Rákmegelőző csodazöldségek az ájurvédikus konyhában

2012-01-09 | 11:14 0 hozzászólás

A zöldségek újabban a tudományos világ kedvenceivé váltak. Egyre-másra fedezik fel azokat a bennük található növényi vegyületeket, amelyek egészségvédő, immunerősítő, fiatalító, sőt rákellenes hatásáról naponta születnek tudományos cikkek tucatjai. A kutatók eredményei azonban még nem jutottak el a hétköznapi emberekig, akik csak igen korlátozott mértékben vannak annak tudatában, hogy micsoda fantasztikus hatással lehetnek az emberi egészségre a zöldségek. És bár az orvosok egyre gyakrabban mondják betegeiknek, hogy egyenek sok zöldséget és gyümölcsöt, azzal kapcsolatban igen keveset tudnak mondani, hogy miként fogyasszák ezeket.

Ezen a ponton kaphat nagy szerepet az ájurvédikus tudás, amely igen mélyreható ismeretekkel rendelkezik a tekintetben, hogy miként hozhatjuk ki teljes mértékben a zöldségek egészségvédő hatásait – hogy a szervezetünk valóban képes legyen hasznosítani mindazokat a csodálatos anyagokat, amelyeket a természet általuk kínál a számunkra. Az alábbiakban Hari Sharma, R.K. Mishra és James G. Meade „The Answer to Cancer – Is Never Giving It A Chance To Start” [„Válasz a rákra: a teljes körű megelőzés”] című könyvének egyik fejezete alapján foglaljuk össze mindazt, amit a zöldségek egészségvédő és különösképpen a daganatos betegségeket megelőző hatásáról az ájurvéda fényében tudni kell. (Természetesen az itt összefoglaltak nem öngyógyításra szolgáló tanácsok, ha valaki beteg, keressen fel egy orvost.)

A zöldséges étrend előnyei

A túlnyomórészt zöldségeket tartalmazó vegetáriánus étrend előnyeit a „húsos” étrenddel szemben számos tanulmány kimutatta már. Sajnos, a társadalomban még megrögzötten él a hús, mint a hatalom, erő és gazdagság szimbólumának mítosza, és az emberek gondolkodása még nem követi a tudomány legújabb eredményeit.

A zöldségekre alapozott étrend egészségvédő hatása különösen jól megmutatkozik a daganatos megbetegedések területén. Ma már tényként jelenthetjük ki, hogy a vegetáriánusok körében a rák számos fajtája jóval ritkábban alakul ki. A hetednapi adventistákat és egyéb vegetáriánus népcsoportokat vizsgáló kutatások igazolják, hogy a húsmentes életet élők jelentősen hosszabb életre számíthatnak. Ha több zöldséget eszünk, több rostot viszünk a szervezetünkbe, a rostok pedig megkötik és ártalmatlanítják a rákkeltő anyagokat. A növények antioxidáns vegyületei semlegesítik a szabad gyököket.

Azok körében viszont, akik sok vörös húst fogyasztanak, jóval nagyobb a daganatos megbetegedések kockázata. Egy közelmúltban megjelent kutatás szerint az erősen húsos étrenden élők vastagbelében ugyanannyi rákkeltő vegyület keletkezik, mintha dohányoznának. Az ilyen étrend több ok miatt válik rákkeltővé: a hús megfőzése olyan méreganyagokat kelt, amelyek a testünkön keresztülhaladva rákkeltővé alakulhatnak. A húsevés megváltoztatja a beleink baktériumflóráját, amely kihatással van az emésztésre, ezáltal szintén rákkeltő anyagok termeléséhez vezethet. A hús szabad gyökökkel árasztja el a testünket, különösen pedig a magas hőfokon megsütött hús tartalmaz jól ismert mutagén vegyületeket. Kimutatták: azok a nők, akik sok sült húst fogyasztanak, nagyobb valószínűséggel kapnak mellrákot, mint akik kerülik ezeket. Az állati zsír nem csak hizlal, hanem megváltoztatja a hormonháztartásunkat, olyan irányban, amely a rákhoz vezethet (a magasabb ösztrogénszint például növeli bizonyos rákfajták kockázatát), továbbá megterheli az immunrendszert, amely szintén gyengíti a daganatos sejtekkel szembeni ellenálló képességünket.

Zöld erő

A zöldségek egészségvédő hatásait elsősorban azok a fitokemikáliáknak, azaz növényi vegyületeknek nevezett anyagok adják, amelyekből mára már több százat azonosítottak. Ez azonban még csak a kezdet, a kutatóknak valószínűleg még évtizedekre való munkát biztosítanak ezek az újonnan felismert csodaanyagok, melyek legfőbb hatásait az alábbiakban sorolhatjuk fel:

  • Meggátolják, hogy a szabadgyökök daganatokat hozzanak létre.
  • Megakadályozzák a rákkeltő anyagok kialakulását.
  • Elejét veszik annak is, hogy maguk a rákkeltő anyagok kárt okozzanak oxidációs folyamatok révén.
  • Lelassítják a daganatok növekedését az ezt támogató enzimek tevékenységének lassításával.
  • Megvédik a DNS-t a szabad gyökök által okozott károktól, inaktívvá teszik a rákkeltő anyagokat, gátolják a mutáns gének kifejeződését, valamint aktiválják azokat az enzimrendszereket, amelyek a mérgező vegyületektől való megszabadulást segítik.
  • Gátolják a prokarcinogéneknek nevezett, daganatképződést elősegítő anyagokat támogató enzimek működését.

Mindezek fényében a zöldségek sokkal többek egyszerű saláta alapanyagoknál. Mindegyikük kész patika! És ha ezeket a zöldségeket nagy mennyiségben fogyasztjuk, akkor azzal garmadával vesszük magunkhoz az egészségtámogató anyagokat. Ezzel együtt pedig messzemenően növeljük annak az esélyét, hogy egy csomó súlyos betegséget elkerüljünk.

A káposzta és testvérei

A keresztesvirágúak közé tartozó zöldségek talán a leghíresebb rákellenes harcosok. Ilyenek többek között a káposzta, a brokkoli, a karfiol, a kelkáposzta, a kelbimbó és a kínai kel. Mi adja ezeknek a puha zöldségeknek az erejét? Az indoloknak nevezett vegyületek, amelyek blokkolják azokat a méreganyagokat, amelyek kárt tesznek a DNS-ben, továbbá számos módon megtisztítanak bennünket a szabad gyököktől. A brokkoliban található, szintén híressé vált rákellenes vegyület a szulforafán, amely a kutatási eredmények szerint a test saját „vegyvédelmi” rendszereit aktiválja a szabad gyökök elleni küzdelemben. Szintén a keresztesvirágúakban lelhető fel az izothiocianátnak nevezett anyag, amely a rákkeltő anyagokkal és a rákkal is szembeszáll.

Leveles vitaminbombák

Noha keserű ízük miatt a spenót, a mándold, a kel és társaik nem örvendenek túl nagy népszerűségnek, daganatmegelőző hatásuk fantasztikus. Tele vannak C-vitaminnal, béta-karotinnal, valamint számtalan antioxidáns hatású vegyülettel. Egy adag leveles zöldségben száz különféle, nagy értékű antioxidáns anyagot is magunkhoz vehetünk. A legértékesebb csoda, ami bennük van, a folát, azaz a B9-vitamin, amelynek szintetikus formája folsav néven is ismeretes. A folát a latin „folium” szóból kapta a nevét, mely jól utal e vitamint eredetére: levelet vagy lombot jelent. A folát megőrzi a DNS egészségét és épségét, így gátolja meg a rák kialakulását.

A piros arzenál

A sárgarépa és a paradicsom szintén számos nagyhatású vegyületet tartalmaz, ezek közül a legfontosabb a likopin nevű piros színanyag, mely legjobban akkor fejti ki a hatását, ha a paradicsomot megfőzzük. A likopinban gazdag étrenden élők körében – mint kimutatták – a rák számos fajtája jóval ritkábban fordul elő.

Hagymafélék

A hagymafélék gyógyhatásáról már könyvtárnyi irodalom született. A kellemetlen szagukért felelős kénvegyületek, különösen az allicin, igen hatékonyan blokkolják a daganatos sejtburjánzást okozó anyagokat. A hagymaféléknek nem csupán rákmegelőző, hanem koleszterinszint csökkentő hatásuk is jól ismert.

Gyümölcsök

Közülük is kiemelkednek a citrusfélék, amelyekben az antimutagén vagy antikarcinogén hatású vegyületek szinte minden osztálya fellelhető. A bennük lévő terpén és limonén blokkolja a rákkeltő anyagokat. Majd minden gyümölcsben megtalálható a kávésav, amely egy olyan enzim termelésében működik közre, amely a testnek a rákkeltő anyagoktól való megszabadulását támogatja. A szintén általánosan előforduló ferulinsav kamikazeként védi a szervezetet: saját magát feláldozva kötésbe lép a nitrátokkal, és így elejét veszi annak, hogy azok rákkeltő nitrozaminná váljanak.

Gabonák

Noha nem zöldek, technikai értelemben véve a gabonák is zöldségek és nagy szerepet töltenek be a rákmegelőzésben. Hatalmas mennyiségű rostot tartalmaznak, különösen a zab, a búza, a lenmag és az árpa. A bennük lévő fenolsav segíti a mell- és a vastagbélrákkal szembeni ellenállást.

Hogyan fogyasszuk a zöldségeket?

