a Vaták túlzott lelkesedése nélkül. Általában atletikusabb alkatúak és nagyobb az állóképességük. A Vata-Kaphákhoz hasonlóan ők is sokat panaszkodnak emésztési rendellenességekre, és rosszul tűrik a hideget.

A háromdoshás típus értelmezése

A háromdoshás típusról általában azt tartják, hogy a legjobb esélyekkel rendelkezik az egyensúly fenntartására, mert a Vata, a Pitta és a Kapha aránya bennük közel egyenlő. Nem egyetlen erős ló viszi az egész fogatot. Egy igazi kiegyensúlyozott doshájú testtípus végig jó egészségre, eszményi immunitásra és hosszú életre számíthat. Másrészt viszont az is igaz, hogy ha egyszer felborul az egyensúlya, akkor a háromdoshás típusnak megvan az a hátránya, hogy a helyreállításnál mind a háromra figyelemmel kell lennie: nincs vezérlő, hogy vele állíthassuk le a megbokrosodott fogatot.

A doshák szívesen változnak, és olyan sokféleképpen kapcsolódnak egymáshoz, hogy nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy születésünkkor egyenlő arányban legyenek jelen – olyan ez, mintha feldobnánk három pénzdarabot, és azok pontosan egy vonal mentén sorakozva érnének földet. Így végül az emberek többsége kétdoshás típusú. Az a lényeg, hogy ha nem is illünk bele egy-egy kategóriába, ismerjük meg önmagunkat, ami még akkor is lehetséges, ha testtípusunk kissé bizonytalan, valahogy úgy, mint a háromdoshás típus.

Tanuljuk meg látni a doshákat

Képzeljük el, hogy egy színes televíziós képet nézünk. A képernyőn látszólag emberek, fák, állatok, ég és felhők jelennek meg, eléggé közelről nézve azonban csak háromféle pont vagy csillogó jel – a vörös, a zöld és a kék – látható, amint folyamatosan váltakozva egyre újabb képeket formálnak. Attól függően, hogy milyen távolságból nézzük, vagy a képeket, vagy a pontokat látjuk. Mindkét megközelítés hiteles, de a három ponté sokkal alapvetőbb. Ha a kép elromlik, akkor ezeket kell helyreigazítani. A Vata, a Pitta és a Kapha éppen az a háromféle „pont”, amelyeket az Ájurvédikus orvos lát bennünk. A májunk, a vesénk, a szívverésünk, az inzulinszintünk stb. azok a mintázatok, amelyeket a három dosha váltakozó játéka formál. És helyreigazítani a testet, akárcsak a tévéképet, annyit tesz, mint újra helyre tenni a doshák egymáshoz viszonyított, örökké változó kapcsolatát.
Ha megeszünk egy nagyadag csokoládéfagylaltot, azt hihetjük, hogy a benne lévő zsír okozza a testsúly növekedését. Ez betű szerint így is igaz, de a mélyebb ok a doshákban van. Először is, ezek döntik el, hogy az ember éhes-e. Ők döntenek arról, hogy most inkább a fagylalt felelne meg, mint a répa vagy zeller. És hosszabb távon még azt is ők határozzák meg, hogy a kalória zsírrá alakuljon-e.

A Vata-típusú emberek több kalóriát fordítanak energiára, és így kevésbé fognak hízni a fagylalttól, mint a Kaphák, akik kalóriáik nagyobb százalékát fordítják zsír lerakására.

A doshák hozzájárulása nélkül a csokoládéfagylalt még a szánkig sem jutna el, nemhogy a sejtjeinkig. Ilyenformán a fagylaltban lévő kalóriák csak részleges szerepet játszanak abban, hogy mi történik az étellel. Étrendünk tulajdonképpeni irányítója saját belső értelmünk, amely láthatatlanul sokkal mélyebb szinten működik, mint a kalóriák. Ugyanez vonatkozik az élet minden egyéb területére. Nem a cigaretta okozza a tüdőrákot, hanem az ember, aki szívja, szokása (vagy függősége) okán, amely a dosháiba az idő folyamán beléívódott. Egészen pontosan nem is mi kívánjuk a nikotint, hanem a Vatánk, az idegrendszer felügyelőjének szerepében. Ha azonban az a döntés születik, hogy le kell szokni a dohányzásról, azt már mi hozzuk: élünk a döntés szabadságával, ez pedig már túl van dosháink illetékességén.

