Maharishi Ájurvéda

Boldog ünnepek és boldog emésztés: Étkezési szabályok, II. rész

Étkezési szabályok – az agni védelme okos döntésekkel

Az ájurvéda klasszikus szövegei szerint a rossz egészségnek a táplálkozásra visszavezethető három fő oka az alábbi:

  1. Az ételek nem megfelelő társítása: például tej és savanyú ételek keverése.
  2. A túlevés vagy a túl kevés evés.
  3. A ráevés, vagyis az, amikor a még nem megemésztett ételre eszünk rá.

Ezek ismét klasszikus példái annak, hogy az egyszerű ájurvédikus elvek milyen hatékonyak lehetnek. Bölcsességének velejét az a felismerés adja, hogy az emésztés milyen kiemelkedő szerepet játszik egészségünkben és a jóllétünk megalapozásában. Az emésztés az ájurvédikus modell szerint az átalakítás és a táplálás alapja. Ha tiszteletben tartjuk, hogy a szervezetünk mit szeret és mit nem, és ezt étrendünkkel és ételeinkkel támogatjuk, akkor segítségére leszünk abban, hogy mindig csúcsteljesítményre legyen képes. A cél a több ódzsasz és a kevesebb áma.

Néhány további megfontolás szintén segítségünkre lehet abban, hogy az ünnepek nagyobb terhelése során is megőrizhessük emésztésünk megfelelő működését:

  1. Mindennap ugyanabban az időben együnk. Az ebéd legyen a főétkezésünk. A régi mondást kicsit átalakítva: reggel, mint egy herceg, délben mint egy király, vacsorára pedig mint egy koldus. A test szereti a jó szokásokat és a rendszeres rutint.
  2. Az ételünk meleg legyen, jó átfőtt, leveses és olajos. Kerüljük a szélsőségeket: ne együnk például nagy mennyiségű hideg fagylaltot a főétkezés után.
  3. Amikor leülünk enni, bizonyosodjunk meg arról, hogy az asztalon van minden, amire csak szükségünk van. Családanyák és egyéb gondoskodó személyek a családban különösképpen tartózkodjanak attól, hogy folytosnosan felugrálnak és kiszolgálják az asztalnál ülők újabb igényeit. Az evést ne szakítsa meg semmi.
  4. Ne együnk sem túl lassan, sem túl gyorsan. Jól rágjuk meg az ételünket, legalább 30 alkalommal minden egyes falatot, ahogyan nagyanyáink mondták.
  5. Együnk nyugodt körülmények közepette. Figyelmünket az evésre irányítsuk. Ne legyen bekapcsolva a tévé, sem pedig hangos zene. Csak kellemes társalgás, semmi más.
  6. Élvezzük az ízeket.
  7. Étkezés közben kortyoljunk egy kis felforralt vizet. Kerüljük a közvetlenül evés előtt, közben vagy után elfogyasztott hideg italokat. Az étkezések között hagyjunk legalább három vagy négy órát. Hadd végezze az emésztőrendszer a dolgát, mielőtt még több ételt öntenénk az emésztő tűzbe.
  8. Étkezés után pihenjünk egy kicsit, majd tegyünk egy könnyed sétát, hogy segítsük az emésztést. Ne végezzünk viszont megterhelő testmozgást.
  9. Számos Maharishi Ájurvéda készítmény lehet a segítségünkre: A Herbal Digest egy csodálatos formula, amely a szükséges esetekben egy kis támogatást adhat az emésztésnek. Ha savasodásra vagyunk hajlamosak, az AciBalance segít megfékezni a lobogó lángokat. A Triphala Plus pedig egy nagyszerű készítmény, amely erősíti és harmoznizálja az egész emésztőrendszert, valamint támogatja a jó székletürítést. Különösen utazás közben nagyszerű társ.

Tudatos evés

Orvosi gyakorlatomban gyakran hallok ilyeneket, mint „nem tudom megmondani, hogy mikor vagyok tele”. Lehet, hogy ez furcsán hangzik, mivel az ember azt gondolhatná, hogy mi sem könnyebb ennél. A helyzet azonban nem mindig van így. És még ha így is volna, akkor sem törődnénk vele igazán. Sok-sok év tudatos túlevése vagy éppen alultáplálkozása nyomán az emberek a tudatosság és a gyomruk közötti kapcsolat érthető hiányát építik ki. Az ájurvédikus szövegek tanácsa itt is segíthet.

Az első ájurvédikus tanács az egyik legfontosabb. A szövegek azt írják, hogy „teljes figyelemmel”, elménk teljes jelenlétével étkezzünk, miután Önvalónk felé fordultunk. Ez a tudatos evés. Ha éhségünk, megelégedettségünk valamint annak tudatában eszünk, hogy a gyomrunk miként érzi magát. Ez nem a „tudatosság” erőltetését jelenti. Erőfeszítés nélkül kell megállapodnunk a csendes tudatosság mezején, és csendes szemlélőként kell figyelnünk ezeket a finom jelzéseket. Ezeket a képességeket a rendszeres transzcendálás alakítja ki. Ez nem egy hangulat vagy az önvalóra gondolás módszere, hanem egy természetes módon kiművelt állapot. Ebben az állapotban az éberség a barátunk, ezért helyeznek az ájurvédikus szövegek oly nagy hangsúlyt a transzcendenciára. Ez az érzékelés csendes, a finom különbségeket felfogni képes hátterét nyújtja, mely minden erőfeszítés nélkül lehetővé teszi a finom kommunikációt a test és az elme között. Finomítja a tapasztalást, növeli a tudatosságot. Az ájurvéda szövegei azt is nagyon világosan leszögezik, hogy ne együnk, amikor érzelmileg feldúltak vagyunk.

Az elfogyasztandó mennyiségre is világosan kitérnek a hagyományos szövegek. Az elfogyasztott mennyiség egy része szilárd étel, egy része levegő és egy része víz legyen. Ezt az elv három feltételre alapszik: mennyire vagyunk szomjasak, mennyire vagyunk éhesek és milyen az emésztő képességünk. Ha ezeket a feltételeket tiszteletben tartjuk, akkor elkerülhetjük a túlevés káros hatásait.

Mennyi étel a túl sok étel? Egyszerű tippek ahhoz, hogy megérezzük mennyi a „pont megfelelő”

Az ájurvédikus szövegek azzal kapcsolatban is egyértelmű tanácsot adnak, hogy mik a jelei annak, hogy megtudjuk, mennyi a megfelelő mennyiség az elfogasztandó étel tekintetében. Ezek az elvek nagyszerűen működnek, és – mint az ájurvédában oly sok minden – egyszerűségükben is rendkívül hatásosak. Az alábbi felsorolás a „pont megfelelő mennyiség” jeleit foglalja össze:

  1. Ne nehezedjen a gyomorra túlzott nyomás az étel bevitele nyomán.
  2. A szív működése ne legyen gátolt.
  3. Ne érezzünk nyomást a mellkas oldalánál.
  4. Ne legyen túlzott nehézség a hasban.
  5. Az érzékszervek megfelelő táplálásban részesüljenek. Ne legyenek eltompultak vagy fáradtak.
  6. Érezzük, hogy megszabadultunk az éhségtől és a szomjúságtól.
  7. Kényelmesen érezzük magunkat, amikor állunk, sétálunk, kilélegzünk, nevetünk vagy beszélgetünk.
  8. A reggel megevett étel emésztődjön meg estére, az este megevett étel pedig másnap reggelre.
  9. Erőt, boldogságot és egészséges arcszínt kellene tapasztalnunk evés után.
  10. Ha túlesszük magunkat – amely az ünnepi fogások következtében igencsak gyakori jelenség az év ezen időszakában – az összes dósa összezavarodik. Ennek pontos hatásai a testtípusunktól, általános egyensúlyi állapotunktól és attól függnek, hogy milyen mértékű zavart okoztunk a dósákban.
  11. A jelek egyszerűek: gázképződés és puffadás, savasodás, szédülés, fájdalom és merevség az oldalunkban és a hátunkban, valamint laza széklet. Szélsőségesebb esetekben émelygés, hányás vagy nehézségérzet a testben.

Ha ilyen történik velünk, ne essünk pánikba. A helyzet könnyen orvosolható. Emésztésünket helyreállíthatjuk és helyre jöhetünk másnap, ha nagyon könnyű ételeket fogyasztunk és/vagy az egész nap során meleg-forró vizet kortyolgatunk. Ez egy könnyű és gyors megoldás ünnepi tobzódások esetén.

Még egy utolsó ösztönző gondolat az ájurvédikus szövegekből: amikor teljes figyelemmel eszünk, szívünkben szeretetet táplálni, akkor az elfogyasztott ételből ódzsasz lesz.

Így tegyünk meg minden tőlünk telhetőt azért, hogy ünnepeljünk és boldogok legyünk. Ha gondot fordítunk az agninkra és az emésztésünkre, akkor azzal a holnap egészségét és jóllétét alapozzuk meg.

Boldog ünnepeket és boldog emésztést kíván a Maharishi Ájurvéda!

Dr. Mark Toomey írása a MAPI hírleveléből. (Dr. Mark Toomey, PhD a fairfieldi „The Raj” Maharishi Ájurvéda klinika ájurvéda programjainak igazgatója.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*