A laboratóriumok jelentős szerepet játszanak abban, hogy izoláljuk a növényekben található egészségtámogató vegyületeket, és megmutassuk, miként hatnak a testben a rák ellen, ám nem a legjobb helyek a gasztronómiai kísérletek számára. A modern tudomány némileg zavarban van azt illetően, hogy hogyan is fogyasszuk a zöldségeket, a gyümölcsöket és a gabonákat a rákmegelőzés hatalmas küzdelmében. Amikor a kutatók feltárják egy-egy vegyület egészségvédő hatását, általában arra buzdítanak, hogy tankoljuk tele magunkat vele. Ám mégsem ehetünk csak paradicsomot vagy fokhagymát reggel, délben és este, valamint az étkezések között nassolva. Ezen a ponton lép be az ájurvéda, amely évezredek óta bevált útmutatásokkal lát el bennünket azzal kapcsolatban, hogy miként is együk a zöldségeket.

Kerüljük a túlevést!

Az ájurvéda egyik legfontosabb tanácsa, hogy csak kapacitásunk háromnegyedéig együnk, soha ne tömjük túlságosan tele a hasunkat. A hatékony emésztés termeli az ódzsaszt, a szervezet életesszenciáját, mely fenntartja az egészséget és megelőzi a betegséget. Az emésztés hatékonyságához pedig jobb, ha nem pakoljuk meg a bendőnket. Hiába tömünk magunkba kilószám paradicsomot vagy meggyet annak érdekében, hogy általuk minél több likopint vagy lignánt vigyünk be a szervezetünkbe, az is ugyanilyen fontos, hogy ezeket a csodálatos, egészségtámogató anyagokat megfelelően feldolgozza a testünk.

Három óra szünet

Beláthatjuk, az sem jó, ha folyamatosan csak az említett paradicsomot vagy meggyet nyeljük. Az emésztés lényeges eleme az a folyamat, ahogyan a gyomrunk a bevitt anyagokat feldolgozza és a nagy tömegű táplálékból a szervezet számára feldolgozható vegyületeket hoz létre. Ez időt és koncentrált tevékenységet igényel a részéről. Ezért jó, ha az étkezések között legalább három óra szünetet hagyunk, hogy a gyomrunk megfelelően végezhesse munkáját. Ha csak tömjük magunkba az ételt, a szervezetünk nem csupán nehezebben hasznosítja a bennük lévő értékes anyagokat, hanem a tápanyag rothadásnak és erjedésnek indul, majd mérgező anyagokká alakul. Így pontosan oda jutunk – a szervezet mérgezettségéhez és megbetegedéséhez – amit el akartunk kerülni.

A változatosság gyönyörködtet

Noha a mai világ számos táplálkozástudományi apostolának megvan a maga kedvenc zöldsége vagy gyümölcse, amelynek elfogyasztásából általában tonnányit javasol, legjobb, ha a mértékletesség mellett a változatosság ősi elvét is követjük. A különböző zöldségekben és gyümölcsökben százszámra lelhetők fel az egészségvédő fitokemikáliák – váltogassuk őket, hogy szervezetünk minél szélesebb skálán részesülhessen jótékony hatásukból.

Összhang a természet ritmusával

Az emberek java része számára nem túl üdítő dolog hagymával kezdeni a napot. A legtöbb ételféleséget az ájurvéda szerint délben érdemes fogyasztani, amikor az emésztés a legerősebb. Reggel vagy este a szervezet esetleg nem képes ezeket megfelelően feldolgozni. Hallgassunk a testünk szavára, és akkor adjunk neki – főleg nehezen emészthető élelmiszereket – amikor valóban képes őket feldolgozni.

Jobb a természetes

Ugyan manapság számos hatóanyagot forgalmaznak tablettaként, sokkal jobb, ha ezeket az életet támogató vegyületeket természetes formájukban vesszük magunkhoz. Az egész mindig több mint a rész! A fő hatóanyag mellett jelen lévő több száz növényi vegyület tovább segítik annak beépülését és erősíti hatását. Olykor még káros is lehet, ha egy izolált összetevőt önmagában, nagy mennyiségben visszük be a testünkbe.

Főzzük meg őket!

Az egészséges táplálkozás modern apostolainak része dörgedelmes szavakkal int bennünket a nyers táplálkozásra, mondván, hogy a főzéssel csak elpusztítjuk az értékes anyagokat. Ám az emberek egy része nehezen emészti a nyers zöldségeket, és felpuffad, ha belőlük túl sokat fogyaszt. A főzés nekünk is jó és a zöldségeknek is. Könnyebben fel tudjuk dolgozni őket és könnyebben tudjuk hasznosítani a bennük lévő tápanyagokat, ha megfőzzük ételeinket.

Használjunk kíméletes főzési módszereket, a magas hőmérsékleten vagy faszénen való sütés például rákkeltő vegyületeket hozhat létre. Ne csak rafinált sütési módszereket alkalmazzunk ételeink ízesítésére, hanem például fűszereket is, amelyek szintén óriási egészségvédő hatással rendelkeznek.


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek