Maharishi Ájurvéda

Ájurvédikus tanácsok a serdülőkori idegrendszeri fejlődés támogatásához

Az alábbi cikk Phd. Mark Toomey hasonló tartalmú, a www.mapi.com webhelyen megjelent értekezésének magyar nyelvű átirata. Mark Toomey, az iowai The Raj Maharishi Ayurveda Health Spa ájurvédikus programokat szervező igazgatója.

„A serdülő agya nem azonos a felnőtt agyával.”

Az elmúlt tíz évben a neurológiai vizsgálatokkal foglalkozó kutatók különös figyelmet fordítottak a serdülők agyszerkezetének vizsgálatára. Munkájuk során arra a következtetésre jutottak, hogy egyértelműen bizonyíthatóvá vált: a serdülő korú gyermekek agyi működése teljesen más, mint szüleiké. Kétségtelen, hogy erre vezethető vissza az az általános tézis is, mely szerint a szülők nehezen értenek szót tinédzser korú gyermekeikkel.

De mit is jelent ez a gyakorlatban?

A kutatók már ismerik azt a folyamatot, hogy az élet második évtizedében jelentős változások következnek be az agyban. Ez a felismerés ellentétes az olyan régóta dédelgetett megállapítással, amely szerint az agy a „legtöbb esetben teljesen kifejlődik a gyermekkor végére”.

Az évek során, ahogyan elhagyjuk a gyermekkort és serdülővé válunk, az agy belső összeköttetései, „huzalozása” egyre összetettebbé válik és ez a folyamat a frontális lebenyben a leghatékonyabb, amely az agy – idő vonatkozásában – utolsó olyan területe, melyben a teljes éretté válás folyamata lezajlik. A frontális lebeny felelős a képességek, prioritások, a szervezés, a tervek és stratégiák kialakításáért, az impulzusokra adott válaszok és a figyelem megosztás irányításáért.

Ez azt jelenti, hogy ez a speciális folyamat jelentősen befolyásolja a tervezést és alkalmazkodási készséget a mindenkori társadalmi helyzethez. Serdülőkorban alakulnak ki azok a viselkedési normák, amelyeket követve reagál a kamasz a különféle behatásokra, mely a külvilágból éri őt. Annak a képessége is ekkor fejlődik ki teljes egészében, hogy felmérhesse tettei másokra gyakorolt érzelmi hatását, jelentőségét.

A fejlődő tinédzser agyában valósággal „áramkörök” fejlődnek ki, amelyek olyan idegi kapcsolatoknak azonosíthatóak be, melyek egyszerre több feladat ellátásáért felelősek. Míg ez a „felépítmény” arra kiválóan alkalmas, hogy a kamasz szükségleteit kielégítse; elengedhetetlen a szülők útmutatása is az úgynevezett „döntéshozó áramkörök” formálódási időszakában.

A tizenévesek agyi fejlődését tehát nem csak a saját maguk által hozott döntések láncolata befolyásolja, hanem arra kihatással van a szülők, tanárok által vezetett utasítások és elvárások egysége is. Ezzel kapcsolatban kutatások is alátámasztják, hogy a tanulás és a pozitív tapasztalatok segítenek a komplex, adaptív agyállomány kifejlődésében.

Tippek, melyek segítik a diákok életét és felkészülésüket a jövőre:

Kezdjük egy kiadós éjszakai alvással.

Azok a középiskolás diákok, akik „éjszakai műszakot” vállalnak és csak minimális időt töltenek alvással, bizony komoly árat kell fizessenek másnap: Az agy ekkor komolyabb összpontosításra kényszerül, de ezt megsínyli a rövid távú memória és ugyanakkor egyéb kognitív károsodások is bekövetkeznek az agyban. Kutatások kimutatták azt is, hogy a tinédzserek jelentős része alváshiánnyal küzd, ami befolyásolja azt a képességet, mely viselkedésük kordában tartására lenne hivatott. A kamaszok napi ritmusa megváltozik, amint belépnek a serdülőkorba, azonban több alvásra is szükségük lenne testi fejlődésük jelentős intenzitása miatt.

Az iskolai kötelezettségek azonban arra kényszerítik a tiniket, hogy magasabb teljesítményt nyújtsanak, mint korábban. Zavart jelenthet az is, hogy a fenti elfoglaltság mellett az internet és a növekvő számú otthoni teendők is arra sarkallják őket, hogy alvásra mind inkább kevesebb időt szánjanak. A tudósok azt is megállapították, hogy az alvás segít az emlékek raktározásában, és a későbbi előhívásban, ezáltal elengedhetetlen a hatékony tanuláshoz. A legújabb kutatások pedig arra is rámutatnak, hogy alvással az emlékek átszervezése során érzelmi részleteket őriz meg és alakít át emlékekké az agy, hogy végül ezek az érzelmi töltetek új és kreatív ötletekben valósuljanak meg.

