Maharishi Ájurvéda

Hét ájurvédikus tipp a stressz kezelésére

Az Interneten keringő, sokak által ismert körlevél szerint az életben történő események egy 90-10-es szabályt követnek. Az életünk kilencven százalékát azok az események teszik ki, amelyek megtörténnek velünk. Ezeket nem mi irányítjuk. Tíz százalék pedig az, ahogyan a történésekre reagálunk. Egyedül ezeket tudjuk irányítani. Mi lehet jobb tanács ennél ezekben a válsággal teli, nehéz és bizonytalan időkben, melyek tele vannak olyan helyzetekkel, amelyeket nem mi irányítunk. 

A Maharishi Ájurvéda is azt tanácsolja, hogy vegyük kezünkbe az irányítást életünk azon része felett, amelyben ezt megtehetjük, használjuk ki a Transzcendentális Meditáció, a jóga, a megfelelő étrend és pihenés erejét, hogy a kellő módon reagáljunk az életre és annak mindig változó helyzeteire. 

Az alábbiakban hét jó tanácsot olvashatunk, melyek abban segítenek, hogy megfelelő módon tudjuk kezelni a stresszt és hatékonyabban megbirkózzunk az élet nehézségeivel. 

1. Keresd a társaságot 

A magány csak fokozza az idegességet. Legyünk azoknak a társaságában, akiket szeretünk és kedvelünk. Ám ahelyett, hogy pusztán velük töltenénk az időt, tegyünk lépéseket annak érdekében, hogy felfrissítsük ezt a kapcsolatot. Ennek legjobb módja, ha többet adunk magunkból, idő, energia és figyelem terén egyaránt. 

2. Urald a reakcióidat 

A nyugtalan idegek lecsillapításának azonnali módja, ha elkezdünk lassú, mély lélegzeteket venni. Ez lelassítja a szívverést, lecsökkenti a vérnyomást és az izomfeszültséget, továbbá a test és az elme egésze felé az ellazultság érzését közvetíti. A hasunkba vegyük a levegőt, és figyeljünk arra, hogy ne lélegezzünk túlságosan gyorsan, mivel ha a levegő szállító csatornáink (a váta-váhí sróták) nem tiszták, akkor az oxigén nem oszlik el egyenletesen a testben, és így több kárt okozunk, mint hasznot. Ezért inkább lassan és állandó ritmusban lélegezzünk. Jó ötlet, ha ilyenkor aromaterápiás illóolajokat is használunk, levendula, rózsa vagy jázmin olajat, esetleg a Maharishi Ájurvéda keverékei közül a Váta, illetve a Worry Free olajat. Ezek segítik az ellazult, mély légzést. Ha naponta legalább kétszer tíz percig végezzük ezt a légzőgyakorlatot, az öröm és ellazultság új érzetét fogjuk megtapasztalni. 

3. Táplálkozz helyesen 

Az ájurvéda is vallja azt az ősi és jól ismert bölcsességet, hogy „az vagy, amit megeszel.” És ha ez valóban így van, akkor a megevett étel az ellazulásban is segít. Részesítsünk előnyben olyan ételeket, amelyek segítenek legyűrni a stressz-keltő szabad gyököket. Minden friss és idény jellegű gyümölcs, a jól átfőtt, de nem pépesre főzött, kellemesen megfűszerezett zöldségek és teljes kiőrlésű gabonák helyreállítják megfáradt elménket és testünket, és a legparányibb szövetekbe is eljuttatják az életet tápláló hatást. A természet intelligenciájával teli antioxidáns hatású fűszerek és gyógynövények tudják, hogy miként szálljanak szembe ezzel a nagyhatalmú ellenséggel, és bennünket is támogatnak ebben a küzdelemben. Az ájurvéda gyógyító hősének nevezett Maharishi Amrit Kalash, mely ritka himalájai gyógynövények különleges keverékéből készült, sokat segít abban, hogy fényesnek és ragyogónak lássuk az életet, bármilyen sötét fellegek is gyülekezzenek a láthatáron. 

4. Igyál eleget 

Naponta legalább nyolc pohár víz nélkülözhetetlen ahhoz, hogy hatékonyan kiöblítsük a szervezetünkből a betegségeket okozó méreganyagokat. Ha pedig valamilyen forró italra vágyunk, próbáljuk meg a Raja’s Cupot, azt a csodálatos gyógynövénykeverékből készült pótkávét, amelyet a kávé káros mellékhatásai nélkül élvezhetünk. Nem csupán nyugtató hatást fejt ki, de ízre is olyan, mint a kávé. 

