Maharishi Ájurvéda

Ájurvédikus tanácsok hölgyeknek a testi-lelki egészség megőrzéséhez

LindaEgenesA következő cikk Linda Egenes publicista interjújának magyar nyelvű átirata, amely az „Emotions, Herbal Supplements, Maharishi Ayurveda, Women’s health’”című folyóiratban, 2012. november 16.-án jelent meg. Az interjú alanya Sankari Wegman ájurvédikus szakértő, a The Raj Ayurveda Health Spa központ oktatója. Linda Egenes TM-mel foglalkozó iró, újságíró. (Honlapja a lindaegenes.com webhelyen érhető el.)

Sok nőnek ma még egy kisebb lélegzetvételnyi időhöz jutnia is nehéz ebben a felgyorsult és teljesítményorientált világban, nem is beszélve arról, hogy az egészségére figyeljen. Akár irodában dolgozunk, akár az otthoni gyermeknevelési és háztartási teendőkről van szó törekednünk kell az egyensúly létrehozására és megőrzésére a napunk folyamán.

Ez bizony nem kis feladat, hiszen vigyáznunk kell magunkra a szellemi, fizikai igénybevétel tekintetében és közben ki kell szolgálnunk a család és a karrierünk igényeit is.

„A nőknek ma már olyan sok területen kell helytállniuk, hogy kiemelten fontossá vált az, hogy  idejük egy részét saját egészségük és boldogságuk fenntartására tudják fordítani”, mondja  Sankari Wegman, ajurvédikus szakértő, az iowai Fairfieldben található, The Raj Maharishi Ayurveda Health Spa oktatási központ professzor asszonya. Feleség és két gyermek édesanyja, aki maga is munka, tanítás és a családi élet teendői között egyensúlyoz.

Sankari hat egyszerű tanácsot kínál az olvasóknak ahhoz, hogy vitalitásukat megőrizhessék a Maharishi Ájurvéda segítségével.

1.Az egyik legfontosabb dolog, hogy a váta dósa egyensúlyban legyen szervezetünkben

Sankari Wegman
Sankari Wegman

„Ahhoz, hogy a nők egyensúlyban legyenek, a legfontosabb dolgok egyike a váta dósára való figyelem” – mondja Sankari. „Amikor a váta dósa kibillen az egyensúlyból, akkor egyértelműen stressz, aggodalom, feszültség alakul ki. Ez azért történik így, mert a váta gyorsan mozgó természetű, egyensúlya könnyen megbomlik, ezáltal pedig kibillenti a többi dósa egyensúlyát is. Tehát a váta dósa a kulcsa nyugalmunknak és egészségünknek.”

A váta dósa az elme és a test operátora, amely szabályozza a testet érő gyors, durva, száraz, szabálytalan érzeteket.

„A váta egyensúlyban fontos a rendszeres napi rutin, valamint az egységes, korai lefekvés és ébredés idejének kialakítása.” Sankari szerint „a rendszeres testmozgás, a rendszeres, pihentető alvás, a rendszeres meditáció, napi szinten végzett jógagyakorlatok, ájurvédikus olajos masszázs mindazok a dolgok, melyek segítenek megőrizni a váta dósa egyensúlyát.”

2.Vegye igénybe a család segítségét!

Hogyan találhatnánk mindezekhez a tevékenységekhez időt és lehetőséget napi teendőink között? Sankari a megoldást abban látja, ha családtagjaink segítségét vesszük igénybe. „Nehézséget jelenthet, hogy új szokásokat illesszünk a megszokott, mozgalmas életrendünkbe. Azonban nagyon hatékony, ha ezeket a családtagjaiddal is meg tudod osztani – jegyzi meg Sankari. „Ha kialakul egy napi rutin, a család többi tagja is ki tudja belőle venni a maga hasznát.”

Például, ha naponta végzünk jóga gyakorlatokat, közben a gyerekek is utánozhatják azt. „Nem kell tökéletesen végezniük a gyakorlatsort, de ezáltal egy egészséges szokást tanulnak, mely az életük részévé válhat a későbbiekben.”

3.Tervezzen be szabadidőt magának!

Heti egy vagy két alkalommal gondoskodjon arról, hogy férje vagy barátai vigyázzanak a gyerekekre, így Ön egy kis szabadidőhöz juthat a házimunka és egyéb feladatok elvégzése alól.

