Ájurvédikus étkezési terv a kiegyensúlyozott emésztésért

2014-10-10 | 12:03 0 hozzászólás

Az ájurvédikus hagyomány nagy jelentőséget tulajdonít a megfelelő táplálkozási szokásoknak és a kiegyensúlyozott étrend jelentőségének. Egy ősi védikus szövegben olvasható, hogy „a jó étrend mellett nem lesz szükség gyógyszerekre. Jó étrend nélkül a gyógyszer hatástalan lesz.” Nem elhanyagolható a jelentősége annak, hogy mennyire vagyunk egészségtudatosak az étkezésben. A betegségek megelőzése mellett azok kezelésénél is első és legfontosabb megfelelően megválasztott étrend.

agniAz emésztés egy szimbolikus folyamat, mely nemcsak a test, de a lélek szintjén is jelen van. Ez a folyamat hozza létre a kapcsolatot az Univerzum és az egyén között. Az elfogyasztott étel és a külvilág ingerei, melyeket ugyancsak meg kell „emésztenünk”, ennek a folyamatnak az eredményeként integrálódnak be szervezetünkbe.

Az emésztés alapja az emésztő tűz, vagyis az „agni”. Ez nem csak az étel lebontását és a tápanyagok felszívódását jelenti, hanem a továbbalakulást is, mely a májban történik, de ide sorolható a sejtek energiájának előállítása és a méreganyagok semlegesítése is. Az ájurvéda 13-féle emésztő tüzet különböztet meg. Az első és legfontosabb a belekben lakozik. Nem csak megemészti a táplálékot, de ez tartja életben a többi tüzet is. Más szavakkal élve ez a tűz felel a megfelelő energiaszintért és a jó egészségért.

Ha a tűz erős és megfelelő minőségű, akkor a szervezetbe érkező tápanyagot értékes anyaggá, ódzsasszá alakítja. Az ódzsasz a jó emésztés terméke, amely vitalitást, erőt ad, ez szükséges a kitartáshoz, az immunrendszer ellenálló képességéhez, a szellemnek intelligenciát, szeretet, örömöt ad. Ha a tűz nem megfelelően ég, akkor zavar keletkezik a rendszerben (gondoljunk csak arra, hogy pl. a vizes fa is milyen füsttel ég el-elhal, nem megfelelően erős az égési folyamat). Ilyen esetben egy ragadós, mérgekkel teli anyag keletkezik, amely a szövetekbe tapadva gátolja az energia (élet) áramlását. Az elzáródott csatornák – a legapróbb szinten is – problémákat és rendellenességeket okoznak a szervekben. Ezt a felhalmozódott méreganyagot nevezzük „ámá”-nak, mely felhalmozódva betegségek forrását jelenti. A jó egészség megőrzése érdekében elengedhetetlen, hogy vigyázzunk a jó emésztésünkre.

Hogyan gondoskodhatunk az egészséges emésztésről?

Az első és legfontosabb követelmény, hogy gondoskodjunk önmagunkról, figyeljünk oda testünk jelzéseire. A jó emésztés alapja, hogy mindig akkor együnk, amikor éhesek vagyunk. Kutatók végeztek egy nagyon érdekes vizsgálatot, melyben kétéves gyermekek étkezési szokásait figyelték meg. A vizsgált gyerekeknek megengedték, hogy annyit egyenek, amennyit csak kívánnak. Minden gyermeknél megfigyelhető volt, hogy egyedi, csak őreá jellemző étkezési szokásokkal rendelkezett. Néhányan feladták a lakomát és nem ettek többet a nap többi részében, míg voltak olyan gyerekek is, akik a nap hátralévő részében is többször étkeztek. Mégis minden gyerek hasonló mennyiségű és kalóriaértékű ételt fogyasztott el a nap folyamán, energiaigényük pedig megfelelt életkori sajátosságuknak, testi igényeiknek egyaránt. Amíg felnövünk nagyon sok tanult étkezési szokást veszünk fel, ezek kötődhetnek időpontokhoz, baráti, családi körhöz, de egyes ételekhez fűződhet érzelmi viszony is, mely befolyásolja étkezési rítusainkat. Ennek a hatásnak a révén egyre jobban elveszítjük a kapcsolatot testünkkel és emésztésünkkel, nem igazán figyelünk oda valós fiziológiai igényeinkre.