Amellett, hogy minden sejtben jelen vannak, a három dosha tipikus elhelyeződést mutat a testen belül. Mindegyik doshának elsődleges lokalizációs helye – székhelye – van, amely a kezelés szempontjából fontos vonatkozási helynek számít.

Ha valamelyik dosha egyensúlya billenni kezd, az első tünet rendszerint annak székhelyén keletkezik. A gázképződés, a fájdalmak a belekben vagy a székrekedés a túltengő Vata jellemző tünetei: az égő érzés és fájdalom a felső hasban többnyire a túltengő Pittára utal: a mellkasi vérbőség, a köhögés vagy a hűlés a Kapha-túltengés jele.

Ez nem azt jelenti, hogy az egyensúlyzavar első jelei mindig ezeken a helyeken jelentkeznek.

A Vata-egyensúlyzavar alsó háti fájdalmak vagy menstruációs görcsök formájában is jelentkezhet. Mivel mindegyik dosha jelen van a test minden részében, a Vata-egyensúlyzavar is visszavándorolhat, és felbukkanhat fejfájás, izomgörcs, asztma és még tucatnyi más tünet formájában.

A három dosha három ismertetőjele a száraz, a forró és a súlyos. A Vata van növekvőben, ha száraz az idő, ha száraz őszi szél fúj, ha száraz az étel (pattogatott kukorica, sós keksz, szárított szilva). Ha bőr túlságosan száraz, vagy az arcüregek nagyon kiszáradtak, a Vata fokozódóban van, vagy talán már ki is billent egyensúlyából.

Bármi ami forró, a Pittát növeli. Egy forró júliusi nap, egy jó meleg fürdő és a forró érzelmek – mint a harag vagy a nemi szenvedély – is idetartoznak. A Pitta van növekvőben, ha bárhol a testben égő érzés keletkezik (gyomorban, belekben, végbélben), vagy valahol begyullad a bőr. A Pitta nem annyira finom és átható, mint a Vata: inkább agresszív és éles.

Minden, ami súlyos, a Kaphát növeli. A súlygyarapodás, a belső nehézségérzet vegy az erősen borús nap mind több Kapha-doshát hoz felszínre. ha az alvás a szokottnál nehezebbé válik, vagy felfrissülés helyett tompává és támolygóvá tesz, akkor nagy valószínűséggel a Kapha a felelős. A doshák között a Kapha a legállandóbb, ő áll a legközelebb az anyagi formához.

A doshák, akárcsak a prakriti, kétéltűek. Érezhetjük úgy, hogy kelepcébe ejtenek bennünket, de tanulhatunk is tőlük, és hasznunkra fordíthatjuk, ha hallgatunk a szavukra. A Pitta-természet ellenséges hajlamokat, a Vata izgatott beleket produkál, de semmi sem kényszeríthet arra, hogy belemenjünk az olyan, feszültségekkel teli életformába, amely a Pittában felszítja a tüzet, vagy kimeríti a Vatát, és ilyen problémákat hoz a felszínre.

Tettípusunk, mivel beleszülettünk, nem változik. Másrészt viszont a doshák állandó mozgásban vannak. valahányszor egy hegyre nézünk, sült krumplit eszünk, Mozartot hallgatunk vagy bármit gondolunk vagy cslekszünk, a dosháink változnak. Akinek a szíve hevesen ver, erős Vata-reakciója van, akármi is legyen az alaptermészete. Bármilyen is legyen alaptermészetünk, próbáljuk mindhárom doshát teljesen élni!