Fontos, hogy a serdülő korú gyermek kerülje a különféle ún. stimuláló szerek, mint a koffein, az alkohol és a nikotin fogyasztását. Fontos, hogy legkésőbb este tíz órakor ágyba kerüljenek, illetve, ha házi feladat vagy tanulmányok miatt mégis szükség van rá, akkor a kora reggel a legoptimálisabb időszak arra, hogy még tanuljanak, új információkat sajátítsanak el.

Vata-teaElalvás előtt kitűnő a  nyugtató hatású az Váta tea fogyasztása, vagy a Váta Aroma Olaj párologtatása, hogy segítsen rendezni a tinédzser elméjét, előkészítve az alvást. Gyógynövényes készítmények is segíthetnek az alvás kiegyensúlyozásában: Nyugodt alvás tablettája – Váta típus (MA 1683) és a Nyugodt alvás tablettája – Pitta típus (MA 1684) elnevezésű készítmény, melyek közül az utóbbi a mély, pihentető alvást szolgálja, míg az első készítmény azoknak segít, akik nehezen alszanak el.

Az ájurvédikus gyógynövény készítmények támogatják a szellemi hatékonyságot is.

A Maharishi Ájurvéda szerint három, egyformán fontos tényezője van a mentális teljesítménynek:

A „dhi” – a tanulás és a megértés; a „dhriti” – a feldolgozás és a tudás megtartása; és „szmriti” – memória vagy a visszahívás. Az ún. „medhya” ájurvédikus osztályba sorolható gyógynövények különösen hasznosak az elme számára, hiszen hatóanyagaik révén tökéletesen táplálják az agyat.

youthful_mind_1A „medhya” gyógynövények elérhetők a Maharishi Ájurvéda speciális készítményei között. A Tanulást elősegítő tabletta (MA 724) készítményről bebizonyosodott, hogy mérhetően növeli az intelligenciát, segít a már megszerzett tudás megtartásában és hasznosításában.. Ez akkor lehet különösen fontos számunkra, ha folyamatosan új információkat kell elsajátítanunk. A Szellemi fiatalság tablettája (MA 3) pedig fiatalítja az elmét, elősegítve a memória javulását és az éberséget, függetlenül attól, hogy milyen korú az illető.

Kutatásaink azt is megmutatták, hogy az intelligencia-hányados  erősen előrejelzi a diákok tanulmányi teljesítményét. Az IQ az ájurvédikus kutatások szerint mérhetően növelhető. A már fent említett Tanulást elősegítő tabletta (MA 724) az, mely összetevői révén hatékonyabbá teszi a non-verbális intelligenciát. Öt hónapon keresztül vizsgáltak 34 harmadik osztályos tanulót, akiket véletlenszerűen helyeztek a készítménnyel kezelt és a placebo csoportba. A Tanulást elősegítő tablettát fogyasztó csoport tagjai átlagban 9,83 pontos intelligencia kvóciens növekedést mutattak, míg a placebo csoportban ez a szám 4,88 pontos volt.

A Maharishi Amrit Kalash lekvár készítmény (MA4) és az Amrit Kalash Ambrosia tabletta (MA5) teljes spektrumú és igen erős antioxidánsok, melyek kitűnően táplálják a test főbb rendszereit. Az Amrit Kalash élénkíti a test belső intelligenciáját és elemi szinten támogatja a következő tényezőket:

  • A három típusú mentális funkciót az ismeretek megszerzéséhez, megtartásához, és azok hatékony előhívásához.
  • Metabolikus folyamatok közül az emésztést, az érzelmeket és azok hatását, valamint a szív működését támogatja.
  • Az elme, az idegrendszer, a légzés, keringés folyamatát.
  • Nedvesség egyensúlyát, a fizikai struktúrát és vázrendszerünk szilárdságát.
  • A hét fő ájurvédikus, szekvenciális szövet állományát: plazma , vér, izom-, zsír-, csont, csontvelő és reproduktív folyadékot, valamint ezek egyikből a másikba való átalakítását.
  • A mikrocirkulációs csatornákat, hogy zavartalanul áramoljanak tápanyagok és az energia, és hogy szervezetünk megfelelően blokkolja a szennyeződéseket.
  • Az „ódzsasz” termelését, amely a legjobb esszenciája az emésztésnek és mestere a tudat koordinációjának, anyagcserének és az immunitásnak.
  • Vitalitást és erőt ad a testnek és a léleknek.

