Maharishi Ájurvéda

Hét ájurvédikus módszer, hogy megőrizhessük szívünk egészségét

A szív-, és érrendszeri megbetegedések, a vezető egészségügyi problémák közé tartoznak Európában és Észak-Amerikában. A modern orvostudomány és az ősi ájurvéda egybehangzóan állítják, hogy vannak olyan módszerek, amelyeket alkalmazva szívünk egészsége életünk végéig megtartható.

Ebben a cikkben néhány olyan tanáccsal szolgálunk amely, az Ön egészségét segítik elő. Válassza ki ezek közül azt, amely az Ön számára  legmegfelelőbbeket vagy akár néhány hetente váltogassa azokat. Az a legfontosabb, hogy harmóniában éljen a természettel és szívbarát életmódra törekedjen.

Csökkentse a stresszt

A Maharishi Ájurvéda szerint, mely a holisztikus megközelítést követi,  a szív egészségének alapja, hogy tápláljuk mind az érzelmi szívét mind a fizikai szívét egyaránt. Ugyanis a szív nem csak egy szivattyú, hanem ez az a szervünk, amely gyökere minden érzelmünknek: legyen az öröm és jókedv vagy szomorúság vagy csalódottság.

A szellemi és érzelmi stressz súlyosan megzavarhatja az érzelmi szívet. Ennek ellensúlyozása érdekében gyakorolja a Transzcendentális Meditációt, amelynek technikája kiválóan fejleszti a tudatot, naponta kétszer alkalmazva pedig kutatások bizonyítják, hogy csökkenti a vérnyomást, megszünteti az artériás elzáródásokat és javítja  az általános ellenálló képességet a különféle típusú stresszekkel szemben.

A Maharishi Ájurvéda gyógynövényes formulái közül a Peace of Mind és a Blissful Joy készítmények olyan gyógynövényeket tartalmaznak, mint a Brahmi, Ashwaganvha és az Arjuna, melyek mind híresek az elmére és az érzelmi stressz ellen gyakorolt jótékony hatásukról.

2. Gondolkodjon pozitívan!

Aki, aktívan támogatják a szellemi és érzelmi jólétüket, azok érzelmi szíve kivirágzik. Az ájurvéda az ojast olyan anyagnak tekinti, amely fenntartja az életet a testben. Ez az anyag értékes terméke az emésztésnek és mester koordinátora minden olyan tevékenységnek amelyet az elme és a test végez. Így például az ojas irányítja a boldogságot, ez felel az elégedettség, a vitalitás és a hosszú élettartam kialakításáért.

Töltsön több időt olyan tevékenységekkel amelyek Önnek megelégedettséget és boldogságot jelentenek. Hallgasson nyugtató zenét, élvezze a természet szépségeit, alkalmazzon aroma terápiát vagy kortyoljon frissítő gyógyteákat. Tartsa fent pozitív hozzáállását azokban a helyzetekben is amelyek szorongást vagy haragot idéznének elő Önben.

3. Rendezze étrendjét!

Vitathatatlanul a legfontosabb lépés egy szívbarát étrend fenntartása annak érdekében, hogy szíve egészséges maradjon. Azonban gyakran ez a legnehezebb lépés is, hiszen a mai rohanó életmódunk és a gyorséttermek nem támogatják ezt a hozzáállást. Mégis vannak olyan apró lépések, amelyeket megtartva étrendünk egyre egészségesebb lehet.

Egyen naponta több adag friss gyümölcsöt és zöldséget. Kezdje a napot párolt almával vagy körtével, fogyasszon hámozott mandulát, válassza mindig a friss zöldségeket, fogyasszon szívbarát fűszereket, mint például a frissen őrölt fekete bors és a kimagasló antioxidáns tartalommal bíró kurkuma.

A feldolgozott élelmiszerek helyett válassza a friss, élő élelmiszereket, lehetőleg ne fogyasszon maradékot és kerülje az olajban sült ételeket valamint a nagyon hideg vagy nehezen emészthető táplálékokat. Az Amrit Kalash mint a Maharishi Ájurvéda kiváló készítménye, támogatja az immunrendszert és alapja az ódzsasz termelődésének.

