Maharishi Ájurvéda

Az ájurvéda és az étrend

A következőkben Dr. Nancy Lonsdorffal folytatunk beszélgetést arról, hogy az emberek általában milyen étrendi szokásokat követnek manapság (a cikk szerint elsősorban Amerikára nézve – szerk.), és megtudhatjuk tőle, hogy miként építsük be az egészséges étkezés ájurvédikus elveit mindennapi táplálkozási menetrendünkbe.

Riporter: Az ájurvéda szerint a diéta az alvással és az életmóddal karöltve alapvető pillére a jó egészségnek és a hosszú életnek. Ön sok emberrel találkozik nap mint nap az orvosi tevékenysége során. Ön szerint az amerikaiak megfelelő étkezési szokásokat követnek manapság?

 

Dr. Lonsdorf: Amerikában senki sem táplálkozik helyesen. Mikor találkozom az emberekkel a mindennapi gyakorlatom során, mindig megkérem, hogy írják le étrendjüket. Nagyon kevesen vannak, akik valóban helyesen táplálkoznak, azt megelőzően, hogy ájurvéda orvossal találkoztak volna.

 

R: Ön szerint mi az oka a helytelen táplálkozásnak?

 

Dr. Lonsdorf: Szerintem ez főleg azért van, mert kultúránk nem fordít figyelmet helyes étkezési szokások kifejlesztésére és megtartására. Az iskolában tanulunk bizonyos alapvető dolgokat arról, hogy együnk több zöldséget és gyümölcsöt. Azonban a kultúránk nem ügyel arra, hogy támogassa a helyes táplálkozást. Mindenki elsősorban a karrierjére, az anyagi előmenetelre irányítja a figyelmét, és a főzést és étkezést a napi dolgai fontossági sorrendjében meglehetősen a végére rakja.

 

R: Gyorsétkezési kultúrában élünk.

 

Dr. Lonsdorf: Pontosan. A legtöbben futtában magukhoz vesznek valami ennivalót, a kocsiban étkeznek, vagy a munkahelyükön esznek, ahol kapnak valamilyen szendvicset, vagy sült burgonyát, és isznak hozzá kólát. Az emberek azt eszik, amihez egyszerűen, kényelmesen, és azonnal hozzájuthatnak. És, ha este éppenséggel esznek valami finom otthoni ételt, azt is csak este nyolc körül. Ha ugyanis az ember késő este valami nehéz ételt fogyaszt, akkor még ha finom is volt az étel, valószínűleg nem fog jól megemésztődni, mivel az emésztő tűz már le van csendesedve.

 

R: Tehát ezek a gyatra étkezési szokások azok, amelyek az emésztési zavarokhoz vezetnek, mint például savtúltengéshez, gyomorrontáshoz és általában a gyenge egészségi állapothoz. Ugye?

 

Dr. Lonsdorf: Igen. Az ájruvéda szerint, ha a megevett ételt valamilyen oknál fogva az ember nem tudja jól megemészteni, akkor ez gyomorrontást okozhat. Még ennél is rosszabb, hogy a meg nem emésztett táplálékból méreganyagok válnak ki, amit amának neveznek. Az ama felhalmozódik a testben, elzárja a test egyes csatornáit. Ez a gyökere a rendellenességeknek, mint például a magasabb koleszterinszintnek és a testsúly-növekedésnek, az izületi problémáknak, az üregi (homlok és orr-melléküregi) megbetegedéseknek, a krónikus depressziónak, és annak is, mikor valaki puffadt arccal és fájós háttal ébred.

 

R: Az ájurvédikus szemlélet szerint az, hogy mikor és hogy hogyan eszünk épp olyan fontos, mint az, hogy mit eszünk. Ön szerint mi a helyes táplálkozási rend?

 

Dr. Lonsdorf: Az ájurvéda az ebédet tartja a legfontosabb étkezésnek a nap folyamán, este már csak valamilyen könnyebb ételt együnk. Ez a menetrend sokkal inkább összhangban van a természettel és a test természetes emésztési ritmusával. A fő étkezésnek délben kell lennie, ami azt jelenti, hogy ez legyen egy teljes étkezés – főtt, meleg étel, melyet úgy fogyasztunk, hogy egy nyugodt környezetben az asztalhoz ülünk.

 

R: Mit tartalmaz egy ideális ájurvédikus ebéd?