Jó stratégia tehát testünk jelzéseire jobban odafigyelni és akkor étkezni, amikor megéhezünk. Emellett a mértékletesség is fontos, s az egyes étkezések során csak annyi ételt vegyünk magunkhoz, amivel jól lakunk, nem ajánlatos egyszerre ennél több ételt magunkhoz venni. Érdekes megfigyelés, hogy vannak olyan egyének, akik gyakorlatilag hosszú évek óta egyáltalán nem tapasztaltak éhséget.

A másik kiemelt szempont, hogy meg kell ismernünk testtípusunkat és annak a bizonyos élelmiszerekkel való viszonyát. Az ájurvéda ezt a három dósás alapelvben foglalja össze. Ennek kapcsán megkülönböztetünk Váta, Pitta és Kapha, illetve kevert „két dósás” testtípusokat.

Ha a Váta van túlsúlyban, akkor nagy az egyén mozgásigénye, testalkata vékony, elme és testi működése gyors, érzékeny természetű, nem szeretik a hideget, lelkesek és kreatívak. A kibillent Váta dósa szorongást, álmatlanságot, székrekedést, testi fájdalmakat, száraz bőrt, hideg végtagokat és zsibbadást okoz.

Ha Pitta dósa túlsúllyal élünk, akkor jellemző ránk a meleg, szenvedélyes természet, a szervezettség, maximalizmus, az erő és kitartás. Amikor egyensúlytalanságba kerül a Pitta dósa, könnyen ingerlékennyé válik, bűntudat gyötörheti, testi tünetek jelentkeznek, mely lehet gyomorégés, bőrgyulladás és migrén.

Az erős Kapha dósás típusra jellemző, hogy laza természetű, nyugodt, derűs, lassan kezd el új dolgokat, de nagy erővel és kitartással végzi feladatait, gyakran súlyfelesleggel küzd. Az egyensúlyt vesztett Kapha sűrűn szenved depressziótól, letargiától, súlygyarapodás, arcüreggyulladás, allergia és megfázásos tünetek jelentkeznek nála.

Étrendünket elengedhetetlen annak tudatában kialakítani, hogy mely testtípusba tartozunk! Az emésztés tüze akkor lesz kifogástalan, ha figyelembe vesszük saját adottságainkat, természetünket és ösztönző ételeket fogyasztunk, amelyek megkönnyítik testünk munkáját.

Az ájurvéda ezt a támogató munkát a sokszínű fűszerezéssel éri el. Így az emésztés tüzét segítik a csípős fűszerek, a fokhagyma, chili, gyömbér, bors, melyek erőt adnak a testnek. Ezek különösen fontosak a Kapha dósa támogatására, ahol az emésztés egyébként is lassú. Ha az emésztés túl erős, akkor gyomorégés, gyomorhurut alakulhat ki, ez főleg Pitta panasz. Utóbbi esetben jót tesz az édesgyökér és az édeskömény. A Váta emésztésére jellemző, hogy „akadozik”, hol erősebb, hol gyengébb, ezért számára is jók az emésztést erősítő fűszerek, de a túlhevítő curryvel nekik is óvatosan kell bánniuk. Ha szükséges, akkor gondosabban kell megválogatniuk a fűszereket.

Az étrend részletes kidolgozása a harmadik szempont, melyet figyelembe kell vegyünk. Ez alapvetően több dologtól is függ. Meg kell figyelnünk, hogy milyen az emésztés aktuális ereje. Egyes élelmiszerek eleve nehezen emészthetőek, mint pl. a vörös húsok, zsíros ételek, kemény sajtok.

szatvikus-etel

Nem elhanyagolható, hogy az étkezésekre fordítsunk megfelelő időt és adjuk meg a módját, teremtsünk lehetőleg nyugodt körülményeket. Ha gyorséttermekben étkezünk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy „Amát” fog termelni a szervezet. Lehetőleg kerüljük az ételek bevitelét ideges, szorongó, feszült állapotunkban, ilyenkor higgadjunk le, igyunk meg egy pohár vizet, mielőtt evésbe kezdenénk. Ennek egyszerű magyarázata van: Az ételekkel együtt bevisszük a környezetből és hangulatunkból adódó ingereket is. Törekedjünk főtt ételeket fogyasztani (kivéve a gyümölcsök, melyek lehetnek nyersek), mert ezekkel könnyebben birkózik meg a testünk. Néhány korty langyos víz az étkezés során megkönnyíti az emésztést. Kerüljük a jéghideg italokat, mert ezek gyengítik az emésztés tüzét.

A Váta típusba tartozók egyenek napjában többször, egyszerre kisebb adagokat, de étkezéseik legyenek rendszeresek. Az étel legyen meleg és főtt (legalább a déli főétkezés). Kerülje a gyorséttermekből származó ételeket és a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Enyhén fűszerezzen, finoman sózza ételeit. Nyugalomban fogyassza el az ételt, ne nézzen közben tv-t, ne számítógépezzen, olvasson. Kerülje a száraz termékeket, mint pl. kekszek, sós ropogtatnivalók.

A gyümölcsök és zöldségek párolva, fűszerezve általában jót tesznek a Váta dósának. A káposztaféléket, gombát, hagymát érdemes kerülni. A magvak, diófélék is kiválóak, mivel táplálóak és rostokban gazdagok, kis mennyiségben bármikor fogyaszthatók. Az árpa és gabona készítmények előnyösek, de a babfélék és tofu erősen súlyosbítja a Vatát, mivel száraz minőségűek, székrekedést és puffadást okozhatnak. A könnyű húsok és halak jót tesznek a Vatának, de a vörös húsokat jobb, ha messziről elkerülik. Az olajos, nedvdús és meleg ételek nagyon jót tesznek ennek a dósának. Az édesítőszerek és a túlzottan hevítő fűszerek azonban kibillentik. Emellett rengeteg tápláló folyadékot ajánlott fogyasztaniuk.

Az eleve meleg természetű Pitta dósa megköveteli, hogy az étrend kissé száraz és hűsítő legyen. Jól bírja a nyers és fűszeres ételeket is. Kerülnie kell azonban a túl zsíros ételeket, melyek megnehezítik a máj munkáját. A túlzottan főtt ételek sem tesznek jót neki. Nem szabad ennie, ha dühös, ingerült. Számukra a háromszori rendes étkezés teljesen kielégítő. A gyümölcsök és gyümölcslevek jót tesznek, hiszen hűsítőek és üdítik a testet. A legtöbb zöldség jót tesz nekik, de ajánlatos párolni azokat a könnyebb emésztés végett. A teljes kiőrlésű gabonákból készült ételek is áldásos hatásúak, használják ételeikhez a rozsot, kukoricát, hajdinát, utóbbiból kevesebbet ajánlatos fogyasztani. A túl zsíros magvak nem ajánlatosak, de a kókuszdiót ajánljuk nekik is. Sütéshez, főzéshez ghít és napraforgó olajat egyaránt érdemes alkalmazniuk. A savanyú és savanyított termékeket mértékkel ajánlatos fogyasztaniuk. A húsfogyasztás tekintetében meg kell jegyezni, hogy alapvetően heves természetüket tovább hevíti, ezért csak alkalmanként fogyasszák. A fehér húsok fogyasztásával nincs gond egyébiránt. Az édes élelmiszerek nyugtatják a Pittát, de túlzásba nekik sem szabad vinni. A Pitta is sok folyadékot igényel.

A Kapha típusúaknak az ájurvéda meleg, könnyű és száraz diétát ajánl. Kerülniük kell az édes, savanyú és sós ízeket, előnyösebb, ha csípős, fanyar és keserű ízek fogyasztására törekednek. A legjobban a bevitt élelmiszer mennyiségének korlátozásával lehet féken tartani a Kapha dósát. Használjanak emésztést segítő fűszereket, számukra a napi kétszeri bőséges étkezés is kielégítő lehet.

A gyümölcsöket csak mértékkel fogyaszthatják, mert nem tesz jót nekik a sok édes íz és a nedvdús ételek. Szárított, aszalt gyümölcsöket és azokat, amelyek savanyúak minden gond nélkül fogyaszthatják. A kenyér is kerülendő, mert nyálkás anyagok termelődését idézi elő a szervezetben, de a magvakat és dióféléket is mellőzni kell az étrendjükből. Az állati zsírokat nem, de növényi olajokat kis mennyiségben használhatnak. A lasszi és a kecsketej kivételével a tejtermékekkel is óvatosan kell bánniuk. Húsok közül a baromfit válasszák. A fűszerezés nem jelent számukra gondot, kivéve a túlzott só fogyasztás. Az italok, melyeket magukhoz vesznek, legyenek melegek, de legalábbis langyosak.

Az étrend megfelelő összeállítása tehát a harmadik és egyik legfontosabb szempont. Az ájurvéda nagy hangsúlyt fektet az ízekre, az ételek összetevőinek minőségére és a bennük rejlő hatóanyag tartalomra.

A következő fontos szempont, hogy az évszaknak megfelelő ételeket fogyasszuk. Figyelnünk kell, hogy az adott időszak mely dósát erősíti fel: így télen és tavasszal Kapha időszakról, nyáron Pitta és ősszel a Váta időszakot éljük. Ennek megfelelően egy Váta-Pitta egyén jól teszi, ha nyáron Pitta ételeket fogyaszt, míg ősszel a Váta étrendet követi. A Kapha-Pitta személyek fogyaszthatnak Kapha ételeket télen és Pitta ételeket nyáron. Az egészséges emberek ezt általában ösztönösen érzik és testük jelzéseire figyelemmel választanak megfelelő ételeket. Az ájurvéda hagyománya egyes szervekre célzottan ható ételekről is készített leírásokat. Így a ghí fogyasztása jót tesz a szemnek. A szív egészségéért fogyasszunk rózsát, sáfrányt, körtét, gyömbért. A máj ételei közé tartozik például a kurkuma, curry, de keserű levélzöldségek is jót tesznek. Az agyműködés támogatója a zeller, mandula, de a ghí is. Ha több energiára van szükségünk, akkor fogyasszunk gyümölcsleveket, szőlőt, mazsolát, aszalt szilvát, narancsot, céklát, rizst, gabonaféléket, római köményt, lasszit. A csontritkulás megelőzése érdekében megfelelő ételek a datolya, mandula, mazsola, zab, nyers sárgarépa, cékla, leveszöldségek, hüvelyesek, brokkoli, kelkáposzta, spárga. Az árpa hasznos lehet a fogyni vágyóknak, de a székrekedés és egyes húgyúti fertőzések ellenszere is. A sárgarépa támogatja a szív szöveteit, tisztítja a májat, de hasznos lázas betegségek idején is. A kellemes ízű gyömbér jó étvágyat idéz elő, segíti az emésztést, gyógyítja a mozgásszervi betegségeket.

Végezetül ki kell emelnünk, hogy az elfogyasztott étel hatással van az elmére is. A szattvikus minőségű ételek szeretetre, együttérzésre, megbocsátásra, harmóniára és egyensúlyra sarkallják az egyént. Az egészség helyreállítása és az elme stabilitása érdekében tiszta ételeket kell fogyasztani. A radzsasztikus ételek zavarják az elmét, növelik a Vatát és a Pittát. Utóbbiak hiperaktivitást, nyugtalanságot, magas vérnyomást, ingerlékenységet, a toxinok vérben való megnövekedett mennyiségét okozzák. A tamasztikus élelmiszerek az elmét elnehezítik, növelik a Kaphát és az Amát, ami túlzott apátiát, letargiát, aluszékonyságot és a mérgek felhalmozódását idézik elő.

