Maharishi Ájurvéda

Ájurvédikus étkezési tanácsok nyárra

Az időjárás tartósan melegre fordulásával a testünkben uralkodó emésztő tűz enyhül, hogy ellensúlyozza a külső környezetből érkező forróságot. Az ájurvéda néhány könnyen kivitelezhető praktikát kínál, amelyekkel ebben az időszakban is támogathatjuk testünk egészséges működését. A környezetből érkező hő ilyenkor fokozott verejtékezést, lassúbb emésztést eredményez, mellyel a szervezet hűteni igyekszik magát.

1. Együnk kevesebbet

A Maharishi Ájurvéda ajánlja, hogy nyári hőségben kisebb adag ételeket fogyasszunk. Az evés azonban ugyanúgy maradjon rendszeres, mint az év bármely más időszakában. Energiánk, vitalitásunk és teljesítményünk fenntartása érdekében fokozottan ügyelnünk kell a rendszerességre az étkezés terén. Még abban az esetben is, ha pillanatnyilag azt érezzük, hogy akár egy fél napig is meglennénk étel nélkül a nagy melegben, tartsuk szem előtt testünk valódi igényeit! A déli főétkezést nyáron is akkor érdemes megejteni, amikor a Nap a legmagasabban jár, hiszen az agni olyankor a legerősebb.

2. Együnk könnyebb ételeket

Részesítsük előnyben a félig folyékony, nedvdús, könnyen emészthető ételeket. A könnyű, vitamindús saláták, nyári levesek, érett, lédús gyümölcsök tökéletesek ebben az időszakban. Az ételek fő íz kombinációja legyen a Pittát nyugtató, édes, fanyar és keserű ízekből összeválogatva. Jól pótolja a verejtékkel elvesztett nedvességet, hidratál az összes tök- és dinnyeféle (tök, cukkini, uborka, görögdinnye, sárgadinnye).

cukkinipanircurrykis02

A fehérjedús ételek közül is jobb ilyenkor a könnyebben emészthetőket választani: friss tej, mungbab. Áztassunk éjszakára különféle olajos magvakat, zabpelyhet egy kis tejbe vagy joghurtba, így finom, tápláló reggelit nyerhetünk belőlük.

3. Igyunk több vizet

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a folyadékpótlás, elsősorban a tiszta víz fogyasztásának a fontosságát. Ezen felül, hogy ásványi anyagokat is pótoljunk, frissen facsart gyümölcsleveket javasolnak az ájurvédikus szakértők. Az ájurvédikus receptek alapján készíthetünk különféle lasszit is kedvünk szerint. A hagyományos lasszi elkészítéséhez egy rész joghurtot keverünk két rész vízzel, melyhez adhatunk gyümölcsöt (pl. mangó), vagy – ha rendelkezésünkre áll – dúsíthatjuk rózsaszirom lekvárral is.

4. Használjunk nyáron is emésztést támogató fűszereketpitta_csurna

Használja a Maharishi-féle Pitta csurnát, mely egy kifejezetten a Pitta dósát nyugtató fűszerkeverék: tartalmaz édesköményt, koriandert, görögszénát, kardamomot. Törekedjünk friss fűszernövények beszerzésére, ilyenkor akár a konyha ablakában is termeszthetünk friss rozmaringot, bazsalikomot, koriandert, kertünkben pedig petrezselymet. Kisebb mennyiségben fogyasszuk a melegítő hatású gyömbért, köményt, fekete borsot. Figyeljünk az ásványi sók pótlására is, a fokozott verejtékezés miatt ezekből is jóval többet veszítünk, mint az év bármely más hónapjaiban.

5. Támogassa emésztését a Maharishi Ájurvéda kiváló gyógynövényes szereivel

ama_cleanse_g_1Kánikula idején a méreganyagok is fokozottabb mértékben halmozódnak fel a májban, mely ingerlékenységhez, a bőr rosszabb állapotához, kisebb nagyobb kellemetlenségekhez vezet. A Detox Pitta tabletta (MA 1663) kiválóan erősíti a májat, közben kíméletesen segíti a méreganyagok testből való távozását. Ezt a készítményt azoknak ajánljuk, akik eleve Pitta túlsúllyal élnek, míg a gyengébb Pitta dósával rendelkező egyéneknek a Detox méregtelenítő tabletta (MA 1010) is kiváló erre a célra.

Jó választás még ilyenkor a Herbal Digest Plus (MA 927) tabletta, mely segítségével a megfelelő emésztés és anyagcsere eredményeként a megevett táplálék egészséges testszövetekké alakul. A tizenhárom ájurvédikus gyógynövényt tartalmazó készítmény segíti a megfelelő beépülést és kiválasztást, így étkezés után nem érezzük magunkat nehéznek és tompának, ami így nyáridőn kifejezetten jótékony és kedvező hatás.

6. Válasszon hűtő testgyakorlatokat

Keljen korán, mikor még kellemesen hűs a levegő. Ilyenkor rendkívüli módon feltöltődhet egy könnyű sétával vagy laza kocogással. Ha nem szeret korán kelni, a nap későbbi szakaszában is szert tehet hasonló kikapcsolódásra, egy holdfényes séta formájában. Mindenképp kerülje a déli és kora délutáni fokozott testi igénybevételt, ezeket az órákat lehetőség szerint töltse árnyékos helyen. Ha teheti, ilyenkor ússzon rendszeresen. Kerülje a túlzott megterhelést!

7. Frissüljön fel Amla bogyóval

Az Amalaki tabletta (MA 1) Rászajána készítmény egy rendkívül hatékony erősítő szer, mely testet és lelket egyaránt harmonizáló hatással bír. Az Amalaki támogatja az emésztést, fokozza a bevitt élelmiszerek felszívódását, erősíti az emésztő tüzet. Ezen kívül serkenti a májat, eltávolítja a testben lerakódott méreganyagokat, helyrehozza a savtúltengéses állapotokat. Fiatalító hatással van az izomzatra, a test valamennyi szövetére, adomány a szemnek, szívnek, az agynak, a tüdőnek és nem utolsósorban az egyik legkiválóbb C-vitamin forrás!

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*