Jó emésztés az „Embrace” diétával

Az ájurvéda szerint az, hogy hogyan eszünk sokkal fontosabb annál, hogy mit eszünk. Az egyik legfontosabb dolog a jó emésztés fenntartása. Ennek érdekében kerülnünk kell a tévénézést evés közben, vagy más olyan tevékenységek étkezéssel egy időben történő végzését, melyek hátrányosan hatnak és a figyelemelterelés révén zavarják az emésztést. Figyelmeztetnünk kell arra is a kamaszokat, hogy ne egyenek túl gyorsan, az ételeket alaposan, falatonként akár harmincszor is rágják meg. A jéghideg italokat ugyancsak kerülni kell, mivel ezek megzavarják az agnit, vagyis az emésztés tüzét, ezáltal akadályozva a tápanyagok beépülését a szervezetbe. A fő étkezés délben történjék, mert ekkor a legerősebb az emésztés. Soha ne fogyasszanak egyszerre túl sok ételt, mert ez az egyik fő és leggyakoribb oka a gyomorrontásnak és az ama (vagyis méreganyagok) felszabadulásának a szervezetben.

Az ájurvéda szerint nagyon fontos olyan élelmiszereket fogyasztani, melyek természetesek és tiszták (mentesek a toxinoktól, vegyi anyagoktól, növényvédő szerektől), mivel csak az ilyen ételek adnak teljes értékű tápanyagot a szervezetnek, a felszívódást is ezek segítik.

Törekedjünk arra (életkortól függetlenül), hogy élelmiszereink olyan közel legyenek a természetes állapotukhoz, amennyire csak lehetséges. Kerüljük tehát a túlzott feldolgozást, a túlfőzést, vagy a mirelit és egyéb iparilag előállított késztermékek fogyasztását. Ájurvédikus szemlélet szerint azok az élelmiszerek, melyek genetikailag módosítottak, feldolgozottak vagy iparilag finomítottak meg vannak fosztva a természetes intelligenciától. Ezek pedig zavarják az értelmet, a koordinációt, az elmeműködés – korábban említett – három fő aspektusát.

Az emésztés a friss és bio alapanyagokból a szokásosnál egy kicsit több ideig eltarthat és több energiánkat emésztheti fel, de az agy és a test kiegyensúlyozott működése meghálálja a befektetett energiát.

A kiegyensúlyozott étrend elengedhetetlen tartozékai a teljes kiőrlésű gabonák, a friss zöldségek és gyümölcsök, valamint a fehérjék. Az ájurvéda szerint fontosak még a különféle fűszerek is, melyek kiegyenlítik a váta, pitta és kapha dósákat. A kiegyensúlyozott emésztés létrehozza az „ódzsaszt”, a biokémiai egyensúlyt és a derűt, amely támogatja a szellemi frissességet. Az ájurvéda ajánlja még a szerves ghít (tisztított vaj), amely értékes alapanyag és képes szállítani a gyógynövények hatóanyagait a test különböző szerveibe. Az étkezési ghít mértékkel ajánlott fogyasztani. A mandula és a dió is kiváló, értékes élelmiszerek, idegrendszer csodás támogatói. Ha valami édesre vágyunk, a gyümölcsök, a mazsola és a magvak sokkal jobb választás, mint a cukros italok és élelmiszerek. A fűszerek fogyasztása elengedhetetlen kiegészítője az agy működését fokozó étrendnek. Sok fűszer fokozza az emésztést és megkönnyíti, hogy a méreganyagok kitisztuljanak a szervezetből. Ez azt jelenti, hogy a „sróták” (a test csatornái) szolgálják az elme világos, tiszta működését. A hagyományos ájurvédikus gyógynövények tehát kitűnően támogatják a kiegyensúlyozott emésztést és megszüntetik a toxikus lerakódásokat a szervezetben.

A Triphala – gyümölcsöket tartalmazó ájurvédikus étrendkiegészítő tabletta (MA 505, 60 G) három jelentősebb gyümölcs összetevőből állnak – Amalaki (Emblica officinalis) Haritaki (Terminalia chebula) és Bibhitaki (Terminalia belerica) -,  amelyek közül mindegyik rendelkezik fiatalító és gyógyító tulajdonságokkal (Rászajána), e készítmények fontos kiegészítői lehetnek a kamaszok étrendjének is.

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*