Ájurvédikus konyha

Készítsünk ájurvédikus termoszebédet!

Ha kevés az időnk, de mégis egészséges és tápláló, jelesül: ájurvédikus ebédet szeretnénk készíteni, próbáljuk ki a termoszebédet!

Hozzávalók:

  • ¼ csésze mungó bab (jól átmosva)
  • ¼ csésze baszmati rizs(jól átmosva)
  • 1 ½ csésze friss zöldség(összeaprítva annyira, hogy beletölthető legyen a termoszba)
  • fűszerek ízlés szerint (só, bors, gyömbér, kurkuma, stb.)
  • 1 kanál ghí(tisztított vaj)
  • 2 csésze víz

Egy edényben finoman pirítsuk meg a ghíben a fűszereket, majd adjuk hozzá a mung-babot, a rizst és a feldarabolt zöldségeket. Öntsük hozzá a vizet, hogy jól ellepje és forraljuk 2 percig! Ezek után azonnal töltsük az egészet egy literes termoszba.

Csavarjuk rá a termosznak a kupakját és hagyjuk állni kb. 4 óráig. Az étel magától megfő, amíg dolgunkat intézzük.

Megjegyzés:

Lehet, hogy a mennyiséggel és a főzési idővel kísérletezni kell egy keveset.

A mung-bab és a rizs elég jól megduzzad így lehet, hogy nagyobb mennyiségű vízre lesz szükség a megfelelő halmazállapot és könnyebb tálalás eléréséhez. A keményebb lencsékhez és babokhoz több mint 2 perc főzés szükséges. A fűszerek megpirítása után először őket kell elkezdeni főzni, majd a rizst és a zöldségeket. A keményebb zöldségeket, mint pl. a répa 1-2 perc rizzsel és a mung-babbal történő főzést igényel. A spenót és más könnyed, leveles zöldségeket csak néhány másodperccel a termoszba töltés előtt kell hozzáadni (csak a felmelegítés végett). Ha a főzés és a fogyasztás között eltelt idő 5-6 óra, akkor kevesebb, mint 2 perc főzés szükséges a tűzhelyen. Ha csak 2-3 óra, akkor egy kicsit több főzési időre van szükség, de a nyersanyagok és a termosz hőtároló képessége is nagyban befolyásolják a szükséges időtartamot.

A fűszerek elégetés nélküli megpirítása – hogy a legteljesebb mértékben érvényesüljön az ízük – egy külön művészet. (Ne hevítsük fel a ghít vagy olajat annyira, hogy telefüstölje az egész konyhát.) Kezdjük az egész fűszerekkel, mint a friss, szeletelt gyömbér, egész feketebors, köménymag, mustármag. Addig pirítsuk őket, amíg enyhén barna színűvé válnak és az illatuk is jól érezhető lesz. Majd adjuk hozzá az őrölt fűszereket, minta gyömbér, a kömény, a kurkuma, a kardamom és a bors. (Megjegyzés: egy bizonyos fajta fűszer általában vagy egészben vagy őrölten kerül az ételbe; nem jellemző az egyszerre két módon történő felhasználás.)

Fűszerek előkészítése (megpirítása, sorrendben):

  • 1. Mustármag (amíg kipattog)
  • 2. Köménymag (amíg az illata jól érezhetővé válik és a színe világosbarna lesz
  • 3. Szeletelt gyömbér (amíg világosbarnává válik)
  • 4. Őrölt kurkuma (3-5 másodperc)
  • 5. Őrölt feketebors (3-5 másodperc)

Utána adjunk hozzá egy kevés vizet.

Azt ajánljuk, hogy kezdjed az alap recepttel, amit megadtunk az elején. Az összeállítás és az érzék az elkészítéshez teljesen természetes módon és gyorsan jön létre a napi tapasztalatok által.

Közreadta: Dobos Tamás

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*