„Heti egyszer vagy kétszer táncórákat venni az esti órákban, vagy barátainkkal találkozni, sétálni egyet. Ezeket a tevékenységeket úgy vélem, nem csak én, de bárki más is megvalósíthatja” – mondja Sankari. „Fontos, hogy a testmozgás örömét másokkal is megosszuk. Azt hiszem, hogy mindenképp egészséges a nők számára, hogy egy kis szünetet hagyjanak maguknak, és örömüket leljék a tevékenységükben, függetlenül attól, hogy ezt edzőteremben végeznek gyakorlatokat, festenek, vagy akár a barátaikat invitálják egy reggeli találkozóra.”

Sankari szívesen tölti idejét barátai körében, mert segítik és motiválják őt: „A legfontosabb a váta egyensúly kialakításában a rendszeresség, ötvözve különféle gyakorlatokkal, és egy-egy baráti találkozó nagyszerű módja annak, hogy bátorítást és támogatást kapjunk a mindennapi rutinhoz.”

4. A stressz szinte elolvad a mély pihenés ideje alatt

Mély pihenés alatt a jó alvásminőséget és a napi meditációt értjük, melynek fontosságát aligha lehet túlbecsülni.

„Van egy jól megfigyelhető tendencia, mely szerint a nők teljesítőképessége rohamosan csökken, ha fáradtak, így bizonyos időt kell szentelnünk a napi menetrendben a pihenésre, és, hogy regenerálódjunk a naponta végzett Transzcendentális Meditáció által. Annak ellenére, hogy az idő szűkös mégis meg kell találnunk ennek a módját. Támaszkodhatunk ebben házastársunk segítségére, vagy végezhetünk meditációt a gyerekek hazaérkezése előtt.”

Sankari férjével, Keithel a reggeli jól beállított rutin szerint tevékenykednek, melyben míg egyikük a Transzcendentális Meditáció technikáját gyakorolja, másikuk elindítja a gyerekeket; ezt olajos masszázs, fürdés és reggeli követi. Aztán szerepet cserélnek, és így mind a kettejüknek jut ideje meditációra is.

Sankari elmondta, hogy nem érzi magát bűnösnek, amikor idejét meditációval és nem a gyermekeivel tölti, „hiszen amikor kipihent vagy, a gyerekeidnek is több szeretetet vagy képes adni. A gyerekek látnak minket meditálni. És most, hogy a fiam már 5 éves, ő is végez gyermek TM-meditációt. Ő így veszi ki a részét ebből a tevékenységből.”

5. Fogyasszon egészséges, vegyszermentes, bio élelmiszereket

A rendszeres (körülbelül ugyanabban az időpontban naponta) étkezés, a jól átfőzött ételek segítenek egyensúlyban tartani a váta dósát és mindez erős immunrendszert alakít ki a család minden tagjának.

„Tanuljuk meg, hogy melyek azok az ételek, melyek egészséggel ajándékozzák meg a szervezetünket, és kerüljük el azokat, melyek nehezen emészthetők” – tanácsolja Sankari. „Ha feszültebbek, idegesebbek vagyunk, nem tanácsos minden nap salátát fogyasztani ebédre. Hiszen, ha meg szeretnénk nyugtatni a váta dósát, inkább meleg, friss, főtt ételeket és meleg italokat javasolt fogyasztani.”

Az ételek házi elkészítése nem csak egészségesebb, hanem a családi együttlétnek is kedvez. Hideg téli reggeleken Sankari rizsből, gabonafélékből és tejszínből készít ételt, melybe főtt almát és mazsolát vegyít. „Ez az az étel, amit férjem és én, valamint a gyerekek is szeretnek. Nagyon fontos a nők számára, hogy ne hagyják ki a reggeli étkezést, hogy a meleg reggelit ülve fogyasszák és ne útközben egyenek. Ez segít lenyugtatni a váta dósát és egyensúlyt teremteni már a nap kezdetén.”

„Nem kell, hogy bonyolult legyen, lehet nagyon egyszerű is a házias étel, de így sokkal egészségesebb, mint amit Ön vagy gyermeke készen vásárol” – mondja Sankari.

„Még a friss csapatí [indiai kenyérlepény – szerk.] elkészítése is gyerekjáték lesz, ha egyszer rákap az elkészítés nyitjára.” Sankari elmondja, hogy a „gyermekei szeretnek alkotni a kis tésztagolyókból, miközben azt görgetik, nyújtják.”

Sankari azt ajánlja, hogy a vacsora készítésében érdemes előre tervezni. Bizonyos ételeket még munkába indulás előtt előkészíthetünk, így az a munkából fáradtan megérkezve már nem jelent túlzott megerőltetést a vacsora elkészítése. Így például már reggel felapríthatjuk az esti leveshez szükséges zöldségeket.