4. Fordítson figyelmet az étkezés mikéntjére!

A szív egészsége szempontjából, valamint az általános egészségi állapotunknak tekintve éppen olyan fontos, hogy hogyan fogyasztjuk el ételünket, mint az, hogy mit is eszünk. Legyünk mértékletesek, egyszerre csak annyi ételt fogyasszunk el amennyi a két tenyerünk által alkotott tölcsérben elférne. Soha ne hagyjuk ki az étkezéseket, mert ezzel megzavarjuk a jó emésztést. A lassú nehézkes emésztést segítheti egy szelet gyömbér valamint só és lime keveréke 15 perccel az étkezés előtt elfogyasztva. A Lassi hozzáadásával készült friss joghurtból és víz keverékéből készült itallal is kezdhetjük az ebédet, melyet őrölt köménnyel és friss korianderrel ízesíthetünk. Fontos hogy az emésztés tüze késő este már nagyon lecsökken, ezért ne fogyasszunk nehéz ételeket vacsorára.

5. Ügyeljünk az áma tisztulásának fiziológiájára!

ama_cleanse_1_1Az áma a rossz emésztés mellékterméke, amely felhalmozódik a vérerekben és a szervezet különböző szöveteiben. A Maharishi Ájurvéda a Panchakarma-programot ajánlja a szervezet belső tisztítására, amely a szöveteket átöblíti és megszabadítja az ámától. Alternatívaként használhatjuk a Pure Body Detox (MA1010) és a Detox Pitta (MA1663) étrend kiegészítőket is, hogy a zsírszövetet megtisztítsuk az ámától. Másfelől az is sokat segít, ha naponta többször meleg vizet kortyolunk. A lefekvés ideje ne essen 22:00 óránál későbbre, hogy ezzel is segítsük testünk természetes tisztulási folyamatait. Tartsunk könnyebb étrendet amely magas rost- és antioxidáns-tartalmú gyümölcsökből, zöldségekből, teljes kiőrlésű gabonából és dió félékből álljon. Kerülje a drogok, az alkohol fogyasztását és a dohányzást.

6. Legyünk mértékletesek és ügyeljünk a rendszerességre a mozgásban is!

Nem szükséges hogy hetente öt alkalommal megerőltető edzést tartsunk! A kulcs a rendszeresség ebben a témában is. Ha követi az ajurvédikus balaardh elvet, melyben a terhelhetőség felét használjuk csak ki, akkor minden egyes nap tréningezhet anélkül, hogy izmait megterhelné. A séta mindenki számára kiváló testmozgást jelent és remek terápia is egyben. A kora reggeli órák ideálisak arra, hogy egy harminc perces könnyű sétát tartsunk. Ez nem csak a szív egészségét támogatja, hanem segít felkészülni mentálisan a nap kihívásaira, rendezi a vérkeringést és az anyagcserét.

7. Törekedjen a pihentető alvásra!

Kutatások is bizonyítják, hogy az alváshiány vérnyomás problémákat okoz, melyhez a depresszió és egyéb tényezők is hozzájárulnak és növelik a szívbetegségek kockázatát.

Az ájurvéda az alvást ugyanolyan fontos tényezőnek tartja egészségünk fenntartásában akár csak a táplálkozást. Sajátítson el olyan szokásokat, mely szerint csak megnyugtató tevékenységeket végezzen a lefekvés közeledtével. Tartsa távol a hálószobájától a televíziót, számítógépeket és más munkával kapcsolatos tárgyakat. Állítson be a szobában olyan hőmérsékletet amely még kellemes. Ne fogyasszon este stimuláns szereket. Lehetőleg 22:00  óráig feküdjön le, hogy a következő napja is egészséges és energikusan induljon.