5. Mozogj 

A megfelelő mértékben végzett testgyakorlás a stresszektől való megszabadulás nagyszerű módja. A jóga, amely az ájurvédikus gyógyítás szerves része, a test összes részét megmozgatja, miközben megnyugtatja az idegeket és egyensúlyt teremt az elmében. Alább egy egyszerű jóga ászana leírását olvashatjuk, melyet érdemes kipróbálni, ha nem érezzük magunkat túl fényes hangulatban: 

Bálászana (Gyermekpóz) 

Térdelő pozícióban telepedjünk a földre, lábszárunk a földön van, fenekünk pedig a sarkunkon nyugszik, két térdünk összeér. Karjainkat oldalt tartva, tenyereinket felfelé fordítva, hajoljunk előre csípőből és felsőtestünket nyújtsuk előre a térdünk fölött, míg törzsünk a combjainkon nem nyugszik. Homlokunk a talajt éri. Lélegezzünk mélyen, és tartsuk addig ezt a helyzetet, amíg kényelmes, majd lassan emelkedjünk fel ülő helyzetbe. Amennyiben a térdelés gondot okoz, segít, ha egy párnát helyezünk a combjaink és a vádlijaink közé. 

Ez az egyszerű ászana oxigénnel és pránával (életenergiával) árasztja el testünk minden sejtjét, segítve ezzel a fizikai és az érzelmi toxinok eltávolítását. A lábunkra nehezedő nyomás fokozza a felsőtestbe jutó véráramlást, ily módon megkönnyíti a légzést, energiával tölti fel a vért, amelyből így hatékonyabban távoznak az elhasznált gázok. Az a nyomás, amely ebben a helyzetben a rekeszizmot éri, lassú, mély, ritmikus masszázst biztosít a belső szervek számára és energiával tölti őket fel. A bálászana végzése a belső szervekhez jutó vér mennyiségét és minőségét egyaránt fokozza. 

Ha öt percnél is tovább tartjuk a helyzetet, még mélyebb szinten élvezhetjük a gyakorlat jótékony hatásait. Ez az ászana ugyanis szabályozó hatást fejt ki az endokrin rendszerre: több vért juttat a fejbe és a hipofízishez, a hormonegyensúlyt szabályozó, kiemelkedően fontos belső elválasztású mirigyhez. Ez a bálászanát egy rendkívül relaxatív hatású testhelyzetté teszi. 

6. Aludj jól 

Vedd észre magad körül mindazokat a dolgokat, amelyek megfosztanak a jó alvástól. Az élet manapság tele van olyan problémákkal, amelyek még a nagytakarításnál vagy a kifizetetlen számláknál is aggasztóbbak. Ezek megzavarhatják alvásunkat, és másnap rossz közérzettel, boldogtalanul ébredünk. Az ájurvéda számos jó tanácsot tartogat a minőségi alvás elősegítésére: 

  • Térjünk korán nyugovóra, az este 6 és 10 óra közötti időszakban, melyet a nyugalomért és a pihenésért felelős Kapha dósa ural.
  • Masszírozzuk meg magunkat minden nap szezámolajjal vagy egy ájurvédikus masszázsolajjal. Ez amellett, hogy felüdíti az ízületeket és az idegeket, jó alvást is biztosít.
  • A mák kellemesen megnyugtat, gyakrabban iktassuk be az étrendünkbe.
  • Este, a lefekvés előtti időben csak békés, megnyugtató tevékenységeket végezzünk.
  • Este, közvetlenül lefekvés előtt kortyolgassunk meleg tejben megfőzött Váta Teát vagy próbáljunk ki más, nyugtató hatású ájurvédikus teákat. 

7. Meditálj 

A Transzcendentális Meditáció mindennapos gyakorlása nem csupán a stresszt űzi el az elménkből, hanem az életünket is drámai módon megváltoztatja. Az ezzel a meditációs technikával kapcsolatban végzett, igen alapos tudományos kutatás megállapította, hogy a naponta kétszer, húsz percig végzett TM gyakorlás kiváló módja a testi és a mentális egyensúly megteremtésének, többek között növeli a termelékenységet, javítja a személyes kapcsolatokat és pozitív hatással van az élethez való egész hozzáállásunkra.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*