Hogyan varázsoljuk konyhánkat ájurvédikussá? Hét egyszerű tipp!

2014-08-22 | 09:39 0 hozzászólás

Az egészséges, ájurvédikus hagyományokon alapuló konyha kialakítása nem is olyan bonyolult feladat, mint az elsőre gondoljuk: elegendő néhány egyszerű tanácsot megszívlelni és apró változtatásokat beiktatni, hogy minden tekintetben megfeleljünk a kihívásnak.

1. Ahelyett, hogy konyhasót használnánk, iktassuk be a himalájai só rendszeres alkalmazását. A himalájai só gazdag nyomelemekben és rendkívül jó hatással van a szervezet folyadékegyensúlyára. Míg egyszerű konyhasó társa nagyon sok adalékanyagot és a szervezetet megterhelő összetevővel bír, ezek pedig felhalmozódva a test szöveteiben akár károsak is lehetnek a szervezetre.

2. Előre őrölt és csomagolt bors helyett ajánlatosabb beszereznünk egy borsőrlőt és egész borsot! A bors kiválóan enyhíti az emésztési kellemetlenségeket, hatásos ellenszere a székrekedésnek, antivirális hatású, hasmenést enyhít és megfázásos megbetegedésekben is áldásos az alkalmazása. Azonban a szállítás, csomagolás és az előre őrlési folyamat során jócskán veszít értékes hatóanyagaiból. A borsőrlő készülékre váltás egy kis beruházást igénylő, de nagyon hálás módja annak, hogy friss fűszerőrleményhez jussunk!

3. Vaj helyett próbáljuk ki a ghít! A ghí, amely egy olvasztott, tisztított vajat jelent, az ájurvéda gyógyító hagyományában nagy tiszteletnek örvend. Gyógyhatásai révén csökkenti a káros koleszterin felhalmozódását. Táplálja a test szöveteit, javítja az immunrendszert, jót tesz a memóriának, serkenti az emésztést, tökéletesen jó a közepes lángon való főzéshez (utóbbiak nem mindegyike mondható el az egyszerű, előkészítetlen vajról).

4. Napraforgó olaj helyett próbálja ki a kókuszolajjal való sütést, főzést! A kókuszolaj tökéletes alternatíva lehet az egyéb sütőolajok helyett. A kókuszolaj előállításához szükséges eljárás sokkal óvatosabban bánik a kókusszal, ezért annak értékes összetevői nagyobb mennyiségben maradnak meg, mire a konyhaasztalunkra kerül. Magas hőmérsékleten sem indulnak el benne káros anyagokat képző folyamatok, valamint nagyszerű választás akkor is, ha nem áll rendelkezésünkre nagyobb mennyiségű ghí.

5. Fehér rizs helyett próbálja ki a basmati rizst, mely nemcsak finom, de illatos és egészséges csemege is. Magas a rosttartalma, ezért kiváló választás azoknak is, akiknek gyengébb az emésztésük.

6. Mogyoróvaj helyett próbálja ki a mandula vajat!

Bár a mogyoróvaj is tartalmaz értékes anyagokat, sajnos problémás lehet bizonyos szervezetű egyének számára: allergiás reakciókat idézhet elő az arra érzékenyeknél, illetve nehéz megemészteni. A manduláról az ájurvédikus szakemberek azt tartják, hogy támogatja a szattvát, mely a tisztaság minőségét jelenti. Erősíti a szöveteket, táplálja az agyat és az idegrendszert.

organic_cane_sugar_500_g7. Fehér cukor helyett próbálja ki a finomítatlan nádcukrot!

A fehér cukor sajnos üres kalóriák forrása, feldolgozásához fehérítőket és élelmiszer-ipari vegyszereket használnak fel, miközben megfosztják ásványi anyag tartalmától. A finomítatlan nádcukor – amint az nevéből is kikövetkeztethető – sokkal durvább, kevésbé feldolgozott cukor. Nagy mennyiségben tartalmaz kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, rezet, de jelentős cink, tiamin, riboflavin és niacin forrás. Ájurvédikus megítélés szerint a nádcukor javítja az emésztő tűz hevét és a prána áramlását. Lúgos természetű, egészséges működésre ösztönzi a beleket.

8. Végezetül meg kell említsük az ún. ökölszabályt, mely arra utal, hogy nem kell megvonnunk magunktól a finomságokat, de érdemes azokból mértékkel, maximum egy ökölnyi mennyiséget fogyasztani. Törekedjünk mindig a változatos, egészséges, mértékletes étkezésre!


DÍJMENTES TRANSZCENDENTÁLIS MEDITÁCIÓ-ELŐADÁSOK MAGYARORSZÁGON

Régebbi cikkek