Az Ájurvédikus Egészséges Szív Rendszer konkrét ajánlásokat is tesz az alkalmazandó készítmények tekintetében:

Ájurvédikus szempontból a szív a prana (életenergia) központja, amelynek kényes egyensúlyát az agni (a napenergia elem) és a szóma (a hold energia elem) hozza létre. A túlzott szellemi és érzelmi stressz miatt a szóma elsorvad a szívben. A szív az ódzsasz központja is, amely olyan anyag bennünk amely fenntartja és elősegíti az élet boldogságát és a hosszú élettartamot. Hogy védjük a fizikai és az érzelmi szívünket elengedhetetlen, hogy támogassuk a szómát és az ódszaszt.

A szív egészségét a három al-dósa szabályozza:

A sadhaka pitta (érzelmi egyensúly), avalambaka kapha (stabilitás, szilárdság és biztonság érzet) és a vyana vata (véráramlás és vérnyomás). A szív-, és érrendszer támogatására az Cardio Support MA1816 gyógynövényes készítmény olyan összetevőket tartalmaz, amelyek táplálják a fizikai és érzelmi szívet, tisztítják a csatornákat, távol tartják az amát a szövetektől, fokozzák annak a képességét, hogy szervezetünk ellenálljon a stressz és a megnövekedett koleszterin szint okozta bántalmaknak.

blissful_joy_1A Peace of Mind (MA1401) Bisful Joy (MA1402) étrend kiegészítő készítmények táplálják az elmét és az érzelmeket, hiszen Brahmi, Ashwagandha és Arjuna gyógynövények a fő összetevőik.

A Detox Pitta (MA1663) gyógynövény formula gyengéden tisztítja a zsírszövetet az amától. Férfiak és nők számára egyaránt jót tesz valamely ájurvédikus masszázs olajjal végzett kéz- és lábmasszázs elalvás előtt. Az ájurvédikus olajok olyan gyorsan felszívódnak, hogy nem keltenek zsíros érzést, és segítenek, hogy Ön élvezze a mélyebb és nyugodtabb alvás örömét.

Fogyasszon Amrit Nektárt (MA4) vagy Ambrosia (MA5) étrendkiegészítőt, amelyek kiválóan táplálják az agyat, a szív működését és fokozzák a kitartásunkat hosszú távon a stressz kezelése érdekében.

Táplálkozási ajánlásaink összefoglalva:

  • Kerülje a stimuláns hatású szereket, mint a koffein, az alkohol és a dohány termékek.
  • Étrendje tartalmazzon gránát almát és egyéb gyümölcsöket, a gyümölcslevek szerepeljenek a napi étrendben.
  • A Rose Petal segít, hogy megőrizze a Váta és a Pitta dósa egyensúlyát.
  • Egyen sok zöldséget, alkalmazzon fűszereket és az ebédjéhez igyon lasszit, joghurt-italt.
  • Ösztönözze lassú emésztését friss gyömbérrel és lime-al.
  • Egyen olyan élelmiszereket, amelyek a testben több ódzsaszt keltenek, valamint részesítse előnyben tejtermékeket, a ghít, a teljes kiőrlésű gabonákat, a friss bio zöldségeket és az édes, lédús gyümölcsöket.

Életmód-ajánlásaink összefoglalva:

  • Kerülje az olyan stresszes helyzeteket, amelyeket már nem tud kezelni komolyabb érzelmi igénybevétel nélkül.
  • A Transzcendentális Meditáció programja hatékonyan csökkenti a stresszt és egyensúlyba hozza az érzelmeket.
  • Legyünk mértékletesek, de rendszeresek a napi testmozgást illetően; ne feledje, hogy a gyakorlatokat könnyeden és egyenletesen mély légzéssel végezze.
  • Kerülje az erőszakos és horror típusú filmeket.
  • Ha stresszes a munkája, ne feledje, hogy tartson szünetet többször is a nap folyamán.
  • Feküdjön le 22:00-ig, így a test nyugalomban végezheti el a természetes tisztulás folyamatát, amely hajnali 02:00-ig tart.
  • Ha meleg olajos masszázst végez lefekvés előtt, az megnyugtatja és kiegyenlíti az elmét és az érzelmeket.
  • Hozzon létre nyugodt hangulatot az otthonában.

Cikkünk a www.maharishi.co.uk oldalon közzétett, Seven Ways to Keep Your Health Healthy című értekezés magyar nyelvű átirata.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*