A koleszterinszint egyensúlyba hozása – tápláld a májad és meditálj!

2011-01-06 | 17:15 0 hozzászólás

A testünkben lévő koleszterin 80 százaléka nem abból az ételből származik, amit elfogyasztunk. Ezt a koleszterint a máj termeli meg. Ennek felismerésében rejlik az egyik titka a Maharishi Ájurvéda egészséges koleszterinszint megteremtésére irányuló programjának, amely a problémát a gyökerénél igyekszik orvosolni.

A máj egészségének támogatása az egyik legfontosabb dolog, amit tehetünk azért, hogy megvédjük magunkat az úgynevezett „rossz” koleszterin ellen. Ez az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) az, amely a koleszterint a vérbe juttatja, és amelynek túlzott jelenléte az erek elzáródását okozhatja. A Maharishi Ájurvéda megközelítése arra fókuszál, hogy a máj működésében gyógynövények, étrend és életmód változtatások révén egyensúlyt teremtsen. Amikor a máj egyensúlyban van, akkor többet termel a „jó” fajta koleszterinből (magas sűrűségű lipoprotein, HDL), amely a koleszterint a vérből kifelé szállítja és védi az érfalakat a lerakódások ellen. Az pedig, hogy a testünk mennyi „jó” és mennyi „rossz” koleszterint termel, egyetlen egy dolgon múlik: azon, hogy milyen jól emészti a zsírokat.

Az életkor előrehaladásával a vér koleszterin szintje kis mértékben emelkedik, és a nők általában magasabb HDL szinttel rendelkeznek, mint a férfiak. A koleszterin szintje a családokban is örökletes módon alacsonyabb vagy magasabb. A koleszterin szintjének figyelemmel kísérése mellett azonban az is fontos, hogy a zsíranyagcserét egy egészséges ájurvédikus étrendet és napi rutint követve javítsuk és egyensúlyba hozzuk. Ne feledjük, nem maga a koleszterin az, ami rosszat tesz nekünk. Egy másik zsírral, a trigliceriddel összekapcsolódva a test legalapvetőbb építőelemeit hozza létre, nagy szerepet vállalva a sejtek felépülésében, a természetes szteroid hormonok képzésében, továbbá a D-Vitamin előállításában, amely irányítja a kalcium felszívódását, védi a csontokat és növeli az energia szintet.

A Maharishi Ájurvédának az egészséges koleszterin szint megteremtésére irányuló programjába beletartozik a Transzcendentális Meditáció gyakorlása is, amelynek a szív- és érrendszerre, valamint a koleszterinszint kiegyensúlyozására gyakorolt hatását számos tudományos kutatás igazolja. (Erről bővebben itt olvashatunk angol nyelven.) 

Az alábbi ájurvédikus tippek segíthetnek a koleszterin szint egyensúlyba hozásában: 

  • Kerüljük az erjesztett élelmiszerek fogyasztását, mint amilyen az alkohol vagy az ecet.
  • Kerüljük a vegyszereket, tartósítószereket, adalékanyagokat, mesterséges ízesítőket vagy színezékeket tartalmazó élelmiszerek fogyasztását. Ezek alááshatják a máj hatékony működését.   
  • Kövessünk rostokban gazdag, vegetáriánus étrendet, amely bővelkedik a friss és lehetőleg biominőségű gyümölcsökben és zöldségekben (különösen zöld levelesekben), diófélékben, teljeskiőrlésű gabonákban és gabonapelyhekben (mint például a zabpehely). Mindezek segítenek a koleszterinszint csökkentésében.
  • Fogyasszunk kevesebb zsiradékot, de ne iktassuk ki a zsírokat teljes egészében.
  • Csökkentsük a telített zsírok bevitelét, mint amilyen a vaj, a kókuszolaj és a magas zsírtartalmú vörös húsok.
  • Kerüljünk mindenfajta transzzsírsavat, köztük a margarinban és a legtöbb feldolgozott kenyérben, kekszben, müzliben és édességben található hidrogénezett, illetve részben hidrogénezett olajokat.
  • Válasszunk inkább friss ételeket, amelyek kis mennyiségű telítetlen zsiradékkal készültek, mint amilyen a (bio) olívaolaj.
  • Étrendünk tartalmazzon több diót. Vizsgálatok szerint a dió jelentős mértékben képes csökkenteni a koleszterinszintet.
  • Fűszerezzük ételeinket kurkumával, (római) köménnyel, korianderrel, édesköménnyel és szegfűszeggel, mivel ezek javítják a zsírok anyagcseréjét.
  • A dósáinkban meglévő egyensúlytalanságok orvoslása érdekében használjunk Váta, Pitta és Kapha Churnát.
  • Kutatások szerint egyes hidegvízi halak fogyasztása a bennük lévő magas omega-3 zsírsavaknak köszönhetően csökkenti a triglicerid szintet és javítja a szív egészségét. Az omega-3 zsírsavak azonban más élelmiszerekben is megtalálhatók. Ilyenek a lenmag, a dió és a szójaolaj.
  • Ügyeljünk arra, hogy ne cipeljünk túlsúlyt, különösen deréktájon lévő zsírpárnákat.
  • Rendszeresen végezzünk testmozgást.
  • A nap során igyunk meg sok pohár meleg vizet a méreganyagok kiöblítése érdekében.
  • Minden este egy csésze vízzel vegyünk be egy teáskanálnyi útifű (psyllium) maghéjat vagy iktassunk étrendünkbe egyéb rostban gazdag korpafélét.
  • Kerüljük a túlzott sózást.

DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek