Maharishi Ajur-Véda terápiák

Pancsakarma

PancsakarmaSzó szerinti fordításban "öt mozdulatot" jelent, a pancsakarma tulajdonképpen egy, a testtípushoz kialakított bonyolult lépéssorozat, amely megköveteli a körülbelül egy hétig tartó kezelés szigorú felügyeletét. A pancsakarma értéke abban van, hogy szisztematikus kezelést kínál a mérgezõ anyagok kioldására és eltávolítására minden sejtbõl, amihez ugyanazokat a kiválasztószerveket használja, amelyeket maga a test is: az izzadságmirigyek, a vérerek, a vizeletkiválasztási és az emésztési szervrendszerek.
Megközelítõen öt évig tartott a pancsakarma eljárásainak tisztázása és a nyugati viszonyokra való adaptálása. A hagyományos Ajurvédához hasonlóan a pancsakarma is sok félreértésen és felhasználási módozatokon ment keresztül. A Maharishi Ajur-Védában a pancsakarma a következõ lépéseket tartalmazza:


Transzcendentális Meditáció 


A Maharishi Ajur Véda egyik legfontosabb eljárása, s egyben az alapja a Transzcendentális Meditáció (TM). Mivel a honlap külön foglalkozik a TM-mel és a tudományos kutatásokkal, így itt erre nem terünk ki ismét.

[Mi a TM?]
[TM-kutatások részletes ismertetése]

Õsi hang 

Nevét a halvány rezgésektõl nyerte, amelyek akkor figyelhetõk meg, amikor az elme teljesen csendes. Az Ajurvéda szerint ezek a halványnál is halványabb hangok nem véletlenszerûek: az egész természet belõlük épül fel. A kvantummechanikai univerzum csendjében megszületnek az õsi hangok, mintákat formálnak, majd idõvel anyag, energia és az anyagból és energiából álló dolgok végtelen véletlen változatossága: csillagok, fák, sziklák, sõt emberek formájában szöknek szárba.
Az õsi hanggal való kezelés elmélete szerint az agy vissza tud térni a kvantumszintre, és felidézi azokat a hangokat, amelyek menet közben valahol eltorzultak - és ezzel gyógyító hatást gyakorolhat a testre.

Az Ajurvéda bölcsei azt tanították, hogy az õsi hangokat hallva képesek voltak reprodukálni és továbbadni ezeket másoknak. Egy õsi hang kimondható vagy énekelhetõ hangosan is, de hatásosabb mentális belsõ hangként. Az õsi hang valóságvoltának bizonyítéka az alkalmazásában rejlik. Ha a testetalapjában hangok tapasztják össze (ahogy a bölcsek állítják), akkor betegség esetén egyes hangok bizonyára kiestek a dallamból.

Hogyan tanulhatjuk az õsi hangot?
Az õsihang-technika orvosi kezelés, amelyet képzett Maharishi Ajur-Véda orvos tanít, a páciens állapotának teljes diagnózisa után. Emellett a beteg beíratkozhat egy speciális õsihang-programra is: ez félnapos szeminárium, amelyet a Maharishi Ajur-Véda Klinikák ajánlanak, és amely a megközelítés alapját képezõ elméletet tanítja. Az õsihang-programot egészséges és beteg embereknek egyaránt tanítják, orvosi diagnózis nem szükséges hozzá.
 

Pulzusdiagnózis 

PulzusdiagnózisA sejteken, szöveteken, szerveken túl a tevékenységek olyan sokasága létezik, amelynek az ember alig van vagy egyáltalán nincs tudatában. A létezés szempontjából e tevékenységek ugyanolyan fontos és ugyanolyan finom összetett sémákat formálnak, mint az õsi hang, de õk érintéssel érzékelhetõek. Ha e tevékenységeket egyenként kellene vizsgálni, ez végtelenül összetett feladat lenne (ugyanilyen összetett, mint megfejteni a DNS egyetlen szálán kódolt hárommilliárd genetikus bitet). Szerencsére a Maharishi Ajur-Véda azt mondja, hogy mindezek a jelzések kényelmesen megtalálhatók egyetlen helyen: a pulzusba tömörítve.
Az ajurvédikus szemlélet szerint a véráram útján minden egyes sejt elküldi saját jelzését a szívnek. E különbözõ jelek azután egy "vivõfrekvenciába" tömörülnek: a pulzusba, amely májban vagy gyomorban, a jobb oldali szívkamrában vagy a pajzsmirigy bal oldalán. Ahogy egyetlen rádióhullám sugároz egy teljes szimfóniát, úgy találta ki a természet is, hogyan sugározhatja ki a pulzuson keresztül az egész tevékenységét.

A mesterdiagnoszta

A pulzus tehát a kvantummechanikai testhez vezetõ kapubejáró. És mivel az ember kvantummechanikai teste a kvantummezõ minden irányába kiterjed, a pulzust befolyásolják az univerzumban bárhol történõ dolgok. Az ajurvédikus orvos megérinti az ember csuklóját, és azonnal felderíti az egyensúlyzavarokat a Vatában, a Pittában és a Kaphában. E (Nadi Vigjan néven ismert) technika elismert szakértõje dr. B. D. Triguna. Dr. Triguna nemcsak a páciens tesstípusát mondja meg, hanem bármelyik dosa kiegyensúlyozatlanságát - ezek rutinjellegûek számára. Ki tudja olvasni a dosák különbözõ minõségeit is (gyors, lassú, hûvös, érdes, olajos, stb.). Páciensei fejére olvassa krónikus fájdalmaikat, vércukor- és emésztési rendellenességeiket, szívzörejüket, májbajukat, veseelégtelenségüket és fekélyeiket, és mindezt anélkül, hogy korábban ismerte volna õket. megérzi a diagnosztizálatlan tumort, leírja hely és méret szerint; azt is meg tudja mondani, hogy ezek jó- vagy rosszindulatúak. Képes továbbá felvenni pulzusról a teljes kórtörténetet, megállapítja, hogy milyen betegségei voltak a páciensnek korábban, és milyenek várhatóak a jövõben.


Az ajurvédikus pulzusolvasás


Mivel a kvantummechanikai emberi test szemmel nem látható és nem érinthetõ, létezése bizonyításának egyetlen biztos módja az azon alapuló módszerek használata. A pulzusdiagnózis e módszerek közé tartozik. Amikor egy pulzusolvasó megérinti az ember csuklóját, az általános egészségi állapot mélyreható vizsgálatát végzi. Elõször is, a pulzus közvetlenül kapcsolódik testtípushoz. Azt mondják, hogy a tipikus Kapha-típusnak lassú, sikló pulzusa van, amit egy hattyú szimbolizál. A Pitta-pulzus gyorsabb, erõs éslüktetõ, békáéhoz hasonlítják. A Vata-pulzus a leggyorsabb mindõjük közül, renszertelennek, sõt, ingadozónak érzõdik, emiatt kígyónak hívják. Így egy pulzusolvasónak elõször a kígyó, a béka és a hattyú megkülönböztetését kell megtanulnia, ami létfontosságú kulcsot ad a páciens testtípusához.
Történetesen mindhárom típus jelen van mindekiben, de a legfeltünõbb jelzi az adott testtípust. A pulzusdiagnosztika meg tudja különböztetni a Pitta-Vata embert a Vata-Pittáktól: a béka az erõsebb az elsõben. míg a kígyó a másodikban.
A pulzusolvasás egész készsége attól függ, mennyire érzékenyen vagyunk képesek felvenni az újhegyünkön át érkezõ impulzusokat, ami több más tényezõ: oktatás, éberség, gyakorlat függvénye. A pulzusdiagnoszta elõször naponta több tucat leolvasást végez önmagán, így közvetlenül megismerkedik azzal, hogyan változik saját pulzusa a nap folyamán. Csak ezután éri el a következõp fokozatot, amikor majd napi több száz leolvasást végez más embereken. Amint valaki mesterszinten elsajátította a technikát, attól kezdve nincs határa a megtudható dolgoknak.

Hogyan tanuljuk a pulzusdiagnózist?

Önpulzus olvasásBármely páciens, aki konzultációra jön az ajurvédikus orvoshoz, rutinszerûen pulzusdiagnózist kap, ez jó alkalom, hogy kérdezõsködjünk, mit mond a pulzusunk. Dr. Trigunától vagy más, nagy tapasztalattal bíró indiai specialistától leolvasást kapni különleges lehetõség, de gyors ütemben folyik a szakértõ pulzusdiagnoszták keépzése. Magyarországon néhány éve nagy sikert aratott a Nádi Vigján Önpulzusdiagnózis Tanfolyam.
A magyarországi tanfolyamokról a Maharishi Nemzetközi Meditációs Társaság Magyarországi Egyesülete (MIMS) ad felvilágosítást a következõ e-mail címen: [email protected]

Marmaterápia 

Mivel az intelligencia ott van minden sejtben, a test és a lélek mindenütt találkoznak, nemcsak az agyban. Ha lehántjuk róla a fizikai maszkot, a sejt igazából csomópont anyag és tudat között, állomás, ahol a kvamtummechanikai test és a külsõ világ keresztezik egymást. Bizonyos csomópontok viszont lényegesebbek a többinél. A Maharishi Ajur-Véda kihasznál bizonyos különlegesen érzékeny pontokat a bõr felületén. 107 ilyen úgynevezett marma van. Bár a szemnek láthatatlanok, a marmák elérhetõek érintéssel, sõt a test egyensúlyának fenntartása szempontjából kritikus fontosságúnak ítélik õket. Egy marmaterápiának nevezett masszázstechnika stimulálja õket, ezt nyújtják a Maharishi Ajur-Véda Klinikákon, majd megtanulása után otthon is gyakorolható.
Az õsi ajurvédikus sebészeti szövegek figyelmeztetik az orvost, hogy soha ne vágjon keresztül marmákon, amelyeket hely és funkció szerint pontosan feltérképeznek. Et hasonló, de nem egészen ugyanaz, mint a meridiánok, amelyeket a kínai akupunktúra dolgozott ki, a marmaterápia régebbi, mint a kínai megközelítés, és valószínûleg annak közvetlen elõdje. Bölcs elõvigyázatosság a marmák károsodását elkerülni. Bár általában nem keresztezõdnek fontosabb véredényekkel és idegsejtekkel, a marmák legalább annyira fontosak, hiszen ezek jelölik ki a belsõ intelligencua irányát, valamint aminimális érzékenység és tudatosság pontjait.

A marmák serkentése


A marmák serkentésével élékínthetõ a tudatosság és a fiziológia közötti kapcsolat, különbözõ módszerek léteznek egy-egy marma aktivizálására. Ilyenek például az ászana (jóga) -gyakorlatok. Ahogy testünket mozgatjuk egy-egy ászanahelyzetben, azzal egyes marmapontokat is gyengéden nyújtóztatunk. A pancsakarmában a homlokra csepegtetett olaj nagyon megnyugtató: a meleg olaj közvetlenül egy fontos marmapontra érkezik a homlok közepén. Hasonlóan a napi olajmasszázs (abhjanga), amelyet a napi gyakorlat részeként tanítanak, eléri a bõrön az összes marmát.
Mivel a marmák nem felszíniek, hanem a rendszer mélyébe hatolnak, ezért mentálisan stimulálhatóak. A TM élékénti az összes marmát, de különösen a három "nagy marmát" (Mahamarma), amelyek a fejen, a szívtájékon és az alsó hasi részen helyezkednek el.

Klinikai marmaterápia

Az összes helyi Maharishi Ajur-Véda Klinika különleges marmaterápiát kínál, amely instrukciókat tartalmaz az otthoni kezelésre is. A pácienst elõször nagyon egyedileg meghatározott kiegyensúlyozatlanságok szerint diagnosztizálják. Mondjuk, hogy a Pran-Vata (a Vata fejben ehelyezkedõ aldosája) kiegyensúlyozatlanságához krónikus fefájás társul. Képzett technikusok fogják gyengéden maszírozni pontos sorrendben a Prana-Vatának megfelelõ marmapontokat, az elõírás szerinti gyógynövényolajakat felhasználva.

Hogyan tanulhatjuk a marmaterápiát?

A Klinikákon a marmaterápiát egyránt ajánlják fekvõ- és járóbetegeknek, mindkettõhöz orvosi felügyeletet nyújtanak. Minden páciensnek, aki e kezelésben részesül, megtanítjuk kiegyensúlyozatlanságaik pontos természetét, és aztán megmutatják, mely marmapontokat stimuláljanak otthon. Ellátják õket a megfeleõ gyógyolajokkal is, így önellátóvá válnak, amint elsajátítottálk az alaptechnikát.

Boldogságtechnika 

Hogy a tiszta öröm elérhetõvé váljon, megtanítják pácienseiknek a boldogságtechnikát, hivatalos nevén a Maharishi Ajur-Véda Pszichofiziológiai Integráció technikáját. Ez a meglehetõsen nehezen kezelhetõ terminus: pszichofiziológiai integráció, azt jelenti, hogy "összehozni a testet és a lelket". A boldogságtechnika egy finom mentális impulzust használ, egy különleges hangot, amelynek célja, hogy a lelket újra érintkezésbe hozza a rezgésekkel, amelyek finoman átjárják a test minden sejtjét. A TM-tõl abban különbözik, hogy itt a cél a boldogság fizikai érzésének a test felszínére hozatala.

Hogyan tanítják a boldogságtechnikát?

A boldogságtechnikát egészséges és beteg embereknek egyaránt tanítják. Az oktatást képzett oktató tartja, aki egyben Maharishi Ajur-Véda orvos is, a foglalkozás kb. egy óráig tart. Az alanyokat megtanítják, hogyan használják a technikát különbözõ helyzetekben, annak függvényében, hogy fizikai fájdalom , félelem vagy depresszió , illetve valamilyen betegség nyilvánvaló tünetei vannak jelen.

Aromaterápia 

A Maharishi Ajur-Védában az illatokat arra használják, hogy meghatározott üzeneteket küldjenek, amelyek a három dosát egyensúlyba hozzák. Általánosságban:

A Vatát a meleg, édes és savanyú illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyen pédául a bazsalikom, a narancs, a muskátli, a lóhere és egyéb fûszerek.
A Pittát az édes, hûvös illatok keveréke hozza egyensúlyba, ilyenek a szantálfa, a rózsa, a menta, a fahéj és a jázmin.
A Kaphát a vatához hasonlóan ameleg illatok keveréke hozza egyensúlyba, de fûszeresebb felhangokkal, mint például a boróka, az eukaliptusz, a kámfor, a lóhere és a majoránna.

Tegyünk körölbelül tíz csepp aromás olajat forró vízbe, és fél órára töltsük meg könnyû illattal a szobát, az idõtartam tetszés szerint meghosszabítható. A lefekvés ideje a legmegfelelõbb az aroma belélegzésére, mivel a nappal különbözõ látványai és zajai elpalástolják a szagokat, és elveszik hatásukat. Az illat sok embert segít elaludni, és egész éjszakára a szobában lehet hagyni.
Az aromaterápiának van orvosi oldala is. Azoknak a pácienseknek, akikben bizonyos kiegyensúlyozatlanságokat dagnosztizáltak, olajat adnak ahhoz az aldosához, amelyik kibillent az egyensúlyából. Tényleg lehetéséges a fájdalom csillapítása egy illattal, ha az ember tudja, hogy melyik aldosát akarja kiegyensúlyozni, és hogy ahhoz melyik illat illik.


Hogyan tanuljuk az aromaterápiát?

Ez a technika nem igényel tanítást azon kívöl, hogy mikor melyik olajat kell használni. Azok számára, akik nem jöhetnek el orvosi értékelésre, az egyetlen járható út domináns dosájuk követése - álatában ez az, amelyet csillapítani akar az ember.

Gandharva-zeneterápia

Részletes ismertetés a Maharishi Gandharva Véda részben.


[A Maharishi Amrit Kalas, a rák, és a trombózis gyógyítása]
[Maharishi Ajurvédikus testgyakorlatok]

[Maharishi Ajur-Véda termékek]

[TM és az orvosi ellátás csökkenése]

[TM és a magas vérnyomás csökkenése]

[TM és az álmatlanság csökkenése]

[TM és az asztma csökkenése]

[TM kutatások]