A szattvikus ételek egyszerűek, de változatosak, nem izgatják az idegrendszert, könnyen emészthetőek. Lehetőségeink szerint törekedjünk bio alapanyagokat választani, ételeinket főzzük megfelelően, kerüljük a mikrohullámú sütő használatát, az alkoholfogyasztást és egyéb stimulánsok bevitelét. Törekedjünk a hat alap íz jelenlétére az ételeinkben.

A friss gyümölcsök (kivéve a banán) és a legtöbb szezonális zöldség szattvikus. Kivételt képeznek a hagymafélék, a csípős zöldségek, a retek, chili, a káposztafélék, a mustár mind radzsasztikusak. A burgonyafélék és a gombák tamasz minőségűek. A magvak, diófélék, különösen a friss, enyhén pörkölt magok szattvikusak, a gabonafélék és a rizs is tiszta minőségű.

A fűszerek radzsasztikusak, beleértve a gyömbért, kardamomot, édesköményt, fahéjat, koriandert, köményt, ánizst, kurkumát. Olajok közül a legjobb választás az olíva olaj és a ghí. A kemény sajtokat csak kisebb mennyiségben érdemes enni, mert ezek túl nehéz ételek.

Szinte az összes ételhez - mértékletesen - használható a friss gyömbér.

Szinte az összes ételhez – mértékletesen – használható a friss gyömbér.

A radzsasztikus étkek közé gyakran tartoznak rendkívül ízletes ételek, melyeknek nehéz ellenállni. Egészségünk megóvása érdekében a helyes mértéket mindig tartsuk szem előtt. A chili, a fokhagyma, a felesleges sózás, a túlzottan ecetes savanyúságok, de a túl sok tejföl és majonéz is megterheli az emésztést. A bő zsírban sült, az előrepácolt és sózott élelmiszerek is utóbbi kategóriába sorolhatók. Az alkoholtartalmú italok és a kávé ugyancsak érzékennyé teszi az idegrendszert. Ezen túl pedig ki kell emelni, hogy a túl forró ételek is a radzsasz minőséget hordozzák.

Minden állott, régi, avas, túl zsíros, újrafőtt vagy ipari körülmények között előállított élelmiszer tamasz minőséget képvisel. Minden halott étel, főként a húsokat és halakat soroljuk ide, vagy azok, melyek felesleges zsírokat, cukrokat tartalmaznak, a konzerv és finomított ételek mind-mind tamasztikusak. A tamasz minőséget ezen felül a túlzott hűtés is létrehozza.

Összegzés:

Annak érdekében, hogy az ájurvéda iránymutatásainak megfelelően táplálkozzon, elengedhetetlen, hogy holisztikus perspektívából tekintsen az ételekre és az étkezés mikéntjére. Fontolja meg, hogy akár egy gép esetében nem mindegy, hogy milyen üzemanyagot használunk; szervezetünk is igényli az óvó odafigyelést, gondosságot a táplálék megválasztásánál. A végtelen és határtalan tiszta tudat megnyilvánulásaiként ügyeljünk ételeink tisztaságára is, hiszen a bennük hordozott információ testünk minden sejtjére hatást gyakorol. Az étel egyszerre táplálja a testet, energiával tölt fel, hozzájárul érzéseinkhez, erőt ad és segít, hogy kapcsolatba kerüljünk Univerzális Lényünkkel.

A Maharishi Ájurvéda 18, emésztést és anyagcserét segítő gyógynövény-alapú terméket javasol a hazai webáruház kínálatában:
http://maharishiajurveda.com/etrendkiegeszito-tablettak/emesztes-es-anyagcsere.html

 (Forrás: Dr. Donn Brennan tanulmánya)


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek