Maharishi Ájurvéda

A Maharishi Ájurvéda tanácsai tikkasztó nyári napokra

A Maharishi Ájurvéda, az ősi védikus gyógyászat elve alapján nem csupán az egyén sorolható be valamely testalkat csoportba, úgymint váta, pitta vagy kapha, de az évszakoknak – sőt a napszakoknak, az életkoroknak – is megvan a megfelelő, dósákra lebontható minősége.

Nyár-kora ősz: a pitta évszaka (június közepétől október közepéig)

A nyári hónapok a szervezetünkben lévő pittát halmozzák fel. Ez azt jelenti, hogy ez a dósa növekszik a nyári meleg időjárás következtében. A pitta minőségei: forró, nedves, kissé olajos.
A pitta évszakban tehát a test melegebb lesz, többet izzad mint általában, s nem szárad úgy ki a bőr, mint mondjuk télen. Ezen minőségeket még a nem pitta dósájú (testalkatú) emberek is észrevehetik magukon, akik pedig pitta testalkattal bírnak, könnyen a fent említett minőségek tobzódására lehetnek figyelmesek. Éppen ezért ők azok, akiknek leginkább hangsúlyt kell fektetniük a pitta nyugtató étrendre az év ezen időszakában.

S melyek a pitta dósájú emberek jellemzői

Ha bőrünk általában meleg, pirospozsgás, gyulladásokra hajlamos, elménk éles, gyakorlatias a gondolkodásunk, pontosak vagyunk, könnyen dühbe gurulunk, éhségérzetünk rendszeres és nehezen viseljük az étkezés eltolódását, savanyú szájszagra, testszagra vagyunk hajlamosak, gyakori a gombás megbetegedésünk vagy a gyomorsavunk sokszor teng túl, bőségesen izzadunk és a hőséget nehezen viseljük, akkor biztosak lehetünk benne, hogy pitta testalkatúak vagyunk, de legalábbis ez a fő dósánk.

Mivel csillapítsuk a pittát?

Verejtékcsalogató napjainkban tehát nem árt tudni, mely élelmiszerek, italok fogyasztása fokozza még jobban a pittát, s mit kell tennünk, ha valóban enyhíteni akarunk a forróság okozta kellemetlen közérzetünkön.

Pitta évszakban részesítsük hát előnyben a hűvös – de nem jéghideg, a hűtőszekrényből kivett! – italokat, s ételeket. Az ízek között az édes, a keserű és a fanyar uralkodjon. Kerüljük a pittát csak fokozó, tehát hőérzetünket még inkább növelő savanyú, csípős és sós étkeket, italokat. Étkezéseink során hanyagoljuk a száraz ropogtatnivalókat, most is figyeljünk oda a napi egyszeri meleg főtt ételre, melyet friss saláták előzhetnek meg. A szénsavas italokat izzasztó hatásuk miatt ugyancsak ajánlatos kerülni.

Az, hogy nyáron csökken az étvágyunk teljesen természetes dolog, ezért ne erőltessük magunkra a télen megszokott ételmennyiséget, mert ennek eredménye elhízás lesz. Az ájurvéda mindig kihangsúlyozza az évszaknak megfelelő ételek fogyasztását. S mikor, ha nem augusztus elején-közepén tehetjük meg leginkább, hogy az éppen termő szilvát, őszibarackot vagy szedret élvezzük. Persze a gyümölcsök savanyú íze miatt egyszerre ne együnk túl sokat belőlük. A hamarosan érő szőlő, körte ugyancsak kellemes hűsítőink lehetnek.

Ritucsarja

A Maharishi Ájurvéda azt tanácsolja, mindig kövessük a ritucsarját, azaz az évszakonkénti menetrendet, hogy testünk egyensúlyát az évszakok váltásakor is megtarthassuk. Fordítsunk hát egy kis figyelmet az évszaknak megfelelő – mostanság tehát pitta egyensúlyozó – étrendre is, s részesítsük előnyben a hazánkban termett, éretten leszedett, lehetőleg bio termesztésből származó gyümölcsöket és zöldségeket. S az amúgy is izgatottságot fokozó forróságban ne a koffeintartalma miatt ingerlékenységünket növelő kávét vagy coca-colát, hanem a hűsítő gyógynövény teákat, például a lehűtött borsmenta teát kortyolgassuk, s élvezzük a nap éltető sugarait, most már kellemesen lehűlve.

Dienes-Nagy Erika

TM oktató

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*