A doshák pozitív pszichológiai jellemvonásai a következők:

Vata – fantáziadús, fogékony, spontán, rugalmas, életvidám

Pitta – intelligens, magabiztos, vállalkozó szellemű, jókedvű

Kapha – nyugodt, együttérző, bátor, megbocsátó, szerető.

Mindegyik testtípus a lehetőségek széles skáláját tartalmazza. Sajnos hajlamosak vagyunk magunkat egy normához hasonlítani, amelyet, ha nem tudunk elérni, elégtelenségi érzésünk támad, mert úgy érezzük, hogy ezt a szintet mindenkinek el kell érnie. Az effajta konformitás azonban nincs benne a természet tervében. Nézzük a következő példát:
A testsúly igen kényes téma. Mindenki azt szeretné, ha ideális lenne a súlya, de milliók hiába küzdenek ezért. A kritikusok rámutatnak, hogy társadalmunk a soványság megszállotja.

Az Ájurvéda szerint nem az a baj, hogy ragaszkodunk a tökéletes alakhoz, hanem az, hogy figyelmen kívül hagyjuk a természet alapvető törvényszerűségeit. A természet szerint a Vata-nő sovány, a Kapha pedig molett, ha nem éppen kövér. Más kérdés, hogy mi adja mindkét típus tagadhatatlan vonzerejét. A Vaták bájosak, vidámak és vibrálnak – természetes elevenséggel kommunikálnak. A Kaphák ugyan nincsenek könnyed, agilis testtel megáldva, de megvan a maguk szépsége: higgadtak, nagy, lágy szemük van, méltóságteljes stílus és telt, bájos idomok jellemzik őket. A Pittáknak, akik az ideális fizikai típust illetően a legközelebb állnak a mai nyugati felfogáshoz, lévén közepes felépítésűek és arányosak, ugyancsak van egyfajta jellegzetességük, ami vonzóvá teszi őket mások számára. Ilyenformán mindegyik dosha egy-egy ideált képvisel, amelyek a természet szempontjából egyenértékűek. Legyenek a mi szemünkben is azok.

Vannak, akik úgy gondolják, hogy a „doshák kiegyensúlyozása” azt jelenti, hogy kíséreljük meg a Vatát, a Pittát, és a Kaphát egyenlő arányba hozni. Ez téves elképzelés: a velünk született doshák aránya nem változtatható. Amit tettünk, az az, hogy megtaláljuk a doshák helyes egyensúlyát önmagunkban. A doshák egy olyan skálán mozognak, amelynek két végén van a sok és a kevés, középen az egyensúlyponttal.

A betegség hat lépcsőfoka

Az orvoslásnak évezredek óta az a célja, hogy visszavezesse a pácienseket saját természetükhöz: ez nem egyedül a Maharishi Ájurvéda célkitűzése. A nyugatot azonban lenyűgözte a betegségek pontos fizikai értelmezésével történő tudományos orvoslás. Manapság a nyugati medicina elismeri, hogy a betegség eredhet akár testi, akár leki okokból. A test-lélek medicina beköszöntével nem világos többé, hogy a kettő egyáltalán elválasztható-e egymástól. Egy hirtelen lelki megrázkódtatás nagy rombolást végezhet a testben, megbénítja az idegrendszert, és utat nyit a betegségeknek.

A Maharishi Ájurvédával sokkal nagyobb pontosságra vagyunk képesek. Az ősi szövegek szerint a betegségfolyamatnak hat lépcsőfoka van. Az első három láthatatlan, és egyaránt kapcsolható a lélekhez és a testhez. Az utóbbi három nyilvánvaló tünetekkel jár, amelyeket akár a beteg, akár az orvos felfedezhet. Mindegyik lépcsőfok az egyensúly hiányát jelzi, de megjelenési formája a folyamat előrehaladtával változik:

  • Felhalmozódás – a folyamat egy vagy több dosha növekedésével kezdődik.
  • Súlyosbodás – a túltengő dosha addig a pontig halmozódik fel, hogy normális határain túl kezd terjedni.
  • Szétszóródás – a dosha az egész testet elárasztja.
  • Lokalizáció – a vándorló dosha olyan helyeken telepszik meg, ahová nem való.
  • Megtestesülés – fizikai tünetek lépnek fel azon a helyen, ahol a dosha megtelepedett.
  • Kirobbanás – kitör a betegség a maga teljességében.