Sankari saját tapasztalatai alapján elmondja, hogy gyermekei megszokták a meleg ételek és italok rendszeres fogyasztását, sőt kérésükre „Már idősebb fiam is meleg vízzel elkészítve fogyasztja az Organic Relax (Váta) teát, és most már egyikük sem vágyik a hideg italokra. A meleg ételek és italok elősegítik a jó emésztést, illetve hozzájárulnak az erős immunrendszer kiépítéséhez.”

6. Támogassuk az elme és test működését ájurvédikus gyógynövényekből készült étrend kiegészítőkkel

A gyógynövényes étrend-kiegészítők segítenek csökkenteni a stresszt és erősítik az immunrendszert. „A Vital Lady tea ideális, hogy növelje energiaszintünket, tisztaságával pedig egyensúlyt teremt érzelmeinkben, hogy helytállhassunk munkahelyi és otthoni teendőink elvégzése során.” Sankari szerint „a Rejuvenation for Ladies elnevezésű termék a negyven feletti hölgyeknek segít, hogy megőrizzék és helyreállítsák fiatalos ragyogásukat. Elősegíti a sejtek regenerációját, amely lassítja a biológiai és pszichológiai öregedést.”

Maharishi Amrit Kalash
Maharishi Amrit Kalash

Sankari mindig tart házipatikájában a Bio-Immune nevű készítményből is, amely segít megtisztítani szervezetünket a méreganyagoktól, ezáltal támogatja sejtjeink természetes immunreakcióit. Azt is javasolja Sankari, hogy rendszeresen fogyasszunk a Maharishi Amrit Kalashból, hiszen felüdülést ad az elmének és testnek egyaránt, illetve kitűnően javítja ez a szer is az immunitást.

Riportalanyunk ajánlja továbbá a Stress Free Mind and Stress Free Emotions készítményt is: „Csodálatos és értékes összetevőivel segít kezelni a feszültségeket, melyekkel a nap folyamán találkozunk.”

A Stress Free Mind ideális készítmény azok számára, akik mentális nyomás alatt dolgoznak, vagy hajlamosak aggódni, nehezen kezelik a mentális feszültséget. A Stress Free Emotions segít kezelni az érzelmi stresszt okozó ingerlékenységet vagy szomorúságot, amely a családi problémák, anyagi helyzet vagy a munkahelyi körülmények miatt vet árnyákot életünkre. Sankari figyelmeztet, hogy ez a készítmény erős szer, így annak adagolásánál fokozottan ügyeljünk a csomagoláson közölt tájékoztatásra.

Mivel a váta dósa felel a menstruációs ciklus szabályozásáért is a női szervezetben, így fokozottan ügyelnünk kell szervezetünk extra támogatására. „A Smooth Cycle segít fenntartani a havi ciklus kiegyensúlyozottságát. Míg a menopauza időszakában a Midlife for Women I és II. készítmények lehetnek segítségünkre, hogy megszüntesse a váta zavarát és segít, hogy a változókor kevesebb megterheléssel járjon a női szervezetnek.”

A tökéletes vitalitás eléréséhez az ájurvédikus szakértők nem tudják elégszer hangsúlyozni a jó emésztés fontosságát (agni). Az Organic Digest Tone (Triphala Plus) éjszakai elalvás előtt fogyasztva támogatja az emésztés folyamatait és hozzájárul a méregtelenítéshez. Valamint segít abban, hogy a szervezetben minél jobban felszívódjanak az ásványi anyagok és a gyógynövényes készítmények hatóanyagai is.

Sankari is javasolja, hogy konzultáljunk Maharishi Ájurvéda szakértővel a számunkra megfelelő gyógynövény és életmódbeli tanácsokról, ájurvédikus testtípusunk megállapításáról. Ahhoz, hogy életünkben egyensúlyt teremtsünk, nem kis erőfeszítésre van szükség, viszont a befektetett energia biztosan meg fog térülni. Sankari szerint „lehet, hogy nem érzi azonnal, hogy az az idő, amit önmagára fordít hasznos, azonban egyre egészségesebb lesz  és egészségi állapota hozzájárul ahhoz, hogy boldogan élvezhesse életét családtagjaival, még hosszú évekig! Néha nehéz ezt kivitelezni, de a magunkra fordított idő a legfontosabb dolog, melyet családunkért tehetünk.”

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*