 

Dr. Lonsdorf: Lehetőleg legyen benne valamennyi zöldség, valamennyi gabonaféle, és legyen benne valamennyi magasabb proteintartalmú táplálék, például hüvelyes zöldségek: lencse, borsó; és friss sajt. Azok az emberek, akik nem vegetáriánusok, csirkét, halat, vagy egyéb húsfélét csak ebédre egyenek. Az étkezéshez a friss víz a legjobb ital. Ez lehetőleg legyen szobahőmérsékletű, ne legyen jéghideg. A jeges víz lelassítja az emésztést és leállítja az enzim-aktivitást, amely hőmérsékletfüggő és 36 fok körül, testhőmérsékleten működik a legjobban. Az ájurvéda szintén tanácsolja, hogy fogyasszunk lasszit ebédhez, ami egyfajta joghurt-ital. Ez biztosítja a megfelelő baktériumháztartást, és további segítséget nyújt az emésztéshez.

 

R: Mi a helyzet a fűszerekkel?

 

Dr. Lonsdorf: A fűszerek döntő fontosságúak az ájurvédikus táplálkozásban, és sajnos a tipikus amerikai étrend rendszerint nem tartalmaz elég fűszert. A kurkuma például hatékony antioxidáns, tudva levő, hogy rákellenes tulajdonságokkal bír, és jó arra, hogy a testet méregtelenítse. Hihetetlenül hatásos fűszer. Akkor a leghatékonyabb, ha hirtelen kisütjük egy kis olajjal, vagy ghível, vagy teszünk egy keveset levesbe, vagy pörkölthöz. Mint minden fűszernek, ennek is vannak vízben oldódó és zsírban oldódó összetevői. Tehát mindössze csak rakjunk egy kevés oliva-olajban, vagy ghíben hirtelen kisütött fűszert ételünkbe ebédkor és tegyünk belőle egy keveset a levesbe, vagy főtt zöldségekhez, vagy más ételekhez öntött vizes alapú szószokba.

 

R: Lehet találkozni sajátos gyógynövényekkel és fűszerekkel, melyeket kapszula formában kínálnak. Önnek mi ezekről a véleménye?

 

Dr. Lonsdorf: A fűszerek akkor az igazán legjobbak, ha az ételhez fogyasszuk őket, és nem mint kapszulát. Manapság sokan vesznek be kurkuma, gyömbér, vagy fokhagyma kapszulákat annak reményében, hogy ezáltal részesednek a fűszerek jó hatásaiban. Azonban ez néha még meglehetősen káros is lehet, mivel ezek a kapszulák túlzottan koncentráltak. A por alakú kurkuma, például nagyon károsan hathat a májra, fűtő, vagy irritáló hatást kelt, amely rontja a Pitta doshához kapcsolódó problémákat. A fűszert rá kell szórni az ételre, vagy ghíben, olajban kell kisütni, vagy adjuk hozzá levesekhez, vagy a lencséhez, stb. főzés közben.

 

R: Kérjük beszéljen arról valamennyit, hogy a helyes étkezés miként segítheti a jó közérzetet.

 

Dr. Lonsdorf: Már az is, hogyha az főétkezésünket délre raknánk – ami legyen egy kiegyensúlyozott étkezés, mely tartalmaz fűszereket is és lasszit is – már nagyon sokat számítana abban az irányban, hogy semlegesítsük a stressz által okozott károkat, és hogy viseljük a test megpróbáltatásait napról napra. Az emésztés drámai módon javulna. Ez segítene az embereknek abban, hogy attól a sok problémától megszabaduljanak, melyek az amához kötődnek, mint például a székrekedés, fokozott bélgáztermelődés, puffadás és gyomorégés. A jó táplálkozási szokások, melyek védik az emésztést, szintén segítenek az embereknek abban, hogy éjszaka jobban aludjanak, mert akkor nem ennének este nehéz ételeket, amely zavarja az alvást, s melynek következtében az ember gyakran felébred hajnali két- három óra körül.

 

R: Mit lehet tudni az emberek energiaszintjéről?

 

Dr. Lonsdorf: Ha valaki kiegyensúlyozott táplálkozást folytat, mindennap a megfelelő időpontokban, és ezáltal képes a jó éjszakai alvásra minden egyes éjjel, akkor annak a személynek megvan az alapja a stabil, kiegyensúlyozott fiziológiához. Az elme és a test optimális szinten fog működni. Ha rendesen megemésztjük az ételt, akkor test fel tudja használni a tápanyagokat ahhoz, hogy felépítse a különböző típusú testszöveteket és megfelelően pótolja az elpusztult sejteket és szöveteket. Ha az ama nem halmozódik fel a testben, az energiaszint magas – nem fogunk tapasztalni ebéd utáni nyomasztó fáradtságot, se kora reggeli letargiát.

 

R: Az étel valóban hatásos orvosság. Dr. Lonsdorf, köszönöm, hogy beszélt velünk a mai nap során erről a fontos kérdésről.

 

Dr. Lonsdorf: Öröm volt.

 
Fordította: Miklós

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*