E fokozatok bemutatására tegyük fel, hogy nagy mennyiségű Pitta halmozódik fel, mert valaki esetleg Pitta-típus, és úgy érzi, hogy súlyos stresszhatás alatt áll, vagy éppen rossz a közérzete a forró nyári idő miatt. Ha eléggé nagy mennyiségű Pitta halmozódott fel, az mozogni kezd a testben: elhagyja azokat a helyeket, ahol tulajdonképpen lennie kell. Rövidesen olyan helyeket talál, ahol ama (toxikus maradvány) van, és ott fennakad.

Ez a történés foglalja magában a betegség első három lépcsőfokát. A nyugati orvos itt még nem tudna diagnózist felállítani, mert tankönyvileg még nincs semmiféle rendellenesség, Ájurvédikus szempontból azonban a test már nem teljesen egészséges. Ha valaki nagyon odafigyel a testére, már korán megérezheti valamelyik dosha kezdődő egyensúlyzavarát. Mindenki felismeri azokat a finom változásokat, amelyek egy hűlést jeleznek, vagy amikor influlenza kezdődik. Sok egyéb betegségnél is jelentkezik egyfajta rossz közérzet vagy halvány, kellemetlen érzés, amelyet nem lehet pontosan behatárolni vagy azonosítani. Az orvos gyakran zavarban van, amikor konkrét tünetek után kutatva a bizonytalan panaszok, fájdalmak, izomgyengeség, hőemelkedés vagy egyszerűen hosszan tartó fáradság egyvelegébe ütközik. Ezek lehetnek hirtelen szívroham vagy agyvérzés halvány testi előjelei – amelyek persze többnyire nem is olyan hirtelen bajok. A doshák általában már jó előre figyelmeztetik az áldozatot, de az nem figyel rájuk.

Ha a dosha valahol megreked, az rendszerint a negyedik lépcsőfokot vezeti be, amikor a betegség első, finom jelei kezdenek megjelenni. Ha a Pitta a bőrben jelenik meg, enyhe viszketés érzetét keltheti, vagy gyulladást okozhat. Ha a gyomorban van, gyomorégés vagy gyomorrontás léphet fel. (Nemcsak a Pittát akarjuk felelőssé tenni a betegség tüneteiért. Bármelyik dosha bárhol megjelenhet. Ha túlságosan sok Vata jelenik meg az izületben, amely erre az egyik legvalószínűbb hely, mivel az izületek szívesen szedik fel az amát, akkor ott szúró fájdalmat érezhet az ember.) Néhány ilyen halvány jelet kivéve azonban még semmi jele nincs annak, hogy komoly betegség kezdődne.

Mivel a Maharishi Ájurvéda testünknek e finom szintjén működik, olyan tünetek is befolyásolhatók, amelyek nyugati mértékkel igancsak titokzatosak: rejtélyes fájdalmak, szorongás, depresszió, fáradság és így tovább.

A nyugati medicina ezekre azt szokta mondani, hogy pszichoszomatikus problémák, vagyis eredetük a páciens fejében van. Valójában ezek a dosha-egyensúlyzavar korai szakaszából erednek. Ezeket könnyű kezelni, mivel az 1, 2., vagy 3. szakaszban vannak, napirendi beosztással és a test megtisztításának különleges eljárásával (pancsakarmának nevezik) hatásosan kezelhetők.

Ha már kialakult betegségekkel van dolgunk, a testi szövetek károsodása olyan fokot ér el, hogy e kezelések önmagukban nem vezetnek eredményre. Ilyenkor vagy fejlettebb Ájurvédikus gyógymódokhoz kell folyamodnunk, vagy a nyugati orvoslást kell segítségül hívnunk, amely akut esetek legkülönbözőbb formáinak kezelésére jött létre.

Születéskor mindenkiben van valami mindegyik doshából. Ahhoz, hogy valaki tiszta Vata, Pitta vagy Kaphának legyen nevezhető, az kell, hogy az egyik dosha túltengjen benne, de ezek a legtöbb emberre nem vonatkozó, ritka kivételek. A legtöbben kétdoshás típusúak vagyunk, ahol az egyik dosha, ha nem is túlságosan, de dominál.A kissebséget alkotó egydoshás típusúak bizonyos értelemben szerencsések, mert nekik csak egy domináns tényezővel kell törődniük életük folyamán. Ez az előny azonban csekély. Mindenkinek mindhárom doshát egyensúlyban kell tartania. Noha természetes, hogy az ember leginkább a saját testtípusaira figyel, nagyon fontos a többi dosha ismerete. Az a leghelyesebb, ha bármely testtípusról úgy gondolkodunk, hogy abban mindhárom dosha kifejeződik, de figyelmünk nagy részét egy vagy kettő köti le.

Az Ajurvédikus testtípus olyan, mint a tervrajz, amely a rendszerünkbe beépített, velünk született tendenciákat körvonalazza. Függetlenül attól, hogy ki issza meg, egy pohár tej mindig 120 kalóriát tartalmaz. Az egyik ember e kalóriákat arra használja, hogy zsírt halmozzon fel, míg a másik energiává alakítja a nagy részét: a gyermek teste a sok kálciumot új csontszövet építésére vonja ki, míg az idősebb ember ugyanezt a kálciumot a veséin áramoltatja át.Az Ájurvédikus orvos a testtípus ismeretében meg tudja mondani, hogy mi az étrend, fizikai aktivitás és gyógyszeres kezelés, amely segíteni fog, és mi az, ami nem lesz jó, vagy esetleg éppen ártana.Honnan származnak a testtípusok? Mindenkinek lényegileg ugyanazok a sejtjei és szervei vannak, mégis a genetika parancsára az egyik embernek kék szeme van, a másiknak barna. A testtípusok mélyebb eredete után kutatva a Maharishi Ájurvéda az elme és a test közötti találkozási pontot vizsgálja. A kettő nyilvánvalóan találkozik. Valahányszor történik valami az elmében, történés reagál rá a testben. Ha a gyermek fél a sötétben, félelme fizikai formát ölt azzal, hogy adrenalin száguld végig a vérpályáján. Az Ájurvéda szerint e kapcsolódás egy, az elme és a test közé iktatott ponton történik, ahol a gondolat anyaggá alakul, ezt három működési elv uralja, amelyeket dosháknak nevezünk.

A Maharishi Ájurvéda a kalasszikus indiai Ajurvéda Maharishi Mahesh Yogi által felelevenített komplex gyógyítási rendszere, melyet Maharishi számos híres indiai Ájurvédikus orvos segítségével vezetett be 1983-ban. A Maharishi Ájurvéda azt tanítja, hogy minden embernek saját, egyedi, természet adta modellje van, amelyet prakritinek, azaz testtípusnak nevezünk. (A testtípus megállapításának legbiztosabb módja egy Maharishi Ájurvéda orvossal való konzultálás, így erre külön nem térünk ki. Viszont az általános jellemzők ismerete felismerésül szolgálhat annak érdekében, hogy megtudjuk, kire milyen testtípus illik – szerk.) A prakriti mondja meg, hogyan kell a természet szerint élnünk. Az Ájurvéda szerint a test tudja, hogy mi a jó, és mi rossz neki: a természet születéstől belénk plántálta a helyes ösztönöket.